(Långt inlägg, men även om du bara kan svara på en liten delfråga så är jag mycket tacksam! Ställ gärna frågor om något är oklart så lovar jag att utveckla! :love:)

Bakgrund:

Har fått bygglov på tillbyggnad av fritidshus (Trivselhus) från 1975. 40 kvm ska bli 75 + installation av kamin. Ska nu boka in tekniskt samråd, men börjar få ångest kring hur vi tänkt kring isoleringen.

Huset har idag ca 14 cm tjocka väggar (inkl panel) med 70 mm isolering (tror jag). Vinden har väl någon decimeter av isolering. Har alltid kallställts på vintrarna, utan problem med stuglukt eller mögel. Värms med el under vår och höst. Ventileras med självdrag.

När vi börjar åka ut på våren (runt påsk) är det väldigt rått och tar ett par timmar att få behaglig temperatur, särskilt på golven. Ett av huvudmålen med att renovera/bygga ut är att få en bättre komfort och kanske även kunna vara ute ett par helger under vintern.

I samråd med KA och byggare har vi kommit fram till följande konstruktion på tillbyggnaden:
Sektionsritning av ett hus som visar lager av isolering och material i vägg, golv och takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isoleringen i golv, väggar och tak är tänkt att göras med cellulosabaserad lösullsisolering (https://losullsspecialisten.se/losullsisolering/). På samma gång ska vi passa på att spruta lösull på vinden på den gamla delen.

I nästa fas (om 1-2 år, nytt bygglov) ska vi tilläggsisolera väggarna i resten av huset för att komma upp i "motsvarande" standard som den nya delen. I samband med den renoveringen kommer vi även göra om en del invändigt (kök och badrum) samt installera LLVP för uppvärmning.

Frågor:
  • Är vi helt ute och cyklar när vi väljer att göra de nya väggarna så här tjocka?
  • Är det rätt att ha plast som ångspärr?
  • Är lösull ett bra val i sammanhanget? Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
  • Hur kommer det att lira att ha halva huset "välisolerat" och andra halvan "oisolerat" under ett par år?
  • Antar att vi nu kommer tvingas ha underhållsvärme på vintrarna? Hur löser man det på ett ekonomiskt sätt utan LLVP i mellanperioden?
  • Hur tilläggsisolerar man bäst de gamla väggarna för att de ska bli "lika bra" som de nya?
:sweat:
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
PeterFalun
1. verkar ok. jag hade bytt gips och osb mot slätspont (baseco, norrlandsträ). gillar inte gips

2. med tanke på isoleringen fungerar det bra med ångbroms istället för ångspärr
 
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
2. med tanke på isoleringen fungerar det bra med ångbroms istället för ångspärr
Tack! Vad i isoleringen är det som gör att ångbroms kan vara mer lämpligt? Kan du rekommendera specifikt fabrikat av ångbroms, eller är de likvärdiga?
 
  • Gilla
wilmas
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
1. verkar ok. jag hade bytt gips och osb mot slätspont (baseco, norrlandsträ). gillar inte gips
Slätspont låter dyrt?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
Vi har ett nybyggt hus.
Träfiberisolering och ångbroms från T-emballage.
dessa typer av isoleringar kan buffra fukt. finns nog många inlägg (och åsikter) om detta. sök på ångbroms och isolering.

panel är nog dyrare men vi satte panelen själv och slapp arbetskostnad för osb/gips/spackling/målning.
sen är det ju som sagt en smakfråga. vi har några väggar med gips.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Även om isoleringen kan buffra fukt så finns det ingen anledning att släppa ut fuktig luft i den. Bygger man nytt och har koll på att det är helt tätt så funkar mineralull och tät plast bra. Vid en renovering där man inte kommer åt att täta överallt så kan det vara bra med med förlåtande isolering och en ångbroms som tillåter en viss uttorkning inåt.
 
  • Gilla
EddieHansson och 3 till
  • Laddar…
Ok, då låter det som att cellulosa-lösull + ångbroms är ett vettigt val för oss. Kör man ångbroms även i golv och tak?
 
Och kommer det räcka med självdrag för ventilation?
 
  • Gilla
martinhe
  • Laddar…
PeterFalun
vi har betongplatta, så vet inte om ångbrons i golv
hos oss sitter det på vägg och i tak Isolering monterad mellan takreglar med synlig ångspärr och genomföringar för elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zalk och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Och kommer det räcka med självdrag för ventilation?
ingen expert på ventilation men i vår sommarstuga har vi en paxfläkt i badrummet
någon annan kan nog bättre kommentera detta
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Frågor:
  • Är vi helt ute och cyklar när vi väljer att göra de nya väggarna så här tjocka?
  • Är det rätt att ha plast som ångspärr?
  • Är lösull ett bra val i sammanhanget? Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
  • Hur kommer det att lira att ha halva huset "välisolerat" och andra halvan "oisolerat" under ett par år?
  • Antar att vi nu kommer tvingas ha underhållsvärme på vintrarna? Hur löser man det på ett ekonomiskt sätt utan LLVP i mellanperioden?
  • Hur tilläggsisolerar man bäst de gamla väggarna för att de ska bli "lika bra" som de nya?
:sweat:
Många bra frågor utan självklara svar :)
Står själv inför att göra en liten utbyggnad i sommarstugan. Har sedan tidigare tilläggsisolerat tak och golv (underifrån med xps-plattor)

Att göra de nya väggarna bra isolerade är nog inte fel, om just 145 + 45 är bra eller om 170 eller tom 145 räcker osv är svårt att sia om. Vi kommer troligen köra 145 i vår utbyggnad så snor det inte alltför mkt plats.

