E etompau skrev:
Svårt att svara på utan att se hur det ser ut. Vet ej hur länge du tänker vänta med stenläggningen, men är det bara några månader fram i tiden så är det relativt enkelt att dra upp kabeln och spika ner den på ny önskad plats.
Kan visa en fin bild ifrån paint på hur vi tänkt. Tanken var att lägga stenar där det är staket målat på bilden(det bruna). Dock inte allt på en gång för det blir rätt mycket.

Bonusfråga är om placering av laddstation och guidekabel ser OK ut? vänstersidan får ju inte så mycket guidekabel som det är nu, och det är nog lite större i verkligeheten där än det ser ut på bilden. Passagerna är inte så tighta heller som de ser ut.
 
  • Enkel Paint-skiss av trädgård med stenbeläggning vid bruna staket, guidekabel, laddstation och inte så tighta passager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pokasd pokasd skrev:
Kan visa en fin bild ifrån paint på hur vi tänkt. Tanken var att lägga stenar där det är staket målat på bilden(det bruna). Dock inte allt på en gång för det blir rätt mycket.

Bonusfråga är om placering av laddstation och guidekabel ser OK ut? vänstersidan får ju inte så mycket guidekabel som det är nu, och det är nog lite större i verkligeheten där än det ser ut på bilden. Passagerna är inte så tighta heller som de ser ut.
Det är inte "rocket science" att flytta kabeln en bit om du gör om i trädgården. Det stora jobbet är ju att lägga sten runt trädgården.
Lägg kabeln så det passar det du nu har, fixat med kabeln vid senare tillfälle skulle jag säga.

Det går även att i klipparens meny att ändra hur långt över kabeln den ska köra.

Guidekabeldragningen ser OK ut.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Kanske dra kabeln runt den gröna runda ytan högst upp? Med lite otur kan det ta ett tag innan gräsklipparen kommer ut från området uppe till vänster och då är det bra om den inte studsar tillbaka dit igen. Men då blir det en längre sträcka hem från det övriga området förstås.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
S svetsnisse skrev:
Har du kollat att gardenas router klarar 5ghz? Jag kör på 2.4 ggz ,ej testat 5ghz.
Gatewayn är inkopplad och går att komma åt. Gräsklipparen fungerar och är ute och kör på schema. Men de vill inte lira tillsammans längre. Gör som man ska göra enligt konstens alla regler, men de vill inte hitta varandra längre .
 
rawgnar rawgnar skrev:
Gatewayn är inkopplad och går att komma åt. Gräsklipparen fungerar och är ute och kör på schema. Men de vill inte lira tillsammans längre. Gör som man ska göra enligt konstens alla regler, men de vill inte hitta varandra längre .
Vad står det om signalstyrkan i appen?
Mobilapp med status för robotgräsklippare som visar "Signalstyrka: utmärkt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rawgnar rawgnar skrev:
Gatewayn är inkopplad och går att komma åt. Gräsklipparen fungerar och är ute och kör på schema. Men de vill inte lira tillsammans längre. Gör som man ska göra enligt konstens alla regler, men de vill inte hitta varandra längre .
I appen: vad står det om signalstyrkan?
 
Låter ni era klippare klippa i ur och skur?

Jag har låtit min klippa oavsett väder, och det har den senaste tiden varit mycket regn, och blöt gräsmatta. Dels vill jag stresstesta den för att se vilken driftsäkerhet jag kan förvänta mig när jag är bortrest. Gräsklipparen klarar det blöta vädret OK. Knivarna roterar dock inte så fritt efter en tid. Häromdagen hade en av knivarna fastnat helt - åt fel håll. :D Det samlas mycket gräsrester under gräsklipparen. Det ser inte bra ut men gräsklipparen verkar klara det. Eller så tar jag död på den i förtid.

Ikväll fick den en välbehövlig dusch, och ska få nya knivar imorgon.

Så här såg den ut efter cirka tre veckor och 120 timmars drift. Höjdinställningen är 3,5.

Gräsklippare täckt av gräsrester och våta löv efter klippning i regn, står på blöt gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nya knivar, hur ofta bör de bytas?
 
  • Gilla
Ljunkan64
  • Laddar…
Jag brukar inte klippa om det väntas rikliga mängder regn, typ +10mm.
Det som sitter fast under av regnet släpper vid nästa torra klippning, iaf. det mesta.
Brukar lyfta på skalet ett par gånger per säsong för rengöring.
Gör man inte det riskerar man att sensorpinnarna blir påverkade och maskinen
beter sig konstigt eller stannar!
Knivarna byter jag 1-2 ggr/år men det beror på hur mycket den klipper, mina klipper
bara 3 ggr/vecka a 5 timmar inkl.laddning!
 
