T
ulfben ulfben skrev:
Planering + konstruktionsritning + aggregat (Heru 160 EC) och installationskit går på 65 400kr hos Soliduct. De erbjuder i princip ett fast takpris.
Spännande, lycka till! Ska förhoppningsvis också installera FTX i sommar i en 1,5-plans villa med källare. Hur föll valet på ett Heru-aggregat? Funderar på Swegon eller Flexit också.
 
  • Gilla
Wennbergp
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Hur föll valet på ett Heru-aggregat? Funderar på Swegon eller Flexit också.
Jag tycker att alla aggregat i den här prisklassen verkar relativt likvärdiga (kapacitet / funktionalitet), och det finns få konsumentrecensioner att läsa för att bilda sig en uppfattning om ergonomi.

Vad som avgjorde för mig var styrningen. Heru har appstöd som standard, trådlös touchpanel som standard samt Modbus via TCP/IP. Det bådar för att jag borde kunna integrera ventilationen i vårt smarta hem-system (home assistant). Här är en tråd om detta.

Men jag ska ärligt säga att jag inte vet hur mycket styrning ventilationen kommer behöva. Jag inbillar mig att det finns mycket att vinna på att exempelvis sänka vent när vi inte är hemma, eller om spotpriset är galet högt när utetemp är galet låg. Eller att "ladda" sval luft på sommarnätter så huset inte värms upp så mycket under dagen.

Men allt det där är bara lösa tankar. Huvudsaken är att jag aldrig vill tvingas upp på vinden för att justera eller läsa av.
 
Redigerat:
  • Gilla
extcon och 4 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Vi ska snart ta leverans av ett FTX kit från Soliduct, så jag tänkte börja dokumentera vår installation här.

Huset är en tegelvilla från 1970, betongbjälklag, 111kvm + 111kvm källare, självdragsventilation och luft-vatten värmepump, på Gotland. Det är vårt första hus. Vi köpte från ett dödsbo och flyttade in förra hösten. Insåg snabbt att förstaplan helt saknade friskluftsventiler. I praktiken ventilerar vi "övervåningen" med friskluft från källartrappan och det når inga sovrum. Lukt från matlagning, även med spisfläkten igång, hänger kvar 8-10 timmar. :D

Istället för att göra hål i ytterväggarna och dra in buller och skit från gatan, så väljer vi att göra en modern ventilationslösning med värmeåtervinning.

Placeringen av aggregatet nära sovrummen är inte optimal men vi vill ha friskluftsintaget på norrsidan för svalka på sommaren. Jag tror och hoppas att en vibrationsdämpande platform + lösullen innebär att vi slipper höra själva aggregatet.

På tall om lösull! Utöver ventilationen så tänkte vi passa på att tilläggsisolera vinden och göra lite el- och installationsjobb när vi ändå håller på där uppe. Det här är planen för sommarlovet:

- riva golvet som ligger där uppe idag
- suga ut allt kutterspån
- dra fram takdosor i alla rum där det saknas (här är mest lamputtag i ytterväggarna)
- bygga boxar för takhögtalare i vardagsrummet (Atmos)
- (förhoppningsvis: lägga rör / fiska nätverkskablar, om vi kommer åt innerväggarna uppifrån)
- bytta till isolerad vindslucka med trappa
- bättra på ångspärren
- bygga ny, högre, landgång
- bygga plattform för FTX-aggregatet
- ta bort alla gamla självdragskanaler samt dra om imkanalen så den går ut via murstocken
- dra nya ventilationsrören
- sprutisolera med glasull

Igår påbörjade jag arbetet med att öppna upp för sugbilen.

[bild]

Med tanke på virkespriserna så försöker jag rädda brädorna för att återanvända dem till nya landgången sen.
[bild]

Det tar lite tid, men jag fick gjort ~halva utrymmet idag. Ska försöka ta resten imorgon.
[bild]
Hej. Kul projekt. Ska man inte ha lika mycket luft in som ut? Är intresserad av att sätta in något agregat hemma
 
Kul projekt!

Har ett 100 år gammalt hus som jag tilläggsisolerade och satte in FTX ventilation och
inlopp i marken 40m.

Fungerar superbra. Mycket fin luft!
 
ulfben ulfben skrev:
Vi ska snart ta leverans av ett FTX kit från Soliduct, så jag tänkte börja dokumentera vår installation här.

