M Manneredchart skrev:
Har problemet att min Sileno 750 köpt förra året meddelar "Följer in", och dockar med laddningsstationen men åker sedan ut igen. Håller på så tills felmeddelandet "Laddsystemproblem" kommer upp.
Om jag manuellt trycker på stoppknappen när den dockat så börjar den dock ladda och laddar till fullt. Guidekabel sitter rätt monterat undertill som det ska.
Någon som vet vad som kan vara problemet?
X Xoob skrev:
Jag har EXAKT samma problem. Gjorde nyligen en uppdatering av mjukvaran. Har du gjort det sen den fungerade sist?

Gardena säger att de inte kan göra något på distans utan måste in på service. Just nu går jag ut varje gång den säger laddsystemproblem och trycker in den i laddaren manuellt. Så kör den en gång och sen samma visa igen…
I år uppdaterade jag min SIleno 1600+ (inköpt 2020) för första gången. Sen dess (1 månad nu) har jag fått ett antal Charging System Problem, som jag inte har något minne av från tidigare år.
Dock inte att den backar ut! Utan den laddar ett tag, och sen får den detta felmeddelande.

Senaste gången hade den (enligt API-integration) laddat 99%, vart uppe på 100% några minuter för att sen backa ner till 99% och gå in i felstatus (dock med Battery Charge = OK). Detta var sista körningen för kvällen. Den kom aldrig igång av sig själv, var tvungen att gå ut och OK'a felmeddelandet morgonen efter innan den började köra.. Efter det körde den på ~1h20min till 50% nivå och höll igång som vanligt resten av dagen & veckan..
 
  • Gilla
magnuse74
  • Laddar…
E etompau skrev:
Guidekalibreringen är ett sätt för klipparen att avgöra hur långt från guidekabeln den kan köra. Avståndet klipparen håller till guidekabeln varierar gång från gång när den kör ut/in detta för att undvika spårbildning i gräsmattan. That's it. Inga andra funktioner är involverade och det påverkar inte klippning eller gång via guiden.

Du bör ha minst 30 cm mellan guide och beg.kabeln, detta på båda sidor om guide.
Bäst är att tillse att du har det största avståndet (> 30 cm) på vänster sida om guiden och till beg.kabel detta sett in mot laddstationen, då ges det största variationsutrymmet för gång via guide.
Tack igen, alla ni som delar med er av värdefulla erfarenheter !
Nu har jag kört fast lite... Jag gjorde en provinstallation på en liten del av gräsmattan, för att göra tabbarna i mindre skala innan det blir skarpt läge. Här använde jag gammal överbliven 220V-kabel (singel-ledare) för att slippa klippa i originalkabeln i onödan. Det ser ut ungefär så här (ej 100% skalenligt) :
Schematisk illustration av provinstallation för robotgräsklippare med guidekabel och gränskablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De gråa områdena är passager med 60 cm mellan gränskablarna.
Grönt = guide, svart = gränskabel och blå = "Following Out".
Guiden går c:a 120 cm rakt ut innan böjen.
Har satt area1 till 1 meter ut och 75%, samt area2 till 20 meter och 25%.
När jag väljer "test" på area2 så går den enligt det blåa spåret. Vid krysset stöter den på ett hinder, letar sig fram till guiden och gränslar denna men stannar efter totalt c:a 12 meter vid cirkeln. Där står den stilla i 60 sekunder med texten "Following Out" på displayen, sedan startar den om (och börjar klippa).

("Test" på area1 fungerar som den skall).

Har provat att kalibrera guiden, men det har inte gjort någon skillnad.

Hittade en "snabbmeny" (dold, man får hålla menyknappen intryckt i 3 sekunder), där fanns följande info :
Display av en robotgräsklippares kontrollpanel som visar signalstyrka och kvalitet för guidningssystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte om värdena är intressanta i sammanhanget (kanske skulle jag ha kollat detta där den stoppade och inte i laddstationen ?)

Här stoppade den :
Robotgräsklippare på gräsmatta med markerade kabelstyrningar och zoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lampan i laddstationen lyser grön.
Sileno City 400, helt ny och uppgraderad till :
Programvarupaket: 5908253-12A
Huvudprogramvara: 35.13
Utgivningsdatum: 12/2021

Hoppas någon kan ge en ledtråd till vad som är felet.

