pjgb pjgb skrev:
Försökt ta hål i plankvägg.
Kom halvvägs innan hålsågen nöp fast i en spik med gängpaj som resultat. Fan. Blir en tur till Hornbach imorgon då.
Riktigt nesligt att jag hittade på Bahco-hållaren som har styrpinnar inbyggt. Hade jag använt den istället för Wolfcrafts hållare som bara har gängor så hade jag varit igenom nu.
Och nu vet jag varför den pajade.
Det saknades en bricka på den jag köpte, en distans. Gängorna tar nämligen slut den sista millimetern på hållaren från Wolfcraft.
Fick en ny hålsåg från Hornbach utan protest, denna gång med distans.
 
  • Hålsågshållare med synliga gängor och en distansbricka, person håller i den mot jeansbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Det går inte att gänga mot en ansats, därför svarvar man alltid ett frispår längst in som gängan kan sluta i.

Så här ser Starretts hållare ut:
Två olika storlekar av Starrett hålsågshållare på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och dom håller. Gränsen mellan lilla hållaren utan medbringare och stora med medbringare går vid ca 30 mm.

Jag vet inte hur wolfcraft är gjorda, med Starrett (som passar bacho mfl) har olika gänga på stora och lilla hållaren, så det är ingen risk att man sätter på en för stor hålsåg.

Titta också inne i hålsågen. Sågar för hållare med medbringare har mycket kortare gänga då den ej ska ta upp moment.
Två gula hålsågar och två borrhållare med och utan medbringare på ett grått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är gängan tillräckligt lång så ska det inte behövas någon bricka.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Alltså. HKC55 och fsk skenan är ju precis så exceptionellt precis som alla säger. Synd bara att den kostar mer än min första bil.
 
  • Festool HKC55 cirkelsåg och FSK-skensystem på trätrall bredvid en trämätstock och måttband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Festool HKC 55 cirkelsåg med FSK skena på träplank, med precisionssågning, visat på trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Så blir det den dagen Bosch släpper en, in den inträffar..:geek:
haha :) take my moneeys
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
haha :) take my moneeys
Såg du gifen?
Såg ut som bildfel här, men visst var det den.. :crysmile::love:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Såg du gifen?
Såg ut som bildfel här, men visst var det den.. :crysmile::love:
haha jo såg gifen. Såg ut som när festool lanserar ngt nytt. Man blir helvild.
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Stängslat mot rådjuren, och inte bara idag. Det är nästan som att den som designade nätet tänkte sig plan mark.

Stängsel uppfört på ojämn gräsmark för att skydda mot rådjur med träd och buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
För åtta år sedan köpte jag en grupp gamla "teak" möbler av en kompis.. dom var inte vackra då och har bara stått på verandan i stugan och sett ledsna ut. Men nu ska det bli lite bättre...
Före/efter
Före och efter bild av renoverade trädgårdsstolar: till vänster oljad och återställd, till höger sliten och orenoverad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och bordet blir nog också bra vad det lider
Renoverat åttkantigt träbord behandlat med olja på en veranda med en hund och vita utemöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror att det är gummiträd eller akacia som var rödbetsat. Lystern blir i alla fall väldigt fin med tung tree olja.
 
  • Gilla
F_man och 7 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
För åtta år sedan köpte jag en grupp gamla "teak" möbler av en kompis.. dom var inte vackra då och har bara stått på verandan i stugan och sett ledsna ut. Men nu ska det bli lite bättre...
Före/efter
[bild]

Och bordet blir nog också bra vad det lider
[bild]

Jag tror att det är gummiträd eller akacia som var rödbetsat. Lystern blir i alla fall väldigt fin med tung tree olja.
Heter det tung tree olja, eller vad är det för produkt? Har liknande vackra möbler hemma som skulle behöva något liknande..
 
Vunnit över en stubbe:cool:
Minigrävare med grävskopa som tagit bort en stubbe, verktyg och motorsåg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Nytt räcke till förstukvisten på gång. Det gamla var bortom räddning. Och faktiskt rätt fult från början. Samt rangligt.

Det behövs nya stolpar.
Furu-stolpar till räcke som förbereds i verkstad med limning och klämmor, snickeriverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade lite avkap av furu kvar sedan jag böt vindskivor för ett par år sedan. Sprickigt, kvistigt och allmänt kass. Men i detta fallet räcker det att ett hörn per bräda är ok. Resten syns inte. Stolparna är ihåliga av ett skäl.

De gamla satt med ett vekt vinkeljärn i betongen. Ett numera rätt rostigt vinkeljärn. Jag svetsade nya fästen av KKR 30x30x3 med en fotplatta och skulle skicka dom på varmförzinkning när jag kom på att konsoler för rör funkar lika bra och går att köpa färdiga. Stolparna är limmade så att konsolen passar med sugpassning.
Ihåliga trästolpar av furu med påsvetsade metallfästen klara för installation på förstukvist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdiga stolpar, bara att måla.

Lite räcke hann jag montera också där inga nya stolpar behövdes.
Nybyggt vitt trästaket på förstukvist med vertikala plank och utskurna detaljer, samt verktyg på trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt första försök med pocket screew.
Del av nytt trästaket med ihålig stolpe och skruvhål för montering av räcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista spjälan döljer skruvhålen när den kommer på plats.

Pocket screew jig av hemgjord modell. Funkar bra.
Hemgjord pocket screew jig i aktion, håller en träbit för att borra snedskruvade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plastutskrift fodrad med kopparrör.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Workingclasshero och 26 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Nytt räcke till förstukvisten på gång. Det gamla var bortom räddning. Och faktiskt rätt fult från början. Samt rangligt.

Det behövs nya stolpar.
[bild]
Hade lite avkap av furu kvar sedan jag böt vindskivor för ett par år sedan. Sprickigt, kvistigt och allmänt kass. Men i detta fallet räcker det att ett hörn per bräda är ok. Resten syns inte. Stolparna är ihåliga av ett skäl.

De gamla satt med ett vekt vinkeljärn i betongen. Ett numera rätt rostigt vinkeljärn. Jag svetsade nya fästen av KKR 30x30x3 med en fotplatta och skulle skicka dom på varmförzinkning när jag kom på att konsoler för rör funkar lika bra och går att köpa färdiga. Stolparna är limmade så att konsolen passar med sugpassning.
[bild]
Färdiga stolpar, bara att måla.

Lite räcke hann jag montera också där inga nya stolpar behövdes.
[bild]

Mitt första försök med pocket screew.
[bild]
Sista spjälan döljer skruvhålen när den kommer på plats.

Pocket screew jig av hemgjord modell. Funkar bra.
[bild]
Plastutskrift fodrad med kopparrör.
De kan vara lite pyssliga att få till men stolpar byggda på det sättet håller sig raka (y):)
 
nanowire nanowire skrev:
De kan vara lite pyssliga att få till men stolpar byggda på det sättet håller sig raka (y):)
Det kan vara så att idén kommer från ett av dina inlägg... Tack!

Det är ju det bästa med Byggahus, att man får en massa inspirerande idéer!
 
  • Älska
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.