Så nu kunde man uppdatera siffror för solcellerna också. Det fanns inte när jag fyllde i första gången. Det är inte många av de 194 st som angett solceller som fyllt i. Ska bli intressant att se en ny uppdatering av artikeln när fler uppdaterat.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Årsproduktion och såld el fanns inte med från början. Sedan det lades till har lite drygt en fjärdedel än så länge fyllt i dessa uppgifter.
 
  • Skärmdump av ett diskussionsforums filter för årsproduktion och såld el från solceller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotografen Fotografen skrev:
..hursomhelst, det vore på sitt sätt trevligt med andra lösningar än att bygga nya kärnkraftverk, det behovet går inte att spara bort hur man än försöker. Speciellt inte med elbilar.
Vad är felet med att bygga nya kärnkraftverk? Nu när vidskepelsen från 80-talet förhoppningsvis är borta.

Fotografen Fotografen skrev:
... För att det ska räcka till även framöver måste vi bygga nya väderoberoende kraftverk när de vi har är slut om ~20 år.
Har du bättre alternativ än kärnkraft i botten? Jag vill påstå att det tar åtminstone 20 år från den dag vi säger "Bygg Nu!" till att verket fasar in.
Självklart går det att bygga på kortare tid än så, det gör man i andra länder (ja, inte Finland då... :p). Vad är det som tar sådan tid? Tillståndsprocesser av allsköns slag skulle jag tro. Kanske man kan göra där som man vill göra för slumpkraftsgeneratorerna, tvinga eller muta sig till acceptans.

Det är bara en politisk vilja som saknas. Men vi vill väl följa Tyskland ner i avgrunden gissar jag...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
En utmaning är finansiering. Att låsa kapital för en osäker avkastning långt fram lockar inte investerare. Med tanke på den intensiva teknikutveckling som sker inom andra alternativ så kan det bli svårt att räkna hem. Dessutom tar det lång tid att bygga upp ny kärnkraft, även om man skyndar på processen.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ja, vi menar att de som har fjärrvärme i genomsnitt förbrukar 12 000 kWh/år (11 527 just nu) i ”hushållsel, med mera” utöver den energi som går åt till fjärrvärme.
Hej,

Är det så, då är det inte det jag förväntade.

Är det ett ”dåligt underlag”, eller ett för litet underlag för att ge en bra ”bild” av skillnaden, eller finns det en annan förklaring? Elbilsladdning, eller något annat?

Just nu har jag något brydd över resultatet?

För de husägare som använder pellets, fjärrvärme och även vedpanna vore det nog bra om man kunde ”gräva djupare” i orsakerna.

Är kunden intresserad av att hålla nere kostnaderna då borde elanvändningen för de som använder pellets, fjärrvärme och vedpanna kunna vara i nivån 5–8 MWh/år lägre, d.v.s. hälften eller mindre.

Bryr man sig inte om kostnaderna då är det naturligtvis en annan sak.

Det går att påverka sin energianvändning och sina kostnader (utgifter) om man vill.

De första10 åren, sedan jag köpt huset, behövdes (i snitt över 10 år) 42 638 kWh/år (el/ved/oljepanna)

Jag satte in bergvärme, och bytte till LED-lampor. 2020 behövde huset totalt 13 870 kWh el, varav 6 744 kWh till värme och varmvatten och 7 126 kWh till övrigt. Ca 0,5 m2 ved/år. Håller nu bl.a. på att byta ut vitvaror och installera ett bättre mätsystem.

När jag för ca 15 år sedan höll på med att koppla in bergvärmen då förklarade en energikonsult, som även var energirådgivare i en kommun, (i en diskussion på ”nätet”) att det var ett ”dåligt beslut” Jag skulle aldrig kunna räkna hem bergvärme, han föreslog fjärrvärme eller pellets.

Det är viktigt att vi får bra rådgivning! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

Är det så, då är det inte det jag förväntade.

Är det ett ”dåligt underlag”, eller ett för litet underlag för att ge en bra ”bild” av skillnaden, eller finns det en annan förklaring? Elbilsladdning, eller något annat?

Just nu har jag något brydd över resultatet?

För de husägare som använder pellets, fjärrvärme och även vedpanna vore det nog bra om man kunde ”gräva djupare” i orsakerna.

