Isakare Isakare skrev:
Ja, tjäna pengar, göra livet surt för oss konsumenter, precis som allt annat.
Snart går ingenting laga, underhålla eller att reparera, bara slänga o köpa nytt.
Fast det vore ju bättre att ha service intervall på lådan det tjänar dom ju på, istället för att lådorna ska bytas med en väldigt sur kund
 
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
N Niq skrev:
Volvo hade en tid i på v70n när dom använde lådor byggda i usa men det var så mycket problem med dom att gick över till Japanska lådor om jag kommer rätt ihåg.

Jag är nog av den åsikten att olja ska bytas med jämna mellanrum. Men Volvo hade inte i sitt serviceprogram för privatbillister att oljan alls skulle bytas. Man behövde inte byta oljefällan till vevhusvetilationen heller på bensinmotorerna med turbo. Men när jag gjorde det så försvann alla mina turboproblem. Så det är inte bara oljor som dom inte nämner i serviceprogramen.
Känner igen det där. Min V40 T4 tryckte ut olja vid oljereturen till turbon. Köpte nytt rör och packningar, det drällde iaf. Bytte ventilationen, så var problemet borta.
 
galento
N Niq skrev:
Jag är nog av den åsikten att olja ska bytas med jämna mellanrum. Men Volvo hade inte i sitt serviceprogram för privatbillister att oljan alls skulle bytas. mina turboproblem.
+1 , med tanke på att V70,n var fullservad sen ny när den köptes så kollas nog inte nivån i
lådan heller. Var bara nån illaluktande brun sörja som knappt syntes på stickan. Bilen hade
servats på Helmia i Karlstad några hundra mil före köpet.
 
G
Isakare Isakare skrev:
Toyota har t.o.m oljebyte på manuella lådor i serviceschemat.
Kompis köpte allt som behövdes till en 6000 mila/Corolla, på Toyota.
Jag blev lite förvånad när det var 3 flaskor växellådsolja i påsarna.
Vi kollade i boken, det stämde, oljan skulle bytas.
Var enkelt då Toyota har både avtappning och nivåplugg. VW har inga pluggar alls, lådan är permanetfylld, läcker den får man byta växellåda. Finns givetvis knep för att fylla på olja iaf om man vill, men det är ju enklare med 2 pluggar.
VW Passat 2014 har pluggar på de manuella, senare vet jag inte. VW med oljefyllda DSG har bottenplugg som även används för påfyllning.
 
  • Gilla
Joacimz
  • Laddar…
G OMathson skrev:
VW Passat 2014 har pluggar på de manuella, senare vet jag inte. VW med oljefyllda DSG har bottenplugg som även används för påfyllning.
Det var ju bra, men fylla olja genom bottenpluggen är ju idioti.
 
Isakare Isakare skrev:
Det var ju bra, men fylla olja genom bottenpluggen är ju idioti.
vill minnas att min 1996a Audi med raka dieselfemman hade skvallerrör från bottenpluggen i automatlådan.
 
G
Isakare Isakare skrev:
Det var ju bra, men fylla olja genom bottenpluggen är ju idioti.
Jo, det gör det inte lättare men det finns billiga adaptrar med slang på tex Ebay. Nivån ska ändå regleras ner när lådan är varm så de spelar inte så stor roll.
 
Min låda (manuell visserligen, så inte lika känslig på nivån) har en plugg på sidan där man fyller på olja. Nivån ska vara typ 5 cm nedanför pluggen, så enligt manualen ska man skaffa en specialtillverkad vinklad mätsticka för att kolla nivån. Det går bra med en bit ståltråd också, men det hade ju varit enklare om pluggen satt på rätt höjd.
 
AisinWarner-lådan i saab och volvo hade iallafall initialt sticka på saab, men de tog bort den på slutet för att spara nåt öre. Dock sägs det gå att sno en sticka från en gammal bil och flytta över.

Jag tror som sagt inte Toyota har bättre ingenjörer, bara bättre ledning och efttermarknadsorganisation som inte låter kunderna lida för att en konstruktion har svagheter... Visas ju rätt tydligt när Saab, Volvo mfl slänger i en Toyotalåda i sina bilar och den är den sämsta delen på hela bilen. :D
 
galento galento skrev:
Ja hade arbetskamrater som hade problem med detta och även på Audi , hålen i
oljepumpens sil i tråget koksade igen så pumpen fick dåligt med olja och oljetryckslampan
tändes.
Yes det stämmer.
Påverkade audi, vw, skoda i första hand som körde med 2.0tdi motorn, samma skrot o korn med annat märke bara :D
Men grymt bra bilar om man "skiter" i vad som rekommenderas och byter olja lite oftare och gärna lite finare olja.
Hade en välanvänd Audi A4 från 2007 som jag byte ofta olja på. Den såldes med 43000 mil på mätaren och jag hoppas att de fortsatte byta olja oftare än rekommenderat. Kanske man kan se den på något museum i framtiden haha
 
J JohanLun skrev:
AisinWarner-lådan i saab och volvo hade iallafall initialt sticka på saab, men de tog bort den på slutet för att spara nåt öre. Dock sägs det gå att sno en sticka från en gammal bil och flytta över.

Jag tror som sagt inte Toyota har bättre ingenjörer, bara bättre ledning och efttermarknadsorganisation som inte låter kunderna lida för att en konstruktion har svagheter... Visas ju rätt tydligt när Saab, Volvo mfl slänger i en Toyotalåda i sina bilar och den är den sämsta delen på hela bilen. :D
Iallafall 2003-2004 var toyota bra skit.
Hade sommarjobb och praktik på en toyotaverkstad.
Det var halvtråkigt för det enda vi gjorde var service, däckbyte och rekond. Inga direkt reperationer förutom skadade bilar. Självklart leveransförberedelser med.

De kan vara annat efter det =)
 
useless useless skrev:
Min låda (manuell visserligen, så inte lika känslig på nivån) har en plugg på sidan där man fyller på olja. Nivån ska vara typ 5 cm nedanför pluggen, så enligt manualen ska man skaffa en specialtillverkad vinklad mätsticka för att kolla nivån. Det går bra med en bit ståltråd också, men det hade ju varit enklare om pluggen satt på rätt höjd.
Jag använder piprensare vid sådana tillfällen, lätt att se nivån oavsett färg på oljan. Lika så vid inspektion av oljenivå, går fort att avgöra om det begöver fyllas på
 
Ja, det är ett värdsligt problem. Bara dumt att man inte satt hålet på 'rätt' nivå så det bara är att fylla på tills det är fullt.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jag har en sånhär spruta för att rostkydda undersidan och min ärliga åsikt är att det är rent skräp
s655.jpg

Så min fråga är, finns det nånting bättre? Jag tänker typ nånting med en liten tank som står på golvet och en spruta med ett bättre uttänkt munstycke? Typ nånting långt och stabilt med en 90 graders krök på ändan så man kan slippa åt under hela bilen fast man inte har lyft.

Typ såhär fast i mindre format
https://psauction.se/item/view/728553/rostskyddsspruta-tank-pump-spruta
 
galento
Har också en sån spruta men har använt den i trösklar och andra hålrum , har en annan
modell till de större ytorna under bilen men vi brukar lämna bort bilarna för detta. Skulle
nog göra mer själv om man fick upp bilen högre så man ser bättre var man sprutar ( eller
missar )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.