F
T Trissan skrev:
Du glömde nämna hur många år du har kämpat? Du glömde nog också nämna att du önskar bagatellisera för du är rädd för värdeminskningen vid en eventuell försäljning. Därför, gott folk, är det många som vill tala tyst om sina bestånd och väljer att snabbt klippa bort dem så ingen ska se att man har dem. Inte säkert detta gäller dig, men säkert mer än en handfull om man säger så. Bättre att vara öppna och ärliga och hjälpas åt att göra rätt. Som sagt, ingen ska kaxa sig. Parksliden är allas ansvar. Vi som inte har den (ännu), kommer att få den.
Hur många år?? Jag tog bort parkslide med Roundup och det tog inte ett enda år. Jag använde den på det sätt som är avsett, dvs sprutade på bladen så växten själv kunde transportera ner giftet till rötterna. Det är idag 6-7 år sedan och den återkom aldrig.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
F finnemang skrev:
Men det är inte rimligt, praktiskt, realistiskt. Det räcker med att du är borta 2-3 veckor, så kommer den skicka upp skott igen som får solljus, tillräckligt för att hålla igång rötterna.

Därför är det inte praktiskt, realistiskt att plocka skott.
Gör det? Det låter osannolikt.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
F
T Trissan skrev:
Allt avfall ska till återvinningen i förslutna säckar till Farligt avfall. Små rötter sprids och gror. Spridningen är 100-procentig. En millimeterstor rot kommer att bilda ett helt bestånd. Man kan inte ens elda upp rötterna själv, för de överlever även det. Ni som ska köpa hus, fråga uttryckligen mäklare om det finns Parkslide. Finns det det, så köp det inte. Om du inte äger Glyfosat och vet precis hur du ska hantera Glyfosaten vill säga. Om det inte finns Parkslide under huset. Då kan du inte göra ett skit. Var beredd på att riva det. Låter det skrämmande med Parkslide? Det ÄR skrämmande, så ta det på allvar.
Påstår du på fullt allvar att rötterna överlever eld...???
 
  • Gilla
halj och 3 till
  • Laddar…
F finnemang skrev:
Jag har egen erfarenhet. Det går inte att klippa bort parkslide. Det finns inte en kotte som har tagit bort ett etablerat bestånd av parkslide med gräsklippare. Du snackar skit, eller så har du misstagit någon annan växt för parkslide. Det är fullständigt omöjligt klippa bort ett etablerat bestånd av parkslide.

Isf hade robotgräsklippare ordinerats överallt. Men det funkar inte. Eftersom parksliden lägger sig under gräsklipparens skär.

Jag har bekämpat parkslide med glyfosat, både ekoplugg samt injiceringar i snart 5år. Det kommer fortfarande upp skott av bonzai parkslide som jag numera rycker och injecerar runt roten. Det kommer fortsätta att komma banzai skott i år, och även nästa år.

Rötterna kan lagra energi i flera år. Därför är det praktiskt omöjligt att rycka bort eller klippa bort parkslide.

Det finns bara 3 giltiga sätt, gräva bort med maskin, täcka över med stor duk och grus, samt lång behandling av glyfosat.
Jag misstar mig inte på växter.

Jag jobbar med växter och odling, är inte någon glad amatör och har en flerårig utbildning på högskolenivå som bl,a, innefattar botanisk kunskap.

Robotgräsklippare? Vad ska man med en sådan till när man jobbar med att begränsa en växt? Nog för att användning av robotgräsklippare är urdåliga för den biologiska mångfalden, men det betyder inte att de är lämpliga för att t.ex. bekämpa ett rotogräs.

Jag tror att det är viktigt att läsa på i handböcker och att gå lite kurser, i hur växter fungerar, innan man ger sig i kast med att vare sig försöka få något att växa, eller att försöka få något att sluta växa.

Hur många år tror du att det tar att utarma ett rotsystem (en klon) av Asp?

Dina metoder är vansinne, och totalt onödiga. Kostar bara en massa pengar och ger en onödig miljöpåverkan.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
F finnemang skrev:
Har du en bra källa som hänvisar till gräsklippning som metod för bekämpning av parkslide?


