Precis så. Fjärrvärmen får ta nedervånigen. Det är ju ändå alltid problem med att dimensionera övervåningens radiatorer så att det passar med golvvärmen nere. Låg framledningstemp nere behöver stora element/fläktkonvektorer uppe = fult. Annars blir det varmt nere och kallt uppe.
Golvvärme uppe = dyrt.
 
Pratade med IVT's tekniker och produktutvecklare i 40 minuter idag. Han tyckte bergvärme var det självklara alternativet i vårt hus. Vet dock inte riktigt om jag håller med...

Alternativet med Nordic inverter tyckte han var ett bra alternativ som skulle funka eftersom fjärrvärmeanslutningen redan ingår i tomtpriset. Med enbart FTX trodde han inte att man skulle klara nya energideklarationen. Deras FTX besparade 5000kWh men behövde 2000kWh i drivel. Nettobesparing alltså 3000kWh vilket är uppgifter jag hitta på andra ställen också. Alltså - bye bye BBR. Eller?

Nettobesparing FTX = 3000 + Nordic Inverter 6-8000 kWh på övervåningen = 9-11 000 kWh/år. Inte helt illa för en investering på 25 000 utöver FTX.

Kolla min forumtråd här om ni vill se vad andra tycker:
Oberoende Värmepumpsforum - värmepump, allt du behöver veta om värmepumpar!
 
Vad säger energirådgivaren som propsar på fjärrvärme och FTX?

Att du skall dra ner takhöjden och minska fönsterytan och U-värden?

Vad säger Götenehus, jag antar att de precis som Sjödalshus (samma koncern) i dagsläget inte kan leverera bättre isolerade väggar?

Är det kommunen som skall följa upp att Energireglerna efterlevs? De vill ju att att man ansluter till fjärrvärmen.

Sedan har väl antagligen KA till uppgift att se till att reglerna efterlevs även om det är byggherren som i slutänden har ansvaret.

Sedan osäkerheten om vad som händer om man inte uppfyller reglerna.

Därtill är det svårt att förutse kostnaderna för de olika alternativen.

Det är en soppa med uppvärmningen. I princip alla man tillfrågar är partiska på ett eller annat sätt eller om det är ett "oberoende forum" så befolkas det av folk som tror fanatiskt/religöst på en eller annan lösning.

Hoppas det löser sig för dig KungKokos. Jag tror inte jag blir visare utan håller tummarna att jag inte gjort bort mig bara.

Har ni varit på Vedum och ritat upp kök och sånt? Vi har bokat tid för det i Augusti men funderar att åka dit och kika i förväg under semestern också så det inte blir en chock att komma dit och man ska bestämma sig direkt.
 
Energirådgivaren är på semester. Skall höra med honom. Han tycker självklart att isolering är det bästa och jag håller med. Tyvärr får man inte bestämma sånt själv när man bygger prefabricerat. Det man kan göra är att isolera på insidan av ytterväggarna med 45-reglar. Det behöver ju inte kosta så vansinnigt mycket mer, men man tar ju lite av boarean vilket är mindre kul. Vi skippar nog det.

Nog är det en soppa alltid. Alla har egna uppfattningar och precis som du säger verkar bergvärme- och ComfortZoneentusiasterna vara lite av en "sekt" ;-). Själv försöker jag undersöka alla möjligheterna utan att låsa mig vid något, men jag verkar inte bli klokare jag heller. Suck.

Vi skall träffa Vedum imorgon! Skall bli kul. Återkommer med en rapport!
 
Och förresten, skulle det visa sig att fjärrvärme och FTX inte räcker till är det bara att komplettera med en luft/luft-pump. Billig investering och du slipper enkelt eventuella påföljder för BBR. Jag tror inte du har gjort bort dig med tanke på att IVT's tekniker (som faktiskt var riktigt kunnig) tyckte att systemen funkar bra ihop.

En kul sak till - teknikern tyckte att ComfortZone hade en bra produkt. Invändningen var att de var ett för litet bolag för att ge trygghet. Han indikerade att de själva utvecklar en sådan nu.

