harry73
Det finns många trådar, där man berättar om vilka (olagliga) ogräsmedel man använder i trädgården och framförallt också rekommenderar dessa till TS. Man berättar även var dessa kan köpas bäst.

Det kan kanske finnas situationer där bekämpningsmedel är ett bra val, men felanvändning kan ge väldigt stora konsekvenser för marken, grundvattnet och därmed även dricksvattnet.

Är det bra att dela tips och info om olagliga bekämpningsmedel på Byggahus? Om jag drar jämförelsen till elforumet, svaras det där på många frågor om elinstallation som en privatperson inte får utföra själv, men inställningen där är att det är bättre att den som ändå gör det, gör det i alla fall så bra som möjligt så att elinstallationen uppfyller alla krav.
Med bekämpningsmedel förekommer alla möjliga råd som strider mot producentens rekommendationer, och där lite eller ingen hänsyn tas till förorening av mark, grundvattnet och dricksvattnet.

Jag skulle vilja höra era åsikter om detta är ett problem och om så hur det ska lösas. Framförallt @Marlen Eskilsson :s åsikt skulle vara intressant
 
Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 25 till
  • Laddar…
Jag tycker din liknelse med elinstallation är utmärkt. Det är en uppenbart aktivistisk lag som försöker lösa ett problem som inte finns.

Felanvändings argumentet är ett halmstrå. Om man utgår från att en privatperson häller 1 liter koncentrerad roundup på (o)lämpligast ställe är det svårt att förställa någonstans det blir katastrof. Visst precis där det är gjort dör det men lär hämta sig på ett år eller två.
Mer rimlig felanvänding handlar snarae om ett och annat missriktat sprut och då blir koncentrationerna så långa omeddelbart att det blir omeddelbart harmlöst när det transporteras med dagvatten någonstans.

Bekämpningmedel är bra - dom gör till exempel att svenska lantrbrukare kan byta till vårraps snarare än den mer chansartade höstrapsen. Vilket ökar deras förutsägbarhet.

Jag fortsätter att använda medel, installera el och gå mot röd gubbe och uppmanar gärna alla till att göra det samma.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Älska
heimer och 25 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
Jag fortsätter att använda medel, installera el och gå mot röd gubbe och uppmanar gärna alla till att göra det samma.
Tragiskt uttalande :worried: (just den citerade delen)

Därför världen aldrig kommer bli hållbar, det räcker inte med att man gör dåliga val själv - man måste också få andra att göra lika dåliga val..(ingen vill stå ensam när det kommer till kritan).

Det är då man VET att man gjort något fel!

Hoppas verkligen att dina nära och kära inte går mot röd gubbe och råkar illa ut, bara för att du rekommenderat dem att göra så :(
 
  • Gilla
  • Älska
Elektra och 15 till
  • Laddar…
harry73
A andersda skrev:
Jag tycker din liknelse med elinstallation är utmärkt. Det är en uppenbart aktivistisk lag som försöker lösa ett problem som inte finns.
Men om vi jämför råden man ger angående bekämpningsmedelsanvändning med råd på elforumet, då skulle det likna rådet att använda lampsladd för fast elinstallation för att moderna förbrukare är så energisnåla, eller tumma på kravet för jordning eller ipklasser. Och det görs inte på elforumet.

Och angående ett ickeproblem vill jag berätta om en av de värst förorenade platser i Skåne som numera är sanerat. Det är ferrosanområdet i Gårdstånga. Ferrosan producerade bekämpningsmedel (som ddt) och föroreningen fanns inte på det gamla i fabriksområdet men i trädgården som tillhörde direktörsvillan. Han använde ofantliga mängder bekämpningsmedel som absolut inte var försvarbart på något sätt.
Det ledde till plats nr 4 av de mest förorenade platser i Skåne och kostade minst 20 miljoner i saneringskostnader.

Om man läser vissa förslag i t ex några parkslidetrådar, då hamnar man i alla fall en bra bit på vägen.
Rätt använd kan många moderna medel brytas ned innan de når marken och grundvattnet, men i fel dos och använd på fel sätt, är det inte alls säkert.
 
Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 13 till
  • Laddar…
harry73
A andersda skrev:
Om man utgår från att en privatperson häller 1 liter koncentrerad roundup på (o)lämpligast ställe är det svårt att förställa någonstans det blir katastrof
Jag skulle nog inte gilla om någon häller 1 liter koncentrerad roundup på barmark i närheten av min vattenbrunn, eller sprayar det över plattsättningen på lekplatsen där mina barn lekar.
Sedan finns det ett jätteslidebestånd längs en vägkanten bredvid en åker, där någon har bekämpat beståndet med något medel. Kanske ånga, kanske gift. Jag vet inte heller vem som gjorde det. Men jag kan tänka mig att bonden gärna vill ha koll vad som sprutas bredvid grödorna pp åkern och när det görs.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
C
Vare sig man använder lagliga grejer eller inte så känns ju hela företeelsen med att använda ogräsmedel i en trädgård lite som att använda dopingpreparat som motionär.
 
  • Gilla
STB och 23 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Vare sig man använder lagliga grejer eller inte så känns ju hela företeelsen med att använda ogräsmedel i en trädgård lite som att använda dopingpreparat som motionär.
Varje gång du ser en större grusyta på en tomt som inte är full av gräs så kan du räkna med att bekämpningsmedel är under användning. Det är väldigt få som har intresset att rensa manuellt och regelbundet gå med skyffeljärnet. Sen finns det ju brännare också.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tragiskt uttalande
Varför är det tragiskt att "installera el och gå mot röd gubbe och uppmanar gärna alla till att göra det samma" under förutsättning att det sker riskfritt?

Personligen tycker jag det är mer tragiskt att "trycka på knappen" och stoppa trafiken om jag istället kan vänta några sekunder, och därefter utan risk för någon gå över gatan utan att störa någon eller orsaka helt onödiga samhällsekonomiska kostnader, bland annat miljömässiga sådana.
 
  • Gilla
  • Älska
Wicke666 och 15 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varje gång du ser en större grusyta på en tomt som inte är full av gräs så kan du räkna med att bekämpningsmedel är under användning.
Nja, det kanske snarare är just den uppfattningen som gör att många tycker det är legitimt att använda bekämpningsmedel i trädgården ("jag kan ju se att alla andra använder det, så varför skall jag inte göra det själv?").

I själva verket är det nog vanligare än vad man tro att den perfekta grusgången, gräsmattan, rabatten eller vad det nu är, är frukten av en j-vla massa hårt arbete. Vilket ju är själva poängen och grunden till att det överhuvudtaget uppfattas som något spektakulärt.

Sen tar vi ju alla genvägar idag och använder olika redskap, maskiner m.m. så det är i och för sig en abstrakt fråga var gränsen för "fusk" går. Men i min värld är ogräsbekämpningsmedel klart över gränsen.
 
  • Gilla
Jurgos och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Nja, det kanske snarare är just den uppfattningen som gör att många tycker det är legitimt att använda bekämpningsmedel i trädgården ("jag kan ju se att alla andra använder det, så varför skall jag inte göra det själv?").

I själva verket är det nog vanligare än vad man tro att den perfekta grusgången, gräsmattan, rabatten eller vad det nu är, är frukten av en j-vla massa hårt arbete. Vilket ju är själva poängen och grunden till att det överhuvudtaget uppfattas som något spektakulärt.

Sen tar vi ju alla genvägar idag och använder olika redskap, maskiner m.m. så det är i och för sig en abstrakt fråga var gränsen för "fusk" går. Men i min värld är ogräsbekämpningsmedel klart över gränsen.
Jag vet inte jag. Tittar jag i grannskapet så har de flesta en igenväxt krossyta. Där den inte är igenväxt så finns används någon typ av bekämpningsmedel. Det alternativ på den kemiska sidan som erbjuds konsument på den svenska marknaden är ättiksyra med olika detergenter. De fungerar om man använder dem regelbundet och kan acceptera lukten.