Är kunden intresserad av att hålla nere kostnaderna då borde elanvändningen för de som använder pellets, fjärrvärme och vedpanna kunna vara i nivån 5–8 MWh/år lägre, d.v.s. hälften eller mindre.

Bryr man sig inte om kostnaderna då är det naturligtvis en annan sak.

Det går att påverka sin energianvändning och sina kostnader (utgifter) om man vill.

De första10 åren, sedan jag köpt huset, behövdes (i snitt över 10 år) 42 638 kWh/år (el/ved/oljepanna)

Jag satte in bergvärme, och bytte till LED-lampor. 2020 behövde huset totalt 13 870 kWh el, varav 6 744 kWh till värme och varmvatten och 7 126 kWh till övrigt. Ca 0,5 m2 ved/år. Håller nu bl.a. på att byta ut vitvaror och installera ett bättre mätsystem.

När jag för ca 15 år sedan höll på med att koppla in bergvärmen då förklarade en energikonsult, som även var energirådgivare i en kommun, (i en diskussion på ”nätet”) att det var ett ”dåligt beslut” Jag skulle aldrig kunna räkna hem bergvärme, han föreslog fjärrvärme eller pellets.

Det är viktigt att vi får bra rådgivning! :)
Vi har räknat på fjärrvärme kontra bergvärme.

Förutsättningarna:
Fjärrvärme: 90,6 öre/kWh och fast kostnad på 4368 kr per år.
eller
Fjärrvärme: 90,6 öre, 0 kr i fast kostnad per år,en enda insats om 33.800 kr
Obegränsad livslängd, inga servicekostnader.

kontra:
Totalkostnad bergvärme: 160.000 kr.
VP livslängd 15 år, eller livslängd 20 år inkl. kompressorbyte 25.000 kr. Ny VP 95.000 kr inkl. byte.

Vi har inte kunnat hitta någon ekonomisk fördel för en normal villa för att installera bergvärme, hur vi än räknar.

Hur skulle ni räkna? Uteslut ved, solceller.

Vi har räknat inkl. moms nät: 89 öre, el. 110 öre, även 95 öre. Räkna gärna med ett annat elpris om ni vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Vi har räknat på fjärrvärme kontra bergvärme.

Förutsättningarna:
Fjärrvärme: 90,6 öre/kWh och fast kostnad på 4368 kr per år.
eller
Fjärrvärme: 90,6 öre, 0 kr i fast kostnad per år,en enda insats om 33.800 kr
Obegränsad livslängd, inga servicekostnader.

kontra:
Totalkostnad bergvärme: 160.000 kr.
VP livslängd 15 år, eller livslängd 20 år inkl. kompressorbyte 25.000 kr. Ny VP 87.000 kr inkl. byte.

Vi har inte kunnat hitta någon ekonomisk fördel för en normal villa för att installera bergvärme, hur vi än räknar.

Hur skulle ni räkna? Uteslut ved, solceller.
Vad som blir mest lönsamt i ditt fall beror helt på hur mycket värme huset förbrukar.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad som blir mest lönsamt i ditt fall beror helt på hur mycket värme huset förbrukar.
Precis. Jag har inte angett vad husen förbrukar. Det är det som är själva finessen här.
Det som jag önskade är att ni räknar ut utifrån ert eget perspektiv. Någon intresserad?
 
U
J Jan Young skrev:
Vi har räknat på fjärrvärme kontra bergvärme.

Förutsättningarna:
Fjärrvärme: 90,6 öre/kWh och fast kostnad på 4368 kr per år.
eller
Fjärrvärme: 90,6 öre, 0 kr i fast kostnad per år,en enda insats om 33.800 kr
Obegränsad livslängd, inga servicekostnader.

kontra:
Totalkostnad bergvärme: 160.000 kr.
VP livslängd 15 år, eller livslängd 20 år inkl. kompressorbyte 25.000 kr. Ny VP 95.000 kr inkl. byte.

Vi har inte kunnat hitta någon ekonomisk fördel för en normal villa för att installera bergvärme, hur vi än räknar.

Hur skulle ni räkna? Uteslut ved, solceller.

