J JohanLun skrev:
Man måste bestämma om man krypkör med bromsen eller gasen. Det är en smaksak. Men det är antingen eller om det ska vara bekvämt och vettigt i kökörning. Speciellt på ett lutande underlag.
Med stopgo radar och hillhold blir det lite annorlunda, men jag gillar att man håller bilen på bromsen duttar på gasen för att starta och uppsläppt gas kryper framåt.
Problemet blir ju just i kombination med att den håller bilen stilla tills dess man petar på gasen. Då får man inte välja det ena. Man måste vifta fram och tillbaka mellan båda pedalerna med högerfoten vid en fickparkering. Givetvis är de flesta och även jag mer vana vid att den kryper på tomgång eftersom automatväxlade bilar nästan alltid gjort det. Men det var ett omedelbart gillande när jag provade en Tesla som saktade in till stillastående när man släppte gasen. Det borde inte vara så svårt att göra det valbart så att alla kan få vad de föredrar.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är ändå fräckt =)
En kollega har en saab v4 i toppskick. Körs endast soliga fina dagar, annars står den och putsas på. Även om jag inte är förtjust i saab är det kul att det finns välbevarade exemplar.
Körde den klass som då kallades "special".;) Full gas, använde frihjulet och vänsterbroms för att ställa upp, det var därför bromsskivorna alltid lyste rött.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det bara ljudet som spelar roll eller är det häftigt med vibrationer också? Hur lång tid skall man tro att det tar innan det kommer konstgjorda vibrationer i elbilarna för att efterlikna hur en stor och hårt trimmad bensinmotor känns?

På minst en punkt tror ju i alla fall Volkswagen att vi inte kan anpassa oss till något nytt även om det är bättre. Elbilarna rullar sakta framåt med helt uppsläppt gaspedal som en bensinbil med en gammaldags automatlåda. Det har jag undrat varför de gör sedan jag först körde en bil med DSG-låda.
OK, så de har alltså inte OnePedal drive? Skumt. Det har min bil, kör med den hela tiden. Bilen rullar bara om man trycker på gasen.

Det brukar i så fall gå att lura bilen att stanna om man kör med adaptiv farthållare på. Tyvärr funkar ju inte det om det inte är en annan bil framför, däremot.
 
Man har ju BochD läge att byta mellan så varför inte valbart efter smak?
 
J jocke31 skrev:
OK, så de har alltså inte OnePedal drive? Skumt. Det har min bil, kör med den hela tiden. Bilen rullar bara om man trycker på gasen.

Det brukar i så fall gå att lura bilen att stanna om man kör med adaptiv farthållare på. Tyvärr funkar ju inte det om det inte är en annan bil framför, däremot.
Appliceras hjulbroms om du släpper gasen helt?

Tänds bromsljuset om du bara släpper gasen?

Hur funkar det i en backe, har den "auto hill hold"? Även om du inte tryckt på bromsen? Eller kan du gunga i backen om du släpper gasen så den börjar rulla bakåt?

Orkar en Tesla X hålla bilen med släpvagn i en brant backe om man bara står med uppsläppt gas, utan att först tryckt bromsen så hillhold aktiveras?

A Avemo skrev:
Det borde inte vara så svårt att göra det valbart så att alla kan få vad de föredrar.
Problemet med alla settings är väl att fordonstillverkaren får testa bra många mer testfall.

Det skulle ju garanterat gå att göra bättre funktionalitet om man helt fick riva upp standarden på hur pedaler och spakar funkar, men det kräver ju även att man hittar en ny standard alla vänjer sig med.

Även hillhold är förenat med endel frågeställningar, vad händer om föraren somnar när bilen står på hold? Eller kliver ur, klättrar bak eller liknande? Om bilen har en elektrisk handbroms som funkar även vid strömbortfall så är det väl ok...

Första golf7an jag hade drog handbromsen när man öppnade dörren, men även det hade sina sidor, tex vid backning.

Jag håller med om att det kan vara jobbigt i kökörning att "dutta" på pedalerna, jag minns nu inte men jag har för mig min Passat GTE (med travel assist) inte krävde att man duttade på gasen om bilen framför stannade bara kort, men om man stod mer än X sekunder så drog den bromsen och krävde en dutt på gasen. Jag antar just för att man inte ska somna och sen bara dra iväg när kön släpper?