Det går inte att plocka skott i 5+ år. Det är omöjligt rent praktiskt. Det är så pass lång tid. Det kommer komma perioder då du har annat för dig. Då sticker ett skott upp, får energi, och växten kan ligga och ruva några år till.

Får du inte bort plantan, så kommer den komma upp igen när tillfälle ges.
När du säger att det inte går att göra någonting, t.ex. plocka skott från Parkslide i fem år, så är jag glad att du inte är bonde som jag.

Som bonde, så begränsar man ogräs i åkern varje år, utan prut. Det får inte finnas perioder när man har annat för sig, för då producerar vi inte någon mat till alla dem som är beroende av att köpa maten.
Som KRAV-bonde så sprutar man inte med vare sig Glyfosat eller andra ogräsmedel, utan man harvar, både en och flera gånger varje odlingssäsong.

Att inte ha tid, att jobba på att begränsa sitt, ogräs för att man har något annat roligare att göra, tja, då får man väl ha sitt ogräs kvar.

Det finns ingen quick-fix för att bli av med rotogräs.

Med det här inlägget så bevisas egentligen vad flera redan insett: att de som hävdar att det inte går att klippa bort Parkslide inte är tillräckligt ihärdiga för att få goda resultat.
 
  • Gilla
  • Älska
papa_d och 5 till
  • Laddar…
T
F finnemang skrev:
Jag har egen erfarenhet. Det går inte att klippa bort parkslide. Det finns inte en kotte som har tagit bort ett etablerat bestånd av parkslide med gräsklippare. Du snackar skit, eller så har du misstagit någon annan växt för parkslide. Det är fullständigt omöjligt klippa bort ett etablerat bestånd av parkslide.

Isf hade robotgräsklippare ordinerats överallt. Men det funkar inte. Eftersom parksliden lägger sig under gräsklipparens skär.

Jag har bekämpat parkslide med glyfosat, både ekoplugg samt injiceringar i snart 5år. Det kommer fortfarande upp skott av bonzai parkslide som jag numera rycker och injecerar runt roten. Det kommer fortsätta att komma banzai skott i år, och även nästa år.

Rötterna kan lagra energi i flera år. Därför är det praktiskt omöjligt att rycka bort eller klippa bort parkslide.

Det finns bara 3 giltiga sätt, gräva bort med maskin, täcka över med stor duk och grus, samt lång behandling av glyfosat.
Täck absolut inte med duk, då får du täcka en gigantisk yta, annars poppar de jävlarna upp precis utanför duken. De kan lätt ta sig under en asfalterad väg, om man retar upp dem.
 
  • Haha
hushem och 2 till
  • Laddar…
Enligt dig är uppenbarligen alla metoder fel. Jag förespråkar inte täckning. Men det är definitivt en metod som fungerar. Däremot ser det ju anskrämligt ut väldigt länge. Eller förstör marken om man gräver ner plast.

Den passerar inte lätt en asfalterad väg heller.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
T
U Utsliten och utdömd skrev:
Ditt största problem är att du inte kan visa något extern som backar upp dina farhågor ang. växten.
Vi är ett antal i tråden som har eller har haft parkslide och som vi ser för vare säsong blir bara mindre och mindre utan glyfosat.
Det är en växt vi pratar om, inte en Alien utan en ört… det är helt omöjligt för den att skapa energi utan fotosyntes. Alltså varje gång den skickar upp skott krävs energi från plantan och rycker man skotten försvinner dens förmåga att skapa ny energi.
Efter tillräckligt lång tid så har man utarmat det som finns under jord och växten är så gott som död. Jo yngre plantan är ju mindre energi har den lyckats lagra med åren. Är det en helt ny planta som fått fäste så krävs det inte många år. Är det ett gammalt bestånd så kan det ta upp till tio år.

Jag har en granne som behandlade ett 30 år gammalt bestånd som kanske va 4x4m stort med glyfosat en gång förra året och i år har det kommit upp färre än 10 skott och endast 1 är högre än 30cm. Får dessa få skott en till behandling i höst tror jag hans planta inte kommer se ljus igen. Så då pratar vi inte 5 års slitande utan 2 kvällar med arbete med 1 års mellanrum.

