Raskus Raskus skrev:
Tolkade det som att det är 40 000 per hushåll?
Inte min definition av gratis i så fall.
Korrekt. Troligen än mer dyrare än så.
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det har man ju olika definitioner av. TS har ju uppenbarligen dessutom två fastigheter på sträckan. Brukar inte sådant här debiteras enligt andelstalen?
Vet inte om vi pratar om samma gata. Men ja, man får så klart betala per fastighet om det nu kommer till det.
 
P Peter Roslund skrev:
Vet inte om vi pratar om samma gata. Men ja, man får så klart betala per fastighet om det nu kommer till det.
Ursäkta. Jag måste har blandat bort korten. Men jag tror ändå att den domen kan vara av intresse att läsa.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det är på det vanliga sättet att anläggningsbeslutet inte inrymmer möjlighet att asfaltera grusvägarna så är TS skydd mot detta att överklaga beslutet om det tas på stämma. Detta regleras i samfällighetslagen:

[bild]

[länk]
Tack. Skall kika närmare på detta.
Förlåt dum fråga - vad är TS?
 
K Kane skrev:
Fast det är nog mer anläggningsbeslutet som är intressant att titta på. Har du loggat in på Lantmäteriet och tittat om det ligger där under "Mina sidor"?
Ska kolla det. Tack.
 
P Peter Roslund skrev:
Tack för svaret. Jag ska kolla upp anläggningsbeslutet på Lantmäteriet. Läste nånstans att om det står att föreningen inte får asfaltera i anläggningsbeslutet så kan man få beslutet ändrat. :(

Vi är en riktig vägförening.
Det lär inte stå i klartext. Utan det är mer som @hempularen skriver ovan att man skall förvalta det som finns när anläggningsbeslutet togs.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P Peter Roslund skrev:
Tack. Skall kika närmare på detta.
Förlåt dum fråga - vad är TS?
TS= TrådStartare
 
  • Gilla
JukkaH och 3 till
  • Laddar…
Det var ju den situationen även i den domen jag länkade till.
 
Claes Sörmland
K Kane skrev:
Det lär inte stå i klartext. Utan det är mer som @hempularen skriver ovan att man skall förvalta det som finns när anläggningsbeslutet togs.
Och ges en utförandetid för att bygga anläggningen så avgör vad som faktiskt utförs (byggs) under denna tid vad anläggningen är. De delar som inte utförs förfaller när utförandetiden är över. Man kan således inte komma 20 år senare och bygga ut anläggningen utan en ny förrättning.
 
Man kan absolut förbättra vägen utan att det klassas som att man bygger ut anläggningen.
Läs gärna domen.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Nissens
P Peter Roslund skrev:
Jag är främst ute efter att det inte blir någon asfaltering eftersom vi vill bevara det natursköna i vår skog.
Vill du ha det naturskönt så borde väl vägen tas bort?
Asfalt i sig är väl inget som förstör naturen?
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Man kan absolut förbättra vägen utan att det klassas som att man bygger ut anläggningen.
Läs gärna domen.
Som domen anger får en samfällighetsförening inte asfaltera en befintlig grusad väganläggning utan en ny förrättning. Här är det centrala innehållet i MÖDs domskäl:

Skärmbild av text ur en juridisk dom som diskuterar samfällighetsförenings rätt att asfaltera en grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Men allt beror på anläggningsbeslutet i TS fall.)
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vill du ha det naturskönt så borde väl vägen tas bort?
Asfalt i sig är väl inget som förstör naturen?
Tror du får försöka besöka en skog nån gång så förstår du. :)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Peter Roslund skrev:
Tror du får försöka besöka en skog nån gång så förstår du. :)
Naturskönt är troligen inget som har inverkan på anläggningsbeslutet eller förvaltningen. Detta är lagar skrivna på 60.talet, förvaltningen ska vara rationell.
 
  • Gilla
Berndtan och 6 till
  • Laddar…
Någon som vet om det behövs 2/3 majoritet för detta eller om det räcker med över 50% i det fall det ingår i anläggningsbeslutet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.