Frågeställningen känns trivial, men jag tror det finns mycket att tänka på hur det implementeras så att bilen är säker för förare som är vana vid vanliga bilar...
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Även hillhold är förenat med endel frågeställningar, vad händer om föraren somnar när bilen står på hold? Eller kliver ur, klättrar bak eller liknande? Om bilen har en elektrisk handbroms som funkar även vid strömbortfall så är det väl ok...
Det finns minst två problem med att göra saker idiotsäkra. Det ena är att man lätt gör det svårare för alla att använda dem. Det andra är att man inte kan förutse vad de verkliga idioterna hittar på.

Om man på Volkswagen ID4 knäpper upp bältet och lättar ur sätet så stänger den av sig och drar åt parkeringsbromsen. Samma sak om man öppnar dörren. Det kanske minskar risken att de verkliga idioterna råkar ut för att bilen kör iväg själv när de flyttat sig ur sätet utan att stänga av. Men samtidigt gör det manövrering jobbigare därför att bilen stänger av sig en massa gånger för att man inte sitter tungt nog i sätet.

Själv har jag aldrig råkat ut för en helt urladdad bil med aktiverad elmanövrerad parkeringsbroms. Men jag har förstått att det är förknippat med många fler svordomar än om det var en normal handbroms.

J JohanLun skrev:
Jag håller med om att det kan vara jobbigt i kökörning att "dutta" på pedalerna, jag minns nu inte men jag har för mig min Passat GTE (med travel assist) inte krävde att man duttade på gasen om bilen framför stannade bara kort, men om man stod mer än X sekunder så drog den bromsen och krävde en dutt på gasen. Jag antar just för att man inte ska somna och sen bara dra iväg när kön släpper?
Med farthållaren på behöver man bara dutta en gång på gasen för att den skall starta vid kökörning. Sedan håller den avståndet och stannar vid behov. I det fallet är det ju en ny funktion som gör körningen bekvämare än tidigare. Det läge där jag klagar på duttandet med båda pedalerna är vid fickparkering och manövrering.

J JohanLun skrev:
Frågeställningen känns trivial, men jag tror det finns mycket att tänka på hur det implementeras så att bilen är säker för förare som är vana vid vanliga bilar...
Jag är säker på att det finns massor som man inte tänker på som är viktigt för tillverkaren att beakta. Men jag noterar samtidigt att det finns andra bilar som lyckats med något jag gillar bättre än Volkswagens lösning. Men det är ju i det stora hela ganska små detaljer.
 
Nu har jag hämtat min bil. Trevlig bil. Ska bara lära mig allt möjligt skit som finns i den =) Bland annat ska jag lura ut hur jag får in den på connectID. Säljaren bad mig återkomma i veckans slut om jag lyckades eller inte =)
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Appliceras hjulbroms om du släpper gasen helt?

Tänds bromsljuset om du bara släpper gasen?

Hur funkar det i en backe, har den "auto hill hold"? Även om du inte tryckt på bromsen? Eller kan du gunga i backen om du släpper gasen så den börjar rulla bakåt?

Orkar en Tesla X hålla bilen med släpvagn i en brant backe om man bara står med uppsläppt gas, utan att först tryckt bromsen så hillhold aktiveras?

Problemet med alla settings är väl att fordonstillverkaren får testa bra många mer testfall.

Det skulle ju garanterat gå att göra bättre funktionalitet om man helt fick riva upp standarden på hur pedaler och spakar funkar, men det kräver ju även att man hittar en ny standard alla vänjer sig med.

Även hillhold är förenat med endel frågeställningar, vad händer om föraren somnar när bilen står på hold? Eller kliver ur, klättrar bak eller liknande? Om bilen har en elektrisk handbroms som funkar även vid strömbortfall så är det väl ok...

Första golf7an jag hade drog handbromsen när man öppnade dörren, men även det hade sina sidor, tex vid backning.

Jag håller med om att det kan vara jobbigt i kökörning att "dutta" på pedalerna, jag minns nu inte men jag har för mig min Passat GTE (med travel assist) inte krävde att man duttade på gasen om bilen framför stannade bara kort, men om man stod mer än X sekunder så drog den bromsen och krävde en dutt på gasen. Jag antar just för att man inte ska somna och sen bara dra iväg när kön släpper?

