Växter flyr inte.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
växtens flyktbeteende
:D
Lånat formuleringen från Jurassic Park? Tillsammans med life finds a way
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vilka personer har ett 4 meter djupt lager med matjord i sin trädgård?
Vem har sagt att det är 4 m MATJORD? Är det just allt som gäller parkslide, eller har du svårt att förstå i största allmänhet?
 
T Trissan skrev:
Vem har sagt att det är 4 m MATJORD? Är det just allt som gäller parkslide, eller har du svårt att förstå i största allmänhet?
Det säger sig självt, åtminstone för den som grävt lite i en trädgård någon gång. Växter håller till i matjord, det gäller även parkslide. Under matjorden finns som regel antingen alv eller berg, typ. Berg kan det inte växa parkslide i (det borde väl du veta, det finns vissa indikationer i din posthistorik på att du och dina artfränder bor just i ett berg) och definitivt inte i alv, den är helt steril. Den som vill ha bort någon växt, till exempel parkslide, behöver alltså bara gräva bort matjordslagret runt växten. Du får gärna komma med konkreta exempel på vilka trädgårdar som har ett 4 meter djupt matjordslager!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hur växer tallar? Det är vatten och mineraler rötterna primärt behöver. Det finns även i jordarter som inte har biologiskt liv.
 
Träd har rötter som går djupare än matjorden, bl a just tallen, som har pålrot. "Vanliga" trädgårdsväxter, däribland parkslide, gör det inte.
 
T
S STB skrev:
För den som är intresserad av många gånger fler metoder och priser kan läsa i mitt dokument. Elina Blom Westergren kan också hitta betydligt mer material för sin artikel.

[länk]
Mycket bra sammanställning. Och att du är beredd att justera allt eftersom man lär sig mer.
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jag misstar mig inte på växter.

Jag jobbar med växter och odling, är inte någon glad amatör och har en flerårig utbildning på högskolenivå som bl,a, innefattar botanisk kunskap.

Robotgräsklippare? Vad ska man med en sådan till när man jobbar med att begränsa en växt? Nog för att användning av robotgräsklippare är urdåliga för den biologiska mångfalden, men det betyder inte att de är lämpliga för att t.ex. bekämpa ett rotogräs.

Jag tror att det är viktigt att läsa på i handböcker och att gå lite kurser, i hur växter fungerar, innan man ger sig i kast med att vare sig försöka få något att växa, eller att försöka få något att sluta växa.

Hur många år tror du att det tar att utarma ett rotsystem (en klon) av Asp?

Dina metoder är vansinne, och totalt onödiga. Kostar bara en massa pengar och ger en onödig miljöpåverkan.
Jag skiter faktiskt vad du jobbar med. Men det är bra att läsa på. Det här är en invasiv art utan fiender, i sverige.

De enda metoderna som jag vet fungerar på ett etablerat bestånd är:

*Gräva bort stora ytor med grävmaskin
*Täcka över stora ytor med speciell markduk och hälla på grus, jord ovanpå. Som nämns i början av tråden.
*Glyfosat-bekämpning över lång tid, minst 5år.


Annars är det säkerligen skitsnack från folk utan egen erfarenhet. Eller så har de några andra dolda drivkrafter, typ glyfosat-motstånd.

Jag kan köpa alternativa metoder, typ som dom där skåningarna(eller var det nu var.) som sköt ner kokande vatten i jorden med långa stålrör. Med rätt förutsättningar typ lös jord och grunda rötter kan det säkert funka.

Men när folk säger att dom har blivit kvitt etablerade parkslidebestånd genom att gå och rycka skott eller klippa med gräsklippare, eller gräva med spade. Då vet man att dom snackar skit.
 
  • Gilla
Trissan
  • Laddar…
F finnemang skrev:
Jag skiter faktiskt vad du jobbar med. Men det är bra att läsa på. Det här är en invasiv art utan fiender, i sverige.

De enda metoderna som jag vet fungerar på ett etablerat bestånd är:

*Gräva bort stora ytor med grävmaskin
*Täcka över stora ytor med speciell markduk och hälla på grus, jord ovanpå. Som nämns i början av tråden.
*Glyfosat-bekämpning över lång tid, minst 5år.


Annars är det säkerligen skitsnack från folk utan egen erfarenhet. Eller så har de några andra dolda drivkrafter, typ glyfosat-motstånd.

Jag kan köpa alternativa metoder, typ som dom där skåningarna(eller var det nu var.) som sköt ner kokande vatten i jorden med långa stålrör. Med rätt förutsättningar typ lös jord och grunda rötter kan det säkert funka.

Men när folk säger att dom har blivit kvitt etablerade parkslidebestånd genom att gå och rycka skott eller klippa med gräsklippare, eller gräva med spade. Då vet man att dom snackar skit.
Jaha? Vad baserar då du dina påståenden på?

