S Sir Duke skrev:
Många apparater går tyvärr inte att reparera ja. Inkapslade eller så dålig komponent- och byggkvalitet att det inte är värt insatsen. Slit och släng-mentalitet. Hoppas folk med 10 mille i bolån kan lära sig att spara och återanvända...
Ta tex polermaskiner eller liknande. Stannar den? Öppna och byt kolen, snabbt och enkelt.

Bromsok trasigt på bilen? Byt kolv och packningar. De jag byter ok på som inte har deposition på ok sparar jag och renoverar upp (om det går) och antingen använder eller säljer =)

Tv gick att reparera, inte idag? Där kan jag erkänna att jag byter var 5-6 år. Men jag skänker tv om den fungerar till äldreboende så att någon stackars gamling kan få titta med.

Vitvaror är ett klassiskt exempel egentligen, livslängd idag verkar vara 10 år vare sig de kostar 5 tusen eller 20 000 men de lagas inte.
Farmor har kvar gamla vitvaror som fungerar ännu :p
 
H
S Sir Duke skrev:
Precis - när världsläget så småningom förbättras misstänker jag att butiker, banker med flera råkar "glömma" att sänka priser och räntor igen...
Priserna sänkt sällan men konkurrensen gör att priserna hålls nere. Även Bankerna konkurrerar, men vi får nu vara beredda på att räntorna inte går ner de närmaste åren, å andra sidan så styr ju inflationen räntorna också. Även osäkerheten sänker inflationen och börsen. Det är många parametrar som ska samverka. Så alla kan gissa men ingen vet.
 
R Rkarlsson skrev:
Absolut.
Sen borde det finns krav och lagar på att producenter är tvugna att endast tillverka saker som går att laga.
Idag slänger ju tex elgiganten saker bara för de slutat fungera. Vissa lagar säkert men förr så lagade de ju faktiskt sakerna.
Nu kommer en brist i ditt resonemang. Det måste vara lönt att reparera. En teknisk som kostar 100:- ut till kund lönar sig inte att reparera. Innan den kommit fram till reparatören. Ska man då lagstifta om prissättning? Eller ska staten bära hela kostnaden?
Men tillverkaren kan säga att deras produkt går att reparera. Åven om den är limmad.
Men.

Sen kan man tänka sig att tvinga tillverkaren ha 3år garanti. Idag finns det ingen lagstadgad garanti.
 
Redigerat:
H
A Argastesnickaren skrev:
Nu är det inte Ikea som köper in trä.
Det är vissa underleverantörer som i brist på annat fortfarande köper, eller har köpt i en övergång till andra leverans kedjor ordnas.
Ikea har nog inte så många underleverantörer i vanliga fall, de köper direkt från producenterna. Ikea skulle i vanliga fall inte betala extra pengar för ett mellanled.
 
H HEM2121 skrev:
Ikea har nog inte så många underleverantörer i vanliga fall, de köper direkt från producenterna. Ikea skulle i vanliga fall inte betala extra pengar för ett mellanled.
Om du köper något från en producent så är dom en underleverantör till dig eller hur???
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
H
A Argastesnickaren skrev:
Om du köper något från en producent så är dom en underleverantör till dig eller hur???
Även den som är markägare och fäller träd är producent. Säljer dessa till en annan aktör som säljer till fler företag, då är detta företag en återförsäljare, dvs. ett mellanled.
Sen har du legotillverkning, dvs ett företag tillverkar något från det material som du har levererat dit. Dessa produkter kanske det beställande företaget säljer själv till konsumenten alt. levereras dessa produkter ut till återförsäljare, som säljer till företag eller konsumenten, beroende på inriktning. Detta är lite enkelt förklarat vad som är skillnaden.
 
Redigerat:
H HEM2121 skrev:
Även den som är markägare och fäller träd är producent. Säljer dessa till en annan aktör som säljer till fler företag, då är detta företag en återförsäljare, dvs. ett mellanled.
Sen har du legotillverkning, dvs ett företag tillverkar något från det material som du har levererat dit. Dessa produkter kanske det beställande företaget säljer själv till konsumenten alt. levereras dessa produkter ut till återförsäljare, som säljer till företag eller konsumenten, beroende på inriktning. Detta är lite enkelt förklarat vad som är skillnaden.
Det måste vara jobbigt att tänka som du gör.
När man måste jaga allt begagnat. Men det blir billigt. så sin plånbok är nog vackrare än min Problemet med trä gäller samtliga möbel handlare.

Sen när det gäller Ikea. Dessa tillverkar inga möbler själva. Utan dessa använder sig av underleverantörer. Dessa underleverantörer tillverkar möblerna. Direkt efter de ritningar och specifikationer. De sysslar med Lego tillverkning. Inget av det ikea gör är något nytt.
Biltema tillverkar ingenting själva.
Men om det är ett problem med legotillverkning Så är det jobbigt.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
J
A Argastesnickaren skrev:
Om du köper något från en producent så är dom en underleverantör till dig eller hur???
Nej, underleverantören levererar till huvudleverantören.
 
