Suhagg Suhagg skrev:
Kör firmware uppdatering med kabel nu. Stått och tuggat i 4tim. Törs man avbryta eller ska den bara få stå?
Låt den stå... det tar sin tid.
Avbryter du så tror jag garanterat att du får lämna in den sen för återställning.
 
M mxjolle skrev:
Låt den stå... det tar sin tid.
Avbryter du så tror jag garanterat att du får lämna in den sen för återställning.
Steg 1,2 gick snabbt, steg 3 stannade på helt klar i 4tim. Startade om skiten mitt i.

Nu rasslade allt igenom på 5min
 
Hej
Hjälper min mor med robotköp till hennes villa med ca 750 kvm gräsmatta. Tänkte köpa en Sileno förra säsongen men blev inte av. Har det kommit några nya modeller redan i år? Verkar dyka upp modeller som heter "Lona" nu.

Eller är en McCulloch ett bra kap nu med nedsatt pris hos Classe?
https://www.clasohlson.com/se/Robotgräsklippare-McCulloch-ROB-S800/p/41-2433
Tar gärna emot köpråd
 
Redigerat:
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
N naikon skrev:
Hej
Hjälper min mor med robotköp till hennes villa med ca 750 kvm gräsmatta. Tänkte köpa en Sileno förra säsongen men blev inte av. Har det kommit några nya modeller redan i år? Verkar dyka upp modeller som heter "Lona" nu.

Eller är en McCulloch ett bra kap nu med nedsatt pris hos Classe?
[länk]
Tar gärna emot köpråd
Ja, årets modell heter LONA efter modellbetäckningen och har stöd för AI-funktioner som ska släppas inom kort! Bla granngården har väldigt bra pris just nu på Sileno Life utan LONA 700 för 9.495 kr

https://www.granngarden.se/robotgra...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Årets modell:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5322027
 
N naikon skrev:
Hej
Hjälper min mor med robotköp till hennes villa med ca 750 kvm gräsmatta. Tänkte köpa en Sileno förra säsongen men blev inte av. Har det kommit några nya modeller redan i år? Verkar dyka upp modeller som heter "Lona" nu.

Eller är en McCulloch ett bra kap nu med nedsatt pris hos Classe?
[länk]
Tar gärna emot köpråd

Skulle säga att du får en bra klippare om du väljer någon gardena-modell.
LONA är ett system som ger möjlighet till att avgränsa klippområde via app. Klipparen gör en kartbild över området där du sedan kan sätta gränser för klippning etc.

Har du en normal gräsmatta så funkar det bra utan detta imho. Sedan är det alltid bra att hålla funktionen på en rimlig nivå, annars finns risken att du får ge mycket support ...
 
E etompau skrev:
"Den andra symbolen" - tolkar det som att det då är en batterisymbol utan pil eller "stickkontakt"?!
Låter som något inte är helt korrekt här. Kanske ett defekt batteri.
Kontaktade gardena,laddningen ska fungera, även när resten av systemet/kablarna inte är anslutna. Ska leta glappkontakt när jag kommer hem.
 
Redigerat:
S svetsnisse skrev:
Kontaktade gardena,laddningen ska fungera, även när resten av systemet/kablarna är anslutna. Ska leta glappkontakt när jag kommer hem.
Det är bra att dubbelkolla installationen, men är det en helt ny klippare så tycker jag grejorna ska funka direkt ur kartongen utan någon egen felsökning.

Har den varit i bruk något/några år så kolla att laddblecken är rena och oxidfria. Vid behov putsa av dom med schottesvamp eller fin smärgelduk.
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
Vilken modell har bättre terrängegenskaper? Den med ett eller med två framhjul?
 
stanlund2 stanlund2 skrev:
Vilken modell har bättre terrängegenskaper? Den med ett eller med två framhjul?
Med 2 hjul så går den inte ner i gropar lika agresivt.
Mindre risk att fastna eller att knivdisken skär ner i mattan.
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
Hur mycket bör man avgränsa med slingan?

Behöver man gå runt träd, studsmattor osv?
 
Hur lägga guidekabeln här? Laddstationen är tänkt att finnas vid uttaget

Schematisk illustration av trädgård med angivet uttag för laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Fellen skrev:
Hur mycket bör man avgränsa med slingan?

Behöver man gå runt träd, studsmattor osv?
Träd brukar inte vara något problem så länge som rötterna är under mark. Om trädets bas lutar för mycket så att klipparen kan köra upp på det är det ett problem, men går stammen mer eller mindre rakt ner är det inga problem.

På samma vis kan klipparen fastna på bågarna mellan benen på studsmattan. Detta kan man lösa genom att gräva ner benen en dm eller sätta fast en planka på dem så att hindret blir lite högre och klipparen därför inte kan fastna.

Jag föredrar när man gräver ner benen. Det blir snyggare, men å andra sidan kan man inte flytta studsmattan om man vill det – inte utan att gräva om i alla fall.

För egen del kör jag generellt mjuka hinder, skydda med kabel, hårda hinder, låt roboten studsa.
 
  • Gilla
Fellen och 2 till
  • Laddar…
Hola!

Beställde en Lona 700 igår för att slippa skrämma grannskapet med bensinklipparen.

En fundering, fungerar den med Google Home? Hittar bara att Alexa funkar.
 
stanlund2 stanlund2 skrev:
Hur lägga guidekabeln här? Laddstationen är tänkt att finnas vid uttaget

[bild]
Dra kabeln ner mot den nedre smala klippytan.
 
M Mawe85 skrev:
Hola!

Beställde en Lona 700 igår för att slippa skrämma grannskapet med bensinklipparen.

En fundering, fungerar den med Google Home? Hittar bara att Alexa funkar.
Du får använda IFTTT för integration mellan gardena smart och Google Home.

https://ifttt.com/connect/gardena_smart_system/google_assistant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.