Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Är det någon mer som haft liknande problem, hör av er!
Tumlaren startar så snällt, när den sen stannar till för att byta varv tänds lampan för vattenbehållaren. Den indikerar att behållaren är full men det är den inte! Har dragit ut och tömt det lilla som är i 100 gånger känns det som. Sensorfel?
 
G
Hej, vi har precis fått samma problem..... och jag letar febrilt efter en lösning.
Har du hittat felet?

/ Henrik
 
G
Kontaktade firman som lev. tumlaren och de ville ha 700:- för en felsökning MEN gav rådet att kolla en lucka i utrymmet för kondensorn. Har kikat men kan inte se någon lucka.....Där kan det iaf samlas ludd som följer med genom filtret. Just nu har jag gett upp!
 
G
Luckan finns under kondensorn när du tar ut den ganska långt in på botten. Där ligger det mycket vatten och ludd som man får ta bort.

Fixade det med en spegel, ficklampa, trasa och papper sen går tumlaren som nytt igen......tills nästa gång man får tömma där antar jag.
 
  • Gilla
Winter20 och 1 till
  • Laddar…
G
Takk for tipset. Nå har jeg fikset min egen tørketrommel :) Helt Gratis!

Hilsen tidligere meget frustrert husmor i Lofoten, Norge
 
G
takk for tipset- Nå er vi også reddet. Hilsen frustrert husmor i Alvøen, Norge
 
G
Den var i princip lastad för att gå till återvinning. Tack vare den tydliga felbeskrivningen och den lika tydliga lösningen mår vi bra igen, tumlarn o jag.
Kolla även flottören till den stackars vattenpumpen som finns till vänster i det "hemliga facket". Det är nog den som fastnar i övre läget p.g.a. ludd/fnugsi och signalerar full tank och då stannar processen, som den ska göra då, av säkerhetsskäl. Tack vänner på nätet!
 
B
Jag provade ovanstående tips på vår Siemens WT75000/01 torktumlare dvs rengjorde utrymmet bakom kondensatorn. Men det löste inte problemet, fortfarande tändes varningslampan och inget vatten pumpades upp till vattenbehållaren.
Det visade sig att pumpen som pumpar vattnet från det nedre utrymmet till den övre vattenbehållaren hade 'beckat' igen!

Så här löste jag problemet:
- På Siemens website finns möjlighet att ladda ner ritningar som beskriver maskinens konstruktion.
- Öppna torktumlarens ovansida, 2 skruvar.
- Öppna höger sida genom att lossa alla synliga skruvar (även de bakom NEDRE frontluckan) För att högersidan ska lossa måste den skjutas uppåt c:a 1 cm, då 'hakas den av' från front sektionen.
- Längst ned kan man se vattenpumpen som har en slang ansluten som går vidare till övre vattenbehållaren. Bredvid pumpen sitter även flottören och dess givare.
- Skruva loss pumpen och flottören (1 skruv). Lossa även kablar m.m som är i vägen.
- Pumpen är en robust 220V synkronmotor som enkelt kan testas och rengöras separat. I mitt fall snurrade propellern så trögt att den inte startade av egen kraft. Efter rengöring och MYCKET LITE olja fungerade den utmärkt.
- Öven flottör/mikroswitch och vattenbehållaren bör rengöras vid behov.

Lycka till :)
 
  • Gilla
Arif Eken
  • Laddar…
G
Min torktumlare tänds inte ens lampan på och den är bara 4 år. Jag har kollat strömmen fram till första kontaktblocket i maskinen och ur det det blocket och där finns ström. Jag tog bort kretskortet men som lekman kan jag inte se något fel där. Men det känns som kretskortet har lämnat in eftersom det finns ström till det men inte vidare.... Här går man och köper dyrare för att det ska hålla och så går den bara halva tide av Electroluxen jag hade innan.
 
G
Provade först att byta komponenter på kretskortet, till ingen nytta.
När jag dock hittade den "hemliga" luckan och såg allt äckligt där så...

Tipset är att ta bort sidoplåten så man kommer åt att göra rent. Och även lyfta bort pumphuset. (Kanske skrevs om tidigare).

Nu funkar den perfekt! Tack
 
G
För en vecka sedan fixade jag en gammal båtmotor med hjälp av några minuters sökning på internet och nu torktumlaren. Tack alla ni som delar med er av er kunskap!
Krister
 
G
Nå er det ca ett år siden sist det var krise. Innimellom har vi åpnet dekselet og renset, men nå var det bom stopp!
Åpnet sideveggen på maskinen og demonterte pumpen. Foretok rens og smurte pumpen - og vips - den virker!
Frustrert husmor i Alvøen 2
 
G
Hej, Vi har nästan samma fel på vår men detta händer för oss:
Efter att torktumlaren startat som den skall går den ca 3-4 minuter.
Vattenpumpen verkar fungera som den skall.
Efter 3-4 min blinkar 2 funktionsknappar (översta och understa) och den piper som en väckarklocka och den stannar.
Jag har rengjort alla skrymslen innanför kondensorn, även den "dolda luckan".
Är det någon som har en aning om vad felet kan vara?
Borde vara någon annan sensor någonstans som säger att något är fel.
 
G
Hej.

Hade samma problem i helgen.
Det visade sig vara tre små paljetter som hade följt med genom hela processen och satt stenhårt fast i munstycket som mynnar ut i kondensbehållaren.

Hoppas detta hjälper någon. / Rickard
 
G
Tack för att ni samlar er kunskap på detta utmärkta forum! Hade också samma problem med att maskinen indikerar att vattenbehållaren var full. Jag var nära att åka och köpa ny torktumlare men hittade denna tråden. Lite skruvande och rengöring av pump, flottör och övriga utrymmen så går nu tumlaren helt perfekt igen. Det blidas en slemliknande sörja av tvättmedel och sköljmedelsrester i botten som måste rensas emellanåt. Tur att det finns information. Tack!

/Gustav
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.