Huset är en tegelvilla från 1970, betongbjälklag, 111kvm + 111kvm källare, självdragsventilation och luft-vatten värmepump, på Gotland. Det är vårt första hus. Vi köpte från ett dödsbo och flyttade in förra hösten. Insåg snabbt att förstaplan helt saknade friskluftsventiler. I praktiken ventilerar vi "övervåningen" med friskluft från källartrappan och det når inga sovrum. Lukt från matlagning, även med spisfläkten igång, hänger kvar 8-10 timmar. :D

Istället för att göra hål i ytterväggarna och dra in buller och skit från gatan, så väljer vi att göra en modern ventilationslösning med värmeåtervinning.

Placeringen av aggregatet nära sovrummen är inte optimal men vi vill ha friskluftsintaget på norrsidan för svalka på sommaren. Jag tror och hoppas att en vibrationsdämpande platform + lösullen innebär att vi slipper höra själva aggregatet.

På tall om lösull! Utöver ventilationen så tänkte vi passa på att tilläggsisolera vinden och göra lite el- och installationsjobb när vi ändå håller på där uppe. Det här är planen för sommarlovet:

- riva golvet som ligger där uppe idag
- suga ut allt kutterspån
- dra fram takdosor i alla rum där det saknas (här är mest lamputtag i ytterväggarna)
- bygga boxar för takhögtalare i vardagsrummet (Atmos)
- (förhoppningsvis: lägga rör / fiska nätverkskablar, om vi kommer åt innerväggarna uppifrån)
- bytta till isolerad vindslucka med trappa
- bättra på ångspärren
- bygga ny, högre, landgång
- bygga plattform för FTX-aggregatet
- ta bort alla gamla självdragskanaler samt dra om imkanalen så den går ut via murstocken
- dra nya ventilationsrören
- sprutisolera med glasull

Igår påbörjade jag arbetet med att öppna upp för sugbilen.

[bild]

Med tanke på virkespriserna så försöker jag rädda brädorna för att återanvända dem till nya landgången sen.
[bild]

Det tar lite tid, men jag fick gjort ~halva utrymmet igår kväll. Ska försöka ta resten idag.
[bild]
Luftintag från norrsidan ger inte svalare luft. Luften har samma temperatur på sydsidan.
 
  • Gilla
Pontus Lundell
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Luftintag från norrsidan ger inte svalare luft. Luften har samma temperatur på sydsidan.
Den solenergi som träffar en vertikal vägg är inte försumbar, speciellt inte en mörk tegelvägg. Det rör sig om kanske runt 900 W/kvm.

När jag skriver detta så har vi 28(!) grader varmt på södra fasaden, men bara 10 grader på norra fasaden. En bit ut i trädgården ser vi 22 grader åt väst och 18 grader åt öst.

Hur menar du att lufttemperaturen skulle vara samma?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dag22 och 2 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Vi ska snart ta leverans av ett FTX kit från Soliduct, så jag tänkte börja dokumentera vår installation här.

Huset är en tegelvilla från 1970, betongbjälklag, 111kvm + 111kvm källare, självdragsventilation och luft-vatten värmepump, på Gotland. Det är vårt första hus. Vi köpte från ett dödsbo och flyttade in förra hösten. Insåg snabbt att förstaplan helt saknade friskluftsventiler. I praktiken ventilerar vi "övervåningen" med friskluft från källartrappan och det når inga sovrum. Lukt från matlagning, även med spisfläkten igång, hänger kvar 8-10 timmar. :D

Istället för att göra hål i ytterväggarna och dra in buller och skit från gatan, så väljer vi att göra en modern ventilationslösning med värmeåtervinning. Så här ser ritningen ut just nu:

Placeringen av aggregatet nära sovrummen är inte optimal men vi vill ha friskluftsintaget på norrsidan för svalka på sommaren. Jag tror och hoppas att en vibrationsdämpande platform + lösullen innebär att vi slipper höra själva aggregatet.

På tall om lösull! Utöver ventilationen så tänkte vi passa på att tilläggsisolera vinden och göra lite el- och installationsjobb när vi ändå håller på där uppe. Det här är planen för sommarlovet:

- riva golvet som ligger där uppe idag
- suga ut allt kutterspån
- dra fram takdosor i alla rum där det saknas (här är mest lamputtag i ytterväggarna)
- bygga boxar för takhögtalare i vardagsrummet (Atmos)
- (förhoppningsvis: lägga rör / fiska nätverkskablar, om vi kommer åt innerväggarna uppifrån)
- bytta till isolerad vindslucka med trappa
- bättra på ångspärren
- bygga ny, högre, landgång
- bygga plattform för FTX-aggregatet
- ta bort alla gamla självdragskanaler samt dra om imkanalen så den går ut via murstocken
- dra nya ventilationsrören
- sprutisolera med glasull

Igår påbörjade jag arbetet med att öppna upp för sugbilen.