EDIT: Glömde nämna att om jag placerar klipparen i änden av guiden och ber den att parkera så klarar den av att gå hem via guiden hela vägen.
 
Redigerat:
X xcover5 skrev:
Tack igen, alla ni som delar med er av värdefulla erfarenheter !
Nu har jag kört fast lite... Jag gjorde en provinstallation på en liten del av gräsmattan, för att göra tabbarna i mindre skala innan det blir skarpt läge. Här använde jag gammal överbliven 220V-kabel (singel-ledare) för att slippa klippa i originalkabeln i onödan. Det ser ut ungefär så här (ej 100% skalenligt) :
[bild]
De gråa områdena är passager med 60 cm mellan gränskablarna.
Grönt = guide, svart = gränskabel och blå = "Following Out".
Guiden går c:a 120 cm rakt ut innan böjen.
Har satt area1 till 1 meter ut och 75%, samt area2 till 20 meter och 25%.
När jag väljer "test" på area2 så går den enligt det blåa spåret. Vid krysset stöter den på ett hinder, letar sig fram till guiden och gränslar denna men stannar efter totalt c:a 12 meter vid cirkeln. Där står den stilla i 60 sekunder med texten "Following Out" på displayen, sedan startar den om (och börjar klippa).

("Test" på area1 fungerar som den skall).

Har provat att kalibrera guiden, men det har inte gjort någon skillnad.

Hittade en "snabbmeny" (dold, man får hålla menyknappen intryckt i 3 sekunder), där fanns följande info :
[bild]
Vet inte om värdena är intressanta i sammanhanget (kanske skulle jag ha kollat detta där den stoppade och inte i laddstationen ?)

Här stoppade den :
[bild]

Lampan i laddstationen lyser grön.
Sileno City 400, helt ny och uppgraderad till :
Programvarupaket: 5908253-12A
Huvudprogramvara: 35.13
Utgivningsdatum: 12/2021

Hoppas någon kan ge en ledtråd till vad som är felet.

EDIT: Glömde nämna att om jag placerar klipparen i änden av guiden och ber den att parkera så klarar den av att gå hem via guiden hela vägen.
En chansning: Hur skarp är böjen på guidekabeln i svängen där den stannar? Är det för skarp vinkel så kan roboten bete sig konstigt på många sätt. T ex att den stannar eller kör över kabeln och inte känner av den. Svängar på kabeln ska vara så ”mjuka” som möjligt och hellre långa än för korta om det är möjligt.
 
  • Gilla
Magic-gnome
  • Laddar…
V Vinkel Volten skrev:
En chansning: Hur skarp är böjen på guidekabeln i svängen där den stannar? Är det för skarp vinkel så kan roboten bete sig konstigt på många sätt. T ex att den stannar eller kör över kabeln och inte känner av den. Svängar på kabeln ska vara så ”mjuka” som möjligt och hellre långa än för korta om det är möjligt.
Böjen går som på bilden, dvs 2 st cirka 45-graders böjar. Och som sagt, att gå hem och parkera samma sträcka i motsatt riktning är inga problem.

Väldigt mysko att den startar om efter 60 sekunders inaktivitet här, man ser det på att texten "Gardena Sileno" kommer upp på displayen, sedan börjar den klippa (pga att schemat är gjort så).
 
Du ligger sannolikt på gränsen av vad du det går att uppnå med minimumavstånd mellan kablarna.
Det blir till att justera kablarna för att få till ett större avstånd etc.

Vad är det för hinder den stöter på, som du märkt med X? Ett hinder längs kabeln gör inte saken bättre.
 
E etompau skrev:
Du ligger sannolikt på gränsen av vad du det går att uppnå med minimumavstånd mellan kablarna.
Det blir till att justera kablarna för att få till ett större avstånd etc.

Vad är det för hinder den stöter på, som du märkt med X? Ett hinder längs kabeln gör inte saken bättre.
Den passerar det smalaste området (60 cm) utan problem, men stannar alltid på samma fläck efter passagen. Skumt att programmet krashar (bootar om) utan felmeddelande och inga som helst "fritagningsförsök", den bara stoppar.

