Om du tightar in begränsningskablarna innan passagen så kan du minska risken att den går in där av misstag. I så smala passager skall du lägga guiden i mitten anser jag. Den kommer ändå alltid behöva grensla guiden där. Finns risk för spårbildning, men den klarar att gå förbi.

Lite överdrivet ritat här, men du förstår vad jag menar med att tighta in den mot guiden. Jag har så på ett ställe där det är stenplattor i en grusgång, och jag vill inte att den går ut på plattorna annat än på väg till och från. Det händer att den missar med för det mesta funkar det klockrent.
Illustration av hur begränsningskablar och en guidekabel är placerade för att dirigera en robotklippare genom en smal passage.
 
  • Gilla
xcover5 och 1 till
  • Laddar…
G goeran skrev:
Om du tightar in begränsningskablarna innan passagen så kan du minska risken att den går in där av misstag. I så smala passager skall du lägga guiden i mitten anser jag. Den kommer ändå alltid behöva grensla guiden där. Finns risk för spårbildning, men den klarar att gå förbi.
[bild]
Det kanske kan lösa problemet, tack för en bra idé !
Hur nära guiden skulle du gå just på de två ställena ?

Sträckan inuti passagen är ju inte bredare än 60 cm på det smalaste stället, det borde innebära att jag får lägga gränskabeln tight mot lådan resp kanten mot sluttningen där (som de gröna linjerna i din skiss).

Bör man lägga in denna passagen som en yta med 0% klipptid för att den inte skall klippa där ? Synd om den gör det, för det lär bli en del sidokrockar då. Spårbildning skulle inte störa här.

När den är på väg hem från den bortersta ytan, kommer den då att gå direkt hem, eller kan den tänkas börja klippa i passagen när den ändå passerar där (om det finns tid kvar i schemat) ? Jag hoppas den går direkt hem. Om inte, skulle den då bry sig om en ev "corridor cut" inställning för passagen ?

Remsan på framsidan av lådorna (50 cm som smalast) får jag nog skippa oavsett hur jag gör i övrigt.
Skulle kunna se ut så här:
Skiss av trädgård med gränskabel för robotgräsklippare längs passager och sluttningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har svårt att se hur den ska kunna klippa båda sidorna av denna passage på ett bra sett utan att du tar bort pallkragarna. Jag har över två meter brett på mitt smalaste ställe och det blir ett jäkla studsande där i alla fall. Är ju ingen expert än då jag bara kört min Life i 3 dagar så inte filat på alla features än.
 
Det är inte ett optimalt läge. I och med att laddstationen står till vänster går alltså klipparen mellan guiden och odlingslådorns när den går längs guiden. Det hade varit lättare om den gått på andra sidan, men det gör den ju inte om laddaren står till vänster.

Så jag ser två rimliga lösningar (oberoende av resten av trädgården):
  • Ha laddstatioen till höger istället, och dra guiden kant i kant med lådorna (begränsningskabeln på den sidan kan ju lika gärna ligga på andra sidan lådorna).
  • Flytta lådorna så att passagen blir bredare (och då flytta dem in mot berget istället för mot stupet, och även då ha ena begränsningskabeln på bortsidan av lådorna och guiden kant i kant med dem så att man kan ha maximalt avstånd mellan trådarna; att inte ha lådorna mot stupet gör det nog därtill trevligare att jobba vid dem).
 
  • Gilla
xcover5
  • Laddar…
”Stupet” låter så kort, kan vi inte kalla det för ”avgrunden” istället :rofl:
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
X xcover5 skrev:
Det kanske kan lösa problemet, tack för en bra idé !
Hur nära guiden skulle du gå just på de två ställena ?

Sträckan inuti passagen är ju inte bredare än 60 cm på det smalaste stället, det borde innebära att jag får lägga gränskabeln tight mot lådan resp kanten mot sluttningen där (som de gröna linjerna i din skiss).

Bör man lägga in denna passagen som en yta med 0% klipptid för att den inte skall klippa där ? Synd om den gör det, för det lär bli en del sidokrockar då. Spårbildning skulle inte störa här.

När den är på väg hem från den bortersta ytan, kommer den då att gå direkt hem, eller kan den tänkas börja klippa i passagen när den ändå passerar där (om det finns tid kvar i schemat) ? Jag hoppas den går direkt hem. Om inte, skulle den då bry sig om en ev "corridor cut" inställning för passagen ?

