Det allra flesta värmepumpar har effektvakt till elpatronen (som går på trefas). Däremot brukar installatörerna vara notoriskt dåliga på att koppla in den... En trefaskompressor för en normal villa drar bara några enstaka ampere, så det är ingen större idé att ha effektvakt på den.

Men jag håller med om att det blir väldigt förenklat när man bara jämför tillverkarnas uppgifter om COP/SCOP. Särskilt när man blandar in varvtalsstyrda modeller och inte har någon aning om under vilka förutsättningar siffrorna gäller.
Jag hävdar att i princip alla värmepumpar från de större tillverkarna som sälj i Sverige är i stort sett likvärdiga. De aktuella förutsättningarna i huset och hur bra projektering, installation och injustering är gjord har större betydelse för den verkliga verkningsgraden än skillnaderna i den här jämförelsen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
G
useless useless skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Borrhålet är ganska värmetrögt, så det klarar av att värmepumpen gasar på då och då. Därför dimensionerar man hålet för det totala energiuttaget, inte effekten.
Däremot ökar ju den totala mängden energi man plockar ur hålet om man byter från en pump som kräver en viss mängd elspets till en pump som klarar sig utan.

En varvtalsstyrd pump är dessutom bättre på att plocka ur maximalt med energi ur ett kort hål eftersom den anpassar effekten så att man hela tiden tar ut det som går utan att hållet blir för kallt. En on/offpump stänger av när hålet blir för kallt och väntar på att det ska bli ett antal grader varmare igen innan den startar.
Därför förordar jag varvtalsstyrd värmepump om man har ett klent borrhål.
Jo jag känner igen den teorin men i mitt fall så verkar det inte stämma rakt av, när min on-off 1245-8 går "många" timmar / dygn i början på vintern så sjunker kb in rätt snabbt till ca -3. När det blir lite varmare ute så återhämtar sig Kb in rätt snabbt till 0 eller över. Väldigt ovanligt att vettigt installerade on-off system stannar pga för låg kb in eller ut men verkningsgraden sjunker, men det gör det för varvtalsstyrda också.
 
Ditt hål är säkert dimensionerat efter värmepumpen? Min teori gäller i första hand när man byter ut en äldre värmepump med kanske 50-60% effekttäckning mot en ny där man strävar efter att komma nära 100%.

Men det finns såklart inget svart eller vitt. Borrhål kan vara olika bra också beroende på grundvattenrörelserna, så man ska inte bara stirra sig blind på djupet och temperaturen.
 
G
useless useless skrev:
Ditt hål är säkert dimensionerat efter värmepumpen? Min teori gäller i första hand när man byter ut en äldre värmepump med kanske 50-60% effekttäckning mot en ny där man strävar efter att komma nära 100%.

Men det finns såklart inget svart eller vitt. Borrhål kan vara olika bra också beroende på grundvattenrörelserna, så man ska inte bara stirra sig blind på djupet och temperaturen.
Den största fördelen med varvtalsstyrda är som jag ser det, om man har ett bra hål (eller sjö eller mark) där man kan plocka både mycket effekt under några veckor på vintern och energi över året så slipper man tillsats helt med en större pump. I äldre mediokra hål tror jag inte det blir bättre med vartalsstyrda alla gånger vad än "säljarna" säger;)
 
J Jonas L 84 skrev:
Tack, men det känns som att man har gjort en extrem förenkling av ett stort beslut som man kommer leva med / plågas av under lång tid (som min Nibe split luft-vatten plågar mig än idag). Jag funderar på ny värmepump och jag känner att det är ett par aspekter som helt saknas:

Köldmedie, vilka ska man undvika? Det är ju inte alltid bäst att vara först med något nytt med tanke på pålitlighet, samtidigt vore det väldigt surt att köpa en värmepump som det inte går att serva om några år för att köldmediet har blivit förbjudet och ersättaren inte passar i systemet.

En- eller trefaskompressor, och finns effektvakt? Det kanske är trefas på de flesta bergvärmepumpar? I så fall ökar ju behovet av en effektvakt, det går inte att "tömma en fas" som man kan göra annars. I mitt fall står kostnaden att lägga till en effektvakt emot kostnaden för att säkra upp till 20 A, vilket kanske är en billigare lösning.
Undvik allt utom naturliga köldmedier.
De idag så vanliga HF som R407a kommer att bli dyrare för varje år och en del blir tom förbjudna framöver.
Det finns några tillverkare som bygger med propan, R290 istället vilket är ett utmärkt alternativ som dessutom är billigt.
 
B
J Jonas L 84 skrev:
Tack, men det känns som att man har gjort en extrem förenkling av ett stort beslut som man kommer leva med / plågas av under lång tid (som min Nibe split luft-vatten plågar mig än idag). Jag funderar på ny värmepump och jag känner att det är ett par aspekter som helt saknas:

Köldmedie, vilka ska man undvika? Det är ju inte alltid bäst att vara först med något nytt med tanke på pålitlighet, samtidigt vore det väldigt surt att köpa en värmepump som det inte går att serva om några år för att köldmediet har blivit förbjudet och ersättaren inte passar i systemet.

En- eller trefaskompressor, och finns effektvakt? Det kanske är trefas på de flesta bergvärmepumpar? I så fall ökar ju behovet av en effektvakt, det går inte att "tömma en fas" som man kan göra annars. I mitt fall står kostnaden att lägga till en effektvakt emot kostnaden för att säkra upp till 20 A, vilket kanske är en billigare lösning.

R32 är väl ett hyggligt köldmedium. Ganska ok miljömässigt, och termodynamiskt goda egenskaper. Men det lär finnas om 10 15 år också.