(Hindret är en buske, jag ville se om den tar sig in i passagen trots detta, vilket den gör).

Jag skall se över skarvar mm senare idag, och även testa att dra om guiden. Hela syftet med denna test-installationen är att se vad som fungerar och vad som inte gör det. Och helst också förstå varför vissa saker inte fungerar.
 
Det var inget fel med skarvarna. Den stannade varje gång på exakt samma ställe, och startade om sig själv efter 60 sek hängning.

Kollade med magnet om det fanns järn (tex brunnslock) i marken, men icke.
Men när jag drog om guiden enligt den streckade linjen nedan gick allt ok.
Robotgräsklippare på gräs med omritad guidekabel och markeringar för 30 cm marginal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske det hade varit bättre att låta bli den senaste programuppdateringen, men det vet man ju inte.
Lite besviken på Gardena´s kvalitetskontroll blir jag när man belönas med en program-krash trots att man följt manualens anvisningar. Ett felmeddelande är väl det minsta man kunde begära.
 
X xcover5 skrev:
Det var inget fel med skarvarna. Den stannade varje gång på exakt samma ställe, och startade om sig själv efter 60 sek hängning.

Kollade med magnet om det fanns järn (tex brunnslock) i marken, men icke.
Men när jag drog om guiden enligt den streckade linjen nedan gick allt ok.
[bild]
Kanske det hade varit bättre att låta bli den senaste programuppdateringen, men det vet man ju inte.
Lite besviken på Gardena´s kvalitetskontroll blir jag när man belönas med en program-krash trots att man följt manualens anvisningar. Ett felmeddelande är väl det minsta man kunde begära.
Fick precis idag dra om min guidekabel i en smal passage där den ligger nära minimum avståndet till begränsningskabeln. Funkade utan problem förra året men antingen har kabeln flyttat på sig, kanske pga tjäle och tö, eller så är senaste uppdateringen mer känslig för avståendet. Har oxå uppdaterat till senaste programuppdateringen.
Precis som för dig funkade parkering fint men vid ”transport” till andra ytan stannade den ca halvvägs in i passagen. Dock ändrade min omedelbart till att börja klippa efter att ha räknat ner från 3 i displayen.
Efter att ha flyttat guidekabeln ett par cm längre från begränsningskabeln där klipparen stannade och ca en meter åt båda håll så funkar det nu fint igen.

Funderar över om klipparen endast kontrollerar avståndet mellan kablarna när den kör ut och inte under parkering?
 
S svetsnisse skrev:
Den är 90 grader.
Hur gick det för dig, gick det att fixa felet ?
Har detta fungerat bra tidigare (hur länge) ?
Har du uppdaterat programvaran nyligen ?
Finns det någon misstänkt elektrisk utrustning som kan tänkas störa från insidan av väggen, eller kanske en elkabel i marken ?
 
Sitter och sakta men säkert och förgyller min glesa man med nya gråa hår.

TL;DR: klipparen vill inte para sig med appen längre efter service och programvaruuppdatering.

Köpte en Smart SILENO city 500 i vintras. Kopplade in den för någon vecka sedan (bor norr över så gräset har inte kämpat sig så långt för än nyss) och batteriet visade sig vara slut. Var osäker på hur den skulle bete sig så han göra alla installationer och uppdateringar (utom den via USB-kabel) med klipparen i laddstationen. Kopplade bort allt, parning med app, och tog bort från app och lämnade in hos återförsäljare. Fick tillbaka den nästa vardag med nytt batteri och senaste programvara installerad.

Super tänkte jag och skulle koppla upp den igen, men icke! Klipparen och gatewayn hittar inte varandra alls. Går inte att para längre. Kontaktade Gardenas support och har testat att reseta GW på alla möjliga olika sätt och para i alla tänkbara möjliga ordningar. Senaste budet är att lämna in på service. Var hos ÅF idag och de har inga möjligheter att felsöka apprelaterade problem, vilket innebär att skicka vidare på service (vilket jag gissar innebär smärre blomsteräng här hemma innan den är tillbaka igen).

