N Nerre skrev:
Ja, men säljarens anställningsavtal säger säkert att provisionen betalas ut när beställningen läggs, eftersom leveransen ligger utanför säljarens kontroll.
Så hur menar du att bilfirman ska få betalt?
Om de inte kan leverera senast 4 veckor efter leveransdatum så kan jag hoppa av affären. Om bilen inte ens planerats så finns det alltså ingen egentlig kund förrän det är spikat på riktigt.

Det är ju just så fallet är med opeln, fabriken stod stilla hela februari och de avbeställde tusentals bilar efter de starta upp den igen för att skicka fram typ 4 månader.
Där gjorde ju säljaren misstag från sin sida och har ett utlovat datum till mig om 2 veckor som han inte ens kan hålla, och inte 4 veckor efter det heller =)

Det jag vet är att den bil jag ska ha av vw byggs iallafall, om den är färdig vet jag ej. Men de har ju börjat med den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, men säljarens anställningsavtal säger säkert att provisionen betalas ut när beställningen läggs, eftersom leveransen ligger utanför säljarens kontroll.
Det spelar väl å andra sidan ingen roll för några andra än säljaren och ägaren av bilhallen.

Rätten att häva köpet vid försening följer av 3 kap. 5 § konsumentköplagen (13 § i gamla lagen) och detaljeras normalt även i bilhandlarnas allmänna villkor. Så vad en anställd hos en bilhandlare får i provision är oviktigt. Rent av ligger det i företagets intresse i så fall att
a) leverera i tid, eller
b) se till att de anställda inte lovar sådant företaget inte kan hålla.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Så hur menar du att bilfirman ska få betalt?
Om de inte kan leverera senast 4 veckor efter leveransdatum så kan jag hoppa av affären. Om bilen inte ens planerats så finns det alltså ingen egentlig kund förrän det är spikat på riktigt.
Som sagt var, på den tiden de skrev säljarens anställningsavtal fanns inte dessa problem med leveranstider, nu när problemet finns så uppstår fenomenet att säljaren får provision trots att bilfirman kanske aldrig får in pengar på affären.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det spelar väl å andra sidan ingen roll för några andra än säljaren och ägaren av bilhallen.
Jo, eftersom det ger säljaren incitament att sälja nåt som inte kan levereras.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jo, eftersom det ger säljaren incitament att sälja nåt som inte kan levereras.
Har inget specifikt med elbil att göra utan gäller anställningsavtal och leveransproblemet finns idag oberoende av drivkälla med komponentbrist. Har en bekant som fått speca om sin bil med "mildhybrid" pga komponentbrist om leverans ska kunna göras, annars avbeställning.
 
N Nerre skrev:
Som sagt var, på den tiden de skrev säljarens anställningsavtal fanns inte dessa problem med leveranstider, nu när problemet finns så uppstår fenomenet att säljaren får provision trots att bilfirman kanske aldrig får in pengar på affären.
Du vet väl inte när denna säljaren blev anställd. Han har jobbat där mindre än ett år så visst har problemet funnits där hela hans anställning ;)
Sen att han blåser oss kunder för att håva in kontrakt är bara tragiskt och dåligt för företaget.

Återstår och se om han ljög en gång till, han påstår att han inte kan göra avbokning på opeln, men det har gått 13 dagar nu sedan jag aviserade att jag ska inte ha den. Chefen har inte varit där =) Bra säljare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Sen att han blåser oss kunder för att håva in kontrakt är bara tragiskt och dåligt för företaget.
Ja, men min erfarenhet är att det tyvärr är så det normalt fungerar med säljare.
 
Samtidigt kan man ju förstå dem. När de väl lyckas sälja på någon en Opel kommer den fan och häver avtalet för en sån petitess som att man inte kan leverera.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Samtidigt kan man ju förstå dem. När de väl lyckas sälja på någon en Opel kommer den fan och häver avtalet för en sån petitess som att man inte kan leverera.
Ja de är för jävligt va. minst 5 månader efter utlovad leverans om ens det.