Vi har räknat inkl. moms nät: 89 öre, el. 110 öre, även 95 öre. Räkna gärna med ett annat elpris om ni vill.
det beror ju helt på vart man bor
Vi har installationskostnader på fjärrvärme på 67.000kr, fast avgift på 6700kr/år och 0.93kr/kwh
Då ser kalkylen helt annorlunda ut mot en LVVP som har kostar 125’ i installation och cop 3 med totalt elpris på 1.5kr/kwh (troligen högre i framtiden)

förbrukade 21 Mwh/år (totalt) med elpanna + 2 kubik ved

edit: räknar jag på ett värmebehov på 15Mwh/år (hus byggt 1850) så är kostnaden för vp (cop3) 10.000kr/år räknat på 2kr/kwh.
Kostnad för fjärrvärme är 20.000kr/år
Så på 15 år har jag finansierat en ny vp genom att inte installera fjärrvärme. Inte räknat på installationskostnaden för FV.
Första pumpen är då finansierad redan efter 8år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Vi har räknat på fjärrvärme kontra bergvärme.

Förutsättningarna:
Fjärrvärme: 90,6 öre/kWh och fast kostnad på 4368 kr per år.
eller
Fjärrvärme: 90,6 öre, 0 kr i fast kostnad per år,en enda insats om 33.800 kr
Obegränsad livslängd, inga servicekostnader.

kontra:
Totalkostnad bergvärme: 160.000 kr.
VP livslängd 15 år, eller livslängd 20 år inkl. kompressorbyte 25.000 kr. Ny VP 95.000 kr inkl. byte.

Vi har inte kunnat hitta någon ekonomisk fördel för en normal villa för att installera bergvärme, hur vi än räknar.

Hur skulle ni räkna? Uteslut ved, solceller.

Vi har räknat inkl. moms nät: 89 öre, el. 110 öre, även 95 öre. Räkna gärna med ett annat elpris om ni vill.
Hej,

Beräkning av ungefärligt rörlig kostnad för mitt elpris förra året (2021)
Enligt konsumenternas energimarknadsbyrå var ”Medelpris år 2021” 43,2 kr/kWh + moms = 0,54 öre /kWh ink moms
https://www.energimarknadsbyran.se/.../elpriser-statistik/manadspriser-pa-elborsen/
Energiskatt 33 öre/kWh ink moms el överföring 11 öre kWh ink moms = 0,44 öre /kWh ink moms

Elpriset förra året (2021) var alltså ca (0,54+0,44) = 0,98 öre /kWh ink moms

En snabb, grov och schematisk överslagsberäkning jämförande fjärrvärme/bergvärme där jag bor.

Jag hade (i snitt över 10 år) en elanvändning på 42 638 kWh/år före bergvärmen installerades.
Fjärrvärmeleverantören där jag bor har en ”Prisjämförelse 2022 Fjärrvärme villa”. Jag hämtar indata därifrån.

Med en årlig energianvändning på 30 000 kWh i fjärrvärme kostar det 25 065 kronor/år ink moms. (fast + rörlig del)

Om jag använde 6 744 kWh (2020) till värme och varmvatten i mitt hus så kostar det (med 1 kr/kWh) 6 744 kr/år (25 065–6 744= kr /år = 18 321 kr/år

Med en årlig energianvändning på 40 000 kWh i fjärrvärme kostar det 33 840 kronor/år ink moms. (fast + rörlig del). (33 840–6 744= kr /år = 27 096 kr/år

Jag har överskottsvärme i huset under sommaren och har förberett på att kyla huset genom rotation av vattnet i borrhålen. Sedan själva investeringen av detta är betalad så innebär det en låg kostnad för kylning (kan t.o.m. innebära en vinst)

Jag satte in bergvärmepumpen 2007 d.v.s. för 15 år sedan;
  • Skillnad (lägre kostnad för bergvärme) vid 30 000 kWh i fjärrvärme/år 15x 18 321= 274 815 kr
  • Skillnad (lägre kostnad för bergvärme) vid 40 000 kWh i fjärrvärme/år 15x 27 096 = 406 035 kr
Detta är en grov överslagsberäkning, priser och värmebehov varierar mellan åren,

Vad har jag missat?
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej, Är det så, då är det inte det jag förväntade.
Är det ett ”dåligt underlag”, eller ett för litet underlag för att ge en bra ”bild” av skillnaden, eller finns det en annan förklaring? Elbilsladdning, eller något annat?

