Hade samma erfarenhet av Polarpumpen för några år sedan. Billiga priser men helt värdelösa när pumpen inte fungerade ordentligt.
 
J wslimazzz skrev:
Hej alla undrar om mitt hus som är 3 våningsplan räcker att värma upp huset med luftvärmepump istället för direktverkande el. Huset är på 220kvm och jag funderar på att ha 3 innerdelar 1 på varje våning skulle detta räcka tror ni?
Om du inte vill att el-elementen ska gå alls, då måste du ha en llvp som den kallaste dagen har samma eller förmodligen något högre effekt. Det kan i sig vara en utmaning... om det är -30 på nätterna i en vecka, då har de flesta pumparma kämpigt. Med kämpigt menas att du i bäst fall får 1kw värme för varje kw re pumpen drar.

Titta på elförbrukningen under nov-mars, dra bort typ 1000 kwh per månad för hushållsel och varmvatten, så vet du på ett ungefär hur många kwh du behöver skjuta till.

Du behöver alltså inte gissa, bara räkna lite :)
 
S sunqan skrev:
Om du inte vill att el-elementen ska gå alls, då måste du ha en llvp som den kallaste dagen har samma eller förmodligen något högre effekt. Det kan i sig vara en utmaning... om det är -30 på nätterna i en vecka, då har de flesta pumparma kämpigt. Med kämpigt menas att du i bäst fall får 1kw värme för varje kw re pumpen drar.

Titta på elförbrukningen under nov-mars, dra bort typ 1000 kwh per månad för hushållsel och varmvatten, så vet du på ett ungefär hur många kwh du behöver skjuta till.

Du behöver alltså inte gissa, bara räkna lite :)
Nää här i götet är det aldrig under -5 grader
 
Redigerat:
  • Gilla
Jayward
  • Laddar…
Fick en kostnadsförslag på 150k just nu med värmelementer uppkopplade och till varmvatten är det bra?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Alla llvp låter och det blir ett susande ljud som man åtminstone ska ta med i valet om andra värmealternativ finns, speciellt om man behöver flera. Bara som en parameter i valet om man tycker det påverkar.
 
Ahh nu blev jag fundersam om det är värt med luftvatten pump känns ju lite för mycket eller om man skall köra med braskammin med luftvärmepump istället har ju tillgänglig till ved i obegränsad mängder.
 
Jag skrev llvp, dvs luftvärmepump, som susar inomhus. Om det var mitt svar du reagerade på.
 
A AndersS skrev:
Jag skrev llvp, dvs luftvärmepump, som susar inomhus. Om det var mitt svar du reagerade på.
Susande är ju inte något som stör
 
Hur mycket drar en vattenberedare ungefär funderar på om det är värt att ta bort den istället och gå över till luftvatten värmepump. Annars blir det väl billigare om jag går över till luftvärmepump om vattenberedera inte drar mycket kw.
 
Man brukar räkna med att ett hushåll förbrukar varmvatten för ca 5000 kWh netto. Värmer du det med värmepump så sparar du runt 3000-3500 kWh per år.
 
Bor i en villa 155m3, gammal direktverkande som ersatts av luft/luft, relativt öppen planlösning.

En luft/luft i vardagsrum, en kombi variant med två innedelar på ett kontor som oftast har stängd dörr samt en innedel på övervåningen i ”master bedroom”.
Satte in oljefyllda i barnrummen då det kan va trevligt att kunna stänga dörren.

kör i stort sett bara den i vardagsrummet, när det kryper ner mot -15 får man nog bara inse att det inte finns något energiinnehåll i luften och elda lite.

i sovrummet kör vi bara kyla under varma dagar när vi skall sova.

så nog går det!
 
R Robin Lindberg skrev:
Bor i en villa 155m3, gammal direktverkande som ersatts av luft/luft, relativt öppen planlösning.

En luft/luft i vardagsrum, en kombi variant med två innedelar på ett kontor som oftast har stängd dörr samt en innedel på övervåningen i ”master bedroom”.
Satte in oljefyllda i barnrummen då det kan va trevligt att kunna stänga dörren.

kör i stort sett bara den i vardagsrummet, när det kryper ner mot -15 får man nog bara inse att det inte finns något energiinnehåll i luften och elda lite.

i sovrummet kör vi bara kyla under varma dagar när vi skall sova.

så nog går det!
Jag kommer ju såklart hamna på cirka 150-170k på luftvattenvärmepump kan ju så klart lika gärna lägga ut dom på solpaneler i taket istället
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Vilken luftvärmepump skulle ni rekommendera förr att värma huset i 2 våningsplan 220kvm
 
Två stycken separata LLVP. En till respektive våning.
 
  • Gilla
Krokben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.