Hej,

Tänkte bygga ett litet primitivt växthus, har ett antal begagnade fönster med mått ca 55cm x 140,4 cm. Dom har vanliga lyftgångjärn. Hur stor öppning bör jag göra för att fönstrena ska passa och gå att öppna och stänga?

Någon som vet om det går att köpa lyftgångjärn fast bara "hanen"? På fönstren finns redan "honan" enligt bifogad bild. Målad metallfäste för fönster, sannolikt ena delen av ett lyftgångjärn, placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]

55 cm blir vell lite smalt för att komma åt växterna .
2 x 55 blir vell perfekt .
Tack, tänkte dock om det går att bara köpa "hanen", behöver inte båda delarna.

Ska vara 4 fönster på långsida och två på kortsida. Jag undrade mest om hur bred öppningen blr vara mellan reglarna.

Tomture61
Tror inte du kan köpa ett halvt gångjärn.
19 kr är vell inget att oja sig över :D

Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror inte du kan köpa ett halvt gångjärn.
19 kr är vell inget att oja sig över :D
Nä inte dyrt men onödigt, resursslöseri :)

Tror att det är mer resursslöseri att förpacka ett komplett gångjärn i två förpackningar när det inte kostar mer.

A Argastesnickaren skrev:
Tror att det är mer resursslöseri att förpacka ett komplett gångjärn i två förpackningar när det inte kostar mer.
Jag har köpt bult och mutter på lösvikt på Ojanperä, dom var oförpackade. Tänkte bara om det finns att köpa bara en del av gångjärnet någonstans så är väl det bra. Men finns det inte... ja då kommer jag köpa det som finns förstås ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.