S skogaliten skrev:
Nej, det stämmer inte.

Jag har fått bort ett relativt stort bestånd kanske 3x3 meter, genom att klippa med mulchande gräsklippare i samband med ordinarie veckoklippning. Det tog visserligen mer än en säsong innan den var helt borta, men nog försvann den. Gift behövs inte heller.

Tokgräva bort stora ytor med levande rötter i? Och då flytta vart då, med vilken metod?

Vilken synnerligen ogenomtänkt metod, låter som bästa sättet att bara flytta växten till ett annat ställe.

Om många kubikmeter jord med växtdelar hamnar rätt in kommunens sopförbränning så kanske man inte sprider växten, men annars så näe, det är rätt ogörligt.

Ingen grön ört kan leva utan sin fotosyntes, så att den skulle kunna sprida sig utan att den syns låter som en myt. Har du en vederhäftig källa på det?

Har du försökt utrota hybridvallört? Eller kanske lupin? Det är ungefär lika svårt som att utrota Parkslide.

Dessutom finns det förutom myter på internet, inga bevis för att den här invasiva arten är värre än andra invasiva arter.
Jag är ledsen men jag tror inte på någon som säger att dom har klippt bort parkslide. Av egen erfarenhet så köper inte jag det. I så fall beror det på perfekta förutsättningar. Men i normalfallet ser jag det som sannerligen otroligt.

Om du utesluter grävande och bortforsling, så finns det ingen metod som tar får bort ett "normalt" bestånd under 5år, detta inklusive glyfosat. Parkslide överlever flera år utan fotosyntes. Dessutom anpassar sig parkslidet när det blir riktigt hårt angripet, då kommer sparrisen att mer likna vanliga almskott typ, med blad som slår ut precis ovanför jordytan, till att sedan övergå till något som liknar bonzai. Det blir som krulliga småväxter som hamnar under gräsklipparens skär.

Det går inte att klippa bort parkslide under normala förutsättningar.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
F finnemang skrev:
Jag är ledsen men jag tror inte på någon som säger att dom har klippt bort parkslide. Av egen erfarenhet så köper inte jag det. I så fall beror det på perfekta förutsättningar. Men i normalfallet ser jag det som sannerligen otroligt.

Om du utesluter grävande och bortforsling, så finns det ingen metod som tar får bort ett "normalt" bestånd under 5år, detta inklusive glyfosat. Parkslide överlever flera år utan fotosyntes. Dessutom anpassar sig parkslidet när det blir riktigt hårt angripet, då kommer sparrisen att mer likna vanliga almskott typ, med blad som slår ut precis ovanför jordytan, till att sedan övergå till något som liknar bonzai. Det blir som krulliga småväxter som hamnar under gräsklipparens skär.

Det går inte att klippa bort parkslide under normala förutsättningar.
Jaså, det går inte att klippa ihjäl Parkslide? Om du klipper så högt, så att 5-10 centimeter återstår, så har du väl inte klippt ner ordentligt, eller hur. Dessutom måste man klippa regelbundet hela växtsäsongen, inte någon gång då och då. Och räkna med att det tar mer än en säsong. Precis som det går när andra jobbiga rotogräs ska utrotas på en fläck.

Och nej, den kommer inte att sprida sig under jord för att man klipper. Det är en internet-myt.

Varför försvann min parkslide genom klippning då?

Jag bad om en källa som kan bekräfta att Parkslide kan leva i flera år utan fotosyntes.

Har du en källa till det påståendet?

Annars så får vi förutsätta att du läst några dumheter på på en skrämselsida på internet.

Jag kommenterade också det orimliga i att gräva bort, och utan spridningsrisk flytta på, åtskilliga kubikmeter jord. Ska man gräva bort en yta om 4x4 meter, till två meters djup, så blir det 32 m3, motsvarande 4-6 dumperkärror med jord, som då ska tippas direkt i en förbränningsanläggning.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Har du någon källa på att man måste klippa lågt och ofta. Jag tvivlar inte på att det fungerar. Men behövs det?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det tycks mig som om de som är väldigt rädda för Parkslide är oerfarna hus/tomtägare, som inte gått diverse duster med som ska, eller inte ska växa i trädgården.