Just nu har jag något brydd över resultatet?

För de husägare som använder pellets, fjärrvärme och även vedpanna vore det nog bra om man kunde ”gräva djupare” i orsakerna.

Är kunden intresserad av att hålla nere kostnaderna då borde elanvändningen för de som använder pellets, fjärrvärme och vedpanna kunna vara i nivån 5–8 MWh/år lägre, d.v.s. hälften eller mindre.

Bryr man sig inte om kostnaderna då är det naturligtvis en annan sak.

Det går att påverka sin energianvändning och sina kostnader (utgifter) om man vill.

De första10 åren, sedan jag köpt huset, behövdes (i snitt över 10 år) 42 638 kWh/år (el/ved/oljepanna)

Jag satte in bergvärme, och bytte till LED-lampor. 2020 behövde huset totalt 13 870 kWh el, varav 6 744 kWh till värme och varmvatten och 7 126 kWh till övrigt. Ca 0,5 m2 ved/år. Håller nu bl.a. på att byta ut vitvaror och installera ett bättre mätsystem.

När jag för ca 15 år sedan höll på med att koppla in bergvärmen då förklarade en energikonsult, som även var energirådgivare i en kommun, (i en diskussion på ”nätet”) att det var ett ”dåligt beslut” Jag skulle aldrig kunna räkna hem bergvärme, han föreslog fjärrvärme eller pellets.

Det är viktigt att vi får bra rådgivning! :)
Nu har jag uppdaterat tabellen och skillnaden mellan vedpanna, fjärrvärme (men inte pellets) och bergvärme är nu större än tidigare.

Jag har inte hunnit analysera om fjärrvärmeanvändare i större utsträckning har elbil än vedpanneanvändare det är väl inte omöjligt att det kan vara så.
 
  • Tabell jämförande uppvärmningssätt med kwh per kvm och totalt per år data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

Beräkning av ungefärligt rörlig kostnad för mitt elpris förra året (2021)
Enligt konsumenternas energimarknadsbyrå var ”Medelpris år 2021” 43,2 kr/kWh + moms = 0,54 öre /kWh ink moms
[länk]
Energiskatt 33 öre/kWh ink moms el överföring 11 öre kWh ink moms = 0,44 öre /kWh ink moms

Elpriset förra året (2021) var alltså ca (0,54+0,44) = 0,98 öre /kWh ink moms

En snabb, grov och schematisk överslagsberäkning jämförande fjärrvärme/bergvärme där jag bor.

Jag hade (i snitt över 10 år) en elanvändning på 42 638 kWh/år före bergvärmen installerades.
Fjärrvärmeleverantören där jag bor har en ”Prisjämförelse 2022 Fjärrvärme villa”. Jag hämtar indata därifrån.

Med en årlig energianvändning på 30 000 kWh i fjärrvärme kostar det 25 065 kronor/år ink moms. (fast + rörlig del)

Om jag använde 6 744 kWh (2020) till värme och varmvatten i mitt hus så kostar det (med 1 kr/kWh) 6 744 kr/år (25 065–6 744= kr /år = 18 321 kr/år

Med en årlig energianvändning på 40 000 kWh i fjärrvärme kostar det 33 840 kronor/år ink moms. (fast + rörlig del). (33 840–6 744= kr /år = 27 096 kr/år

Jag har överskottsvärme i huset under sommaren och har förberett på att kyla huset genom rotation av vattnet i borrhålen. Sedan själva investeringen av detta är betalad så innebär det en låg kostnad för kylning (kan t.o.m. innebära en vinst)

Jag satte in bergvärmepumpen 2007 d.v.s. för 15 år sedan;
  • Skillnad (lägre kostnad för bergvärme) vid 30 000 kWh i fjärrvärme/år 15x 18 321= 274 815 kr
  • Skillnad (lägre kostnad för bergvärme) vid 40 000 kWh i fjärrvärme/år 15x 27 096 = 406 035 kr
Detta är en grov överslagsberäkning, priser och värmebehov varierar mellan åren,

Vad har jag missat?
Intressant. Men detta enorma energibehov är udda, som en sätesgård kanske

Jag frågade egentligen efter en uträkning för en normal villa, säg cirka 150 kvm och hyfsat normalt hus i övrigt.
 