Plast tänker jag inte (!) dra in. Särskilt då resten av huset inte har det. Kör ni cellulosa så ska ni ju definitivt inte ha plast utan någon ångbroms istället då den isoleringen kan buffra och släppa ifrån sig fukt (som man inte vill stänga in.

Troligen kör jag stenull (som resten av huset), cellulosa eller isolina (beror lite på tillgång/pris) och ångbroms. I förra huset jag byggde hade jag 90mm glasull utan plast, funkade otroligt bra i de 12 år jag hade stugan utan tecken på fukt/mögel osv.

Att köra 50/50 tror jag inte blir några problem. Skiuppa som sagt plasten så fuktbelastningen inte blir ojämn. Sen kan man ju alltid stänga ngn innerdörr till den gamla delen för att spara energi.

Personligen körde jag alltid underhållsvärme (ca 6 grader) även i gamla stugan. Den var iofs gjord för att kunna lkallställas men det tar oerhört lång tid att få upp värme i huskroppen när man väl åker ut då. Är huset iaf på plussidan så går det på 1-2 dgr även på vintern. Där hade jag även fjärrstyrd värme så jag kunde slå på ett par element via mobilen i förväg.

"lika bra" är nog svårt. Men antingen utvändig eller invändig isolering - dvs du får välja om du river panelen utvändig och bygger ny, eller om du tar ned innerväggarna och sätter nya (glöm inte att el osv kan påverkas också). Ett alternativ är att tilläggsisolera tak och ev grund (om det går) och nöja dig där. Det kanske inte blir "lika bra", men "bra nog" ?

Rent ekonomiskt kanske du kan spara 5-10% till på isolering av väggarna, men återbetalningen av det kan bli lång. Verkar bättre att lägga pengarna på bättre element/LLVP istället isf, och se till att täta fönster mm

Självdrag bode fortsatt funka, se till att ni har bra ventiler bara (en del äldre hus hade bara vädringsfönster osm man själv var tvungen att ställa upp/stänga efter behov och i övrigt "drag via springor" - vilket kan ge kallras och drag inomhus på vintern :/
 
  • Gilla
  • Älska
Sepp och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kör ni cellulosa så ska ni ju definitivt inte ha plast utan någon ångbroms istället då den isoleringen kan buffra och släppa ifrån sig fukt (som man inte vill stänga in.
Det där är inte helt korrekt. Oavsett vad man har för isolering så ska man inte släppa ut fuktig inomhusluft i den.
Många verkar tro att eftersom cellulocaisolering kan buffra fukt så ska man av någon anledning ha en otät ångbroms som fyller på lite fukt då och då? Det finns inget likhetstecken mellan cellulosa och ångbroms, även om dom ofta används tillsammans för att lösa samma problem.

Fördelen med ångbromsen är att den är mer förlåtande om det inte går att bygga helt tätt av någon anledning.



För övrigt är ångbromsen också gjord av plast...
 
Redigerat:
  • Gilla
datja och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där är inte helt korrekt. Oavsett vad man har för isolering så ska man inte släppa ut fuktig inomhusluft i den.
Många verkar tro att eftersom cellulocaisolering kan buffra fukt så ska man av någon anledning ha en otät ångbroms som fyller på lite fukt då och då? Det finns inget likhetstecken mellan cellulosa och ångbroms, även om dom ofta används tillsammans för att lösa samma problem.

Fördelen med ångbromsen är att den är mer förlåtande om det inte går att bygga helt tätt av någon anledning.

Fast ångbromsen jobbar åt andra hållet, släpper ut fukten som är i konstruktionen men tät för att inte släppa in fukten i konstruktionen ifrån huset. Så det är inte för att tillföra fukt, utan bara att fukten har en chans att kunna ta sig ut med rätt förutsättnignar kontra om du har plast som är tät
 
Gick så där att svara tydligen :)

Fast ångbromsen jobbar åt andra hållet, den släpper ut fukten ifrån konstruktionen men är tät för att inte släppa in fukt i konstruktionen ifrån huset. Så det är inte för att tillföra fukt, utan att fukt har en chans att kunna ta sig ut med rätt förutsättningar kontra om du har plats som är tät
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Finns dock ångbroms som är i papp (tex för Isolina) så all är inte av plast.

Och olika produkter tillåter olika mycket fuktvandring, och i ena eller båda riktningarna...beror litepå vad man vill uppnå, pris osv

https://sundabyggvaror.se/produkt/t...p/isolina-luftsparrspapper-13x46-m-60-m2-rle/
https://vison.se/bison-angbroms/
https://sundabyggvaror.se/produkt/tatskiktsprodukter/tatskikt-tejp/angbroms-t-emballage/

https://www.isolerproffs.se/isoleringsfakta/produktfakta/tatskikt/angbromsar/
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.