rampante rampante skrev:
Funderar på placering och sånt när det gäller pooltekniken och värmepumpen (welldana D34).
Bland annat undrar man ju hur mkt värmepumpen låter, och om man ska med det in tankarna kring placering och så.
Tacksam för alla inspel såklart. Har en del höjdnivåer att leka med och en stor altan/pooldäck, som jag tänkte gömma allt under på nåt bra sätt.
Men om det finns avstånd man bör ta hänsyn till och så, så skriv gärna det och era tankar!
En tanke är exempelvis att sätta värmepumpen under altanen, på väggen under stora skjutpartierna (bakom trappan som syns i bild). Är 2 meter från väggen (drygt) fram till trappan börjar, och höjd på grunden/väggen upp till altanstommen är ca 80cm

Likaså fundrar jag på att ha pooltekniken under trappan. Teknikplattan ska vara ca 150x150x50cm har jag fått till mig om jag minns rätt.

Några tankar/funderingar på detta?

[bild]
Pooltekniken: Ska vara lätt att komma åt. Du vill inte krypa på alla fyra eller slå huvudet i altan-taket varannan vecka när du ska backspola (om du inte har automatisk backspolning förstås!). Cirkulationspumpen låter normalt en del, så isolera / ljuddämpa gärna teknikutrymmet (och det stjäl lite plats, även på höjden).

Värmepumpen: Det finns några poolvärmepumpar i området, de flesta monterade så långt bort det är praktiskt möjligt pga ljudet. Bakom garage, i slänter osv. Men här får någon med egen erfarenhet säga sitt! (Vi kör värmeväxlare på bergvärmen.)
 
  • Gilla
rampante och 1 till
  • Laddar…
B bingoberra skrev:
Pooltekniken: Ska vara lätt att komma åt. Du vill inte krypa på alla fyra eller slå huvudet i altan-taket varannan vecka när du ska backspola (om du inte har automatisk backspolning förstås!). Cirkulationspumpen låter normalt en del, så isolera / ljuddämpa gärna teknikutrymmet (och det stjäl lite plats, även på höjden).

Värmepumpen: Det finns några poolvärmepumpar i området, de flesta monterade så långt bort det är praktiskt möjligt pga ljudet. Bakom garage, i slänter osv. Men här får någon med egen erfarenhet säga sitt! (Vi kör värmeväxlare på bergvärmen.)
Kan bara instämma, vattenpumpen kan placeras antingen under mark vid poolen, men då bör man fundera igenom ljudisolering av denne ganska noga om man inte vill ha ett brummande ljud vid sin pool. Eller kan man bygga ett litet skjul i princip vart man vill och sätta tekniken där. Allt beror på hur tomtens förutsättningar är. Glöm inte att det är bra med lite utrymme om man behöver göra omkopplingar/vinterförvara. PVC-slangar är stela som f-n.

Poolvärmepumpen är den som låter mest, för oss i alla fall, och den bör man sätta så långt bort från folk och fä som det bara går. Tänk på grannarna, ingen vill att deras tomt dränks av ett gnisslande, brummande, skramlande ljud från värmepumpen. Mot en skog, bakom ett förråd, garage eller annat ställe där vare sig ni eller grannarna hör den kan funka. Vissa i området har sin ut mot gatan, vilket jag tycker är lite tveksamt, men kanske den placering som är "bäst" ändå... Det går att sätta paneler på sidorna i alla fall som dämpar ljudet lite, se bara till att det är fritt bakom och framför.

/S
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Placera inte cirkulationspump, sandfilter etc. under altanen. Det blir bara omständigt att underhålla, trångt och dessutom fuktigt.

Upplever inte att moderna poolvärmepumpar låter särskilt mycket. Dessutom går de ju inte hela tiden, i synnerhet inte under sommaren, förvisso beroende på var man bor.
 
E Erik Bodin skrev:
Placera inte cirkulationspump, sandfilter etc. under altanen. Det blir bara omständigt att underhålla, trångt och dessutom fuktigt.

Upplever inte att moderna poolvärmepumpar låter särskilt mycket. Dessutom går de ju inte hela tiden, i synnerhet inte under sommaren, förvisso beroende på var man bor.
Teknikrummet tänkte jag ha under altanen, men med dörr in till, så det blir inte att man behöver krypa in och härja, utan enkelt tillgängligt...
 
rampante rampante skrev:
Teknikrummet tänkte jag ha under altanen, men med dörr in till, så det blir inte att man behöver krypa in och härja, utan enkelt tillgängligt...
OK, det blir nog bra. Själv har jag en (ganska tung) lucka i trädäcket som jag måste lyfta på och sedan ta spjärn med armarna och häva mig ner under däcket varje gång jag ska backspola…
 
E Erik Bodin skrev:
OK, det blir nog bra. Själv har jag en (ganska tung) lucka i trädäcket som jag måste lyfta på och sedan ta spjärn med armarna och häva mig ner under däcket varje gång jag ska backspola…
Det låter lite halvjobbigt. Då vi ska ha "uteklinker på tassar" på altanen, så blir det inte så lättillgängligt att ha hål i altanen att ta sig ner i :)
 
Och idag har vi fått leveransbesked på poolen... 20220601...
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Våra altaner idag så har vi en sarg bestående av 3st 95mm breda trycka brädor, vilket ju är en väldigt vanlig lösning. Nu skall vi sätta uteklinkers på piedestaler uppe på altanen, och då blir det ju inte så snyggt med träsarg. Fick en tanke om att sätta "sockelskiva" i grå färg istället - vad tror ni om det? Den borde man väl då kunna sätta direkt på de tryckta brädorna - det behöver ju inte luftas eller något sånt som om man sätter det mot en vanlig grundkonstruktion.

Dvs som såhär, fast på sargen istället för under sargen: https://www.styleroom.se/album/5791...-fonster-nu-fortsatter-vi-med-utekok-och-pool
 
De kan nog bli snyggt! Men visst brukar man sätta sådana med en luftspalt. Det blir väl iofs inte helt tätt mot sargen om du har litet mellanrum mellan brädorna. Annars är det lätt ordnat med tunna läkt lr typ remsor av mazonite
 
richardtenggren
Pallbrickor är ju annars trevliga :)
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Våra altaner idag så har vi en sarg bestående av 3st 95mm breda trycka brädor, vilket ju är en väldigt vanlig lösning. Nu skall vi sätta uteklinkers på piedestaler uppe på altanen, och då blir det ju inte så snyggt med träsarg. Fick en tanke om att sätta "sockelskiva" i grå färg istället - vad tror ni om det? Den borde man väl då kunna sätta direkt på de tryckta brädorna - det behöver ju inte luftas eller något sånt som om man sätter det mot en vanlig grundkonstruktion.

Dvs som såhär, fast på sargen istället för under sargen: [länk]
De sockelskivor jag tittat på måste monteras med luftspalt. Men pallningsbrickor är en smart lösning som @richardtenggren skrev (y)
 
  • Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
Vad är pallbrickor för nåt?
 
är inte detta alternativ till Automower och Worx en jäkligt trevlig variant...

Den väckte habegär hos mig iallafall även att jag är inbiten Automowerägare sen 10 år tillbaka...
 
rampante rampante skrev:
är inte detta alternativ till Automower och Worx en jäkligt trevlig variant...
[media]
Den väckte habegär hos mig iallafall även att jag är inbiten Automowerägare sen 10 år tillbaka...
Den såg trevlig ut! Var kan man hitta en sån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.