Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Fairlane Fairlane skrev:
Att statistiken talar sitt tydliga språk borde alla vara överens om. En större andel ovaccinerade krävde sjukhusbehandling, dessutom i lägre åldrar.
Det säger mindre än du tror, för med statestik kan man bevisa vad som helst. Allt efter tycke och smak. Kommer du ihåg Pisaresultaten?

Pussy
 
  • Gilla
Feratin
  • Laddar…
Fairlane
F Feratin skrev:
Han vet att policyn på detta forum är att vaccinkritiker per automatik bannlyses, censureras och tystas. De känner sig stärkta av det, men inser inte det tragiska i det. Yttrandefrihet ska bara gälla dessa människor när det passar dom. Ett vaccin som inte ens tål att kritiseras betyder att inte ens de själva tror fullt ut på det.
Riktigt så är inte policyn på forumet, men även om den vore det så har det inget med yttrandefrihet att göra. En privat forumägare kan sätta vilka regler de vill utan att det har ett dugg med yttrandefrihet att göra.
Ger jag mig in på ett forum eller en Facebook-grupp där man är emot vaccinet så kommer jag bli utslängd och mina inlägg raderas. Det är inte heller ett problem för yttrandefriheten. Jag har min yttrandefrihet, liksom du, men inte precis var som helst. Enkelt
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
P Pussy Galore skrev:
Det säger mindre än du tror, för med statestik kan man bevisa vad som helst. Allt efter tycke och smak. Kommer du ihåg Pisaresultaten?

Pussy
Nej man kan inte bevisa vad som helst med statistik. Det är ett uttalande som oftast används av folk som inte förstår statistik, eller inte gillar resultatet.

Man kan välja ett dåligt urval eller söka efter tveksamma saker, men om en en större andel ovaccinerade än vaccinerade behöver vård, så är det väldigt tydlig statistik om tillräckligt stort urval finns, och då får man titta på konfidensintervall.
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Ger jag mig in på ett forum eller en Facebook-grupp där man är emot vaccinet så kommer jag bli utslängd och mina inlägg raderas.
Det hoppas jag verkligen inte. Men vore det så illa, är det forumet inte värt din tid och då är förlusten forumets och du kan göra något bättre av ditt liv än att kasta bort det på folk som inte tolererar någon annan uppfattning, än sin egen. En sådan inskränkthet borde ingen tåla. Dessutom, vad är syftet med ett diskutionsforum som förbjuder diskutioner?

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
F
B b8q skrev:
Du missade kanske mitt inlägg nyligen att för de ovaccinerade kvarstår problemen att resa utomlands? Många andra länder kräver vaccinationsintyg eller att man sitter två veckor i karantän.
Nej, du har fel. I princip hela Europa har tagit bort alla restriktioner, inklusive Tyskland, Italien, och Spanien nyligen. Även USA kommer nu att ta bort inreserestriktionerna, vilket de gick med på till slut eftersom folk vägrade resa till USA och reseindustrin såg ett enormt tapp.

Kan hända att det finns några kvar här och där världen runt, men rör sig oftast enbart om krav på PCR-test om man är ovaccinerad. Skulle dock aldrig få för mig att gå med på karantän bara för att få resa, vaccinerad eller inte. Aldrig i livet att jag är så desperat att resa. Vägrade till och med göra PCR-test. Men nu som sagt är det fritt fram till de flesta länder.
 
Redigerat:
F
Fairlane Fairlane skrev:
Hur många det var? Jag trodde poängen var att komma med personliga anekdoter, inte statistik?

Det var iallafall det inlägget jag besvarade.

Att statistiken talar sitt tydliga språk borde alla vara överens om. En större andel ovaccinerade krävde sjukhusbehandling, dessutom i lägre åldrar.
Större andel? Relativt till vad? Fortfarande en försvinnande liten siffra och fortfarande riskgrupper, dvs folk med svåra bakomliggande sjukdomar. Faktum kvarstår att för 99.8% var Covid fortfarande ett ickeproblem. Folk föll inte ihop och dog på gatorna som ni försökte få det till under er två år långa skräckpropaganda. Tyvärr fortsätter folk dock att må dålig av vaccinet och har fått sina liv förstörda. Det är fruktansvärt. Särskilt som sådana som du förminskar problemet, försöker tysta och förlöjliga kritiker och censurera folk.
 
