H
T Trissan skrev:
Glömde tipsa om att absolut inte köpa jord. Skaffa egen kompost och/eller bokachi.
Börjar vara rätt mycket av den här typen av inlägg på byggahus nuförtiden. Väldigt starka åsikter med en obefintlig inläggshistorik. Tråkig utveckling.
 
  • Ledsen
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
U
T Trissan skrev:
Jag har källa på det jag påstår. Klart jag är uppskrämd, det borde du också vara. Kostnaden för att bekämpa Parkslide är ca 800 kr (kostar Glyfosat om man köper från Polen). Tidsåtgången är ca 2 tim/år, enligt den enda fungerande metoden med Glyfosat i blomning och innan första frosten, när skräckväxten drar ned näringen till roten, som jag skrev tidigare. England har haft eländet i många år och att upprepa denna behandling i några år vekar vara den enda fungerande metoden. Alla borde vara skiträdda. Vi som ännu inte har den, kommer att få den. Med resultatet fördärvade hus eller osäljbara hus. Gör inte fel. Det blir katastrof.
Jag har parkslide, den blir mindre för varje år. Vad har jag att vara rädd för?
Och någon ifrågasätter ens källor så blir man inte mer trovärdig bara för att man säger ”jag har källor”, de behovs redovisas.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Sannolikheten att klippt gror är inte hög. Konsekvensen av att det gror på ett ställe där det finns ett etablerat bestånd är obefintlig.
Man ska definitivt inte dumpa klippet i skogen. Men att lämna kvar det är ofarligt, att kompostera det kontrollerat är ingen stor risk. Rötter däremot kan leva länge i komposten och spridas om man använder komposten på annan plats. De ska man vara försiktig med.
Allt avfall ska till återvinningen i förslutna säckar till Farligt avfall. Små rötter sprids och gror. Spridningen är 100-procentig. En millimeterstor rot kommer att bilda ett helt bestånd. Man kan inte ens elda upp rötterna själv, för de överlever även det. Ni som ska köpa hus, fråga uttryckligen mäklare om det finns Parkslide. Finns det det, så köp det inte. Om du inte äger Glyfosat och vet precis hur du ska hantera Glyfosaten vill säga. Om det inte finns Parkslide under huset. Då kan du inte göra ett skit. Var beredd på att riva det. Låter det skrämmande med Parkslide? Det ÄR skrämmande, så ta det på allvar.
 
  • Haha
  • Arg
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
T
H halj skrev:
Börjar vara rätt mycket av den här typen av inlägg på byggahus nuförtiden. Väldigt starka åsikter med en obefintlig inläggshistorik. Tråkig utv
Starka åsikter? Vad menar du? Det är väl ingen åsikt att varna folk för en farsot som kan ödelägga varenda trädgård?
 
  • Haha
Tubes och 1 till
  • Laddar…
T
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag har parkslide, den blir mindre för varje år. Vad har jag att vara rädd för?
Och någon ifrågasätter ens källor så blir man inte mer trovärdig bara för att man säger ”jag har källor”, de behovs redovisas.
Du glömde nämna hur många år du har kämpat? Du glömde nog också nämna att du önskar bagatellisera för du är rädd för värdeminskningen vid en eventuell försäljning. Därför, gott folk, är det många som vill tala tyst om sina bestånd och väljer att snabbt klippa bort dem så ingen ska se att man har dem. Inte säkert detta gäller dig, men säkert mer än en handfull om man säger så. Bättre att vara öppna och ärliga och hjälpas åt att göra rätt. Som sagt, ingen ska kaxa sig. Parksliden är allas ansvar. Vi som inte har den (ännu), kommer att få den.
 
  • Arg
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
U
T Trissan skrev:
Du glömde nämna hur många år du har kämpat? Du glömde nog också nämna att du önskar bagatellisera för du är rädd för värdeminskningen vid en eventuell försäljning. Därför, gott folk, är det många som vill tala tyst om sina bestånd och väljer att snabbt klippa bort dem så ingen ska se att man har dem. Inte säkert detta gäller dig, men säkert mer än en handfull om man säger så. Bättre att vara öppna och ärliga och hjälpas åt att göra rätt. Som sagt, ingen ska kaxa sig. Parksliden är allas ansvar. Vi som inte har den (ännu), kommer att få den.
LORD HAS SPOKEN AMEN!

(Sorry men lägger ner min diskussion med dig)
 
T Trissan skrev:
Allt avfall ska till återvinningen i förslutna säckar till Farligt avfall. Små rötter sprids och gror. Spridningen är 100-procentig. En millimeterstor rot kommer att bilda ett helt bestånd. Man kan inte ens elda upp rötterna själv, för de överlever även det. Ni som ska köpa hus, fråga uttryckligen mäklare om det finns Parkslide. Finns det det, så köp det inte. Om du inte äger Glyfosat och vet precis hur du ska hantera Glyfosaten vill säga. Om det inte finns Parkslide under huset. Då kan du inte göra ett skit. Var beredd på att riva det. Låter det skrämmande med Parkslide? Det ÄR skrämmande, så ta det på allvar.
Var inlägget ironiskt eller är du allvarlig?
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Nissens
T Trissan skrev:
Det är väl ingen åsikt att varna folk för en farsot som kan ödelägga varenda trädgård?
Jo, eftersom påståendet inte är sant, så är det endast en åsikt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Vi köpte ett hus medveten om att vi skulle sanera en del av trädgården. 1500 ton senare och plantex duk, har vi ä så länge icke set skiten
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Jag skulle inte vilja förstöra trädgården genom att gräva ner en duk.
 
