F
perra i skogen perra i skogen skrev:
Vet inte om jag är villig att hålla med dig i detta.
Trimmar du en bil så är det fortfarande en bil, men du kan få problem vid tex besiktningen om du gjort för stora ändringar.
Trimmar du en A-traktor så är det ingen traktor längre utan en bil. Dvs ett helt annat fordon och annan körkortsklass.
Så jag kan inte se att det skulle vara mer lagligt med A-traktorn.
Det första felet du gör är att förutsätta att Trimma är synonymt med ”gå fortare än 30”
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Glöm inte att 79% av all statistik på Internet är påhittad.
Ja, absolut, och i synnerhet den du ponerade just nu.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Sonen är misstänkt för grov olovlig körning med A-traktor och jag är misstänkt för tillåtande av grov olovlig körning. Polisen säger sig ha ett vittne som har sett sonen köra om 3st bilar på en 70väg på väg till skolan, så polisen åkte till skolan och beslagtog A-traktor och körkort på plats trots att dom inte har sett honom köra.

Dock stämmer inte vittnesuppgifterna, han har inte kört om tre bilar på 70 väg, han har tidigare blivit stannad av polisen och fått en utskällning om bla hög ljudnivå, vilket också var en annan A-traktor som har gasat runt i stan utan avgasrör.

Väljer att tro på sonen, han ljuger inte för oss och när han åkte dit med trimmad moped i höstas var det inget snack utan erkände till polisen på på plats och blev av med körkortet i 4 månader, då hade dom inte heller sett honom köra.
Eftersom det är andra gången inom 2 år blir det grovt vilket får rätt jobbiga konsekvenser, 4 månader är inte värt rättegång och en massa tid, men nu blir det minst ett år för sonen och kanske indraget körkort för mig.

Så är det någon som har ett tips på en bra advokat tar jag gärna emot det.

Av frågeställningen att döma och av att jag haft lite med jurister och advokater att döma, kan man ju börja med att ställa följande frågor:

1) Syns det på bild någonstans vem föraren av bilen är? Film via mobilen etc?

2) På vilket sätt mättes hastigheten?

3) Ovan två frågor borde besvaras av att läsa förundersökningsprotokollet...

Polisen åker inte och beslagtager något för att någon annan påstår sig ha sett något. Förundersökning ska upprättas, förhör ska hållas, misstanke ska delges osv. Under förhör ska den misstänkta ha rätt att ha ett juridiskt ombud vid sin sida osv osv...
Att någon ser någon annan som "kör fort" är inget som någon åklagare skulle väcka åtal för. Med tanke på åklagarnas arbetsbelastning är det för det mesta oerhört noga med att det ska finnas solid bevisning i fallet.

Sen om den går över 30, är ju en annan femma, är det otillåtet så är det. Och detta faller på ägaren.

Sen kan jag ju undra vad som hände när man erkänner olovlig körning på moped för polisen om de inte ens sett personen i fråga köra?

Ring valfri advokatbyrå, är mitt tips, det hela låter väldigt tunt från lagens långa arm. Det behövs ingen stjärnadvokat till detta...

/S
 
john68 john68 skrev:
Stängde till vid 2 försök, han avvaktade lite och satsade sen allt på vänster istället. Det skulle han inte ha gjort. Darwin rules. Att de inte blivit bättre uppfostade
Antar att detta är ett skämt för om inte är det, är det tämligen uppenbart vem av er som helt saknar trafikvett och omgående borde utrensas från trafiken.
 
  • Gilla
john68 och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sannolikheten att det trimmade fordonet skulle gå igenom en typbesiktning och bli en bil eller motorcykel är 0.
Varför då? Många av dagens "ungdomstraktorer" är väl "strypta och modifierade" bilar. Om man gör dessa ändringar ogjorda, vilket väl kan kallas att trimma traktorn, varför skulle fordonet då inte återigen kunna registreras som bil?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då? Många av dagens "ungdomstraktorer" är väl "strypta och modifierade" bilar. Om man gör dessa ändringar ogjorda, vilket väl kan kallas att trimma traktorn, varför skulle fordonet då inte återigen kunna registreras som bil?
Ja, rent tekniskt går det. Men det behövs en ny registreringsbesiktning med intyg från tillverkaren att den uppfyller kraven på avgasrening, krocksäkerhet, etc.
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
Undra om TS blev häktad, dömd och fängslad eller vad som hände med utredningen?
 
