Jag tror att det är exakt samma som Villavent VR 400 E. Det känns bättre med en vindsplacerad, båda för att man slipper ha aggregatet som tar plats i tvättstugan och att man flyttar ut ljudet utanför boarean.

Tänk bara på att du inte placerar aggregatet ovanför något sovrum, så du inte får stomljudsvibrationer och ev onödigt ljud där. Ta det ovanför ett badrum/allrum/förråd helst helt enklet så långt bort från alla sovrum som möjligt.

Killen som grävde ner det fixade det själv, jag tror inte heller att det är värt att leja bort det arbetet...
 
Jag vet att Kungkokus har ställt frågan tidigare.... skall Ni beställa huset för leverans innan beviljat bygglov? Vad kommer ni har för leveranstid och sedan byggtid på Era hus? När tänker ni starta upp markarbetena om ni har ett bygglov beviljat i sommar?

Vi har gjort slutligt avrop och bestält huset... hoppas vi får bygglov!!

:D
 
Hur går det för er med värmefrågan? Vi har mer eller mindre bestämt oss för att köra på bergvärme. Är riktigt trött på Dalkia och deras brist på vettig kommunikation. Med risk för att få forumets alla ingenjörer på mig :) så menar jag att Dalkia saknar klartänkande ekonomer. De kommer aldrig (och jag menar ALDRIG) kunna räkna hem sin investering i Alsike om de inte reviderar sin prisstrategin. För att få fler att ansluta sig måste de sänka priset per kWh.
 
Idag pratade jag med lantmätaren som delade med sig av materialet med vägnivåer, VA-ledningar mm. Han vill att jag återigen understryker att dessa höjder endast är vägledande och att de skiljer sig från den nya standarden (RH2000). Sockelhöjder och annat bör således INTE måtsättas med utgångspunkt i dessa ritningar.
 
Jag håller precis på och väntar på energiberäkningen för vårt hus. Jag kan inte ta något beslut på värmelösning förrän vi fått denna beräkning. Först då vet vi hur vi bör dimensionera vår värmepump. En sak är dock säker - Dalkia kommer jag ABSOLUT INTE att stödja så länge de fortsätter i samma stil. Jag skall dock ta vår anslutning och plombera så att vi har möjligheten framöver. Dalkia kan bara inte ha mage att vägra då det inte finns några förbehåll i avtalet. Det skall också bli intressant att se om fjärrvärme överhuvudtaget funkar i vårt hus.
 
Det lutar dock åt ComfortZone fortfarande. Jag tror inte det är lönt med bergvärme i vårt fall men än har vi inte uteslutit några alternativ. Götenhus hade kollat upp nu att de hade möjligheten att erbjuda borrning under totalentreprenad vilket de först inte ville. De lägger dock på 20% på priset....
 
Har bestämt oss för att köra på fjärrvärmen trots allt (nja, det är väl egentligen bara prisbilden som får mig att tveka). Prisbilden är naturligtvis en bit från optimal men jag resonerar så här:

Jag kör FTX därtill. Det ger lite komfort och möjlighet att dra ner ventilation till ett minimum när man inte är hemma, något man inte kan göra pss med en FVP.

Anledningen till prisbilden är ju att Dalkia har ett pelletsverk men avsikten är att övergå till flis så snart volymen blir tillräckligt stor och en stor del av detta kommer att realiseras när de flerfamiljshus som byggs längs huvudvägen ansluts (såg att de hade STORA fönster ;-) ). Jag har fått det muntliga löftet att ökade bränslepriser inte kommer att tas ut på oss i Alsike då Dalkia inser det orimliga i detta. Jag har faktiskt haft en god kommunikation med Dalkia personligen (både Boel och Han som har hand om anläggningen i Alsike rent tekniskt) även om de andrahandsuppgifter jag hört i tråden gett ett annat intryck av dem.

Jag har dock planerat en stor tvättstuga och lämnar plats för eventuell värmepanna ackumulatortank etc ifall jag skulle ändra mig. Att lägga in en bit kollektorslang genom grunden utifall är ju ingen kostnad. Fjärrvärmeanslutningen är ju redan betald (om man inte väntar med anmälan för länge så att det blir merkostnader pga att man måste lägga om asfalt och liknande). Att installera bergvärme i samband med bygge eller i ett senare skede verkar inte vara någon större skillnad.

Att installera Fjärrvärmeväxlare och plombera direkt kommer ju att ta plats (om än lite) för något man kanske aldrig kommer att använda. Investeringskostnaden för värmepump får man aldrig tillbaka ifall elpriset fortsätter stiga och man vill byta tillbaka till fjärrvärme och lägga till FTX, eller om effektivare lösningar dyker upp. FTX:en har jag lämpligast på vinden där den inte tar någon nyttjbar plats och jag kan fortsätta använda den ifall jag byter till ett berg/solvärmealternativ.

Med skenande räntor är det dessutom trevligt att kunna undvika varje investering som man inte är säker på att man behöver göra.

