Hej,
Jag skrev i en annan tråd, men frågar här också.
Jag får inte ordning på klockan, den visar 12 timmar fel i appen när jag väljer förbikoppling.
Säg att jag sätter på förbikoppling i en timma, som jag gjorde i dag, klockan 15:23, så säger den att den att förbikoppling slutar 04:23. Jag blir galen.

Har haft kontakt med Gardena, men inte löst problemet.
Jag har dubbelkollat land, datum, tidsformat och tid flera ggr.
Jag har tagit bort produkten och lagt till den.
Jag har uppdaterat den.
Jag har testat att lura den och ändra tid, men då stämde inget.
Har testat 12-timmarsinställning.
Har någon en susning vad jag kan göra?

Sen hände en konstig grej till efter jag uppdaterat den, förutom att den blev lite segare, ställer jag in startpunkt på robotgräsklipparens display, på 200 cm, visar appen 2000 cm, så märkligt.
Ställer jag in 200 i appen, visar robotens display 20 cm, vilket den också går då.
Har även här kollat att meter är inställt.
Detta gör iofs inte så mycket, men är störande.

Tack på förhand.
 
Ovanligt fel, har ej hört någon annan som har haft liknade problem.
Är det Bluetooth du använder eller är det "smart-systemet"?

Kanske testa med en annan telefon/OS och se om det har någon påverkan.
 
E etompau skrev:
Ovanligt fel, har ej hört någon annan som har haft liknade problem.
Är det Bluetooth du använder eller är det "smart-systemet"?

Kanske testa med en annan telefon/OS och se om det har någon påverkan.
Hej,
Jepp, blåtand, den jag har är osmart.
Tjejen föreslog samma sak för några dagar sen, ska testa det under dagen, fan om hon har rätt
 
En reflektion om batteri och laddning. Kanske någon känner igen sig. Jag har en Sileno Life 1250 (Smart), modell 2020, original firmware, ej uppdaterad. Införskaffad sommaren 2021. Jag har nu kört den ungefär 3 veckor denna säsong. Laddningsblecket blir snabbt "smutsiga" (typ damm, jord) och den får därefter inte rätt laddning. Gärsklipparen står i laddningsstationen som vanligt, men kollar jag på info så får den ingen ström. Endast negativ, dvs långsam urladdning. Dock tror den att den laddas och står kvar. Då hjälper det att rengöra laddningsbleck, eller till och med att knuffa in den lite extra eller dra ut en några millimeter.

Dock märkte jag en annan konstigare sak igår. Gräsklipparen gick ut och klippte ungefär en kvart och gick tillbaka till laddningsstationen. Info visade att batterikapaciteten var cirka 1300 mAh, vilket är nästan fullt. Maxkapacitet är 1600 mAh. Laddningen påbörjades och gick upp till nästan 3000 mAh. Laddningspänning 20,4V, laddningström normala ca 1200 mA. Då trodde jag att batterit hade gett upp, trots att den "bara" laddats 400 gånger och beställde ett nytt i halvpanik för att inte behöva klippa manuellt nu när gräset växer som mest. Dock återställde den sig efter slutförd laddning och visade återigen att batterit var uppladdat till 1600 mAh.

Så mina reflektioner... antingen ÄR batterit slut ändå. Eller så är laddningen på något sätt dum, så att smutsiga laddninsbleck kan leda tiill både dålig laddning men även att gräsklipparen visar fel kapacitet. Idag har den klippt en runda normalt. Gick in till laddaren när den hade 550 mAh kvar. Så jag får se...

Display på en gräsklippare som visar batteristatus med laddningskapacitet och strömstyrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display på en robotgräsklippare som visar full batterikapacitet på 1600 mAh och en temperatur på 16,5°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
C cergod skrev:
En reflektion om batteri och laddning. Kanske någon känner igen sig. Jag har en Sileno Life 1250 (Smart), modell 2020, original firmware, ej uppdaterad. Införskaffad sommaren 2021. Jag har nu kört den ungefär 3 veckor denna säsong. Laddningsblecket blir snabbt "smutsiga" (typ damm, jord) och den får därefter inte rätt laddning. Gärsklipparen står i laddningsstationen som vanligt, men kollar jag på info så får den ingen ström. Endast negativ, dvs långsam urladdning. Dock tror den att den laddas och står kvar. Då hjälper det att rengöra laddningsbleck, eller till och med att knuffa in den lite extra eller dra ut en några millimeter.