J Jan Young skrev:
Intressant. Men detta enorma energibehov är udda, som en sätesgård kanske

Jag frågade egentligen efter en uträkning för en normal villa, säg cirka 150 kvm och hyfsat normalt hus i övrigt.
Jan Young

Jag blir lite besviken på dig. Vem hjälper du med det du skriver?

Du svarade på mitt inlägg, gällande mitt hus,
Mitt svar tillbaka till dig baseras på ett verkligt hus och med uppmätta resultat.
Jag skriver svaret med anledning av ditt inlägg till mig,

När sedan det svaret inte passar dig, då skriver du;
”Men detta enorma energibehov är udda, som en sätesgård kanske”

Jag bor i elprisområde 1, i ett hus som är ca 50 år gammalt, på 125 m2 + 125 m2 (källare) med vidbyggt 60 m2 garage. Mina grannars hus i hela området, ser ungefär likadana ut. Detta är verkligheten här, för mig och mina grannar.

DUT där jag bor är -34 grader och flera bostadsområden byggdes här för el/ved/olja. Nu har vi i flera områden här konverterat till bergvärme eller fjärrvärme som uppvärmning, det finns även elbilar och solceller.

Husen här byggdes när oljan var billig och den historiken finns med när man när man köper huset.

Mina grannar har samma behov, som jag och du, att värma våra hus.
Menar du som energikonsult att man inte skall tro på de uppmätta energisiffrorna, utan besvara en fråga, från någon i liknande situation, om att få hjälp med energikostnaderna som ”udda” med ” enorma energibehov” och boende i ”en sätesgård”.

Jag, som inte är energikonsult, har (med uppmätt resultat) visat att ett 50 år gammalt hus i norra Sverige, kan minska sin energianvändning dramatiskt, utan att behöva byta fönster och tilläggsisolera.
Du verkar inte tro på mig.

Jag blir lite besviken på det sättet du agerar.

Borde vi inte hjälpa människor att långsiktigt, minska sina kostnader istället?
 
  • Gilla
Öckeröhus och 3 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Nu har jag uppdaterat tabellen och skillnaden mellan vedpanna, fjärrvärme (men inte pellets) och bergvärme är nu större än tidigare.

Jag har inte hunnit analysera om fjärrvärmeanvändare i större utsträckning har elbil än vedpanneanvändare det är väl inte omöjligt att det kan vara så.
Utmärkt Per

Det finns alltså hopp att underlaget skulle kunna bli mera realistiskt (verklighetsnära). När man läser sammanställningen (jämförelsen) mellan olika hus och uppvärmningsformer så kan husägarna förhoppningsvis få inspiration (motivation) att det faktiskt går att påverka elenergibehovet.

Jag föreslog (när vi hade första stora reformen om fjärravläsning av våra elmätare) att man skulle underlätta för fastighetsägare (med elbaserad uppvärmning) att få separat mätning av uppvärmning och ”övrig elkraft”.

De som idag har fjärrvärme, pellets och ved, har något lättare att följa hur insatser att sänka elanvändningen ger resultat.
 
U
M Martin Lundmark skrev:
Utmärkt Per

Det finns alltså hopp att underlaget skulle kunna bli mera realistiskt (verklighetsnära). När man läser sammanställningen (jämförelsen) mellan olika hus och uppvärmningsformer så kan husägarna förhoppningsvis få inspiration (motivation) att det faktiskt går att påverka elenergibehovet.

Jag föreslog (när vi hade första stora reformen om fjärravläsning av våra elmätare) att man skulle underlätta för fastighetsägare (med elbaserad uppvärmning) att få separat mätning av uppvärmning och ”övrig elkraft”.

De som idag har fjärrvärme, pellets och ved, har något lättare att följa hur insatser att sänka elanvändningen ger resultat.
dock finns det ju inbyggt i de flesta moderna värmepumparna (med vätska som energibärare) övervakning av förbrukning

Har man modern elcentral så går det ju absolut även koppla på energitänkande på de grupper som är kopplade till värme, även om man har direktverkande el.

vill man så går det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.