Dessutom att de tillhör den grupp som har för vana att tro att information endast finns på Internet.

Om man istället för att ta till sig i det närmaste hysteriska vandringsmyter via Internet, lär sig grunderna i hur växter av olika slag fungerar, t.ex. genom att gå en trädgårdskurs IRL, och genom att läsa trädgårdsböcker, så kommer ens trädgårdsliv bli betydligt mindre traumatiskt.

Observera att det finns flera otrevliga och svårutrotade växter som man vill bli av med i trädgården.

Det allra viktigaste med invasiva arter (eller arter som kanske är invasiva) enligt Naturvårdsverkets lista, är att se till att inte sprida dem!
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/Arter/

Alltså ska man inte slänga trädgårdsavfall med Lupiner, Parkslide, Jättebalsamin m.fl. i närmsta dike, eller "en bit in i skogen".
Ett bestånd som man inte rör, annat än att hålla det på plats, t.ex. genom klippning runt beståndet, gör föga skada, i synnerhet inte vad avser Parkslide, eftersom Parkslide endast har honplantor i Sverige, och alltså inte kan föröka sig med frö.

Det är värre med Jättebalsamin och Lupin, som både sprider sig vegetativt och med frö.

Parkslide tillhör det man brukar kalla för "rotogräs", och har dessutom ett förgrenat rotsystem.
I hundratals, för att inte säga tusentals år, har bönder och trädgårdsodlare kämpat mot den sortens ogräs, och det enda som fungerar, förutom förbjudna gifter, är idogt klippande ner till marknivå.

Alla de där påståendena om att gräva bort och täcka, handlar i själva verket om bristande tålamod eller bristande möjligheter att hantera fleråriga projekt.

Men ingen trädgård skapas på en dag, eller ens ett år, det tar tid för växter, både att etablera sig och för att dö av.
 
  • Gilla
  • Älska
Mulvaden och 6 till
  • Laddar…
Jättebalsamin är ettårig. Den sprider sig inte vegetativt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jättebalsamin är ettårig. Den sprider sig inte vegetativt.
Det har du rätt i, men Lupiner sprider sig bra genom att någon slänger uppdragna plantor med lite rötter, med rotbitar, eller t.o.m. som sticklingar om klippta delar hamnar i bra jordmån.

Så tyvärr stoppade jag in två olika sorters växter i samma mening, och då blev det lite fel.
 
Lupiner sprider sig nog främst genom frön. Jag har då inte lyckats få en stickling att få rötter
 
T
D Daniel 109 skrev:
Det går även med andra metoder. Men de är för dyra att genomföra på större områden med betald personal. Men i en trädgård är den inte en katastrof.

Jag undra fortfarande var du hittar något osäljbart hus.
Du kan börja titta i England, där mäklarna sedan flera år tillbaka vägrat ta fastigheter med Parkslide. Det finns flera fastigheter som inte går att sälja här i Sverige också. Det är bara en tidsfråga innan mäklarna här också vägrar. Men det är klart, säljer man tillräckligt billigt så finns det kanske någon som nappar och tror att de ska lyckas få bort otyget. Saken är ju den att folk TROR ibland att de lyckats få bort helvetesväxten. Men tyvärr. Efter ett tag, ibland flera år senare så kommer den tillbaka mångdubbelt mer aggressiv.
 
  • Haha
hushem och 1 till
  • Laddar…
Om det nu finns flera fastigheter i Sverige. Kan du nämna någon?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lupiner sprider sig nog främst genom frön. Jag har då inte lyckats få en stickling att få rötter
Jag har lyckats att oavsiktligt få avrivna lupiner som inte satt frö (utan rot) att börja växa, när jag slängt dem i en slänt med viss markfukt, och slarvigt täckt med annat jordblandat trädgårdsavfall, blast från trädgårdslandet med mera.