[bild]

Med tanke på virkespriserna så försöker jag rädda brädorna för att återanvända dem till nya landgången sen.
[bild]

Det tar lite tid, men jag fick gjort ~halva utrymmet igår kväll. Ska försöka ta resten idag.
[bild]
När vi monterade vårt Heru aggregat som oxå tyvärr hamnade ovanför sovrummet hängde vi upp det i spännband i takstolarna. Blev väldigt lyckat
 
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
G gabrielrosen skrev:
Härligt!! Jag har själv precis installerat FTX i mitt 70-tals hus med källare. Riktigt kul faktiskt och med bra resultat hittills, man känner skillnad direkt när man haft självdrag innan.
Tänker att jag ska installera ett FTX nästa år. Har bergvärme och tänker koppla på ett kylbatteri. Är det något du har gjort? Isåfall hur löste du det med källaren? då det redan är gränsfall till för kallt där nere.
 
G1anz G1anz skrev:
Tänker att jag ska installera ett FTX nästa år. Har bergvärme och tänker koppla på ett kylbatteri. Är det något du har gjort? Isåfall hur löste du det med källaren? då det redan är gränsfall till för kallt där nere.
Vi har separerat kylbatterier för de rum med tilluft där vi önskar kyl och det är inte i källaren
 
  • Gilla
bollen
  • Laddar…
P Parhus skrev:
Vi har separerat kylbatterier för de rum med tilluft där vi önskar kyl och det är inte i källaren
Ja de kan man ju sätta var man vill,smart! Har du en rumsgivare för bara de rummen då?
 
G1anz G1anz skrev:
Tänker att jag ska installera ett FTX nästa år. Har bergvärme och tänker koppla på ett kylbatteri. Är det något du har gjort? Isåfall hur löste du det med källaren? då det redan är gränsfall till för kallt där nere.
När jag installerade ventaggregatet så satte jag flera utsug i källaren och det gjorde att klimatet blev ungefär lika som i markplan, (var lite orolig för radon) man stänger ju ventilerna i grunden . Ang kylbatterier tänk på att det kondenserar en del så man bör ta rätt på kondensvattnet och gärna ha styrning på kylan så den inte understiger kondenstemperaturen…på jobbet har vi ställt det på 14 grader, gör man inte det finns risk att det droppar ur ventkanalerna. Det där blev lite för krångligt för mig att jag inte ansåg det vara värt det , Med roterande slår man ju av värmeväxlaren på sommaren, sen slog jag av ventilationen på dagen när det var varmt och körde den bara på kvällen/natten och det funkade för att hålla dräglig temperatur
 
  • Gilla
G1anz
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
~22-27 kubik spån, uppskattad kostnad 17 000kr. Måste köras till Roma för att deponera så beroende på hur väl spånen komprimerar i sugbilen så kan det bli många och långa körningar innan allt kommit iväg. (jag jade ju helst donerat till fjärrvärmeverket en kilometer bort, men de vill inte ha det.)

500mm lösull + isolerskivor mot luftspalten, 36 400kr (offert).
Låter som mina upplevelser hos återvinningen i Visby...
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
S Senior skrev:
Låter som mina upplevelser hos återvinningen i Visby...
I Ljugarn tas det ytterst sällan betalt så någon konsekvens finns inte. I Hemse är det lite hipp som happ.
 
  • Gilla
Senior
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
I Ljugarn tas det ytterst sällan betalt så någon konsekvens finns inte. I Hemse är det lite hipp som happ.
Man kunde tro att brännbart skulle vara gratis att lämna, GEAB eldar ju med det. De borde egentligen betala!
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
G1anz G1anz skrev:
Tänker att jag ska installera ett FTX nästa år. Har bergvärme och tänker koppla på ett kylbatteri. Är det något du har gjort? Isåfall hur löste du det med källaren? då det redan är gränsfall till för kallt där nere.
Vi installerade FTX i höstas i vårt 60-talshus med källare (aggregat med mera på kallvind). Vi drog ned både tilluft och frånluft till källaren, med fler frånluftdon än tilluft, i syfte att få ett flöde ned från entreplan till källaren (öppen trappa ned). Allmänt ger FTX en jämnare temperatur i huset och luften blir ju förvärmd så källaren blir nog lite varmare bara av det.

För övrigt hoppas jag på att vi märker den stora skillnaden till sommaren då luften väldigt ofta "stod still" eller åtminstone kändes som det i vårt hus. Nu har det mest märkts av i sovrum att det känns mindre instängt på morgonen.
 
  • Gilla
ErikWestman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.