K
Sitter inte benen åt fel håll? Borde rotera 90 grader dvs du bör ha ändträ mot marken och uppåt. Träfibrer sväller/minskar på bredden, vilket potentiellt då kan göra att din trall höjs/sänks när de utsätts för fukt. Min veterligen också så klarar fibrerna av mer last om de belastas ändträ till ändträ istället för sida till sida som benen nu sitter på (har dock ingen koll på hur stor skillnaden är)
 
  • Gilla
Zoolook
  • Laddar…
K kniv skrev:
Sitter inte benen åt fel håll? Borde rotera 90 grader dvs du bör ha ändträ mot marken och uppåt. Träfibrer sväller/minskar på bredden, vilket potentiellt då kan göra att din trall höjs/sänks när de utsätts för fukt. Min veterligen också så klarar fibrerna av mer last om de belastas ändträ till ändträ istället för sida till sida som benen nu sitter på (har dock ingen koll på hur stor skillnaden är)
Bra poäng men ändträ suger mer och impregneringen är bättre på ytterdelarna.
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
K kniv skrev:
Sitter inte benen åt fel håll? Borde rotera 90 grader dvs du bör ha ändträ mot marken och uppåt. Träfibrer sväller/minskar på bredden, vilket potentiellt då kan göra att din trall höjs/sänks när de utsätts för fukt. Min veterligen också så klarar fibrerna av mer last om de belastas ändträ till ändträ istället för sida till sida som benen nu sitter på (har dock ingen koll på hur stor skillnaden är)
Jag tror inte det blir så mycket fukt under, så de kommer höja och sänka trallen.
Däremot är jag ganska övertygad om att dom kommer krympa olika mycket, när det torkar. Så några av dom kommer hänga i luften.
 
  • Gilla
Zoolook och 1 till
  • Laddar…
K
FreQa FreQa skrev:
Bra poäng men ändträ suger mer och impregneringen är bättre på ytterdelarna.
Jo, därför man lägger syll papp under dom. Men är det impregneringen du vill åt eller att de ska bära upp regelverket..?
Men som sagt, även om det skulle suga mer i ändträt så är det ”på bredden” som träfibrer expanderar/krymper, så risken finns att de krymper när de torkar och därmed tappar sin funktion.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
K
X Xaktly skrev:
Jag tror inte det blir så mycket fukt under, så de kommer höja och sänka trallen.
Däremot är jag ganska övertygad om att dom kommer krympa olika mycket, när det torkar. Så några av dom kommer hänga i luften.
Nä det är klart att trallen inte höjd och sänks med säsongerna, så snabbt går det inte. Därav att jag skrev potentiellt… Men antagligen så kommer de flesta torka ut något, precis som du skriver, och därmed kan det bli en lutning på trallen i värsta fall alternativt att en del ben kommer tappa sin funktion och det bli ganska skev belastning på något/några enstaka ben
 
  • Gilla
Zoolook och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Nä det är klart att trallen inte höjd och sänks med säsongerna, så snabbt går det inte. Därav att jag skrev potentiellt… Men antagligen så kommer de flesta torka ut något, precis som du skriver, och därmed kan det bli en lutning på trallen i värsta fall alternativt att en del ben kommer tappa sin funktion och det bli ganska skev belastning på något/några enstaka ben
Ja det är ju inte så svårt att göra om nu innan jag sätter golv. Tack för inputen.
 
FreQa FreQa skrev:
Ja det är ju inte så svårt att göra om nu innan jag sätter golv. Tack för inputen.
Stigen här på forumet tipsade om att skruva i 2st farmarskruv i varje ben så att benet kommer upp lite från stenplattan, så kommer jag att göra
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
Anammade tipset om farmarskruv så nu sitter de på plats
Träramkonstruktion för byggprojekt med farmarskruvar säkert monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbjälkar med inskruvade farmarskruvar, liggande på gräsmatta med kabel och box i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Nu har ett felmått smugit sig in. Tror det beror på sneda/för långa reglar (eller den som mätt!)
Istället för att bygga om och korta en gaveln, kan man våga sig på en sådan här skarv
Närbild på träplanka med måttmiss, tumstock och föreslagen skarv två centimeter in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkt skarv. Obs! Det är 2 cm in på plankan där tumstocken ligger. Skarven kan man "gömma" på den sidan det blir mer möblerat.
En tumstock som visar 2 cm mått på en träplankskarv intill ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ligger de idag.

Ja man kan göra misstag men får ta med mig detta till nästa trallbygge.
 
Brädan mot fasaden är för kort alltså?
Jag skulle bytt ut den och mätt/sågat rätt.
 
X Xaktly skrev:
Brädan mot fasaden är för kort alltså?
Jag skulle bytt ut den och mätt/sågat rätt.
Den är 145x28 och är svår att få tag på. Denna är 480 cm lång, stommen 482...
 
Hann och provlägga alla bitarna och det mesta blev bra!
Nybyggd träaltan med jämnt lagda plank och osågat hörntrappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planken gick jämt upp utan att klyva någon. Hörnet där alla möts på framkant steg ska sågas till snart.
Nylagd trätrall med ett utskjutande plank som snart ska sågas till på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rakt blev det så man kunde skjutsa in planken med fart (såg nån kort video med killar från en byggfirma som var så nöjda då de kunde skicka sitt vattenpass rakt över. Sen var det bildklipp så man vet ju aldrig om de fuska)
 
Sen detta med verktyg och maskiner.
Jag har en del saker. En del används inte så ofta men nu plötsligt behövdes dem och än så länge har jag inte saknat ett verktyg eller maskin!
Bra kläder och skydd gör sitt till att saker blir roligare och säkrare.
Dessa arbetskängor från Jula passar mina fötter och att arbeta en hel dag känns bra! Bra pris så man behöver inte tumma på säkerheten.
Använda arbetskängor på en blå arbetsbyxa med verktyg och utrustning i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sköna byxor från Snickars med strech som sitter där de ska och knäskydden inte måste dras upp varje gång för att skydda.
Har dessutom testat verktygsbältet jag satt ihop av olika märken som jag köpt på rea. Funka toppen!
Verktygsbälte med olika fack och verktyg ligger på gräsmatta, synliga arbetskängor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Sitter inte benen åt fel håll? Borde rotera 90 grader dvs du bör ha ändträ mot marken och uppåt. Träfibrer sväller/minskar på bredden, vilket potentiellt då kan göra att din trall höjs/sänks när de utsätts för fukt. Min veterligen också så klarar fibrerna av mer last om de belastas ändträ till ändträ istället för sida till sida som benen nu sitter på (har dock ingen koll på hur stor skillnaden är)
Du kan ha rätt så jag justerade efter önskemål, se även tidigare inlägg.
En följdfråga: alla reglar man bygger med då, de är ju också liggande. Borde inte de också röra på sig så där liksom lite för mycket?
 
FreQa FreQa skrev:
Du kan ha rätt så jag justerade efter önskemål, se även tidigare inlägg.
En följdfråga: alla reglar man bygger med då, de är ju också liggande. Borde inte de också röra på sig så där liksom lite för mycket?
Dom ligger ju inte mot ev. fukt på marken på samma sätt som det det var gjort innan. (y)
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.