Dock märkte jag en annan konstigare sak igår. Gräsklipparen gick ut och klippte ungefär en kvart och gick tillbaka till laddningsstationen. Info visade att batterikapaciteten var cirka 1300 mAh, vilket är nästan fullt. Maxkapacitet är 1600 mAh. Laddningen påbörjades och gick upp till nästan 3000 mAh. Laddningspänning 20,4V, laddningström normala ca 1200 mA. Då trodde jag att batterit hade gett upp, trots att den "bara" laddats 400 gånger och beställde ett nytt i halvpanik för att inte behöva klippa manuellt nu när gräset växer som mest. Dock återställde den sig efter slutförd laddning och visade återigen att batterit var uppladdat till 1600 mAh.

Så mina reflektioner... antingen ÄR batterit slut ändå. Eller så är laddningen på något sätt dum, så att smutsiga laddninsbleck kan leda tiill både dålig laddning men även att gräsklipparen visar fel kapacitet. Idag har den klippt en runda normalt. Gick in till laddaren när den hade 550 mAh kvar. Så jag får se...

[bild] [bild]
Ta och uppdatera den omedelbart, många buggar och problem som är fixade i senare firmware :)
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
M Magic-gnome skrev:
Ta och uppdatera den omedelbart, många buggar och problem som är fixade i senare firmware :)
Jag får prova det. Missade att uppdatera under vinteruppehållet, och är lite nojjig att något går fel vid uppdateringen nu mitt i maj när gräset växer för fullt. Ingen bra månad att vara utan gräsklippare. :)
 
M MickePettersson skrev:
Hej,
Jepp, blåtand, den jag har är osmart.
Tjejen föreslog samma sak för några dagar sen, ska testa det under dagen, fan om hon har rätt
Hej,
Testade med en annan telefon, samma sak.
Jag startade förbikoppling tre timmar 09:25, och då säger appen att förbikoppling slutar 21:25.

Hur har ni andra det?
Startar ni tre timmar 09:25, tex, står det väl ändå att förbikoppling slutar 12:25?
 
C cergod skrev:
Jag får prova det. Missade att uppdatera under vinteruppehållet, och är lite nojjig att något går fel vid uppdateringen nu mitt i maj när gräset växer för fullt. Ingen bra månad att vara utan gräsklippare. :)
Nu har jag uppdaterat firmware på min Gardena Sileno Life (Smart) från en Windows 10-dator. Det gick jättebra! Det var något nervös väntan under tiden uppdateringsprogrammet stegade sig igenom de sex stegen. Nu hoppas jag att gräsklipparen blir ännu bättre. :)

Skärm med uppdateringsstatus för Gardena Sileno Life robotgräsklippare visande avslutad programmerning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magic-gnome
  • Laddar…
C cergod skrev:
Nu har jag uppdaterat firmware på min Gardena Sileno Life (Smart) från en Windows 10-dator. Det gick jättebra! Det var något nervös väntan under tiden uppdateringsprogrammet stegade sig igenom de sex stegen. Nu hoppas jag att gräsklipparen blir ännu bättre. :)

[bild]
Har samma fel som du har och min är senast uppdaterad våren 2020. Har alltid funkat felfritt i 2 år innan. Så om det funkar för dig nu framåt så skriv gärna om det :)
 
Är det någon som vet var i appen menyalternativet för att ställa in avlägsna områden i trädgården tagit vägen?
 
N Nifa skrev:
Är det någon som vet var i appen menyalternativet för att ställa in avlägsna områden i trädgården tagit vägen?
Gå in på klipparen i appen. Device settings --> Areas

För det är det du menar, eller något annat?
 
  • Gilla
Nifa
  • Laddar…
R roffe99 skrev:
Gå in på klipparen i appen. Device settings --> Areas

För det är det du menar, eller något annat?
Tack. Hittade nu. Lite förvirrad först då jag trodde de tagit bort funktionen.
 
Någon som märkt några större förbättringar efter senaste uppdateringen för Sileno Life?

Uppdaterade idag utan problem men har inte märkt något, kan ju iofs bero på att jag inte haft några problem innan heller :D
 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
Tycker den blivit långsammare på att reagera på kommandon efter uppdateringen, står ”väntar..” ofta på displayen. I övrigt verkar den klippa och beter sig likadant som innan

G ekaa88 skrev:
Någon som märkt några större förbättringar efter senaste uppdateringen för Sileno Life?

Uppdaterade idag utan problem men har inte märkt något, kan ju iofs bero på att jag inte haft några problem innan heller :D
 
Okej, det har jag inte märkt av alls faktist, den enda skillnaden jag såg rent vissuelt i menyn var ju guidekabel kalibrering och sen var det den här nya funktionen med pucken man slänger ut för att kunna avgränsa ett område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.