Naturligtvis på egen mark...Har en väldigt stor trädgård, och sammanlagt 75 hektar mark...
 
T Trissan skrev:
Du kan börja titta i England, där mäklarna sedan flera år tillbaka vägrat ta fastigheter med Parkslide. Det finns flera fastigheter som inte går att sälja här i Sverige också. Det är bara en tidsfråga innan mäklarna här också vägrar. Men det är klart, säljer man tillräckligt billigt så finns det kanske någon som nappar och tror att de ska lyckas få bort otyget. Saken är ju den att folk TROR ibland att de lyckats få bort helvetesväxten. Men tyvärr. Efter ett tag, ibland flera år senare så kommer den tillbaka mångdubbelt mer aggressiv.
De där "osäljbara" fastigheterna låter som prima investeringsobjekt,det går kanske att köpa billigt, lägga lite ansträngning på att ta bort Parksliden, och sedan sälja dyrt.

Vilka är dom?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
De där "osäljbara" fastigheterna låter som prima investeringsobjekt,det går kanske att köpa billigt, lägga lite ansträngning på att ta bort Parksliden, och sedan sälja dyrt.

Vilka är dom?
Kom inte du också, jag frågade först.
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T
H halj skrev:
Jag syftade framförallt till alla konton som verkar skapas för att enbart kommentera i en tråd för att sprida sina starka åsikter som absoluta sanningar helt utan underbyggda argument.

Angående ämnet så klart att parkslide kan vara besvärligt och absolut att man som husköpare bör ta det i beaktning eftersom att det innebär en arbetsinsats, framförallt vid stora bestånd. Enstaka plantor skulle jag aldrig ens fundera på. Har själv nån i rabatten som inte spritt sig sen jag flyttade in, knäcker den då och då och den börjar se väldigt svag ut.
Enstaka plantor blir till jättebestånd om du gör på det sättet. Du måste helt enkelt skaffa glysofat och köra det 2 ggr/år - i blomning och innan frost, då plantorna drar ned giftet till rötterna. En granne gjorde som du beskriver och trodde han fått bort den. I somras, dvs ca 4 år senare kom plantan tillbaka. Grannen penslade då med glyfosat under bladen var 3:e dag i 2 veckor. Nöjt berättade han att plantan nu verkade dö. I april i år kom plantan tillbaka, och nu en månad senare är det 7 plantor. Nu har han spärrat av områet så ingen ska råka trampa på dem. Nu är det glyfosat i blomning och innan frost som gäller. Vi kan bara hoppas på att det inte fortsätter dyka upp fler plantor så det blir omöjligt att hantera. Att jag skriver i detta forum och att jag aldrig skrivit här förut, gör väl ingenting? Det är ju vansinnigt viktigt att man inte hantera Parksliden fel.
 
  • Haha
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Att det kommit upp några skott är väl en väldigt stor skillnad mot ett ”jättebestånd”

Vilka fastigheter är det som är osäljbara?
 
T
S skogaliten skrev:
De där "osäljbara" fastigheterna låter som prima investeringsobjekt,det går kanske att köpa billigt, lägga lite ansträngning på att ta bort Parksliden, och sedan sälja dyrt.

Vilka är dom?
Det där är att raljera. Ni förstår nog själva att man inte kan skriva adresser i ett forum. Det är både tråkigt och mycket skrämmande att ni, som verkar vara erfarna, har så totalt fel och envisas med detta fel i inlägg efter inlägg. Parkslide sprids med rötterna. Parkslidens rötter kan inte jämföras med andra växters rötter. Parkslide är i en alldeles egen klass. Rötterna överlever i flera år och sprider sig under jord, osynliga för oss. Ovan jord ser allt normalt ut och man tror man har lyckats. Men nä, det har man inte alls. Sliden kommer tillbaka starkare och aggressivare än nånsin. Ta detta på allvar och sluta förminska problemet. Det kommer att straffa sig.
 
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.