Idag har jag iaf tvättat av den värsta smutsen

Finns en del kvar men den är lite mer svåråtkomlig eftersom den måste gnuggas bort

Tog även bort pelles maskinservice dekalerna på kåpan
och tvätta av den

Har köpt nytt tändstift
Huvstropparna åker dit i veckan
Tändstiftet väntar jag med tills det blir gnista(prövade med nya stiftet utanför motorn mot metallen)

Har du bilder på hur den där stången sitter fast i kåpan och på chassiet?

Änsålänge håller däcken luften iallafall :)

Endel ser man direkt att själva kontakten måste bytas, dom övriga få man spruta i 5:56 i och låta det lösa å sedan mäta när det e torrt där

Nyckeln ska jag kopiera så det finns reserv
 
Har du bilder på hur den där stången sitter fast i kåpan och på chassiet?
Nej sorry, jag använder den inte själv då det inte var med nån kåpa när jag köpte min ... har fixat en egen i plywood.. och målat gul... ;)

Har f.ö. problem med min motor, har gnista och tändstiftet blir blött efter ett tag (dvs den får bensin) .. men startar inte... så då hjälps det inte hur fin resten av maskinen är tyvärr... och inte nog mycket om motorer kan man heller... ajaj
 
hm, är inte heller så kunnig men vi alla får slå våra kloka huvuden ihop ^^
Verkar ju utan att veta något så verkar det som att den får för mycket bensin?

Tänder motorn till ?

Har du kollat att alla säkerhets reglage är ur?
dvs att du sitter på sitsen, att klippaggregatet är urkopplat med spaken?
Ingen växel i?

Kör du med gasen hela vägen upp så den får choke?

Hoppas du får igång den ^^
Har du bilder på din egna kåpa?
 
Jepp här är en .. det funkar iaf...

jag ska kolla igenom elsystemet för det verkade förra ägaren ha mixtrat med...
 
  • IMG_0154sm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jävlar
Här var det rent o fint!
Klippaggregatet ser ju inge rostigt ut alls?

Klipparen i övrigt ser ju helt fräsch ut!

Kåpan är fin också, är du snickare?
 
Har kollat i manualen från briggs hemsida för motorn

det står att det på vissa motorer förekommer sensorer ex på kopplingen

Och min koppling är inte inkopplad, fjädern från pedalen som jag tror ska sitta på wiren är bortkopplad

Tror inte att det är sånn sensor på min vet inte hur gammal den är?

Modelnummer på chassiet 13-1118 tycker ja de ser ut som
No. 08216 ser de ut som

Motorn 11hp Briggs & Stratton "synchro - balanced"
Model - 252707
Type - 0163-01
Code - 79022210

Min ena moster Carinas man Thomas som är utbildad elektriker
dom bor i ett hus på en bondgård som min andra moster Evas man Christer äger

Iaf jag fick klipparen av Christer
Och igår pratade jag med Thomas, det var ungefär 3år sen dom hade den

och Thomas sa att jordkabeln kan vara dålig kontakt på, sen var det nått mer han sa

Iallafall han skulle om han fick tid hjälpa till o kolla, för han tror inte det ska vara så stora problem just med motorn

Däcken håller luften änsålänge :)
 
  • 2007_07_01 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007_07_01 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007_07_01 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007_07_01 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen här som kan fixa bild på hur fjädern som sitter i kopplingspedalen ska sitta i wiren?
sitter nått grunk på wiren nu men vet inte vart fjädern ska fästas??
 
Trevligt... Nej jag är inte snickare men det var inte så knepigt... gula färgen fanns på Biltema om du vill bättra på .. ;)

Jag kan kolla upp hur kopplingspedalen ser ut underifrån ....
 
Okej såg fint ut iallafall!
Gärna det, hur ser det ut på plastkåporna över framhjulen tro?
Den ser inte så skabbig ut nu när man tvätta av den
Lr jo lite då men, fick ju den mot lite arbete så

Tänkte om det inte är allt för mycket jobb
finns de något enkelt sätt att riva bort hela skyddet på fotytan, slipa ner och rostskydda eller måla/spraya och sen sätta dit nytt över hela?

Gärna de, bra att veta hur de ska sitta
 
Där kan jag dela med mig av ett tips... :) för det var skabbigt även på min ... jag gick till en skate-butik och köpte sånt där material som man använder på skateboards för att kunna stå stadigt på dem... och klippte till det så det passade...det är snarlikt originalet och har hållt kalasbra... hehe
 
okej tackar!

Har du något tips på hur man behandlar bort rosten?
eller är det bara o slita loss gamla o sätta dit nytt?

Btw är du ledig från jobbet nu eller?
 
Nja det väljer du väl hur seriöst du vill göra... jag hade väl sådan tur att färgen fortfarande var fräsch under så det bara var att tvätta och sedan klistra på den nya tejpen ... i ditt fall är det nog slipa och sedan måla med... tja hammarlack eller nåt sådant... sedan kanske gul färg om det nu spelar så stor roll eftersom ändå tejpen ska på ovanpå....
 
johanfa skrev:
Nja det väljer du väl hur seriöst du vill göra... jag hade väl sådan tur att färgen fortfarande var fräsch under så det bara var att tvätta och sedan klistra på den nya tejpen ... i ditt fall är det nog slipa och sedan måla med... tja hammarlack eller nåt sådant... sedan kanske gul färg om det nu spelar så stor roll eftersom ändå tejpen ska på ovanpå....
Det är väldigt svårt att måla med någon annan färg ovanpå hammarlack, blir inte bra. Grundfärg blir bättre.
 
okej vad är skilnaden på hammarlack o grundfärg?

Behövs de vara gulfärg under om man endå ska ha "tejpen" ovanpå?

Den svarta kåpan ovanpå klippaggregatet
vad bör/kan man slipa ner den med och måla med?
 
Har du fixat bild på hur kopplingen ska sitta?
och vet du om de finns nån säkring nånstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.