Har du gjort ett kontrollerad försök, med t.ex. några olika provytor, där du grävt på en yta, använt Glyfosat på en annan, och klippt regelbundet på den tredje?

Eller har du läst för mycket på Internet, så att du inte haft tid att utföra bekämpningsåtgärder av Parkslide i egen regi?
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
F
F finnemang skrev:
Jag skiter faktiskt vad du jobbar med. Men det är bra att läsa på. Det här är en invasiv art utan fiender, i sverige.

De enda metoderna som jag vet fungerar på ett etablerat bestånd är:

*Gräva bort stora ytor med grävmaskin
*Täcka över stora ytor med speciell markduk och hälla på grus, jord ovanpå. Som nämns i början av tråden.
*Glyfosat-bekämpning över lång tid, minst 5år.


Annars är det säkerligen skitsnack från folk utan egen erfarenhet. Eller så har de några andra dolda drivkrafter, typ glyfosat-motstånd.

Jag kan köpa alternativa metoder, typ som dom där skåningarna(eller var det nu var.) som sköt ner kokande vatten i jorden med långa stålrör. Med rätt förutsättningar typ lös jord och grunda rötter kan det säkert funka.

Men när folk säger att dom har blivit kvitt etablerade parkslidebestånd genom att gå och rycka skott eller klippa med gräsklippare, eller gräva med spade. Då vet man att dom snackar skit.
Jag struntar faktiskt i vad du skiter i också..
Jag har tagit bort mer än ett etablerat bestånd UTAN att gräva, täcka över och forsla bort till destruktion. Jag använde ENBART Roundup (tidigare variant med glykosfat).
Använde den helt enligt medföljande instruktioner. Inget hokuspokus eller magi.
Det är idag strax 7 år sen och inget kom tillbaka.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jag struntar faktiskt i vad du skiter i också..
Jag har tagit bort mer än ett etablerat bestånd UTAN att gräva, täcka över och forsla bort till destruktion. Jag använde ENBART Roundup (tidigare variant med glykosfat).
Använde den helt enligt medföljande instruktioner. Inget hokuspokus eller magi.
Det är idag strax 7 år sen och inget kom tillbaka.
Precis det är för det mesta inte relevant vad man jobbar med. Och hade du läst så hade du sett att jag förespråkar roundup/glyfosat som en fungerande metod.
 
  • Gilla
Trissan
  • Laddar…
F
F finnemang skrev:
Precis det är för det mesta inte relevant vad man jobbar med. Och hade du läst så hade du sett att jag förespråkar roundup/glyfosat som en fungerande metod.
Jag HADE läst, och du beskrev att man måste använda Roundup/glykosfat under lång tid - 5år...
Det är INTE min erfarenhet. Jag följde bruksanvisningen (utan egna påhitt) och det räckte med EN växtsäsong dvs en (1) sommar.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
S
F frasen_36 skrev:
Jag HADE läst, och du beskrev att man måste använda Roundup/glykosfat under lång tid - 5år...
Det är INTE min erfarenhet. Jag följde bruksanvisningen (utan egna påhitt) och det räckte med EN växtsäsong dvs en (1) sommar.
Det tar olika lång tid beroende på hur väl behandlingen utförs, beståndets styrka, markförhållanden mm. Att lyckas få död på parksliden på en behandling med glyfosat är ovanligt. Bara att gratulera. Normalt tar det några år. I synnerhet tar det lång tid om behandlingen utförs enligt den generella bruksanvisningen istället för den som är specialskriven för parkslide.

Frasen, jag skulle uppskatta om du i framtida inlägg skulle tydligt beskriva vilken bruksanvisning du syftar på för att undvika att läsare får dåligt resultat och sprider onödigt mycket gift i naturen. Eller hänvisa till mitt dokument som beskriver behandlingen än mer utförligt samt även tar upp giftfria metoder. http://bit.ly/parkslide
 
F frasen_36 skrev:
Det är INTE min erfarenhet. Jag följde bruksanvisningen (utan egna påhitt) och det räckte med EN växtsäsong dvs en (1) sommar.

Det tror jag däremot inte ett skit på.

Glyfosat behandlingen är garanterat flerårig. Finns inte en chans att du dödar stora rotsystem genom att bespruta bladen under en växtsäsong. Inte ifall det är ett gammalt etablerat bestånd.

Jag har testat både besprutning av bladen, innan vintern injicering samt ekoplugg.
 
Fairlane
Intressant. En som säger att den gjort det och en som säger att det inte går. Inte lätt att som utomstående veta vem som har rätt och vem som har fel.

Jag kan bara ha en egen uppfattning om vad som är rimligt att förvänta sig av en växt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.