Åsa Lund
Fina fisken ;)
Vad kostar en kubik vatten annars?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Fina fisken ;)
Vad kostar en kubik vatten annars?
Vet inte. 50kr kanske?
Nu fylls dammen på via stupröret från uterummet så vi fyller aldrig på den i vanliga fall :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vet inte. 50kr kanske?
Nu fylls dammen på via stupröret från uterummet så vi fyller aldrig på den i vanliga fall :)
var tar det vägen sedan? När dammen e full? (när dammen inte läcker behövs det ju inte så mycket påfyllning tänkte jag och regnmängd styr man inte över direkt) :thinking: nått typ översvämningsskydd? (så inte trädgården blir dränkt om det är dåligt väder)
 
Snigla Snigla skrev:
var tar det vägen sedan? När dammen e full? (när dammen inte läcker behövs det ju inte så mycket påfyllning tänkte jag och regnmängd styr man inte över direkt) :thinking: nått typ översvämningsskydd? (så inte trädgården blir dränkt om det är dåligt väder)
Det finns ett breddavlopp typ som rinner ut till dagvattnet. Så det blir aldrig översvämning :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Åsa Lund
Funderade mer på om det kunde vara värt några kronor att rädda livet på fiskarna
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Funderade mer på om det kunde vara värt några kronor att rädda livet på fiskarna
Fiskarna ska nog klara sig i det även om det ser lite ut. Det är ju över 1 kubik :)
 
  • Gilla
Greatstomp och 1 till
  • Laddar…
Ibland vill man bryta av med något annat. Har mest rivit och planerat hur allt ska bli när man ser förutsättningarna under ytskikten. Även om jag jobbar med el 8 timmar om dagen så är det ibland roligt att pyssla med det på fritiden.
Det blir ett gäng brytare när man kommer in i köket (de 6 gröna dosorna). Tanken är 2st dimmer till spottar i tak, en markisbrytare, en dimmer till bänkbelysning, en dimmer till lampan över köksbord och en brytare för att stänga av fönstersmygsspottar.

Sex gröna installationsdosor på trävägg i en byggmiljö för framtida elbrytare och dimmers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid öppningen till vardagsrummet blir det dimmer till lampa över bord och två brytare för att släcka spottar i tak i köket och bänkbelysning.

Sex gröna eldosa-inställningar för brytare monterade på en trästomme under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och på andra sidan väggen i vardagsrummet blir det en brytare till belysning i tv-möbel, en brytare till lampa över soffbord och en brytare till taklampa

Renoveringsprojekt med plastskyddad öppning mellan två rum och elinstallationer synliga på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer bli ljus och trevlig när väggen är borta. Lite märkligt att de inte hade denna planlösningen hela tiden

Renoveringsprojekt med exponerade träreglar, byggavfall och verktyg synliga på ett avskalat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frugan jobbar på och flyttar eller säljer buskar. Snart inga videgranar kvar och buxbomar har flyttats på

Uteplats med pergola, bord och stolar, samt en välskött trädgård med buskar och en dekorativ vita ljusstake.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård under renovering med uppgrävda buskar och sparsam grönska, betongplattor i framkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Det blir plejd överallt antar jag? Blir det med vrid i med du inte kör några kron, eller du gillar helt enkelt mer att ha en enkel trapp till varje enskild tändning? :D
Man jobbar med det dagligen, men tycker ändå att det är svårt att bestämma sig hur man vill göra med all belysning, håller också själv på här hemma men det är fan inte lätt alltså :D
 
Matteandersen Matteandersen skrev:
Det blir plejd överallt antar jag? Blir det med vrid i med du inte kör några kron, eller du gillar helt enkelt mer att ha en enkel trapp till varje enskild tändning? :D
Man jobbar med det dagligen, men tycker ändå att det är svårt att bestämma sig hur man vill göra med all belysning, håller också själv på här hemma men det är fan inte lätt alltså :D
Det blir Plejd på mycket men inte på allt. Spottarna i taket i köket blir vanliga Exxact dimrar med trapptändning. På lampan över köksbord och soffbord blir det Plejd med vrid. Även fönstersmygsspottar i burspråket.

Blir runt 15 puckar totalt

Jag brukar räkna med en trappbrytare till varje grej så finns det marginal i framtiden att byta till kron eller D-trapp i framtiden om man vill dela upp tändningen :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ibland vill man bryta av med något annat. Har mest rivit och planerat hur allt ska bli när man ser förutsättningarna under ytskikten. Även om jag jobbar med el 8 timmar om dagen så är det ibland roligt att pyssla med det på fritiden.
Det blir ett gäng brytare när man kommer in i köket (de 6 gröna dosorna). Tanken är 2st dimmer till spottar i tak, en markisbrytare, en dimmer till bänkbelysning, en dimmer till lampan över köksbord och en brytare för att stänga av fönstersmygsspottar.

[bild]

Vid öppningen till vardagsrummet blir det dimmer till lampa över bord och två brytare för att släcka spottar i tak i köket och bänkbelysning.

[bild]

Och på andra sidan väggen i vardagsrummet blir det en brytare till belysning i tv-möbel, en brytare till lampa över soffbord och en brytare till taklampa

[bild]

Det kommer bli ljus och trevlig när väggen är borta. Lite märkligt att de inte hade denna planlösningen hela tiden

[bild]

Frugan jobbar på och flyttar eller säljer buskar. Snart inga videgranar kvar och buxbomar har flyttats på

[bild] [bild]
Du nämner markisbrytare! Ska du köra kabel eller trådlös styrning till markisen och är det Somfy isf? Om det blir trådlös styrning har du hittat någon Somfy styrning/sändare som passar i Exxact ramen??
 
putte22 putte22 skrev:
Du nämner markisbrytare! Ska du köra kabel eller trådlös styrning till markisen och är det Somfy isf? Om det blir trådlös styrning har du hittat någon Somfy styrning/sändare som passar i Exxact ramen??
Nej det blir inte trådlöst, det blir en vanlig jalusibrytare
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nej det blir inte trådlöst, det blir en vanlig jalusibrytare
Ok. Då får jag leta vidare! Letar efter något som passar i Exxact ramen och kan styra Somfy trådlöst.. Somfy egna väggsändare är ju för liten för att passa i en Exxact ram det blir en glipa på 3mm runt om..
 
putte22 putte22 skrev:
Ok. Då får jag leta vidare! Letar efter något som passar i Exxact ramen och kan styra Somfy trådlöst.. Somfy egna väggsändare är ju för liten för att passa i en Exxact ram det blir en glipa på 3mm runt om..
Jag vet inte om det går med någon Fibaro-lösning med puck och en exxact-brytare då :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag vet inte om det går med någon Fibaro-lösning med puck och en exxact-brytare då :)
Nja möjligt. Men får nog köra vanlig fjärr och gömma den lite ist. Verkar enklast o billigast. Tack för svar..
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag vet inte om det går med någon Fibaro-lösning med puck och en exxact-brytare då :)
Jag har Fibaro markis/persienn puck och exxact markisknappar. Funkar bra men det bästa är nog att det går att sitta ute och be Siri att öppna/stänga/eller lagom mycket.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.