[bild]
[bild]

Det läskiga med parkslide är hur lätt den sprids av små rotfragment, men det problemet är störst när man flyttar på jorden. Är man däremot observant så är den lätt att förhindra på tomtmark.
Jag vet en som var väldigt nonchalant angående sin parkslide. Hon sa "äsch, det är ju inget att vara bekymrad för, bara på med roundup några gånger, sen är de väck!". Nu 3 år senare säger hon inte så längre. För att bara ha haft några stycken, så har hon nu hela trädgården full med upp-poppande parkslide. Alla som skriver nonchalant och kaxigt om Parkslide här i forumet, kommer att bli väldigt tysta, när en arme av små röda soldater tar över hela trädgårdarna. Jag kommer definitivt inte att vara skadeglad, så illa vill jag inte någon som är på detta forum och som är genuint trädgårds och odlingsintresserade.
 
  • Haha
Tubes och 1 till
  • Laddar…
T
F frasen_36 skrev:
Påstår du på fullt allvar att rötterna överlever eld...???
Om du inte tror mig, så kan du ju elda lite rötter och sedan gräva ned dem (i din egen trädgård, tack), vänta några år och se vad som händer..
 
  • Haha
arkTecko och 6 till
  • Laddar…
T Trissan skrev:
Om du inte tror mig, så kan du ju elda lite rötter och sedan gräva ned dem (i din egen trädgård, tack), vänta några år och se vad som händer..
De dör precis som andra växter av värme. Jag skulle gissa att 60grader räcker bra. 100 så är det garanterat dött. Eldar du upp det så finns det ju bara aska kvar. Hur skulle den kunna växa?
 
  • Gilla
arkTecko och 6 till
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Nej, tyvärr har inte metoden testat s vetenskapligt. Anledningen till att glyfosat inte ska appliceras tidigare än juli är att den inte skickar ner näring till roten tidigare. Det är med andra ord inte katastrof om det inte plockas dagligen. Sannolikt går det ner tidigare i en liten planta. Där har du en poäng. Men en liten planta kan man tex gräva upp.

Det finns flera som sagt att de lyckats klippabort den. Men jag har inte sett någon som seriöst försökt och misslyckats.
Du skriver att du inte sett någon som seriöst försökt få bort parksliden och misslyckats. Under hur många år bakåt i tiden sträcker sig din "studie"?
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
De dör precis som andra växter av värme. Jag skulle gissa att 60grader räcker bra. 100 så är det garanterat dött. Eldar du upp det så finns det ju bara aska kvar. Hur skulle den kunna växa?
Bara aska kvar? Du menar alltså att du först tänker lägga rötterna på tork, sedan värma upp dem till 60 graderupp dem..? Ja, då kanske det funkar. Men om du känner dig det minsta osäker, så lägg rötterna på ordentlig torkning. Värm dem sedan till 60 grader (som du skulle tippa på räcker) och gräv ned dem. Friskt vågat, gör så vet jag ; )
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Om man eldar upp dem så blir det bara aska kvar. Således inget som kan växa.

Om jag gör det experimentet så gissar jag att du ändå inte kommer att tro på resultatet. Testa du i stället, plantera i en kruka så riskerar du inget. Får du den genomvarm till 60grader så skulle jag bli extremt förvånad om den visar livstecken efter det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
T
F frasen_36 skrev:
Hur många år?? Jag tog bort parkslide med Roundup och det tog inte ett enda år. Jag använde den på det sätt som är avsett, dvs sprutade på bladen så växten själv kunde transportera ner giftet till rötterna. Det är idag 6-7 år sedan och den återkom aldrig.
Du menar alltså då att du använde glyfosat i blomningen och / eller innan första frosten? Och det funkade? Men då gjorde du ju exakt som jag sedan mitt allra första inlägg, skrivit att man ska göra! Varför har du då trackat mig med dina patetiska skrattande gubbar på varendenda inlägg jag gjort?
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
T Trissan skrev:
Du menar alltså då att du använde glyfosat i blomningen och / eller innan första frosten? Och det funkade? Men då gjorde du ju exakt som jag sedan mitt allra första inlägg, skrivit att man ska göra! Varför har du då trackat mig med dina patetiska skrattande gubbar på varendenda inlägg jag gjort?
Det är ingen som påstått att det inte fungerar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.