  • Arg
frasen_36
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Riktigt så är inte policyn på forumet, men även om den vore det så har det inget med yttrandefrihet att göra. En privat forumägare kan sätta vilka regler de vill utan att det har ett dugg med yttrandefrihet att göra.
Ger jag mig in på ett forum eller en Facebook-grupp där man är emot vaccinet så kommer jag bli utslängd och mina inlägg raderas. Det är inte heller ett problem för yttrandefriheten. Jag har min yttrandefrihet, liksom du, men inte precis var som helst. Enkelt
Det här forumet är ett av det värsta när det kommer till att censurera vaccinkritiker. Du kanske tycker censur är bra, men om du måste censurera folk har du redan förlorat. Censur är aldrig bra och kommer aldrig vara bra. Det hör inte heller hemma i en fri demokrati. På den punkten har alla sociala medier, public service och offentliga kanaler misslyckats. Vi valde den kinesiska vägen och att springa big pharma lobbyisternas ärenden istället för att kunna ta debatten. Att vaccinet och vaccinpropaganda inte tål kritik säger allt om situationen. Hela det här spektaklet har varit en politisk fråga som drivits av ideologi snarare än folkhälsa. Jag är inte ett dugg rädd för covid och har aldrig varit, jag behöver inte att sådana som du försöker trycka ner det i halsen på mig, censurera mig eller mobba mina barn till att ta delta i ert experiment.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Nej man kan inte bevisa vad som helst med statistik. Det är ett uttalande som oftast används av folk som inte förstår statistik, eller inte gillar resultatet.

Man kan välja ett dåligt urval eller söka efter tveksamma saker, men om en en större andel ovaccinerade än vaccinerade behöver vård, så är det väldigt tydlig statistik om tillräckligt stort urval finns, och då får man titta på konfidensintervall.
Nja. Du gör det lätt för dig.
Tänk på asbestrisken. När statistik togs fram på hur många som dog av asbest, gjordes det ingen skillnad på rökare och ickerökare. Att det senare visade sig att nästan bara rökare drabbades blev statesiken en helt annan. De brisfälliga parametrarna skulle inget "konfidensintervall" i världen kunna kompensera.

Pussy
 
  • Gilla
Feratin
  • Laddar…
F
Jag har fortfarande inte glömt de människor som försökte shame:a mig och mina familjemedlemmar till att ta vaccinet. Jag kommer aldrig heller att förlåta dom för det. De står på min hatlista ärligt talat. Jag har brytit kontakten med människor pga detta. Fryser ut specifika grannar. Försvårar livet för folk. Brytit med affärspartners vilket kommit att orsaka dom stora förluster. Gjort mig av med folk från arbetsplatsen. Stoppat barnen från att umgås med specifika familjer osv osv. Till och med enskilda släktingar är för evigt utfrysta från vår klick nu.

Jag använder min makt, mitt oberoende och starka ekonomi för att strategiskt slå tillbaka. Finns inget jag avskyr mer än dessa vaccinfascister. De kommer för alltid att vara på min lista och jag kommer så länge jag lever använda all min makt till att försvåra för dessa människor. Precis som de försökte göra mot oss ovaccinerade med andra ord :)

Kommer det fram att någon i min omgivning spridit vaccinpropaganda på nätet eller på andra sätt sysslat med påtryckningar så bryter jag direkt med dessa och ser till att de hamnar på min svarta lista. Det är oerhört tillfredställande. Det känns lite som en kamp mot nazister.
 