Men laddboxen ser fin ut när den lyser med sin fina vita lampa på garaget, de var lätt värt 15 tusen spänn för att få en liten lampa att lysa på kvällen ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Tror säljarna bara blir glada om någon hoppar av en beställning som är halvvägs i väntetiden, då har de en bil med kortare leverans de kan sälja till någon annan för högre pris och mer provision. :) Allt verkar sälja nu.
 
J JohanLun skrev:
Tror säljarna bara blir glada om någon hoppar av en beställning som är halvvägs i väntetiden, då har de en bil med kortare leverans de kan sälja till någon annan för högre pris och mer provision. :) Allt verkar sälja nu.
Det är inte ens halvvägs :O 9 mars beställde jag. Den blev annullerad av opel själva. Och har en prognos på juli/augusti med leverans i november.

Fast du har en poäng, när de avskriver mig kan de ju ringa nästa, och nästa och nästa.

vw hade ju beställd. Men de var ju en säljare som är ansluten till flera. Så de släppte aldrig bilen utan lät den ligga kvar så att valfri bilfirma kunde boka den =) Lite smartare än den säljaren jag gick till.
 
Etapp 1 på veckans elbilsresa.
Startade från Insjön, Nacka ca 6:30.
Fulladdad bil hemma (Mach-E, SR RWD, 68 kWh tillgängligt batteri, 44 mil WLTP).
Nacka-Häggvik 42 km, 52 min, förbrukning 18 kWh/mil. Ca 6 grader ute, värme på (ingen förvärmning i morse). Landsväg-Värmdöleden-Södra länken-Essingeleden-E4:an.

Bilens instrumentpanel visar fulladdat batteri med en räckvidd på 441 km och utomhustemperaturen 6°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silverfärgad elbil, Mach-E, parkerad vid sidan av vägen med en klippa och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Display i elbil som visar reseinformation och energiförbrukning, 41,7 km kört och 18,0 kWh/100 km förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
"5% Yttertemp", är det ditt bidrag till den globala uppvärmningen?
 
  • Haha
  • Gilla
Isakare och 4 till
  • Laddar…
Etapp 2:
Häggvik-Örebro. 18 mil, 1 tim 53 min. Förbrukning 19 kWh/mil. Kort laddstopp på Ionity Örebro. Plug&Charge, vilket är väldigt smidigt. Behövs ingen app eller tagg. Bara stoppa i sladden så fattar laddaren att det är jag som laddar, och så kommer fakturan hem. Kostar 3:50 per kWh med gratisabonnemanget man får första året med bilen.

Däremot tyckte min bil att jag körde lite för fort. :cool: Jag körde i princip enligt skyltarna, dvs 100-120. Men i ärlighetens namn ibland lite drygt.

Laddade 37-80% som en god elbilsägare. 24 minuter tog det. Bra fart i början (115 kW), men sjunker förstås på slutet (ca 65 kW). Och efter 80 kW droppar farten rejält (ned till ca 33 kW).

3 av 6 platser lediga. Två Mustanger och en EQS som laddade.

Bilens display visar resterande räckvidd på 142 km och batteriprocent på 37%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilens energiförbrukningsdisplay visar resan på 183,8 km, tid 1:53:42 och 19 kWh/100 km förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färddatorns display som visar resans statistik: sträcka 183.8 km, tid 1:53:54h och förbrukning 19.0 kWh/100 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Ionity laddstation för elbilar med skylt "Co-financed by the Connecting Europe Facility of the European Union".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddstationsskärm som visar aktuell laddning på 38% med effekt på 115 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elbilar parkerade vid laddningsstation på Ionity Örebro med en bil som laddar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddstationsskärm visar laddningsdata med reflektion av parkerad bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"5% Yttertemp", är det ditt bidrag till den globala uppvärmningen?
Jag ifrågasätter inte att du förstår, men om någon undrar är det sannolikt att batteriet är för kallt som gör att 5 % av förbrukningen går till spillo pga. för låg yttertemp.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.