FredrikR FredrikR skrev:
Kan ha en skena liggande ska se om jag hittar igen den, om inte skenan från PTSen ovan passar.
Om du vill sälja den för en billig peng:D så betalar jag frakt mm. Mycket tacksam...
Kanske kan vara bra ifall du kunde kontrollmäta den, så att den passar.
 
B Big builder skrev:
Om du vill sälja den för en billig peng:D så betalar jag frakt mm. Mycket tacksam...
Kanske kan vara bra ifall du kunde kontrollmäta den, så att den passar.
Ska ta mig en koll efter jobbet imorgon. (y)
 
B Big builder skrev:
Hej
Jo ifall du vill mäta den hade det varit snällt.
Nått åt det här hållet är den i storlek. :)
Teknisk ritning av skenans profil för vinkelanhåll från Bosch PTS 10 med måttspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att ge någon form av nytta till eventuella framtida informationssökare så är det alltså skenans profil på ett vinkelanhåll från en (troligtvis) Bosch PTS 10.
 
B Big builder skrev:
Om du vill sälja den för en billig peng:D så betalar jag frakt mm. Mycket tacksam...
Kanske kan vara bra ifall du kunde kontrollmäta den, så att den passar.
Hittade denna, inte komplett ser jag, alu-delen saknas.
Från en GTS10.
Ej komplett sågbladshållare med gradskiva från en GTS10, placerad på en verkstadsbänk med rör och träplankor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Big builder och 1 till
  • Laddar…
Sågens alla bitar börjar bli redo för återmontering. Ny kolvring och ny bränsleslang. Packningar görs också nya.

39fsRAbh.jpg

Dämparen och cylindern har blästrats och ska målas med värmehärdande färg. Jag målar cylindern svart också eftersom svarta objekt strålar ut infrarött bättre, dvs. dom kyler snabbare.
 
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Avstå från målning av cylindern
 
Inte på den basisen gör jag det, får nog förklara övertygande på ett sakligt sätt först.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Inte på den basisen gör jag det, får nog förklara övertygande på ett sakligt sätt först.
Måla då om du tror på det så kan du efteråt fundera på varför kylningen blev dålig, och varför cylindrarna ej är målade från fabrik på nya sågar eller på utbytescyllindrar oavsett om det är original eller pirat.
 
F fribygg skrev:
Måla då om du tror på det så kan du efteråt fundera på varför kylningen blev dålig, och varför cylindrarna ej är målade från fabrik på nya sågar eller på utbytescyllindrar oavsett om det är original eller pirat.
Det är ju inte helt ovanligt med lackade cylindrar på andra typer av luftkylda tvåtaktare, så att det blir sämre tvivlar jag på.. Men samtidigt så tror jag inte att det påverkar värmeavgivning till det bättre heller, men det ser ju snyggt ut...
 
Tester har visat att svartlackering förbättrade kyleffekten. Det är därför dom gör det. Det är inte fråga om stora skillnader. Men i race-kretsar gör små skillnader mycket, men att påstå det bli sämre kommer kräva nåt mera än att man säger så. Att svarta kroppar strålar ut mera infrarött är en vedertagen fysisk process.

Sen kan man ju kolla runt lite på delar och cylindrar, jag har sett flera mattsvarta cylindrar.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tester har visat att svartlackering förbättrade kyleffekten. Det är därför dom gör det. Det är inte fråga om stora skillnader. Men i race-kretsar gör små skillnader mycket, men att påstå det bli sämre kommer kräva nåt mera än att man säger så. Att svarta kroppar strålar ut mera infrarött är en vedertagen fysisk process.

Sen kan man ju kolla runt lite på delar och cylindrar, jag har sett flera mattsvarta cylindrar.
vara av namnet "rallysvart"
 
Fortsatt med farstukvisten.

Att använda konsoler som fötter blev bra.
Konsol som används som fot under en nymålad vit farstukvists överliggare med en list för lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyvlar överliggare av skärgårdsfura. Luktar gott.
Hyvlad träbalk av skärgårdsfura med synliga årsringar genom en hyvelmaskin omgiven av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De ska ändå målas, så jag skruvade för enkelhets skull en list under för att få till lutningen.

Provmonterade överliggare.
Delvis färdigbyggd farstukvist med vita dekorativa konsoler och en obehandlad överliggare av furu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara att måla och montera permanent kvar. Sedan är det andra sidan av trappan också...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 20 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Fortsatt med farstukvisten.

Att använda konsoler som fötter blev bra.
[bild]

Hyvlar överliggare av skärgårdsfura. Luktar gott.
[bild]
De ska ändå målas, så jag skruvade för enkelhets skull en list under för att få till lutningen.

Provmonterade överliggare.
[bild]

Bara att måla och montera permanent kvar. Sedan är det andra sidan av trappan också...
Ser jättebra ut!
Roligt att se att någon bygger räcken och annat i otryckt virke och målar. Det finns så många fina hus som står och skäms med balkong-, altan- och trappräcken mm i tryckimpregnerat.

Snyggt jobbat!
//Ronnie
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 5 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Ser jättebra ut!
Roligt att se att någon bygger räcken och annat i otryckt virke och målar. Det finns så många fina hus som står och skäms med balkong-, altan- och trappräcken mm i tryckimpregnerat.

Snyggt jobbat!
//Ronnie
Tryckimpregnerat = båtbrygga för mig.

Har ett över 100 år gammalt hus, och det är bland de nyaste i omgivningarna, så jag försöker hålla stilen.

Sedan är det ju mycket roligare att snickra från grunden.
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Ett litet misstag med stora konsekvenser… byta fel olja i bilen.

:sweat:

Så nu vet man hur transmissionsolja luktar också.
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
MickeLarsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.