P peter.linkan skrev:
Precis vad jag tänkte fråga. Om man drar sladden under hela altanen, finns det inte risk att det kommer möss som gnager upp sladden?
Du kan alltid hänga upp kabeln så den kommer en bit från backen, då minkar risken något.
 
tttomten tttomten skrev:
Du kan alltid hänga upp kabeln så den kommer en bit från backen, då minkar risken något.
Smart!! Man kan ju fästa den på undersidan av altanen hela vägen.

I nästa led tänker jag på när man tvättar altanen, penslar på altantvätt-medel och sköljer. Borde väl inte vara något problem för sladden.
 
P peter.linkan skrev:
Smart!! Man kan ju fästa den på undersidan av altanen hela vägen.

I nästa led tänker jag på när man tvättar altanen, penslar på altantvätt-medel och sköljer. Borde väl inte vara något problem för sladden.
Du kan ju dra kabeln i PEM-rör eller flexislang under altanen. Vi pratar ju om 24 V (om jag minns rätt) så kraven på installtionssätt är ju inte lika höga som för 240 V.

Jag la min kabel helt utan skydd på samma sätt som begränsningskablarna. Där det gick gjorde jag en ränna med en spade och petade ned kabeln.
 
Min kabel är av förra ägarna till huset förlagd i ett pexrör som går under en plattsättning och mynnar ut i buskarna strax bakom laddstationen. Nu i höstas när jag tänkte göra något så visade det sig att det hade hamnat bös i röret så jag kunde inte dra ur sladden med dess kontakt. Så jag vill bara tipsa om att det är en bra grej att dra några varv med eltejp för att täta ändarna. Jag inser att det lika gärna kan vara en rot som klämmer ihop röret men uppmaningen kvarstår.
 
T
P peter.linkan skrev:
Precis vad jag tänkte fråga. Om man drar sladden under hela altanen, finns det inte risk att det kommer möss som gnager upp sladden?
Jo, kanske. Så långt tänkte inte jag. Flexrör eller liknande hade varit bra som skydd.
 
L
Drog utomhuskabel och fäste i bärlinan i altanen, avslutade med ett utomhusuttag. Mycket nöjd med detta arrangemang!
 
  • Utomhuskabel dragen och fastsatt längs en altans bärlina med ett utomhusuttag vid sidan av en robotgräsklippare under altanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Götesjö
  • Laddar…
L
Elinstallation
 
  • Eluttag och kablar under en träkonstruktion med krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CFj och 9 till
  • Laddar…
L Lucioperca skrev:
Elinstallation
Snyggt. Hur högt är egentligen utrymmet under altanen? Det ser rätt trångt ut. Hur många gånger slog du i huvudet när du kröp in (på rygg?) och spikade fast kabeln?
 
L Lucioperca skrev:
Elinstallation
Är elinstallationen där vattensäker, tex om du ska tvätta altanen?
 
L
V Vreta Kloss skrev:
Snyggt. Hur högt är egentligen utrymmet under altanen? Det ser rätt trångt ut. Hur många gånger slog du i huvudet när du kröp in (på rygg?) och spikade fast kabeln?
Slutade räkna efter ett tag!
 
L
P peter.linkan skrev:
Är elinstallationen där vattensäker, tex om du ska tvätta altanen?
Tvättar aldrig altanen
Det är ett utomhusuttag som kan sitta på husvägg, antar att det bör tåla några stänk även under en altan. Skulle tro att det kommer mindre vatten där än om det skulle vara monterat på husväggen…
 
L Lucioperca skrev:
Tvättar aldrig altanen
Det är ett utomhusuttag som kan sitta på husvägg, antar att det bör tåla några stänk även under en altan. Skulle tro att det kommer mindre vatten där än om det skulle vara monterat på husväggen…
Det uttaget är IP44 när ingen kontakt är i och locket är stängt.
Med kontakt i kan IP-klassningen sjunka till IP21.

Schematisk illustration visar olika IP-kapslingsklasser runt ett hus för byggprojekt enligt SS436 40 00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SS436 40 00
 
L
Demmpa Demmpa skrev:
Det uttaget är IP44 när ingen kontakt är i och locket är stängt.
Med kontakt i kan IP-klassningen sjunka till IP21.

[bild]
SS436 40 00
Så då kan man inte ha något i uttaget när det regnar? Eller vad menar du? Har jordfelsbrytare kopplat till uttaget om det har någon betydelse?
 
L Lucioperca skrev:
Så då kan man inte ha något i uttaget när det regnar? Eller vad menar du? Har jordfelsbrytare kopplat till uttaget om det har någon betydelse?
Korrekt

Väldigt få uttag som har samma ip-klass med ansluten kontakt och utan.
 
  • Gilla
Lucioperca
  • Laddar…
Så här ser vår lösning ut. Bry er inte om att det ser omålat ut, det kommer att åtgärdas senare. Omålad hörna av en byggnad med fallrör och öppen dörr, oavslutat byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omålad plåt installerad som grundskydd vid husvägg, bredvid omålad träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Robotgräsklippare parkerad vid en ommålad trävägg, intill spade och stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
json74 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.