U Utsliten och utdömd skrev:
Fick offert från marbodal och ballingslöv innan vi beställde vårt Ikea-kök i mars.

Ikea 125’ kr för komplett med vitvaror och bänkskiva
Ballingslöv 305’ exklusive spis (inkl 10% på alla stommar och 20’ i avdrag på vitvaror)
Marbodal 210’ exklusive vitvaror (inkl 15% på alla stommar)

Även om det fanns lite roligare finesser, finare lådsidor, bättre dimension på stommarna och framförallt fler färgval så blev det ändå Ikea. Gick inte motivera 2-3x priset för samma layout på kök.
När du gör jämförelser på kök så måste du räkna med montagekostnaden. Om du tar in hjälp att montera är det inte säkert Ikea blir billigast. De andra kör ofta förmonterat. ”Bara” att lyfta in

Som läget är nu så behöver du även ta med leveranstiden. Många inkl Ikea har hiskeliga leveransproblem.

Har en arbetskollega som just nu står utan kök pga att Ikea inte har gjort en komplett leverans och han kan inte montera. Ingen vet när prylarna dyker upp.
Ingen rolig situation för en familj då köket är en rätt viktig del i huset.

Inte ett ljud om ersättning från Ikea, de bara beklagar.

Det enda han kan göra är att vänta eller fixa på annat håll och returnera samt få pengarna tillbaka. Där är Ikea bra.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
Bara att hålla till tåls tills någon tar initiativet och skjuter Putler
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Någon som kan bekräfta det till 100%? Jag tror att dom slutat med det :thinking:
Vågar dom riskera sin image för att spara några kronor ...

EDIT: hittade det här
[länk]

FY FAN IKEA, så jävla lååågt av er :mad::mad::mad::mad::mad:

Mats-S Mats-S skrev:
Någon som kan bekräfta det till 100%? Jag tror att dom slutat med det :thinking:
Vågar dom riskera sin image för att spara några kronor ...

EDIT: hittade det här
[länk]

FY FAN IKEA, så jävla lååågt av er :mad::mad::mad::mad::mad:
De finns ju knappt någon annan att handla av då ryssarna står för så stor del av all Plywoodtillverkning. Bortser man från det moraliska så byter man ju inte leverantör för en miljardindustri smidigt. Tuff verklighet, men köper man inte från diktatorn så kan man ju inte ens leverera
 
  • Gilla
  • Älska
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
S SnickSnackA skrev:
Någon som vet om priset nyligen höjts på deras kök?

Har läst att dom gjorde en höjning på i snitt 9% i januari, men inget finns att hitta nu. Är det en ”smyghöjning”?

Har ritat ett kök som jag är på väg att beställa, men plötsligt ändrades priset uppåt med ca 10.000-12.000kr, vet inte exakt belopp då det var inget jag memorerade men det gick över 100.000kr strecket som var ngt jag vet jag låg under.
Vi tog ett stort komplett kök från Ikea 2017 86000.kr så de har väl inte inte blivit så dyrare?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
U
Matte001 Matte001 skrev:
När du gör jämförelser på kök så måste du räkna med montagekostnaden. Om du tar in hjälp att montera är det inte säkert Ikea blir billigast. De andra kör ofta förmonterat. ”Bara” att lyfta in

Som läget är nu så behöver du även ta med leveranstiden. Många inkl Ikea har hiskeliga leveransproblem.

Har en arbetskollega som just nu står utan kök pga att Ikea inte har gjort en komplett leverans och han kan inte montera. Ingen vet när prylarna dyker upp.
Ingen rolig situation för en familj då köket är en rätt viktig del i huset.

Inte ett ljud om ersättning från Ikea, de bara beklagar.

Det enda han kan göra är att vänta eller fixa på annat håll och returnera samt få pengarna tillbaka. Där är Ikea bra.
hade jag kunna beställa att stommarna inte skall vara ihopmonterade hos de andra leverantörerna hade jag gjort det. Så det är mer en onödig kostnad till fördel för Ikea.

självklart är det olika förutsättningar för alla
Vi kunde få allt levererat utom ungen och belysningen. Men det finns många problem med Ikea när de inte har sakerna i lager då man själv får komplettera det som saknades.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Var inne på IKEA som hastigast i går. Kartongen med stearinljus som tidigare kostat 99: - nu höjts till 149: -. Det är väl tilltaget procentuellt och i långa loppet tror i alla fall jag att många företag biter sig själva i svansen. Försäljningssiffrorna lär vika nedåt!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Witch Witch skrev:
Vi slängde just ut ett 21 år gammalt IKEA-kök.

