H
R Rkarlsson skrev:
Det jag menar i grunden är att det är en sådan dubbelmoral i det hela att det är pinsamt. Personligen köper vi saker vi behöver och gärna svenskt. Men jag bojkottar ju inte kina om sonen verkligen vill ha en nalle, skillnad om han vill ha alla nallar han ser. Men står det 2 snarlika produkter så väljer jag ju den som är tillverkad närmast oss. Riktigt så är det inte i detaljhandeln alls då kinaprodukter som tillverkas i kina och samma produkt tillverkas i europa så väljer folk likväl en kinaprodukt trots den är lika dyr eller dyrare och sämre.

Men detta uppvaknande hände exakt nu i kriget, men när man frågat folk innan dessa 2 kriser så var det bara "njäää bryr mig inte så mycket".

Det är väl skitbra att saker kommer hem igen =) Det får vi vara glada för. Men vi skall ju ha klart för oss att det är ett enormt problem om man bara klipper strängen utan att ha säkrat material från annat håll.

Men ni ska se att när lille gubben antingen går bort eller blir bortplockad så dröjer det inte många år innan vi har full handel med de igen.
Ja, folk glömmer fort, speciellt om man inte är insatt och/eller bryr sig. Själv har jag märkt att företag är mycket mer medvetna idag, både mellan företag och företag men också att företag som vänder sig till konsumenten, där har ju konsumenten en stor och avgörande roll.
Allt går ju inte på en dag men på sikt så tror jag att tillverkning sker i Europa. Att Europa blir till stora delar självförsörjande.
 
H
J JohanLun skrev:
Förhoppningsvis så ändrar man skatter och regler, så att det blir billigare att låta någon (lokal anställd) reparera och måla om ett kök än att köpa ett nytt tillverkat i något fjärran land.

Det är hemska händelser (Covid, Ukraina, sjukdom, död och elände) som (förutom vissa andra orelaterade händelser som drabbat de ställen där halvledare och plast tillverkas (även om det kanske kan kopplas till klimatförändringar) ) lett till att vår värld ändras nu. Men ändringen som sådan, mindre konsumtion och färre resor, tror jag är positivt och nödvändigt för att jorden ska överleva.

(är det förresten bara gamla mjukvaruutvecklare eller matematiker som använder nästlade parenteser?)

Spiralen prisökningar - löneökningar riskerar drabba de med pensioner eller arbeten med låg personalomsättning hårt, så den biten är ju olycklig. De som är unga och attraktiva i en region med mycket arbetstillfällen kommer sannolikt vara vinnare på detta, då de genom jobbbyte kan öka sin lön i takt med eller mer än realutvecklingen.
Håller med dig.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ja, folk glömmer fort, speciellt om man inte är insatt och/eller bryr sig. Själv har jag märkt att företag är mycket mer medvetna idag, både mellan företag och företag men också att företag som vänder sig till konsumenten, där har ju konsumenten en stor och avgörande roll.
Allt går ju inte på en dag men på sikt så tror jag att tillverkning sker i Europa. Att Europa blir till stora delar självförsörjande.
Jo men företagen som har tillverkning i kina som är den stora mot oss letar och letar.
Ett som jag vet bra om har tagit hem nästintill allt utom just det som verkligen inte finns i europa. Men alternativ kollas efter även där.
Tänk dig en suez till för "mindre" företag.

Men vi kan ta ett praktexempel. H&m som i detaljhandeln, hur många bryr sig trots de vet till 100% vad de gör? När de öppna butik i vår stad så var de demonstrationer men den finns ju kvar ännu.

Vi håller verkligen tummarna för att vi tar hem allt =) Sen får det kosta nån krona mer. Sanningen är ju att vi kan om vi vill producera en tv för 10 lök även med europeiska löner och mänskliga rättigheter.
 
H HEM2121 skrev:
Det var Ikea som skrev det.
Rubriken att IKEA fortsatte att köpa (bara ströp 85% direkt) ger mer clicks än att skriva att IKEA inte har ryskt trä från 8 april.
 
  • Skärmdump av en nyhetsartikel om IKEA:s hantering av ryskt trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H HEM2121 skrev:
Ja, folk glömmer fort, speciellt om man inte är insatt och/eller bryr sig. Själv har jag märkt att företag är mycket mer medvetna idag, både mellan företag och företag men också att företag som vänder sig till konsumenten, där har ju konsumenten en stor och avgörande roll.
Allt går ju inte på en dag men på sikt så tror jag att tillverkning sker i Europa. Att Europa blir till stora delar självförsörjande.
Det finns en inte helt obetydlig produktion i Europa. redan. Men det är framför allt pengar som styr. Vill du betala högra priser för köpa något som är tillverkat i Europa. Det finns många andra länder en kina som kan ta över produktionen. Men väldigt många skulle bli arbetslösa för öka produktionen i låglöneländer i Europa.
 
