P Paulina123 skrev:
För någon vecka sedan såg jag en pickup som hade lastad en skoter i lastutrymmet.

Problemet?

Skotern är längre än lastutrymmet så skotern står tippad med nosen nedåt längst in (närmast sätena på bilen) och bakre delen av skotern står och balanserar på baklämman. Ekipaget är fastspänt med ett litet spännband längs den bakre delen. Hann aldrig ta kort innan den försvann.
Ganska vanligt lastning, är du säker på att det inte satt ett band framme vid skidorna?

En ny skoter väger mellan 190 och 250kg beroende på modell och all vikt ligger i princip på skidorna. Skulle tippa på att vikten från fotholkarna och bakåt inte är mer 50kg
 
P Paulina123 skrev:
För någon vecka sedan såg jag en pickup som hade lastad en skoter i lastutrymmet.

Problemet?

Skotern är längre än lastutrymmet så skotern står tippad med nosen nedåt längst in (närmast sätena på bilen) och bakre delen av skotern står och balanserar på baklämman. Ekipaget är fastspänt med ett litet spännband längs den bakre delen. Hann aldrig ta kort innan den försvann.
Jag var med om något liknande för drygt 30 år sedan när jag jobbade på Shell i Karesuando. En grupp norska skoterturister skulle tydligen omgruppera efter tankning och i samband med det lasta ena skotern (Ski Doo Formula MX) på en släpvagn kopplad efter en merca (en 230E om jag inte minns helt fel. Det var några år sedan. Skotern är jag dock säker på).
Sagt och gjort; ett par flinka vänner lyfter upp skidorna på vagnen och skoterägaren hoppar upp i förarätet och gasar lite lagom för att resten av fordonet lugnt och fint ska smyga upp på flaket. Då endast bakre änden av boggin hade kontakt med marken och det var ganska isigt på platsen hände dock inte så mycket till en början. För att något skulle hända gasade föraren på lite till och skotern skred sakta framåt. För att ytterligare skynda på förloppet gasade vederbörande på lite till. Man hade väl en lång resa framför sig och ville inte ödsla alltför mycket tid på så triviala saker som lastningen.
När så skotern i sakta mak skridit framåt så långt att mattan fick grepp om bakre kanten av släpvagnens flak började saker hända i ett väsentligt raskare tempo. På några tiondels sekunder ökade skotern farten betydligt och för att inte ramla av kramade sig föraren fast krampaktigt i handtagen på styret varpå motorn rusade ännu mer och fordonet i fråga kastade sig framåt tills färden fick ett abrupt slut i bakrutan på Mercedesen.
Den smått chockade föraren och vännerna kliade sig i huvudet ett tag, men fann sig snabbt och drog tillbaks skotern på flaket, band fast den hjälpligt och lämnade platsen utan att se sig om.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
GammelMan99 och 9 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Ganska vanligt lastning, är du säker på att det inte satt ett band framme vid skidorna?

En ny skoter väger mellan 190 och 250kg beroende på modell och all vikt ligger i princip på skidorna. Skulle tippa på att vikten från fotholkarna och bakåt inte är mer 50kg
Det var ingenting som syndes iaf. Jag har aldrig sett en sådan lastning innan. Spännbandet bak såg mer ut att vara tänkt att skydda skotern från att "ramla av" bakåt men det satt inte riktigt som man kan tänka sig att det skulle ha gjort. Svårt att förklara:crysmile:
Pickupen drog förövrigt också ett släp med ytterligare en skoter men den såg normalt surrad ut i alla fall
 
Scouten skrev:
Utan bild ser jag inte problemet.
Googlade och ungefär så här såg det ut. Pickupen hade också ett släp med ytterligare en skoter på, men den var surrad ordentligt. Aldrig sett någon göra så här innan. Glad iaf att vi inte åkte bakom dom på motorvägen.
 
  • Pickup med öppen baklucka och en snöskoter delvis lastad ovanpå flaket, ytterligare släp ej synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har man inte sett det förr kan jag tänka mig att det får en att hajja till! Men här är det en vanlig syn att se på vintern.
 
När jag läste om en skoter på flaket trodde jag han menade typ en Vespa, på 2 hjul!
Sen pratas det om SKIDOR!?! :oops: :rofl: :rofl:
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Haha, direkt man hör någon säga den korrekta benämningen snöskoter så vet man att det är en turist från dom södra delarna.

Här är skoter snöskoter och en scooter är moped eller vespa lite beroende på vart man befinner sig.

Åker du till motorbutiken o pratar skoter med en säljare kommer han direkt visa dig snöskotrar, så inarbetat är det.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Såna här ekipage med återrvinningsemballage är vanliga i Kina . Bilden tagen genom bakrutan på en taxi i Peking. tyvärr hann den avlägsna sig så den syns inte så tydligt med en 3mp mobilkamera. Värre var de övelastade lastbilarna längs motorvägen med järnbalkar så de såg ut att kunna välta omkull när som helst. Utsikt från en bil visar en lastbil med återvunnet material på en motorväg i Peking, suddig av låg upplösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
H
P Paulina123 skrev:
Googlade och ungefär så här såg det ut. Pickupen hade också ett släp med ytterligare en skoter på, men den var surrad ordentligt. Aldrig sett någon göra så här innan. Glad iaf att vi inte åkte bakom dom på motorvägen.
väldigt vanligt med 1 eller 2 st på pickup ( beroende på bil).
Finns egna ramar att ha på flaket som dom står på med.
Liknande bild nedan
 
  • Pickup med specialram på flaket som bär en snöskoter, parkerad utomhus vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
väldigt vanligt med 1 eller 2 st på pickup ( beroende på bil).
Finns egna ramar att ha på flaket som dom står på med.
Liknande bild nedan
På den här bilden så ser det mer genomtänkt och stadigt ut. Jag tyckte att lastningen som jag såg såg mer ut som att dom hade slängt på skotern i all hast, ungefär som att dom hade bråttom
 
H
Vanligt att lasta så.
Som sagt är vikten fram så inga problem.
Normalt brukar dom ha bak luckan nede.
Men då de hade en kärra efter som du sa vill man ha upp skotern i höjd så inte det blir konflikt med kärran

men håller med det ser annorlunda ut
 
hsd
Med tanke på vikten så är det ju inte bara att slänga upp skotern, samma med att ta ner den ....
 
H
hsd hsd skrev:
Med tanke på vikten så är det ju inte bara att slänga upp skotern, samma med att ta ner den ....
Använder en snöplogkant, eller ramp.
 
Man backar mot en snödriva/plogvall med baklämmen nerfälld och kör på skotern.
 
Vi talade ju för ett tag sen om "grusbilar" här i tråden.
Nu har det hänt i mitt närområde.
Larm om trafikolycka i Vittsjö – en person påkörd (nsk.se)
Låst artikel.
Men vad man kunde utläsa från lokala fb gruppen så hade lämmen bak fladdrat runt och svängt ut så en tjej blev träffad och slog en volt.
Föraren verkade inte märka ett skit och de har inte vad jag sett ännu hittat den skyldige.

Vet att där var nån i tråden som försvarade att grusbilar skulle få ha den svängbara lämmen i öppet läge.

Det måste då varit av varianten där "dörren" går att svänga runt, alltså inte en sån man fäller ner.
 
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.