Är det någon som kan förklara varför min shelly app krånglar.
Det som har hänt är att shellys puckar och pluggar ”bara” fungerar från
en av våra telefoner (iPhone) men inte från våra andra iPads och andra
IPhone. Jag har provat att logga ut från de andra enheterna och även tagit bort och installerat om shelly cloud app men inget verkar fungera.
Är det någon som har något ytterligare förslag på vad jag kan testa med ?
/B
 
på vilket sätt fungerar det inte?

syns systemet/puckarna i appen? får du något felmeddelande?
 
Hej
Allt ser lika dant ut i alla prylarnas appar men när man trycker på ex-vis app knappen sänglampor så snurrar bara "app knappen" men igen händer, inga felmeddelande eller annat. Och alla iPhone/iPad ligger i samma wi fi nät.
 
Och jag har även startat om alla Iphone/iPad och även loggat ut från själva Shelly cloudkontot i de prylarna som ej fungerat men inget tycks hjälpa ? så jag vore jätteglad om någon har förslag på annan åtgärd
 
Hej @harka

Har du ngt bra förslag som jag kan testa ?
/B
 
nope, inget som verkar helt logiskt tyvärr – tråkigt problem där det fungerar från en del telefoner, men inte andra; och inga felmeddelanden, utan det står bara och snurrar...

några halmstrån:
– har du prövat med att starta om telefonerna?

– har de olika iOS-versioner? det finns en tråd på ett shelly-forum med någon som har haft problem med en del iOS sedan i torsdags – kan det stämma med din erfarenhet av när det började strula?

forumtråden är på tyska och de kom väl egentligen inte fram till någon lösning heller (https://www.shelly-support.eu/forum/index.php?thread/14947-shelly-app-auf-dem-ipad-nicht-bedienbar/ jag tror man kan bortse från den inledande rosa info-rutan, det är nog ett gammalt problem som inte specifikt avser iOS)

– öppna ett ärende hos Shelly, min erfarenhet är att de brukar vara ganska alerta: https://ticket.shelly.support/open.php
 
Bono_R Bono_R skrev:
Är det någon som kan förklara varför min shelly app krånglar.
Det som har hänt är att shellys puckar och pluggar ”bara” fungerar från
en av våra telefoner (iPhone) men inte från våra andra iPads och andra
IPhone. Jag har provat att logga ut från de andra enheterna och även tagit bort och installerat om shelly cloud app men inget verkar fungera.
Är det någon som har något ytterligare förslag på vad jag kan testa med ?
/B
Är telefonen ansluten mot samma nätverk som Shellyenheterna?
 
S Sesulo skrev:
Är telefonen ansluten mot samma nätverk som Shellyenheterna?
Japp allt är i samma nätverk.
 
harka harka skrev:
nope, inget som verkar helt logiskt tyvärr – tråkigt problem där det fungerar från en del telefoner, men inte andra; och inga felmeddelanden, utan det står bara och snurrar...

några halmstrån:
– har du prövat med att starta om telefonerna?

– har de olika iOS-versioner? det finns en tråd på ett shelly-forum med någon som har haft problem med en del iOS sedan i torsdags – kan det stämma med din erfarenhet av när det började strula?

forumtråden är på tyska och de kom väl egentligen inte fram till någon lösning heller ([länk] jag tror man kan bortse från den inledande rosa info-rutan, det är nog ett gammalt problem som inte specifikt avser iOS)

– öppna ett ärende hos Shelly, min erfarenhet är att de brukar vara ganska alerta: [länk]
Hej @harka
Ja jag får öppna ett ärende, alla iPhone/iPads har samma iOS versioner (den senaste) så det är väl så jag får gå tillväga. Tur i iallafall att en av våra telefoner fungerar och det går ju att använda de vanliga kontakterna i de fall som de finns att använda. Jag har dock några lampor som inte har annat än appen så jag får väl flytta dessa till ngt annat uttag tills jag ser att saker fungerar som de ska igen.
Tack för hjälpen i allafal.
/B
 
Bono_R Bono_R skrev:
Japp allt är i samma nätverk.
Många routrar sänder ju ut två nätverk 2.4GHz samt 5GHz. Tänker att det kan vara något sådant?
 
S Sesulo skrev:
Många routrar sänder ju ut två nätverk 2.4GHz samt 5GHz. Tänker att det kan vara något sådant?
Nja, det är bara två olika radiofrekvenser med olika namn, men det är samma lokala nätverk man ansluter till.
Fast gästnätverk kan ställa till det. Där är kilenterna isolerade från övriga lokala nätverket.
 
Om du kopplat till molnet ska du kunna vara ansluten med telefonen till annat nätverk och styra enheterna.
 
Bono_R Bono_R skrev:
Hej @harka
Ja jag får öppna ett ärende, alla iPhone/iPads har samma iOS versioner (den senaste) så det är väl så jag får gå tillväga. Tur i iallafall att en av våra telefoner fungerar och det går ju att använda de vanliga kontakterna i de fall som de finns att använda. Jag har dock några lampor som inte har annat än appen så jag får väl flytta dessa till ngt annat uttag tills jag ser att saker fungerar som de ska igen.
Tack för hjälpen i allafal.
/B
Du har kanske testat det redan men starta om router, accesspunkter, tjänstefördelare m.m. också. Blir det samma fel om du stänger av wifi på telefonen och kör via mobilnätet?

En temporär lösning kan ju vara att styra lamporna via webbgränssnittet så slipper du flytta runt dem.
 
S skamper skrev:
Du har kanske testat det redan men starta om router, accesspunkter, tjänstefördelare m.m. också. Blir det samma fel om du stänger av wifi på telefonen och kör via mobilnätet?

En temporär lösning kan ju vara att styra lamporna via webbgränssnittet så slipper du flytta runt dem.

Hej,
Jag följer ämnet med stor nyfikenhet !
Har samma problem med mina apple produkter. Det funkar lite bättre med android...
Men bägge systemen fungerar klockrent om jag surfar in direkt på puckens IP adress.
Och all programering/åtgärder av puckarna fungerar som det ska också.
Har provat med o utan moln, med eller utan fasta IP adresser, med eller utan mesh system (har 2st routrar ASUS i mesh setup) , olika BIOS versioner i puckarna, mm mm men tyvärr inte fått det 100% med någon av apparna. Inte ens 50% om jag ska vara ärlig.
 
Godmorgon allihop
Helt plötsligt fungerar allt nu igen, vi kanske hade ett troll i vårt nätverk:p.
Jag testade iofs med att ställa om den fungerande mobilen till mobilnät som ngn tipsade om och sedan ändrade jag paddan så den gick via mobilen istf vårt lokala nätverk och då verkade allt hoppa igång som det skulle. Jag ställde sedan tillbaka paddan till det lokala nätverket och det fungerar fortfarande. Även vår andra padda fungerar.:rolleyes:
/B
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.