Vad fick du betala extra för FTX med Sjödalshus. Kan vara intressant eftersom vi är "husbröder". :)
 
Jag får tillbaka 45 000 för IVT490 och de lägger på 49 000 för FTX:en. Jag har dock delad entreprenad så jag betaler separat för installationen genom entreprenören. Allt material och projekteringen ingår dock i summorna ovan.
 
Intressant. Götenehus vill ju ha 59 000 extra, alltså 29 000 utöver avdraget för IVT490. Det är faktiskt snudd på skandal.
 
Ni som har bestämt er för fjärrvärme - har ni redan beställt och skrivit på avtalen? Eller kan det vara en idé att samla ihop alla och kollektivt kräva prisreduktion och fastpris-avtal i minst 5 år?
 
Nu har de asfalterat gatan!
 
Har beställt avtal för fjärrvärmen sedan två veckor men inte hört något mer sedan.

Är det en temporär asfaltering tro?

Markmaskinerna lär ju slita på vägen och det är ju trist om det blir ett lapptäcke till väg redan från början ifall man bryter upp den för att lägga in allafjärrvärmeanslutningarna (hur många det nu blir) .
 
Hej hej sommar.....

Bygglovet låg i lådan när vi kom hem från en semestertripp :) ... däremot var kostnaden för bygglov, nybyggnadskarta och planavgift ungefär 15 tusen dyrare än vad vi räknat med.. :(

Asfalten som nu är lagd har jag förstått är en första läggning... när sedan hus och annat är på plats skall en andra läggning komma.... men det dröjer säker några år...

Huset kommer i början av november... då skall markarbetena vara klara.... och jag som skall ta ned 15 stora tallar innan.. :cool:

Fortsatt trevlig sommar....
 
Kalle Anka skrev:
Hej hej sommar.....

Bygglovet låg i lådan när vi kom hem från en semestertripp :) ... däremot var kostnaden för bygglov, nybyggnadskarta och planavgift ungefär 15 tusen dyrare än vad vi räknat med.. :(
Det där med planavgift har varit rena rama lotteriet förut. Av vad jag har förstått har kommunen glömt att ta ut denna avgift ibland. Hur mycket tog kommunen i planavgift denna gång?
 
galaxenspresident skrev:
Jag får tillbaka 45 000 för IVT490 och de lägger på 49 000 för FTX:en. Jag har dock delad entreprenad så jag betaler separat för installationen genom entreprenören. Allt material och projekteringen ingår dock i summorna ovan.
Kör ni också Steinwalls/systemair VR 700 E eller vilka FTX-modeller kör ni?
 
Grattis till bygglovet! Vi var nummer 2 in så vi hoppas också på bygglov snart!
Vad blev totalkostnad för allt med bygglov och planavgifter?
 
kungkokos skrev:
Kör ni också Steinwalls/systemair VR 700 E eller vilka FTX-modeller kör ni?
Villavent VR400E (jag tror det är samma fast storleken mindre). När jag pratade med villavent har jag för mig att de kom fram till att VR700E aggregatet var onödigt stort för mitt hus (ca 172 kvadrat uppdelat på två våningar).

Har för mig vi budgetterade för bygglov+planavgitft+nybyggnadskarta+bygganmälan+utstakning på 70kkr.

Ny kanske vi slipper undan en del av utstakningen (8kkr) då brorsan ska vara certifierad för att göra det jobbet (men kommunen kan ju sätta sig emot eller ta betalt för information om referenspunkter).

Hon jag beställde nybyggnadskartan av i Uppsala sa att den kostade 5.5kkr men Knivsta tar ca 8kkr på den enligt (stämmer den normala planen nedan med vad ni fått pynta Kalla Anka?):
Prislista
Känns lite konstigt om de gör ett pålägg? Hade inte bilden av att kommunen skulle vara like ful som byggbranchen i övrigt och smyga in extra kostnader här och där. Eller så fick jag bara fel uppgift av Uppsala Kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.