HOBBY ARCHITECT
T Thomas_Blekinge skrev:
Ännu ett exempel på hur någon förvanskar ett fint område med brutalarkitektur. Känsla för omgivning stavas annorlunda. Och här kommer den konstruktiva delen av kritiken: Låt bli.
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag tycker nog detta hus är snyggare, men har sämre planlösning.
[länk]
Svartvit illustration av en modern villa med platt tak och stora fönsterpartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ok. Som jag skrev på hemsidan så ska jag rita huset mer i detalj sen och jag tänkte jag att huset ska ha material och färger som detta.
[bild]
Ok, jag föredrar att läsa i en tråd utan att skickas vidare till en hemsida, så jag kollade inte där. Det ser lite bättre ut än jag föreställde mig, men får.ändå mer känslan av kontor/hotell än ett hem.
Lite för sterilt för min smak.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Aha, spännande!
Skulle du börja rita sådana hus skulle du nog få mycket fler gillanden och följare, Men smaken är ju som baken, vissa gillar lådor.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ännu ett exempel på hur någon förvanskar ett fint område med brutalarkitektur. Känsla för omgivning stavas annorlunda. Och här kommer den konstruktiva delen av kritiken: Låt bli.
Kunde inte sagt det bättre själv (y)
 
Även jag stämmer in i kören. Läget ser ju fantastiskt ut, förstör inte det med en skokartong som kommer kännas modern i 10 år och sedan kännas som en kommunistbunker. Bygg någonting klassiskt och tidlöst.

Det är ju dock endast mina synpunkter.
 
  • Gilla
Muhrman och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Vem är målgruppen för huset?
722 kvm i lantlig miljö, lite hotell/kontorsaktigt vad gäller sovrummen och så en stor nedervåning med stora ytor. Är det disponenten som ska ta emot främmande på nedervåningen medan han bor med familj och personal på övervåningen?
 
HOBBY ARCHITECT
Jag tycker som sagt att detta är mycket snyggare. Och jag har ingen emot moderna hus i landtlig miljö, jag gillar mångfald. Men jag vet naturligtvis att enfald är det som är mest poppis.
 
Redigerat:
Känns som väldigt mycket glas. Känns mer som ett kontor än hus. Svårt att se att det behövs så mycket glas överallt för att få bra utsikt. Sedan så känns det otroligt stort, kan man inte motivera ytan så känns det som att man kommer bygga fel. Ta bort en våning, ta bort 30% av kvarvarande våning, ta bort 30% av glaset så har du nog kommit närmre något.

Dessutom så kanske färgsätta fasaden. Nu är det omöjligt att se vad som är glas och inte glas.
 
  • Gilla
Muhrman och 1 till
  • Laddar…
Det är ingen mening med att kommentera dina husritningar eftersom du alltid blir sur när du får påpekanden om saker som är märkliga. Som tex ett gigantiskt hus med bara en toalett på nedervåningen? Med alla sittplatser kan ju minst 12 personer äta middag, skall man skicka upp gäster på ovanvåningen då när de behöver gå på toaletten? Det är ju fullt rimligt om man bor i ett litet hus där det inte får plats men ett sådant gigantiskt hus med bara en toalett känns ju oerhört fattigt.
 
  • Gilla
whak och 6 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det är ingen mening med att kommentera dina husritningar eftersom du alltid blir sur när du får påpekanden om saker som är märkliga. Som tex ett gigantiskt hus med bara en toalett på nedervåningen? Med alla sittplatser kan ju minst 12 personer äta middag, skall man skicka upp gäster på ovanvåningen då när de behöver gå på toaletten? Det är ju fullt rimligt om man bor i ett litet hus där det inte får plats men ett sådant gigantiskt hus med bara en toalett känns ju oerhört fattigt.
När har jag varit sur?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Tänker mig att huset skulle passa på denna tomt som var till salu för ett tag sen. Riva huset, stugan till höger och bastuhuset, men behålla stugan till vänster och båthuset.
:giggle:
[bild]
[bild]
[bild]
[länk]


PS. Varför tycker jag inte vass är snyggt? Känns som man borde tycka om det, det är ju natur och så, men det är nåt som stör mig. Fler som känner så?
:rolleyes:
[bild]
Skulle det inte bli mycket kämpande med strandskyddet?
 
HOBBY ARCHITECT
K Kane skrev:
Skulle det inte bli mycket kämpande med strandskyddet?
Ingen aning.
 
Hon vill väl bara göra reklam för sin hemsida.
 
HOBBY ARCHITECT
T Thomas_Blekinge skrev:
Hon vill väl bara göra reklam för sin hemsida.
Jag la upp ett nytt hus.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag tycker som sagt att detta är mycket snyggare. Och jag har ingen emot moderna hus i landtlig miljö, jag gillar mångfald. Men jag vet naturligtvis att enfald är det som är mest poppis.
Enfald?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.