H
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det måste vara jobbigt att tänka som du gör.
När man måste jaga allt begagnat. Men det blir billigt. så sin plånbok är nog vackrare än min Problemet med trä gäller samtliga möbel handlare.

Sen när det gäller Ikea. Dessa tillverkar inga möbler själva. Utan dessa använder sig av underleverantörer. Dessa underleverantörer tillverkar möblerna. Direkt efter de ritningar och specifikationer. De sysslar med Lego tillverkning. Inget av det ikea gör är något nytt.
Biltema tillverkar ingenting själva.
Men om det är ett problem med legotillverkning Så är det jobbigt.
Tror inte du har läst mina inlägg :) Inett av inläggen förklarade jag just det du nämner.
Ang. begagnade produkter, så kallat återbruk så är det många som tänker i de banorna nu, slit och släng samhället är förkastligt ur många aspekter, bättre att tillverka med kvalitet, att det är lönsamt att laga produkter, sälja vidare t.ex. kläder som man tröttnat på. Inget fel att köpa begagnat om det är bra och fräscha produkter. Det får ju den enskilde avgöra vad som är bra och ok för den personen.
Tycker att det är ok att köpa nytt och dyrt iallafall lägen, så är det upp till dig. Har du funderat på vad du själv köper begagnat? Själv försöker jag att begränsa mina inköp, att köpa när man behöver och då med kvalitet, dyrare ja, men det håller också längre, så i längden blir det billigare eftersom det är både snyggare och håller längre, köper inte något som ev. kan vara bara att ha. Man ser också många som inte slänger kläder utan säljer vidare både begagnat och icke använda plagg, man slänger helst kläder eller produkter som kan användas av andra. Alla borde tänka så! Även du.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Har bytt ut köket i etapper och handlade stommar och lådor till den sista fjärdedelen idag. Visst, det var lite dyrare än vad första etappen var för två år sen men jag hittade lite av det jag skulle ha på rea i fyndhörnan och hamnade därigenom på ungefär samma pris som före prishöjningen.
 
H HEM2121 skrev:
Det är mycket slit och släng, priset för lagning är för dyrt och mer lönsamt att slänga. Nu.när priserna ökar och medvetenheten för miljön ökar så förhoppningsvis ändras även beteendet slit och släng.
Haha ja det vill jag lova. En av skruvdragare på jobbet hade blivit glapp i knappen och miljömedveten som man är så kollar man givetvis om man kan ta isär knappen o se vad det beror på. Knappen var svetsad ihop så det gick inte. Kollar vad en ny knapp kostar 738:- ok. Kollar vad en ny maskin utan batteri kostar... 750:- helt galet. Så jag förstår varför man slänger o köper nytt...
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nej, underleverantören levererar till huvudleverantören.
att använda ordet underleverantörer i ikeas sammanhang är inte fel.
 
H
MrHandyman1 MrHandyman1 skrev:
Haha ja det vill jag lova. En av skruvdragare på jobbet hade blivit glapp i knappen och miljömedveten som man är så kollar man givetvis om man kan ta isär knappen o se vad det beror på. Knappen var svetsad ihop så det gick inte. Kollar vad en ny knapp kostar 738:- ok. Kollar vad en ny maskin utan batteri kostar... 750:- helt galet. Så jag förstår varför man slänger o köper nytt...
Ja, det är ju helt sanslöst!:D Där har vi konsumenter och yrkesfolk en uppgift att kräva att det skulle gå att reparera såna delar på ett billigt sätt, de får ta lite mer betalt för början för maskinen istället. En gummipackning till en tvättmaskin skulle bytas, ingen dyr packning men man var tvungen att plocka ner hela maskinen, kostade nästan lika mycket som en ny maskin. Visst den var 8 år, så det blev en ny maskin som kostade dubbelt men förhoppningsvis håller den dubbelt så länge.;):D
 
H HEM2121 skrev:
Ja, det är ju helt sanslöst!:D Där har vi konsumenter och yrkesfolk en uppgift att kräva att det skulle gå att reparera såna delar på ett billigt sätt, de får ta lite mer betalt för början för maskinen istället. En gummipackning till en tvättmaskin skulle bytas, ingen dyr packning men man var tvungen att plocka ner hela maskinen, kostade nästan lika mycket som en ny maskin. Visst den var 8 år, så det blev en ny maskin som kostade dubbelt men förhoppningsvis håller den dubbelt så länge.;):D
Ja man kan dra flera exempel.

Bläckstråleskrivare för hemmabruk där nya färgpatroner kostar lika mycket som en helt ny skrivare. Så man slänger den gamla när färgen tar slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.