  • Gilla
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
T Trissan skrev:
Allt avfall ska till återvinningen i förslutna säckar till Farligt avfall. Små rötter sprids och gror. Spridningen är 100-procentig. En millimeterstor rot kommer att bilda ett helt bestånd. Man kan inte ens elda upp rötterna själv, för de överlever även det. Ni som ska köpa hus, fråga uttryckligen mäklare om det finns Parkslide. Finns det det, så köp det inte. Om du inte äger Glyfosat och vet precis hur du ska hantera Glyfosaten vill säga. Om det inte finns Parkslide under huset. Då kan du inte göra ett skit. Var beredd på att riva det. Låter det skrämmande med Parkslide? Det ÄR skrämmande, så ta det på allvar.
Varför denna extrema oro?

Varför detta spridande av extremt överdrivna påståenden?

Det är en växt, inte ett monster från yttre rymden.

Vi är många som utan att överanstränga oss, eller lägga ut stora summor pengar, fått bort ruggar med Parkslide från våra tomter. Ihärdigt klippande/knipsande av skotten inklusive att att köra över med en mulcher klppare vid varje gräsklippning räcker.

Det finns inga verkliga exempel på välskötta, friska hus som "sprängts" av Parkslide i Sverige.

Även sälg (salix), syren, och nästan vilken kraftigare växt som helst kan växa igenom golvet i en fastighet med misskött grund. Det är en av anledningarna till att man inte ska ha växter nära husväggarna/grunden, och varför grunden ska vara ordentligt dränerad om det är någon form av krypgrund.

Den hysteriska oron för Parkslide och myterna om dess outrotbarhet är ett i mina ögon ett märkligt internetfenomen.

Som tomtägare kan man utan gifter bekämpa den med regelbunden klippning. Klippet ska endera finfördelas (mulchning) och vara kvar på plats, torkas och eldas upp i kaminen/vedpannan, eller packas ner i sopsäckar som lämnas till förbränning.

Börjar man klippa skotten tidigt på våren, uppstår det ingen volym av växtmaterial att tala om.

Ja, jag har utrotat ett bestånd Parkslide för sisådär 20 år sedan, genom klippning i några år...
 
Redigerat:
  • Gilla
Swedejohn och 10 till
  • Laddar…
Är det inte dags att starta en tråd för att diskutera internet fenomenet "extrem oro för Parkslide", och hur detta uppstått, och vilka (konspiratoriska krafter) som jobbar på att blåsa upp frågan till extrema nivåer.

Det finns ju så mycket annat runt hus och tomt som är allvarligare än just det jobbiga ogräset.

Att Parkslide, tillsammans med andra invasiva arter ska begränsas så mycket som möjligt kan vi nog vara eniga om, men många gynnar fortfarande blomsterlupiner! Varför då kan man undra.
 
  • Gilla
Swedejohn och 6 till
  • Laddar…
Det konstiga är ju att naturvårdsverket och länsstyrelser sprider samma typ av information. Det är inte konstigt att den får spridning.
 
  • Gilla
Swedejohn
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det konstiga är ju att naturvårdsverket och länsstyrelser sprider samma typ av information. Det är inte konstigt att den får spridning.
Som bonde med mycket betad naturbetesmark, möter jag en del ganska världsfrånvända uppfattningar från medarbetare på LST.
Örnbräken är ett rotogräs som har ökat mycket de senaste 20-30 åren och om det finns mycket i betesmarken, så kan miljöstöd dras in (inget bra). Örnbräken är mycket svårutrotat (jag tror inte det går att utrota, bara att hålla tillbaka, rotsystemen är extremt vittförgrenade), och där får man också konstiga råd om hur begränsning ska gå till.

LST:s råd, att för hand gå runt och halvbryta varje stälk funkar inte. Dels så kan man inte bryta av enorma mängder stjälkar på flera tusen kvm för hand på rimlig tid, dessutom så visar mina försök på mindre provytor att det har noll effekt.
Klippning med röjsåg när bladen är nya på våren, bete av djur med klövar eller hovar, och en till klippning mitt i sommaren, och så en sen klippning i augusti när växten ska lagra in näring i rotsystemet, reducerar bestånden rejält och efter fem sex år så finns bara lite örnbräken kvar.
 
  • Gilla
Swedejohn och 5 till
  • Laddar…
Jag har som tur är ingen parkslide hemma, men det är väl bara en tidsfråga innan man själv råkar ut för det.

Jag funderade på om det är möjligt att bli av med växten med hjälp av genmanipulation genom CRISPR. Jag hittade en bra artikel:
https://www.kit.edu/kit/english/pi_...cifically-eliminate-individual-cell-types.php
Jag mailade forskningsinstitutet om frågan så får vi se vad dom säger. Om det skulle fungera som jag hoppas så hade det räckt med 1 injicering i plantan och sen vänta så kommer den sakta självdö. Helt utan att förgifta jorden eller behöva lägga åratal av arbete.

Från artikeln: "After the elimination of these cells, CRISPR-Kill plants no longer formed any petals or secondary roots, whereas the control plants exhibited normal growth."
 
  • Gilla
Trissan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.