I de andra lägenheterna har vi HTH 29 år, HTH 22 år, Marbodal 21 år, Marbodal 29 år och Ballingslöv +30.
Alla de köken i väldigt ok skick. IKEA var färdigt för sortergården.

Aldrig mer IKEA.
Frågan är dock om man fortfarande vill ha det efter 20+ år? Känner blä för vårt kök som är 14 år gammalt nu…
 
  • Gilla
  • Älska
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Var på IKEA innan jul för att planera ett köp av köksskåp till en ny tvättstuga; tre högskåp, en 140 cm bänk med underskåp samt ett väggskåp. Pris 19 000:-

Åkte dit igen den tredje januari och upptäcker att alla kataloger och plocklistor var borta. Skälet var att man precis skulle höja priset. Vi klarade oss, priset ändrades någon dag senare. Plockade senare ut de nya priserna för att jämföra och prishöjningen varierade mellan 0 och 71%. En bänkskiva höjdes från 999:- till 1709:-. I vår tvättstuga hade ökat med nästan 23%, 4300:-.

Men det är inte bara priserna som höjts, även leveranstiderna är galna, vi klarade oss hyfsat och fick nästan allt redan under januari - men två skåpluckor kommer att levereras V38, 19-26 september...
 
  • Bilden kunde inte laddas.
Matte001 Matte001 skrev:
ar en arbetskollega som just nu står utan kök pga att Ikea inte har gjort en komplett leverans och han kan inte montera. Ingen vet när prylarna dyker upp.
Ingen rolig situation för en familj då köket är en rätt viktig del i huset.
Vad är det för delar som saknas som gör att det stoppar upp fullständigt? En lådfront eller ett par gångjärn kan man väl leva utan, t.o.m. en stomme eller två.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
hade jag kunna beställa att stommarna inte skall vara ihopmonterade hos de andra leverantörerna hade jag gjort det. Så det är mer en onödig kostnad till fördel för Ikea.

självklart är det olika förutsättningar för alla
Vi kunde få allt levererat utom ungen och belysningen. Men det finns många problem med Ikea när de inte har sakerna i lager då man själv får komplettera det som saknades.
Epoq som Elgiganten säljer har också ”platta” stommar.
 
Y Yatzyn skrev:
Jag kan bekräfta. Ritade upp ett kök som jag hade möte med IKEA om. Prisindikation 20 april var 103 555kr. Nu när jag öppnar upp samma ritning den 11 maj så är prisindikationen 118 289kr.

+14% på 3 veckor!
Typ som allas löneutveckling :rofl:
 
Vi fick betala drygt 20 000 mer när vi beställde i februari jämfört med om vi hade beställt några månader tidigare. Särskilt surt eftersom vi var redo att beställa tidigare men köksritarna var tvungen att gång på gång boka in nya möten eftersom föregående säljare gjort tokigheter.

Det är som det är, vad jag personligen har svårt för är att IKEA varit så noga med att berätta att de kommer höja priserna, i vissa fall så mycket som 33 %, men redan direkt i februari kunde jag hitta artiklar som höjts avsevärt mer än så.

Efter att beställningen gjorts kunde jag även notera att minst en artikel höjts i pris under kort tid -och därefter sänkts (fläkten Underverk), så där har jag köpt en ny för 2995 och planerar att lämna tillbaka den jag köpt för 3295 (och som ännu inte anlänt). Så har man tid att vara lite om sig och kring sig kan det vara värt att hålla utkik efter artiklar som sänks i pris. Samt förstås slå en kik i Cirkulärbutiken online. Där finns ibland nästan kompletta kök till nedsatt pris som dessutom ibland sänks ytterligare 25 %.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Man får väl kanske acceptera lite oortodoxa priser när det råder kaos i de globala logistikledjorna, energipriserna rusar och det är krig i-, respektive sanktioner mot de två största trävaruexporterande länderna i Europa.

Jag tror att det är någonstans där problemet ligger. Inte i att IKEA helt plötsligt har bestämt sig för att lura sina kunder.
 
  • Gilla
  • Älska
Veronica. och 10 till
  • Laddar…
Kempa_swe
S SnickSnackA skrev:
Någon som vet om priset nyligen höjts på deras kök?

Har läst att dom gjorde en höjning på i snitt 9% i januari, men inget finns att hitta nu. Är det en ”smyghöjning”?

Har ritat ett kök som jag är på väg att beställa, men plötsligt ändrades priset uppåt med ca 10.000-12.000kr, vet inte exakt belopp då det var inget jag memorerade men det gick över 100.000kr strecket som var ngt jag vet jag låg under.
inte konstigt att de höjer då priserna på material har skjutit i höjden rejält.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.