Skulle inte även rallycrossen bli el har jag för mig?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Skulle inte även rallycrossen bli el har jag för mig?
Finns redan? Tycker mig minnas att jag titta på det på tv för inte så längesen.
 
Ja, det kanske redan va infört.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
M5 har haft fakeljud i över 10 år (2011+)
Iofs så har de inte låtit friska sedan man övergav V10an.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Aldrig förstått fascinationen av högt motorljud, allt ljud och vibrationer är ju effektförluster som inte används till att driva fordonet.
 
A ajn82 skrev:
Aldrig förstått fascinationen av högt motorljud, allt ljud och vibrationer är ju effektförluster som inte används till att driva fordonet.
Det är bilintresse.

Själv förstår jag inte de som är så uppslukade av elbilar att de blir arga på folk som kör med annan sorts bil.

Förstår inte ens varför folk kommer i konflikt om det.
Jag kom i konflikt, eller ja de kan man väl kanske inte kalla det. Men de börja dra alla korten med att de brinner hit och dit och att de inte finns el hit och dit.
Jag ska ju ha bilfan för tråkiga resorna :D
Men jag var lika gärna sugen att köpa tillbaka min gamla cadillac cts med v6 för det var inte många bilar som slog komforten för mig. Och den trevliga motorgången.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Unikt namn
R Rkarlsson skrev:
Tänk, dragrace. Traktorpulling. Hur kul skulle de bli om de kommer vinande eltraktorer eller dragracebilar.
På dragrace ska de låta så in i röda helvete och på pulling ska traktorerna bröla och spruta rök.

:D
Såg förresten häromdagen att det tydligen finns tävlingar med sparkcyklar med på el.
Har nästan uteslutande sett motorsport på tv så ljudet har aldrig varit den faktorn för mig. Visst låter det lite skoj ned en högvarvig motor som gasar förbi på motorvägsrakan en bit bort, men det är ju mest att jag associerar ljudet med en dyr motorleksak och blir avundsjuk än ljudet i sig.

Det jag mest uppskattat på de få motorstarka fordon jag själv framfört är ju hur man får en ninjaspark i ryggen direkt när man trampar på gaspedalen och bilen sticker iväg. Något jag förstår elbilar klarar av med bravur.

Jag är övertygad om att jag skulle känna mig mer än nöjd om jag kunde prioritera om och skaffa en Taycan. Även utan motorljudet från en porsche 6a. :p
 
A ajn82 skrev:
Aldrig förstått fascinationen av högt motorljud, allt ljud och vibrationer är ju effektförluster som inte används till att driva fordonet.
Nåja. Ljudet är ju naturligt förekommande i förbränningsmotorerna. Sen dämpar man ut det med flödesbegränsande ljuddämpare. Effektförlust absolut, men det är en restprodukt av effektuttaget.

Rätt behagligt med ett litet ljud som relaterar till effektuttaget och att man hör varvtal etc. Vid manuell växellåda. Skönt vid aktiv körning.
Gött dock med tystnaden i en elbil och överdrivet höga ljud är ju bara störande.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har nästan uteslutande sett motorsport på tv så ljudet har aldrig varit den faktorn för mig. Visst låter det lite skoj ned en högvarvig motor som gasar förbi på motorvägsrakan en bit bort, men det är ju mest att jag associerar ljudet med en dyr motorleksak och blir avundsjuk än ljudet i sig.

Det jag mest uppskattat på de få motorstarka fordon jag själv framfört är ju hur man får en ninjaspark i ryggen direkt när man trampar på gaspedalen och bilen sticker iväg. Något jag förstår elbilar klarar av med bravur.

Jag är övertygad om att jag skulle känna mig mer än nöjd om jag kunde prioritera om och skaffa en Taycan. Även utan motorljudet från en porsche 6a. :p
Jag tittar inte ens på tv. Sport ska man se live =)
Jag har fördelen med att kunna titta på snapphanerallyt, det är kul när de låter lite och det är så stor variation på bilarna.

Den hade blivit tråkig om alla bilar var nya elbilar, vilka andra tävlingar kan man tävla med en gammal saab v4 vs subaru impreza =)

Koenigsegg låter trevligt när man möter en sån med. Inte för man möter så många, men ibland har man tur att möta när de provkör bilarna.
 
Är det bara ljudet som spelar roll eller är det häftigt med vibrationer också? Hur lång tid skall man tro att det tar innan det kommer konstgjorda vibrationer i elbilarna för att efterlikna hur en stor och hårt trimmad bensinmotor känns?

På minst en punkt tror ju i alla fall Volkswagen att vi inte kan anpassa oss till något nytt även om det är bättre. Elbilarna rullar sakta framåt med helt uppsläppt gaspedal som en bensinbil med en gammaldags automatlåda. Det har jag undrat varför de gör sedan jag först körde en bil med DSG-låda.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har nästan uteslutande sett motorsport på tv så ljudet har aldrig varit den faktorn för mig. Visst låter det lite skoj ned en högvarvig motor som gasar förbi på motorvägsrakan en bit bort, men det är ju mest att jag associerar ljudet med en dyr motorleksak och blir avundsjuk än ljudet i sig.

Det jag mest uppskattat på de få motorstarka fordon jag själv framfört är ju hur man får en ninjaspark i ryggen direkt när man trampar på gaspedalen och bilen sticker iväg. Något jag förstår elbilar klarar av med bravur.

Jag är övertygad om att jag skulle känna mig mer än nöjd om jag kunde prioritera om och skaffa en Taycan. Även utan motorljudet från en porsche 6a. :p
En Top Fuel dragster i verkligheten är en upplevelse som känns i bröstet. Det är häftigt. Fast såklart ganska önödigt och värdelöst i praktiken. Lite som att skjuta med luftgevär på ölburkar ;)
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag har fördelen med att Den hade blivit tråkig om alla bilar var nya elbilar, vilka andra tävlingar kan man tävla med en gammal saab v4 vs subaru impreza =)
.
Har kört t.ex. V4an när Per och Stig åkte fabriks 99or. :cool:Sedan blev det Opel.
 
A AndersS skrev:
Har kört t.ex. V4an när Per och Stig åkte fabriks 99or. :cool:Sedan blev det Opel.
Det är ändå fräckt =)
En kollega har en saab v4 i toppskick. Körs endast soliga fina dagar, annars står den och putsas på. Även om jag inte är förtjust i saab är det kul att det finns välbevarade exemplar.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det bara ljudet som spelar roll eller är det häftigt med vibrationer också? Hur lång tid skall man tro att det tar innan det kommer konstgjorda vibrationer i elbilarna för att efterlikna hur en stor och hårt trimmad bensinmotor känns?

På minst en punkt tror ju i alla fall Volkswagen att vi inte kan anpassa oss till något nytt även om det är bättre. Elbilarna rullar sakta framåt med helt uppsläppt gaspedal som en bensinbil med en gammaldags automatlåda. Det har jag undrat varför de gör sedan jag först körde en bil med DSG-låda.
Man måste bestämma om man krypkör med bromsen eller gasen. Det är en smaksak. Men det är antingen eller om det ska vara bekvämt och vettigt i kökörning. Speciellt på ett lutande underlag.
Med stopgo radar och hillhold blir det lite annorlunda, men jag gillar att man håller bilen på bromsen duttar på gasen för att starta och uppsläppt gas kryper framåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.