  • Gilla
Magic-gnome och 1 till
  • Laddar…
JohnBergq JohnBergq skrev:
Jag brukar inte klippa om det väntas rikliga mängder regn, typ +10mm.
Det som sitter fast under av regnet släpper vid nästa torra klippning, iaf. det mesta.
Brukar lyfta på skalet ett par gånger per säsong för rengöring.
Gör man inte det riskerar man att sensorpinnarna blir påverkade och maskinen
beter sig konstigt eller stannar!
Knivarna byter jag 1-2 ggr/år men det beror på hur mycket den klipper, mina klipper
bara 3 ggr/vecka a 5 timmar inkl.laddning!
Jag såg en notis om att man kunde styra klipparen efter hur många mm regn som väntas under dagen, men har inte hittat inställningen i appen. Styr du detta manuellt eller har du lyckats hitta inställningen?
 
Nix har inte hittat den inställningen så det blir via appen.
Har en osmart 500 åxå, till den har jag gardenas strömbrytare som jag kan stänga av/bryta strömmen till klipparen.
Tror att jag måste ut för att aktivera den igen efter.
 
Hej!

Idag ramlar det in en gardena sileno city 500. Har en fundering kring begränsningsslinga och guidekabel i en smal passage. Hur bör begränisngsslinga samt guidekabel placeras i den smala passagen till vänster på bilden . Passagen är 80 cm som smalast och med en mur på ena sidan och en slänt på andra, samt att klipparen måste upp och göra nästintill en u-sväng. Tanken är att laddningsstationen skall placeras nere till vänster där röd och grön möts. Då kommer alltså klipparen att gå neråt när den skall tillbaka för laddning.

Kom gärna med tips gällande placering av kablar samt inställningar för klipparen.
 
  • Översiktsbild av trädgård med röd begränsningsslinga och gröna guidelinjer för robotgräsklippare i en smal passage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smal gräspassage med mur till vänster och slänt till höger, potentiell väg för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Leo.t skrev:
Hej!

Idag ramlar det in en gardena sileno city 500. Har en fundering kring begränsningsslinga och guidekabel i en smal passage. Hur bör begränisngsslinga samt guidekabel placeras i den smala passagen på bilden (markerat med blått sträck. Passagen är 80 cm som smalast och med en mur på ena sidan och en slänt på andra, samt att klipparen måste upp och göra nästintill en u-sväng. Tanken är att laddningsstationen skall placeras nere till vänster där röd och grön möts. Då kommer alltså klipparen att gå neråt när den skall tillbaka för laddning.

Kom gärna med tips gällande placering av kablar samt inställningar för klipparen.
Ser besvärligt ut.
Min. 30 cm mellan beg.kabel och guidekabel.
Försök maximera avståndet mellan beg. och guide till vänster om guide sett in mot laddstationen.
 
E etompau skrev:
Ser besvärligt ut.
Min. 30 cm mellan beg.kabel och guidekabel.
Försök maximera avståndet mellan beg. och guide till vänster om guide sett in mot laddstationen.
Det känns onekligen som att det kan bli lite meckande med detta. Det skall väl gå att den enbart kör efter guiden vissa sträckor? Om den klipper i den passagen är helt oviktigt då det ändå är en del kantklippning.
 
L Leo.t skrev:
Det känns onekligen som att det kan bli lite meckande med detta. Det skall väl gå att den enbart kör efter guiden vissa sträckor? Om den klipper i den passagen är helt oviktigt då det ändå är en del kantklippning.
Jag har en liknande utmaning i min pågående installation. Den bygger på att dela arbetsytan i två areor med passagen mitt emellan. När klipparen är på väg till / från Area2 (den bortre) skall den grensla guiden där det är som smalast (utan klippning). För att undvika att klipparen råkar köra in i passagen under klippfasen av Area1 eller Area2 (kan bli problem) kan man göra som @goeran föreslog:
https://www.byggahus.se/forum/threa...nda-stora-traden.294865/page-143#post-4758693
 
Jag har ett ganska smalt passage mellan två gräsytor. Passagen är ungefär 90 cm bred och 100 cm lång. Passagen ligger i kanten av den större ytan. Lite lutning. På ena sidan växer en häck, på andra sidan är det en rabatt med slipers som avgränsare. Jag minns inte exakt hur jag drog kablarna (är nergrävda nu), men jag var så klart tvungen att frångå rekommedationerna. Från minnet så tror jag att jag jag har åtminstone 20 cm fritt på var sida (från begränsningskabeln) och att guidekabeln ligger 20 cm från höger begränsningskabel (sett in mot laddstationen), vilket då bör ge cirka 30 cm på den sidan av gudiekabeln som klipparen egentligen ska passera på.

Min erfarenhet är att klipparen aldrig haft problem att ta sig igenom, varken av slump under klippning eller genom att följa guiden från/till laddstationen. Det blir också klippt. Klipparen åker igenom där förvånansvärt ofta under klippning. Gräsklippare: Sileno Life 2020.

Men det är klart att den säkert krockar i sidorna. Är det en stenmur så kan det ju bli en del skrapmärken.

Passage mellan gräsytor med häck och rabatt, markeringar visar där nergrävda kablar ligger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.