F fsn skrev:
Det första felet du gör är att förutsätta att Trimma är synonymt med ”gå fortare än 30”
Varför skulle man annars trimma den? Du "trimmar" ju inte ett fordon för att det ska gå långsammare eller bli svagare.
 
T Taxture skrev:
Gör traktorn fortfarande bara 30kmh efter trimning är det fortfarande en traktor ;)
Varför skulle man då "trimma" den.
Trimning i folkmun är ju just att få något att gå fortare/bättre än den var
 
Tack ni som har lämnat bra förslag.

Jag är inte häktad ännu ;)
Traktorn är fortfarande på tenisk utredning och sonen har fått en advokat som verkar bra.
Misstänker att det blir förhör om någon vecka.

Återkommer när det finns något mer konkret.
 
  • Gilla
Nissens och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
perra i skogen perra i skogen skrev:
Varför skulle man annars trimma den? Du "trimmar" ju inte ett fordon för att det ska gå långsammare eller bli svagare.
Man kan trimma förmatt den ska dra mindre bränsle exempelvis, men jag skulle nog påstå att sannolikheten är nära noll med en A-traktor. I vardagligt tal används ordet trimning helt klart såsom att man vill få fordonet snabbare, men det finns alltid någon som vill låtsas om något annat för att få till en diskussion. Det ignoreras lämpligen.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
F
perra i skogen perra i skogen skrev:
Varför skulle man då "trimma" den.
Trimning i folkmun är ju just att få något att gå fortare/bättre än den var
Trimma en förbränningsmotor är höja effekt. Jag förstår att det är svårt och din fråga är berättigad. Jag kan inte svara på den, jag har pratat med flera 15-åriga pojkar som tjafsar om turbo och 2,4l , 150hk vs. 200hk mm och sen puttrar dom iväg i 30km/h med hål på ljuddämparen och porrig röd belysning från nån jävla julgransbelysning på instrumentbrädan. Dom är supersöta....
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Trimma en förbränningsmotor är höja effekt. Jag förstår att det är svårt och din fråga är berättigad. Jag kan inte svara på den, jag har pratat med flera 15-åriga pojkar som tjafsar om turbo och 2,4l , 150hk vs. 200hk mm och sen puttrar dom iväg i 30km/h med hål på ljuddämparen och porrig röd belysning från nån jävla julgransbelysning på instrumentbrädan. Dom är supersöta....
Nejdå, det kan vara att ge mer moment, mer ljud eller mer rök också.
 
F
T Troberg skrev:
Nejdå, det kan vara att ge mer moment, mer ljud eller mer rök också.
vet du vad moment är? Om så är fallet så borde du även veta vad effekt är. Vet du det så skulle du inte ha skrivit det du skriver.

jag förtydligar, trimma är öka effekt. Toppeffekt eller på ett varvtalsområde. Men trimmar inte för att gå mer ljud, det skulle kunna kallas tuning. Mer ljud kan dock vara en effekt av trimmning. Mer rök är inte trimning men kan väl vara tuning eller nåt liknande antar jag.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Du och sonen SKA åka dit om han har trimmat den så att den kan gå i 80. Det kan ju polisen lätt kontrollera. Ni ska inte åka dit beroende på ett vittne utan beroende på likgiltighet för sonens och andras liv. Det är värt en tydlig påföljd!


Gimp Gimp skrev:
Jag kollade att den gjorde det, i tisdags.

Säg att det är så att sonen har mixtrat med den i skolan i syfte att åka lite fortare hem, ska både jag och han då få ganska hårda straff bara för att ett vittne ljuger?

Det är en del att reda ut, har inte hunnit prata så mycket med sonen eller polisen.
Offerkofta är lite att ta i, jag vill bara ha en rättvis rättegång, är det för mycket begärt?
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.