Den klipper som den ska på schema men vill liksom inte vara smart längre. Är det någon som stött på liknande och vet vad som kan vara fel? Vore ju skönt att slippa lämna in och få tillbaka den lagom tills norrlandshösten är här.
 
rawgnar rawgnar skrev:
Sitter och sakta men säkert och förgyller min glesa man med nya gråa hår.

TL;DR: klipparen vill inte para sig med appen längre efter service och programvaruuppdatering.

Köpte en Smart SILENO city 500 i vintras. Kopplade in den för någon vecka sedan (bor norr över så gräset har inte kämpat sig så långt för än nyss) och batteriet visade sig vara slut. Var osäker på hur den skulle bete sig så han göra alla installationer och uppdateringar (utom den via USB-kabel) med klipparen i laddstationen. Kopplade bort allt, parning med app, och tog bort från app och lämnade in hos återförsäljare. Fick tillbaka den nästa vardag med nytt batteri och senaste programvara installerad.

Super tänkte jag och skulle koppla upp den igen, men icke! Klipparen och gatewayn hittar inte varandra alls. Går inte att para längre. Kontaktade Gardenas support och har testat att reseta GW på alla möjliga olika sätt och para i alla tänkbara möjliga ordningar. Senaste budet är att lämna in på service. Var hos ÅF idag och de har inga möjligheter att felsöka apprelaterade problem, vilket innebär att skicka vidare på service (vilket jag gissar innebär smärre blomsteräng här hemma innan den är tillbaka igen).

Den klipper som den ska på schema men vill liksom inte vara smart längre. Är det någon som stött på liknande och vet vad som kan vara fel? Vore ju skönt att slippa lämna in och få tillbaka den lagom tills norrlandshösten är här.
Har du kollat att gardenas router klarar 5ghz? Jag kör på 2.4 ggz ,ej testat 5ghz.
 
Redigerat:
Test -installerade vår sileno city 300 igår, och det enda jag reagerar på är att klipptiden är ca 40 minuter mot specade 65.

Har lite högre gräs då det klipptes för cirka 4-5 dagar sedan senast. Kommer vänta och se om klipptiden blir bättre, men passar på att fråga er ifall ni märkt av att klipptiden är markant kortare när man har lite längre gräs?
 
  • Gilla
Jonasmatsson
  • Laddar…
Har en Lona Life 700 jag vill testa här hemma. Vi har lite staket och buskar som vi vill lägga stenplattor intill för att kunna klippa så långt ut som möjligt. Det är dock inget vi hinner fixa på ett tag och vi vill få igång klipparen redan nu. Borde vi lägga begränsningskabeln som gräset ser ut idag eller ska vi montera den längre in så det blir bra till stenplattorna i framtiden? Eller kommer vi kanske behöva flytta på kabeln när vi lägger dessa plattor ändå?
 
LevaLivet LevaLivet skrev:
Test -installerade vår sileno city 300 igår, och det enda jag reagerar på är att klipptiden är ca 40 minuter mot specade 65.

Har lite högre gräs då det klipptes för cirka 4-5 dagar sedan senast. Kommer vänta och se om klipptiden blir bättre, men passar på att fråga er ifall ni märkt av att klipptiden är markant kortare när man har lite längre gräs?
Högt gräs över hela klippytan kommer att kräva mer energi=korta klipptid, exakt vad det innebär i kortare klipptid är svårt att säga.
Tänk på att du antingen ska klippa gräsmattan med vanlig klippare innan roboten går ut eller starta roboten med hög klipphöjd och sedan successivt sänka till önskad nivå.
 
pokasd pokasd skrev:
Har en Lona Life 700 jag vill testa här hemma. Vi har lite staket och buskar som vi vill lägga stenplattor intill för att kunna klippa så långt ut som möjligt. Det är dock inget vi hinner fixa på ett tag och vi vill få igång klipparen redan nu. Borde vi lägga begränsningskabeln som gräset ser ut idag eller ska vi montera den längre in så det blir bra till stenplattorna i framtiden? Eller kommer vi kanske behöva flytta på kabeln när vi lägger dessa plattor ändå?
Svårt att svara på utan att se hur det ser ut. Vet ej hur länge du tänker vänta med stenläggningen, men är det bara några månader fram i tiden så är det relativt enkelt att dra upp kabeln och spika ner den på ny önskad plats.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.