Fairlane
Om huset ändå ska säljas så finns det är ingen anledning att gå all-in med ventilation etc?

Torka ut och måla samt undvika nytt organiskt material borde räcka, men jag misstänker som sagt att vi inte får veta ens hälften av sanningen.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om huset ändå ska säljas så finns det är ingen anledning att gå all-in med ventilation etc?

Torka ut och måla samt undvika nytt organiskt material borde räcka, men jag misstänker som sagt att vi inte får veta ens hälften av sanningen.
Var inne idag och mögel lukten har lättat på väldigt mycket efter 3dagars luftavfuktning all trä är nästan borta sen så ska jag se till att jag hämtar en stor ventilationfläkt som skall täcka varenda rum gick och med mätte med fuktmätare och ligger i snitt 50%
 
Kommer man nära träet på sista bilden känner man av källar lukten
 
  • Upprivet gammalt trä och isoleringsskivor på marken, täckt av blåa plastpåsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Staplade träskivor med synliga mögelskador och fuktskador som indikerar källarlukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra tempo! Släpp ångesten så blir det där nog bra fortare än du anar.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra tempo! Släpp ångesten så blir det där nog bra fortare än du anar.
Bastun kvar att plocka bort nu
 
J Jayward skrev:
Kommer såklart renoveras men har en sån ångest att jag köpte huset. Kommer nog sälja istället vill inte leva med panikångest varje dag.
Alltså, jag förstår känslan av att ett köp inte blev som man hoppats och trott, men du måste ju gillat huset från första början. Finns väl ingen anledning till panik nu, bit ihop, fixa (om du nu ändå tänker fixa allt) och bo kvar ett tag och känn efter. Som påpekats vore det en dålig idé att sälja direkt.
Och om du säljer glömmer du väl inte att berätta om allt för mäklare och spekulanter?
Har ni inte varmvattenberedaren i källaren? I så fall kan den väl inte ställa till med så mycket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jayward skrev:
Var inne idag och mögel lukten har lättat på väldigt mycket efter 3dagars luftavfuktning all trä är nästan borta sen så ska jag se till att jag hämtar en stor ventilationfläkt som skall täcka varenda rum gick och med mätte med fuktmätare och ligger i snitt 50%
Återigen missade du att besvara frågan.
Du vill sälja huset inom en månad och jag förstår att du inte vill sälja med mögel, men varför göra ett jättejobb med att förbättra ventilationen etc?
Du kommer väl behöva anlita en elektriker om du ska ha fast ansluten fläkt och du ska hitta en elektriker och fixa allt inom en månad? Varför inte bara göra det som krävs för att lösa problemet?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag blev kär i huset sen dag 1 har renoverat om 2 toaletter nymålat i huset och nu när allt börjar lätta skall jag renovera källaren köra kakel rakt av bytt ut braskammin mot en större när jag är färdig skall jag ta in en besiktningsman igen och lösa små fel
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen missade du att besvara frågan.
Du vill sälja huset inom en månad och jag förstår att du inte vill sälja med mögel, men varför göra ett jättejobb med att förbättra ventilationen etc?
Du kommer väl behöva anlita en elektriker om du ska ha fast ansluten fläkt och du ska hitta en elektriker och fixa allt inom en månad? Varför inte bara göra det som krävs för att lösa problemet?
En elektriker är redan på plats han bytte säkringsskåpet drog spotlighs och fixade golvärme i toaletterna om 1 vecka hoppas jag bli färdig med huset
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen missade du att besvara frågan.
Du vill sälja huset inom en månad och jag förstår att du inte vill sälja med mögel, men varför göra ett jättejobb med att förbättra ventilationen etc?
Du kommer väl behöva anlita en elektriker om du ska ha fast ansluten fläkt och du ska hitta en elektriker och fixa allt inom en månad? Varför inte bara göra det som krävs för att lösa problemet?
Värderas husen högt efter renovering kommer jag ju sälja. Jag och frugan har valt att bo i den 1år. Trähus verkar inte va vår grej
 
Jag kommer utöka boyta från 140kvm till 220kvm
 
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Har du bygglov för utökningen?

Det känns som att du är extremt impulsiv. Huset ska säljas i om en månad, vi ska bo kvar ett år, avtalet ska hävas etc.
I den andra tråden flaxade du fram och tillbaks mellan luftluftvärmepump, luftvatten och bergvärme.

Det kanske är läge någon gång att sakta ner och tänka före?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Skall såklart ansöka om den
 
Fairlane Fairlane skrev:
Har du bygglov för utökningen?

Det känns som att du är extremt impulsiv. Huset ska säljas i om en månad, vi ska bo kvar ett år, avtalet ska hävas etc.
I den andra tråden flaxade du fram och tillbaks mellan luftluftvärmepump, luftvatten och bergvärme.

Det kanske är läge någon gång att sakta ner och tänka före?
Har ju biyta på 80kvm
 
Fairlane
J Jayward skrev:
Skall såklart ansöka om den
Bra det. Har du kollat detaljplanen etc för att se om det är ens en rimlig möjlighet?

Jag skulle rekommendera att ni stannar upp lite och tänker. Kanske är trähus visst något för er, när ni tagit er tid att förstå hur de fungerar?

Din energi och vilja att agera direkt är bra när det gäller att riva ut möglet, men vissa andra grejer är bra om man får tid att tänka kring.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.