A
AndersPS AndersPS skrev:
Hjälp, nånting käkar upp min häck! Vad är det och vad ska man göra åt det?

[bild]
Vad är det för häck?
 
Emma242 skrev:
Vad är det för häck?
En grön? Förlåt, men tja, märks det att detta inte är min starkaste sida?
 
A
AndersPS AndersPS skrev:
En grön? Förlåt, men tja, märks det att detta inte är min starkaste sida?
Det är någon spinnmal iallafall. Det lättaste och mest effektiva är att helt enkelt plocka bort dem.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Hjälp, nånting käkar upp min häck! Vad är det och vad ska man göra åt det?

[bild]
Har gått bet hitills.. såg den i din tråd tror.. och har funderat o googlat.. det var en snygg larv iaf, mentydligen inte så lättgooglad ,

Har du många nästen .. el bara nått enstaka?
Jag brukar spola av/bort sånt med slangen.. oavsett om de sitter på träd el buskar.
 
Snigla Snigla skrev:
Har gått bet hitills.. såg den i din tråd tror.. och har funderat o googlat.. det var en snygg larv iaf, mentydligen inte så lättgooglad ,

Har du många nästen .. el bara nått enstaka?
Jag brukar spola av/bort sånt med slangen.. oavsett om de sitter på träd el buskar.
Ganska många, men ska prova att spola. Det kan ju knappast bli värre :)
 
Före:

En björk framför en nyinstallerad stenmur med en bit oavslutad vid slutet av muren på en framsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under:

Bearbetning av trädgård med halvfärdig cirkelformad stensättning runt en björk, verktyg och material syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:

En nyanlagd stencirkel runt en björk med jord och gräsmatta på ett soligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(ja det saknas en sista sten men ni förstår tanken :)


Nästa steg nu blir att montera 3st uplights för lite belysning av björken samt fylla upp med bärlager eller SJ kross in mot stammen. Inte riktigt bestämt mig där för vilken storlek på stenen det blir.

Men det blev helt klart ett lyft för framsidan :)
 
Redigerat:
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 5 till
  • Laddar…
Tittat på, känt (pratat med.. :oops:) och vattnat häcken.:whistle:

Beställde en Gardena styrenhet till kommande droppslang. :geek:
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Tittat på, känt (pratat med.. :oops:) och vattnat häcken.:whistle:

Beställde en Gardena styrenhet till kommande droppslang. :geek:
Jag pratar alltid med växter. Tex kan man säga "passar det inte blir det komposten" Det brukar fungera. Testa det om inte plantorna tar sig.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
MariaiÖstergötland och 10 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag pratar alltid med växter. Tex kan man säga "passar det inte blir det komposten" Det brukar fungera. Testa det om inte plantorna tar sig.
Jag är inte där ännu, mer i ett vädjande stadie.. :oops:
;)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Farfalle och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag är inte där ännu, mer i ett vädjande stadie.. :oops:
;)
Ja man kan börja med ett resonemang, diskuterat vad som är fel etc men det ska inte mjäkas för mycket. Det gäller att visa vem som bestämmer.
 
  • Gilla
  • Älska
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
Visat principen, av grässlagning med lie och hötorkning, för de små barnen.
Nyslaget gräs upphängt på tork över en ställning i lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
MariaiÖstergötland och 14 till
  • Laddar…
Mina barn och barnbarn har inte fått uppleva höbärgningens tjusning där vi ungar fick agera trampning uppe på hökärran. Då var det aldrig fråga om att någon unge kunde falla ner...
 
yonna yonna skrev:
Mina barn och barnbarn har inte fått uppleva höbärgningens tjusning där vi ungar fick agera trampning uppe på hökärran. Då var det aldrig fråga om att någon unge kunde falla ner...
Precis, dagens ungar har dålig balans ;).

Hässja hö var jag med om bara något enstaka år när det var riktigt surväder. Annars var det maskinellt och när man bärgat allt hö åkte vi runt bland granngårdarna med sista lasset med alla som hjälpt till sittandes i lasset, tjoandes för att visa att vi minsann var klara nu :rofl:.

EDIT: Mamma kallar det att "krana hö", inget hon fått gehör för. Antagligen något väldigt lokalt. :).
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Man säger hässja hö och till det används krakar och ståltråd som blir en höhässja.
Men man använde också krakar till att göra en hösåte, men man kallade det också för att hässja hö.;)
Var under 60-talet med varje sommar hos släktingar som bara körde med häst och fortfarande en del höräfsor i enbart trä som de gjort själva, som barn vill man ju ha de fina med plastdel. Och vi barn hade ansvar för att räffsa rent alla kanter på åkrar och mossar, men även packa på höskullen så.

"krana" hö kan inte der vara dialiket av kraka, dvs lyfta upp och trycka ned på en krake för att göra en hösåte?
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Det skulle det det kunna vara.
Fast det heter riastakar och inte krakor ;):D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.