Frågeställningen känns trivial, men jag tror det finns mycket att tänka på hur det implementeras så att bilen är säker för förare som är vana vid vanliga bilar...
Ja, bilen står helt still även i backar när jag släpper gasen. Och rullar inte bakåt när jag startar i uppförsbacke.

Bromsljuset tänds när hastigheten sjunker hastigt, även om jag inte använder bromspedalen. Vet dock inte exakt hur snabb retardation som krävs för att det ska tändas.

Hur bilen sköter sig med släp vet jag inte då jag valt bort släp, men jag har inte hört om några problem med detta.

Satt senast idag i bilkö en kvart, och det är rätt skönt att slippa gasa, bromsa och styra. Med farthållaren och lane assist på så sköter bilen sig själv.
 
engs
KristinaRT KristinaRT skrev:
Bak på bilens vänstra sida
Polestar verkar ha samma placering på laddporten såg jag på en i morse.

Bra om det blir standard.

Har funderat en del på hur man ska placera en laddplats hemma för att smidigast kunna backa in och ladda fram, utan dra kabeln runt halva bilen varje gång. Men om de har den som dessa så blir det smidigast.
 
nikasp
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En Top Fuel dragster i verkligheten är en upplevelse som känns i bröstet. Det är häftigt. Fast såklart ganska önödigt och värdelöst i praktiken. Lite som att skjuta med luftgevär på ölburkar ;)
Nitrometan dragracinghoj på Sweden Rock. Hörs inte alls på filmen men jag som stod 40 meter bort höll på att pinka på mig när de varvade och det började rinna ur ögon och näsa för de som råkade vara nära.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns en tredjeparts-app, Bonnet, med vilken man kan ladda för 35 pence på Ionity. Strax under 4:50 alltså, eller typ halva priset mot listpris.

Har inte testat än, men som sällananvändare känns det klart tilltalande, om vi bortser från perspektivet att denna omogna marknad med klumpiga betallösningar och monstruösa rabatter driver en till vansinne.
Har använt Bonnet några gånger och det fungerar mycket bra.

Enkel att starta laddningen i appen och skapligt bra pris.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
KristinaRT
engs engs skrev:
Polestar verkar ha samma placering på laddporten såg jag på en i morse.

Bra om det blir standard.

Har funderat en del på hur man ska placera en laddplats hemma för att smidigast kunna backa in och ladda fram, utan dra kabeln runt halva bilen varje gång. Men om de har den som dessa så blir det smidigast.
Vi valde att sätta laddboxen runt knuten på garaget (mot huskroppen till) och inte på själva huskroppen som vissa grannar har den. Detta innebär att man inte behöver stega över sladden i onödan och den är mycket lättillgänglig vid laddning. Skulle iofs fungera bra med den placeringen vid laddning av bil m porten framtill också, men då hade man fått köra in och möjligen lämna mer utrymme mellan bil och port….
En vit elbil parkerad vid en garagebyggnad bredvid huset med synlig laddbox monterad på garagets sidovägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hämtade den idag. Får återkomma med recensioner ang laddning och räckvidd när vi kört längre än 3 mil :cool:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Vi har en tiometers laddkabel och laddare som sitter på huset. På så vis kan vi flytta laddkabeln mellan bilarna utan att behöva flytta bilarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det bara ljudet som spelar roll eller är det häftigt med vibrationer också? Hur lång tid skall man tro att det tar innan det kommer konstgjorda vibrationer i elbilarna för att efterlikna hur en stor och hårt trimmad bensinmotor känns?
Jag misstänker starkt att de som pratar om vibrationer och buller bara kört tråkiga fossilbilar, typ en Volvo dieselfyra där man känner starka vibrationer och hör oljud vid helt normal körning.
En tio år gammal 535i går tyst och vibrationsfritt. Är det den åttastegade automaten som funnits i 12 år kan man undra om man kör elbil. Motorn hörs inte heller när man puttrar i konstant fart. Däremot låter det gött med pedalen i botten.
Och jag vill ha en i4. :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vem har sagt att det måste vara tråkigt med elbilsrace?:cool:

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.