Jag skulle renovera bostaden. Såg att materialkostnader hade ökat i pris och valde att dumpa den istället. Köper aktier och fonder från och med juni med vinsten. Kommer tillbaka till bostadsmarknaden höst/vinter när priserna sjunker. Tillsvidare blir det hyresrätt.
 
H
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns en inte helt obetydlig produktion i Europa. redan. Men det är framför allt pengar som styr. Vill du betala högra priser för köpa något som är tillverkat i Europa. Det finns många andra länder en kina som kan ta över produktionen. Men väldigt många skulle bli arbetslösa för öka produktionen i låglöneländer i Europa.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns en inte helt obetydlig produktion i Europa. redan. Men det är framför allt pengar som styr. Vill du betala högra priser för köpa något som är tillverkat i Europa. Det finns många andra länder en kina som kan ta över produktionen. Men väldigt många skulle bli arbetslösa för öka produktionen i låglöneländer i Europa.[/QUOTE
Fraktpriserna har ökat drastiskt under pandemin, vilket redan har ökat priserna från Fjärran, även frakter från Europa även om den inte är lika kännbar, nedträngning pga pandemin som orsakar bl.a. brist på komponenter, Kostnaderna på alla delar som ingår i en produkt har ökat, så man kan inte bara stirra sig blind på en färdig produkt utan att tänka efter varför en färdigt produkt har ökat i pris. Priserna har ökat och det är något vi får vänja oss med. Fördelen med produktion i Europa är att vi blir mer oberoende av länder som kan ställa till det.
 
H
M milu02 skrev:
Rubriken att IKEA fortsatte att köpa (bara ströp 85% direkt) ger mer clicks än att skriva att IKEA inte har ryskt trä från 8 april.
Det finns olika uttalande från Ikea.
 
H
R Rkarlsson skrev:
Jo men företagen som har tillverkning i kina som är den stora mot oss letar och letar.
Ett som jag vet bra om har tagit hem nästintill allt utom just det som verkligen inte finns i europa. Men alternativ kollas efter även där.
Tänk dig en suez till för "mindre" företag.

Men vi kan ta ett praktexempel. H&m som i detaljhandeln, hur många bryr sig trots de vet till 100% vad de gör? När de öppna butik i vår stad så var de demonstrationer men den finns ju kvar ännu.

Vi håller verkligen tummarna för att vi tar hem allt =) Sen får det kosta nån krona mer. Sanningen är ju att vi kan om vi vill producera en tv för 10 lök även med europeiska löner och mänskliga rättigheter.
Förhoppningsvis har medvetandet ökat nu. Att man köper mer hållbart, att köpa billigt är att köpa dyrt. Kvalitet håller längre och blir i längden billigare. Återbruk pratas det mer om nu och det ´inne”. Så vi hoppas att den trenden håller i sig.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
MrZero skrev:
Många som passar på att öka marginalerna nu och jag tror det är precis som du säger, många kommer bita sig själv i svansen.
Precis - när världsläget så småningom förbättras misstänker jag att butiker, banker med flera råkar "glömma" att sänka priser och räntor igen...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det finns olika uttalande från Ikea.
å de andra skulle säga mer negativa saker?
 
H HEM2121 skrev:
Förhoppningsvis har medvetandet ökat nu. Att man köper mer hållbart, att köpa billigt är att köpa dyrt. Kvalitet håller längre och blir i längden billigare. Återbruk pratas det mer om nu och det ´inne”. Så vi hoppas att den trenden håller i sig.
Absolut.
Sen borde det finns krav och lagar på att producenter är tvugna att endast tillverka saker som går att laga.
Idag slänger ju tex elgiganten saker bara för de slutat fungera. Vissa lagar säkert men förr så lagade de ju faktiskt sakerna.
 
R Rkarlsson skrev:
Absolut.
Sen borde det finns krav och lagar på att producenter är tvugna att endast tillverka saker som går att laga.
Idag slänger ju tex elgiganten saker bara för de slutat fungera. Vissa lagar säkert men förr så lagade de ju faktiskt sakerna.
Många apparater går tyvärr inte att reparera ja. Inkapslade eller så dålig komponent- och byggkvalitet att det inte är värt insatsen. Slit och släng-mentalitet. Hoppas folk med 10 mille i bolån kan lära sig att spara och återanvända...
 
H
R Rkarlsson skrev:
Absolut.
Sen borde det finns krav och lagar på att producenter är tvugna att endast tillverka saker som går att laga.
Idag slänger ju tex elgiganten saker bara för de slutat fungera. Vissa lagar säkert men förr så lagade de ju faktiskt sakerna.
Det är mycket slit och släng, priset för lagning är för dyrt och mer lönsamt att slänga. Nu.när priserna ökar och medvetenheten för miljön ökar så förhoppningsvis ändras även beteendet slit och släng.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.