Remsan på framsidan av lådorna (50 cm som smalast) får jag nog skippa oavsett hur jag gör i övrigt.
Skulle kunna se ut så här:
[bild]
Det är bättre att lägga BK en bit ifrån kant och lådor. Du vill tvinga klipparen att grensla guiden här. Den kommer inte att gå vid sidan av. Jag tror aldrig den kommer att försöka klippa där (om du inte ställer corridor cut). Förresten tror jag att Corridor cut bara fungerar när den är på väg ut, aldrig hem. Den kan ju inte veta hur långt på guiden den gått på vägen hem. Det vet den endast på vägen ut.

Man kan väl säga att de här maskinerna är på sätt och vis smarta, men långt ifrån intelligenta.

Och angående avstånd till guiden, det bör du experimentera fram. Kör med klammer tills du är nöjd (eller för evigt) och gräv ner sedan om du tänkt göra det.
 
  • Gilla
xcover5
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag har svårt att se hur den ska kunna klippa båda sidorna av denna passage på ett bra sett utan att du tar bort pallkragarna.
Nej det har jag gett upp. Målet nu är bara att slippa köra med "biyta" och behöva flytta klipparen manuellt.
 
På bilden ser det dock ut som att det är lösgrus mellan odlingslådorna och branten uppåt? Stämmer det? Har du tänkt låta det vara så eller göra något annat med det? Tror inte den gillar att köra i det ens som transportsträcka.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte ett optimalt läge. I och med att laddstationen står till vänster går alltså klipparen mellan guiden och odlingslådorns när den går längs guiden. Det hade varit lättare om den gått på andra sidan, men det gör den ju inte om laddaren står till vänster.
Håller med om att det är en "utmaning", och jag har också tänkt på detta med att roboten gärna vill gå på fel sida om guiden ("fel" i detta fallet), men @goeran har tydligen klarat att "tvinga in" den till mitt över guiden.

Den högra ytan är betydligt mindre än den vänstra, så det vore inte optimalt att sätta laddstationen där.
Att flytta lådorna in mot berget hade gått om det inte vore för att där ligger ett grusfyllt dike med dränering i botten (pga att det kommer mycket regnvatten ned mot tomten från berget).
 
G goeran skrev:
Det är bättre att lägga BK en bit ifrån kant och lådor. Du vill tvinga klipparen att grensla guiden här. Den kommer inte att gå vid sidan av.
Jag får testa detta. Återkommer med resultat, men det kommer att ta lite tid innan jag kommer så långt.

Jag undrar varför har man designat roboten att (om möjligt) alltid följa på ena sidan om guiden (och dessutom på samma sida oavsett riktning) i stället för att grensla ? Det blir ju lika mycket spårbildning i bägge fallen.
 
G goeran skrev:
På bilden ser det dock ut som att det är lösgrus mellan odlingslådorna och branten uppåt? Stämmer det? Har du tänkt låta det vara så eller göra något annat med det? Tror inte den gillar att köra i det ens som transportsträcka.
Det ligger en dränering där, tänkte täcka den med betongplattor,
 
X xcover5 skrev:
Håller med om att det är en "utmaning", och jag har också tänkt på detta med att roboten gärna vill gå på fel sida om guiden ("fel" i detta fallet), men @goeran har tydligen klarat att "tvinga in" den till mitt över guiden.

Den högra ytan är betydligt mindre än den vänstra, så det vore inte optimalt att sätta laddstationen där.
Att flytta lådorna in mot berget hade gått om det inte vore för att där ligger ett grusfyllt dike med dränering i botten (pga att det kommer mycket regnvatten ned mot tomten från berget).
Jag har ett par olika passager där den snällt svänger in och grenslar guiden för att gå tillbaka till slumpmässigt avstånd efter passage. Nu har jag iofs en Smart Sileno 1000, men jag tror att alla har samma algoritm när det gäller passage-hantering.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
X xcover5 skrev:
Det ligger en dränering där, tänkte täcka den med betongplattor,
Ok, så tanken är att passagen skall bestå av betongplattor, eller är det gräs också?
 
G goeran skrev:
Ok, så tanken är att passagen skall bestå av betongplattor, eller är det gräs också?
Gräs intill lådorna, sedan en rimpa med grus (som jag lägger plattor på, i nivå med gräset) närmast berget.
 
  • Gilla
goeran
  • Laddar…
X xcover5 skrev:
Jag undrar varför har man designat roboten att (om möjligt) alltid följa på ena sidan om guiden (och dessutom på samma sida oavsett riktning) i stället för att grensla ? Det blir ju lika mycket spårbildning i bägge fallen.
Den går på varierat avstånd, så man kan väl säga att den går från mitt över till en knapp meter vänster om. Men att man inte kan välja sida själv är ju lite synd i såna här fall. För de flesta av oss är ju dock det oväsentligt vilken sida det är så länge man vet om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.