Karlia
Ungefär så jag tänker. Och vad vill jag lägga min tid på? Jag kanske inte behöver kunna meka med bilen också.

Fast byter hjul gör jag själv för det mesta, tillsammans med dottern. Tänker att det är enklare att kunna byta hjul vid punktering än att vänta på bärgningsbil.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
harry73
Jag började även med att byta bromsbeläggning
 
Ja det kom ju nån cm snö inatt och iom det en del slask.

Här försöker jag visa avrinningen efter att bilen vaxats med Fusso Coat från Soft99.
Lorten nertill försvann lika lätt.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Jag beställde en skumlans plus div medel från Autodude igår. Blir spännande att testa om det är så enkelt som reklamen ger sken av. Misstänker att det inte är riktigt då men många ger ju tummen upp.

Annars är mitt tips för att rengöra fälgar oxlasyra. Det ingår i fälgrengöringsprodukter men finns att köpa i kristallform i färghandeln. Blandas med vatten och blaska på fälgarna. Det är nästan magi att se hur effektivt det tar bort det som avfettning och schampo går bet på.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag beställde en skumlans plus div medel från Autodude igår. Blir spännande att testa om det är så enkelt som reklamen ger sken av. Misstänker att det inte är riktigt då men många ger ju tummen upp.

Annars är mitt tips för att rengöra fälgar oxlasyra. Det ingår i fälgrengöringsprodukter men finns att köpa i kristallform i färghandeln. Blandas med vatten och blaska på fälgarna. Det är nästan magi att se hur effektivt det tar bort det som avfettning och schampo går bet på.
Är bilen normalskitig, lite damm, nån lerfläck mm så tycker jag det funkar fint.
Kan även rekommendera Biltemas skum, kostar en bråkdel av King Carthur och jag vet inte om jag upplever nån direkt skillnad. :thinking::cool:
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hej alla bil-nördar. ;) Vad kan ni tipsa om till textilklädsel som är genomfläckig av 3 barn (varav två varit galet åksjuka :sick:) i en gammal Avensis? Känns som att varje gång jag testat nån textilspray för bilar slutar det med att det bara blir "vattenfläckar" istället, ingen förbättring. :worried:
Testade denna från Biltema med mycket bra resultat, krävde dock att jag tvättade två gånger. https://www.biltema.se/bilvard/bilt...IDHbuLTQkfAn-ZQDWKy9tYdO3LdzEmrgaAtwdEALw_wcB
 
Robert63 Robert63 skrev:
Testade denna från Biltema med mycket bra resultat, krävde dock att jag tvättade två gånger. [länk]
Tack för tipset! :heart:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Är bilen normalskitig, lite damm, nån lerfläck mm så tycker jag det funkar fint.
Kan även rekommendera Biltemas skum, kostar en bråkdel av King Carthur och jag vet inte om jag upplever nån direkt skillnad. :thinking::cool:
Vilket skum är det?
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[länk]
Ovan nämnda har jag använt närmare 2,5L av, och skulle påstå att Biltemas gör jobbet minst lika bra.
[länk]
Ev så kanske Biltemas läggs på lite generösare men jag tycker jag haft samma skumlager oavsett medel i flaskan. (y)
Då får jag köpa det när jag har vägarna förbi. Stort tack.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Bil täckt med rosa skummedel ståendes på en grusuppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bil täckt i rosa skummedel på en grusparkering, hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testade nytt skummedel från Biltema.
Rosa med körsbärsdoft.

Köpte även:
Hand håller en flaska Biltema keramisk sprayvax framför en suddig bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återstår att se hur länge effekten sitter i.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Någon som har tips på bra medel för:

1. Rengöring och "smörjning" av läderklädsel?
Fräsch sådan, ingen "läderrekond" alltså.

2. Få bort smuts som biter sig fast på ljusa plastpaneler med "äggskalsfinish"?

3. Få bort "inbrända" ränder av sotdagg från vit lack?
 
j.f.s
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Någon som har tips på bra medel för:

1. Rengöring och "smörjning" av läderklädsel?
Fräsch sådan, ingen "läderrekond" alltså.

2. Få bort smuts som biter sig fast på ljusa plastpaneler med "äggskalsfinish"?

3. Få bort "inbrända" ränder av sotdagg från vit lack?
Jag köpte kit för interiörvård härifrån https://pingens.se

Fungerade väldigt bra.
 
Kan någon rekommendera en kompetent skumlans / foam applicator eller vad man nu kallar dem? Jag köpte en icke-brandad från Ebay till min högtryckstvätt, men jag tycker inte att jag får rätt fluff på skummet (King Carthur Snow Control), det rinner av inom 15 sekunder.

Är för övrigt Kränzle M22-anslutning på tvätten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.