R290 propan är brandfarligt, men goda termodynamiska egenskaper. Är främst nibe som använder det i frånluftsvärmepumpar (där ventilerar man bort brandrisken), eller i monoblock utomhus (samma där, ingen direkt brandrisk). Lite svårt att hitta värmepump med r290, och livslängden på en obeprövad konstruktion kan vara osäker. Det finns vissa tillverkare som får kortare livslängd på kompressorn, men jag tror att det är en designfråga. Bl.a. val av olja, design av oljeåterföring med mera som kan ge kort livslängd. Jag tror r290 är en bra lösning för framtiden, lite osäker på om det är rätt att välja det redan idag, eller om man ska låta tekniken utvecklas lite till.

Undvik r410a, det kommer vara skrot av hela anläggningen om den börjar läcka, om man inte ska konvertera till något annat ämne.

Finns även massa r4XXX eller r5XXX köldmedier, som i huvudsak är blandningar av olika köldmedier. De ser bra ut på pappret, men det är ingen bra lösning att blanda köldmedier. Det skapar en del problem, som kan undvikas genom att designa förångare, kompressor och kondensor utifrån rätt köldmedium från början.

Jag kan tycka att 3 fas maskiner är bra, när värmepumpen börjar bli kraftig. Dessutom tar min induktionshäll 2 faser med rätt hög effekt, och ugnen ligger på den tredje. Lägger man till diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och så lite elbilsladd på det så är det lättare att hålla nere strömmen per fas om man har en 3-fas värnepump, framförallt när det är lite varmare ute...
 
B BSOD skrev:
R32 är väl ett hyggligt köldmedium. Ganska ok miljömässigt, och termodynamiskt goda egenskaper.

R32 har ett GWP på 675. Inte särskilt imponerande tycker jag.



B BSOD skrev:
R290 propan är brandfarligt, men goda termodynamiska egenskaper.
R32 (liksom flera andra kylmedia) är också brandfarligt.
 
B
useless useless skrev:
R32 har ett GWP på 675. Inte särskilt imponerande tycker jag.

R32 (liksom flera andra kylmedia) är också brandfarligt.
R32 är a2l klassat, r290 är a3 (mer brandfarligt). A2l är rätt ofarligt ur ett brandperspektiv, skulle gissa att det finns många andra brandfaror i hemmet som är värre.
.

A3 kan brinna rätt bra, om man har otur.

Gwp på 675 är inte superbra, men i ett livscykelperspektiv så blir det ganska lite i förhållande till den indirekta påverkan med utsläpp från elproduktion. Det är viktigare med prestanda för livscykelutsläppet på värmepumpen, och det är väl här r32 ligger bra till i förhållande till många alternativ.

Det är väldigt mycket pest eller kolera läge med köldmedier, och för små värmepumpar med splitutförande skulle jag nog att r32 är det minst dåliga valet just nu, om man väger samman ekonomi, brandfarlighet, giftighet, prestanda och miljö. Jag har i alla fall inte funnit något annat som jag anser är bättre.

R290 installerat i rätt miljö är väl det enda som jag känner har riktigt bra potential bland övriga köldmedierna nu. Nibe satsar ju en hel del på det, blir spännande att se om en 5-7år hur mycket reparationer de fått på de aggregaten.
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
C
B BSOD skrev:
Gwp på 675 är inte superbra, men i ett livscykelperspektiv så blir det ganska lite i förhållande till den indirekta påverkan med utsläpp från elproduktion.
Sen om man skall vara krass bör man väl också betänka vilka mängder det handlar om och hur stor läckagerisken är. Och då kanske bergvärmepumpar är ett rätt litet problem.

Men jag antar att @karlmb framför allt tänker på vad som kommer att gälla vid framtida servicebehov och inte nödvändigtvis på själva miljöaspekten.
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men jag antar att @karlmb framför allt tänker på vad som kommer att gälla vid framtida servicebehov och inte nödvändigtvis på själva miljöaspekten.
Jag tänker på båda!
 
B BSOD skrev:
Lite svårt att hitta värmepump med r290, och livslängden på en obeprövad konstruktion kan vara osäker. Det finns vissa tillverkare som får kortare livslängd på kompressorn, men jag tror att det är en designfråga. Bl.a. val av olja, design av oljeåterföring med mera som kan ge kort livslängd. Jag tror r290 är en bra lösning för framtiden, lite osäker på om det är rätt att välja det redan idag, eller om man ska låta tekniken utvecklas lite till.
De problem Nibe haft tror jag handlade om klantighet. Man använde fel olja och ingen vevhusvärmare vilket ledde till kompressorhaverier.
Dessa två parametrar läste jag om när jag byggde min egen sjövärmepump baserad på en gammal kolvkompressor för R22.
Den var från 80-talet och hade några tusen timmar på räkneverket redan innan. Har gått utan problem nu i över 9 år.
Viessman har ju flera modeller med R290 och de har ju bra rykte så skulle vilja säga att det är beprövat.
Detta med brandfarlighet, många har betydligt större mängder propan i husvagnar och även i källare och det är ändå rätt ovanligt med både bränder och explosioner.
Ett läckage i en vp visar sig ju också redan när 20-30% läckt ut genom att vp lär stanna med felkod. Det går ju även att ha gaslarm ifall man är extra orolig.
Många av Lidls affärer har R290 i kyl/frys diskarna fö.
 
De flesta kylar och frysar för hemmabruk har isobutan som kylmedia, vilket är minst lika brandfarligt. Jag har inte hört någon debatt om brandfarligheten där?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
EddieHansson
Skulle vara toppen med en motsvarande lista för Luft-Vatten värmepumpar samt Luft-Luft.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
IVT verkar ha fått priser i listan nu, men stämmer inte alls med priserna som finns i länkarna ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.