Frånluftsvärme är nog den kortsiktigt billigaste lösningen (byte mellan FLVP of FTX går i princip på ett ut), men på sikt är jag inte övertygad. Sedan innebär fjärrvärmen en bekvämlighet också. Bergvärme kom jag fram till att det kan gå hur som helst med. Håller pumpen i 20 år kan man gå med rätt bra vinst, ger den upp efter 12 så gör man en betydande förlust jämfört med fjärrvärmen. Sedan slår både ränteutveckling och elpriser rätt hårt på den kalkylen också. Det är alltså rätt lätt för de som är lite partiska att få kalkylen att visa det de vill (snubben på IVT-centret räknade t.o.m. med 4% ränta + 30% skatteavdrag och menade att jag skulle få bättre vilkor än så av banken i huslånet. Banken räknade i vintras på 7% ränta, i dagsläget säkert högre och det är bara upp till 100000 i räntekostnader man drar av 30% därutöver drar man bara av 20%.).
 
sam skrev:
Idag pratade jag med lantmätaren som delade med sig av materialet med vägnivåer, VA-ledningar mm. Han vill att jag återigen understryker att dessa höjder endast är vägledande och att de skiljer sig från den nya standarden (RH2000). Sockelhöjder och annat bör således INTE måtsättas med utgångspunkt i dessa ritningar.
Men alla har ju tillgångar till RH2000 koordinater via Nybyggnadskartan så förhoppningsvis ska det inte bli problem för någon. Men en varning gör förståss sällan någon skada.

I vilket fall var det intressant att se vägritningarna du skickade. Än en gång Tack!
/Richard
 
kungkokos skrev:
Det skall också bli intressant att se om fjärrvärme överhuvudtaget funkar i vårt hus.
Varför skulle det inte fungera? Ny energireglerna (110kWh/m^2/år) och stora fönster?

De nya reglerna är ju faktiskt lite konstiga. Vad händer om inte verkliga mätningar stämmer med sunda beräkningar? Det kan ju vara svårt att uppskatta varmvattenbehov?

Har jag ett garage som jag håller uppvärmt måste jag ta med det i kalkylen/mätningarna. Om jag har ett ouppvärmt garage får jag räkna med kvadratmetrarna i garaget då? Om inte, vart går gränsen mellan uppvärmt och ouppvärmt garage?
 
Har fått energibalansberäkningen för vårt hus nu. Toppbehovet ligger på 9,3 kW. Totalbehovet är ca 25 000 kWh/år exklusive hushållsel. FTX kan i bästa fall spara 5 000 kWh. Vår förbrukning blir då 105 kWh/kvm. Med FLVP blir det ca 100 kWh/kvm. Det känns inte bra att ligga precis på gränsen när husen skall energideklareras. Lägg in en jaccuzzi och det är kört.
Vad gäller garage är jag lite osäker. Som jag tolkade texten i energideklarationen får man inte dela med ytan i garaget. Om man vill värma upp det kommer man självklart att förbruka mer energi. Mer energi delat med samma boyta ger en högre förbrukning per kvadratmeter. Då kommer vi att ligga över gränsen!

Enligt energirådgivaren var det dock lite olika definitioner på garage - han menade att garaget bara räknades till huvudbyggnaden om det var vidbyggt. Ett fristående garage skall enligt honom inte orksaka problem. Detta var han dock lite osäker på och jag inte lyckats hitta detta någonstans. Han skulle ringa till energimyndigheten och återkomma vilket han ännu inte gjort.
 
Var ut och kikade idag (igår, attans vad klockan går när man tittar i tillvalskataloger). Ser nästan ut som det är färdigt för asfaltsläggning från den befintliga öglan av åsgatan fram till och förbi min tomt. Kanske hinner de färdigt till mitten av augusti efter allt.
 
kollar just nu på skjutdörrar :) 01:30
Dags att knoppa.
 
Då var bygglovsansökan inskickad. Antar att det inte kommer att hända så mycket med dem förän efter semestern.
 
Har funderat lite till om värmelösningen. Vad tror ni om att kombinera fjärrvärme, FTX och en luft/luft-pump av modellen IVT Nordic Inverter på övervåningen. En sådan pump har en effekt på 6-6,5 kW, kostar runt 25000 och kan spara ca 10 000 kW/år.
Fördelar: Mycket utrymme kvar i tvättstugan, bra totalenergi i huset, liten investering (GPS följer med i priset :) ), oändligt med varmvatten från fjärrvärmen, kylning på sommaren!
Nackdelar - låter ca 45 dB, ful, dörrarna till rum bör hållas öppna alt. kompletteras med vattenradiator.

Vad tror ni? Är det helt galet?
 
Jag är inte speciellt insatt i Invertern. Det låter ju trevligt med kylningen sommartid, men hur får man ner värmen till nedervåningen vintertid? Kan man kanske koppla luften via spirorören som du ändå har via FTX:en? Eller är tanken att värma övervåningen med invertern och undervåningen med fjärrvärmen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.