Brännare fungerar ju också.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det blir ju lite fel om man säger att bönderna minsan använder litervis med bekämpningsmedel så därför gör det inget om jag använder några dl på min tomt. Vi har väl några miljoner villatomter men inte miljoner bönder och maten behöver vi ju alla äta men så länge vi inte behöver äta maskrosor är deras vara/icke vara inte livsavgörande. Att mat kan produceras så billigt som möjligt ligger i allas vårat intresse för att ett samhälle där vi inte behöver kämpa för mat på bordet frigör resurser till annat som bygga rymdraketer/bra serier på Netflix/mjukvaruutveckling med mycket annat. Slösar vi på möjligheten att använda bekämpningsmedel där det verkligen behövs och allt ska produceras småskaligt och miljövänligt får vi ett dyrt och ineffektivt jordbruk och vi behöver lägga mer av våra resurser till att bara få vår föda. Så skit i att dopa gräsmattan slit med den eller ha den som du förtjänar och njut av billig mat och så kanske vi alla kan ta en tur till Mars om 30år.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Det blir ju lite fel om man säger att bönderna minsan använder litervis med bekämpningsmedel så därför gör det inget om jag använder några dl på min tomt. Vi har väl några miljoner villatomter men inte miljoner bönder och maten behöver vi ju alla äta men så länge vi inte behöver äta maskrosor är deras vara/icke vara inte livsavgörande. Att mat kan produceras så billigt som möjligt ligger i allas vårat intresse för att ett samhälle där vi inte behöver kämpa för mat på bordet frigör resurser till annat som bygga rymdraketer/bra serier på Netflix/mjukvaruutveckling med mycket annat. Slösar vi på möjligheten att använda bekämpningsmedel där det verkligen behövs och allt ska produceras småskaligt och miljövänligt får vi ett dyrt och ineffektivt jordbruk och vi behöver lägga mer av våra resurser till att bara få vår föda. Så skit i att dopa gräsmattan slit med den eller ha den som du förtjänar och njut av billig mat och så kanske vi alla kan ta en tur till Mars om 30år.
Hotet mot jordbrukets effektivitet är inte konkurrens om bekämpningsmedelstillgången från tomtägare utan politiska regleringar och byråkrati. Så det är en annan fråga.

Volymerna bekämpningsmedel som används i trädgårdar är inget generellt faktiskt problem, frågan handlar bara om moralism. Och med alla nya förbud så måste ju frågan verkligen vara helt obetydlig. Den minimala svartimporten som sker ju inte rimligen stå i proportion till att en endaste arbetstimme läggs på frågan hos tullen.
 
  • Gilla
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Där den inte är igenväxt så finns används någon typ av bekämpningsmedel.
Det är naturligtvis precis den uppfattningen jag avsåg, och jag vet att du har fel. Om inte annat eftersom jag själv inte använder några bekämpningsmedel på gruset och ändå håller det i välskött skick, om än inte 365 dagar om året. Jag tror faktiskt inte överhuvudtaget att det är särskilt vanligt att puffa ut bekämpningsmedel på grusade ytor. Möjligen salt. Är rätt övertygad om att det Inte ens inom professionell förvaltning i offentliga miljöer är koscher att använda bekämpningsmedel i parker och trädgårdar.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Det är naturligtvis precis den uppfattningen jag avsåg, och jag vet att du har fel. Om inte annat eftersom jag själv inte använder några bekämpningsmedel på gruset och ändå håller det i välskött skick, om än inte 365 dagar om året. Jag tror faktiskt inte överhuvudtaget att det är särskilt vanligt att puffa ut bekämpningsmedel på grusade ytor. Möjligen salt. Är rätt övertygad om att det Inte ens inom professionell förvaltning i offentliga miljöer är koscher att använda bekämpningsmedel i parker och trädgårdar.
Bara för att du är idog med skyffeljärnet så betyder inte det att andra är det. Ta en tur i ett villaområde, de flesta grusytor får växa igen.

Salt är ju en mycket sämre behandling än godkända bekämpningsmedel, t ex ättika.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.