  • Haha
  • Wow
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P
F Feratin skrev:
Jag har fortfarande inte glömt de människor som försökte shame:a mig och mina familjemedlemmar till att ta vaccinet. Jag kommer aldrig heller att förlåta dom för det. De står på min hatlista ärligt talat. Jag har brytit kontakten med människor pga detta. Fryser ut specifika grannar. Försvårar livet för folk. Brytit med affärspartners vilket kommit att orsaka dom stora förluster. Gjort mig av med folk från arbetsplatsen. Stoppat barnen från att umgås med specifika familjer osv osv. Till och med enskilda släktingar är för evigt utfrysta från vår klick nu.

Jag använder min makt, mitt oberoende och starka ekonomi för att strategiskt slå tillbaka. Finns inget jag avskyr mer än dessa vaccinfascister. De kommer för alltid att vara på min lista och jag kommer så länge jag lever använda all min makt till att försvåra för dessa människor. Precis som de försökte göra mot oss ovaccinerade med andra ord :)

Kommer det fram att någon i min omgivning spridit vaccinpropaganda på nätet eller på andra sätt sysslat med påtryckningar så bryter jag direkt med dessa och ser till att de hamnar på min svarta lista. Det är oerhört tillfredställande. Det känns lite som en kamp mot nazister.
Nu vet jag inte hur du blivit behandlad, men var det inte att ta i lite? Men även på min arbetsplats blev det en småhetsk stämning. I början var det fullt OK att vara såväl ovaccinerad som kritisk. Men när den tredje sprutan skulle tas och folk viste att jag var ovaccinerad, blev jag för första gången behandlad lite som en paria av de fullvaccinerade. Väldigt konstig reaktion tycker jag. För de var rädda för något de var skyddade emot. Om någon borde känt oro, vore det jag. Men eftersom jag inte tillhör någon riskgrupp, var jag inte det.

KentPussy
 
  • Gilla
Feratin
  • Laddar…
P
P Pussy Galore skrev:
KentPussy
Ursäkta. Jag får korrekturläsa bättre. Glöm Kent för det blev autoifyllt.

Pussy
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Trodde att jag läst det här men hittar det inte nu. [länk]

Var det inte Lunds universitet som gjorde studien?
Det har vi skrivit on tidigare i tråden. I inlägget #15257 finns en länk till vad forskarna själva säger om studien.

V vanpire skrev:
Har du nån länk till den studien? Jag vill minnas att man i en studie hade använt levercancerceller, men studien var mycket liten och resultatet svårtolkat.
Du har blad annat läst #14988 ;)

Vet inte om man ska kalla den liten studie. Snarare grundforskning i labb som andra får forska vidare på.
Är tex resultatet upprepningsbart med andra celllinjer än levercancerceller?

Studien har blivit viral och missförstådd bortom räddning. Guld värd bland vaccinmotståndare och konspirationsteoretiker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
P Pussy Galore skrev:
En sådan inskränkthet borde ingen tåla. Dessutom, vad är syftet med ett diskutionsforum som förbjuder diskutioner?
Välkommen tillbaka Staffan ;) men dina stavfel har du inte korrigerat sedan senast det begav sig. Det stavas diskussionsfel och diskussioner :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
F Feratin skrev:
bortsett från en del totalitära stater som Kanada, Frankrike och Australien kanske.
Jag tror du behöver lära dig grundläggande faktakontroll eftersom du missförstått detta också.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F Feratin skrev:
De flesta inreserestriktioner världen runt är borta nu bortsett från en del totalitära stater som Kanada, Frankrike och Australien kanske. Men i princip hela Europa och även USA har öppnat helt nu och slopat alla restriktioner.

Men nä, jag kommer inte heller vaccinera mig. Aldrig någonsin. Hade Covid och det gjorde ingenting med mig.
Även Thailand (en totalitär stat som jag ändå uppfattar att många européer vill resa till) har krav på full vaccination, alternativt ett nytaget (72 h) PCR-test, eller karantän:
https://thaiembassy.se/en/guide-for-travelling-to-thailand-during-covid-19-situation/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.