P Pin skrev:
Men nödvändigt med 30 liter bensin i tanken?
När man har en laddhybrid så vill man ju köra på el i mesta möjliga mån. Tror jag körde på 95% el med Outlandern. De enda gånger jag körde på bensin var på långresor eftersom batteriet på 11 kWh inte räckte så långt. Ganska meningslöst att stanna var 5:e mil och ladda, även om Outlandern har snabbladdning.
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
När man har en laddhybrid så vill man ju köra på el i mesta möjliga mån. Tror jag körde på 95% el med Outlandern. De enda gånger jag körde på bensin var på långresor eftersom batteriet på 11 kWh inte räckte så långt. Ganska meningslöst att stanna var 5:e mil och ladda, även om Outlandern har snabbladdning.
Nej naturligtvis kan man inte ladda var femte mil.

Om jag körde 95% på el skulle jag köpa en elbil. Då slipper jag släpa på transmission och förbränningsmotor och årlig oljeservice. Resterande 5% fick då lösas på annat sätt, tex tåg, hyrbil eller en andrabil utan el.

Vad kostar egentligen milen de där 5% där hybrid ersätter elbil?
 
N Nerre skrev:
Jag har hyrt bil några gånger, t.ex. när min förra bil var så gammal att vi inte vågade ta den på semestern, och det var väldigt besvärligt. Först fick jag då åka kollektivt
Var din egen bil så gammal att du inte vågade låta någon skjutsa dig med den till biluthyraren? ;)

N Nerre skrev:
och ägna hela kvällen åt att list ut hur vi skulle få in packningen. Vi fick packa om en massa saker eftersom hyrbilen inte hade samma lastutrymme som vår bil.
Att du vid ett tillfälle valt att hyra en för liten bil är väl ett dåligt argument mot att hyra bil i allmänhet? Lite som att säga att det är värdelöst att hyra verktyg när man upptäcker att den lilla skruvdragaren man hyrt är dålig på att borra i berg inför sprängning... ;)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej naturligtvis kan man inte ladda var femte mil.

Om jag körde 95% på el skulle jag köpa en elbil. Då slipper jag släpa på transmission och förbränningsmotor och årlig oljeservice. Resterande 5% fick då lösas på annat sätt, tex tåg, hyrbil eller en andrabil utan el.

Vad kostar egentligen milen de där 5% där hybrid ersätter elbil?
Ja, det var ju precis av det skälet vi bytte hybriden och dieseln till två elbilar istället.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Det går ju att betala för att företaget man hyr av hämtar och lämnar om det är krångligt att ta sig dit. Om det blir ett dygns extra hyra att hämta kvällen innan lönar det sig nog.
 
J jocke31 skrev:
Ja, det var ju precis av det skälet vi bytte hybriden och dieseln till två elbilar istället.
Räknade du på vad milen med bensin kostade i outlandern? Fem procent är väl typ 100 mil om året. Oljebyte på märkesverkstad blir över 20 kr milen. Sedan kostnaden för allt relaterat till ICE i hybriden. Skulle vara intressant vad det landar på totalt.

Problemet är kanske att det inte finns elbilar som är hybrid minus ICE. Alla har större batterier och är dyrare eller så är de väldigt små och enkla. Kanske kommit bättre utbud nu.
 
J jocke31 skrev:
Ja, det var ju precis av det skälet vi bytte hybriden och dieseln till två elbilar istället.
Vi kör ca 2500 mil/år tillsammans, mest lokalt men några långresor per år. Den ena bilen går 26 mil och den andra 44 mil WLTP. Laddar nog drygt 95% hemma skulle jag säga. Milkostnaden ligger på ca 2:50 i snitt inkl. moms, skatt och elnät.
 
P Pin skrev:
Räknade du på vad milen med bensin kostade i outlandern? Fem procent är väl typ 100 mil om året. Oljebyte på märkesverkstad blir över 20 kr milen. Sedan kostnaden för allt relaterat till ICE i hybriden. Skulle vara intressant vad det landar på totalt.

Problemet är kanske att det inte finns elbilar som är hybrid minus ICE. Alla har större batterier och är dyrare eller så är de väldigt små och enkla. Kanske kommit bättre utbud nu.
Service på Outlandern och den andra bilen (Fiat 500X) hamnade på ca 8000 kr/år. Skatten på 360 kr för hybriden och drygt 3000 kr/år för dieseln. Men skatten kommer förstås höjas för hybrider framöver. Har inte räknat på exakt bränslekostnad för Outlandern, men tror jag tankade för ca 4-5000 kr/år. Den är ju rätt törstig när man kör på bensin.

Nu privatleasar vi båda våra elbilar, så där är servicekostnaden minimal. Serviceintervall på 3000 mil och mycket lägre kostnad än för ICE-bilarna.

Rent generellt skulle jag nog säga att en hybrid kostar lika mycket i service som en ren ICE-bil.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ja, det var ju precis av det skälet vi bytte hybriden och dieseln till två elbilar istället.
Hybriden kommer att bli en parentes som tidigare gas, E85, etc, för personbilar men ett naturligt steg i utveckling av nya energikällor.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Tror hybriderna kommer vara populära ett tag till, är även efter elbilarnas intåg praktisk med el på alla vardagsresor och sen bensin/diesel vid långresa eller som andrabil.

Funderade på hur det blir med elbil på en resa till frugans hemstad. Tror bara det går att ladda på Lidl för tillfället där. Så lite knöligt med elbil om man inte kan dra ut en sladd till parkeringen.
 
Tror också att hybrider kommer att klara sig en generation till. Det nya har rätt stora batterier och klarar upp mot 10mil på el även på vintern. Ex Mercedes C/E/GLE har 27,5kWh paket.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Skulle jag välja att byta dagens bil till motsvarande och kunde välja mellan utan el och hybrid blev prisskillnad runt 150-200" när jag kollade senast, finns inte som elbil.
 
Nu kanske politikerna vaknar.

Text-tv-skärm som visar en nyhetsartikel om behovet av snabbare utbyggnad av laddstationer för elbilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ladda bilen i lyktstolpen: SVT
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Då handlar det om snigel laddning enfas.

Nu börjar man även diskutera problemet med hybrider som är färdigladdade efter en timme men som hänger på laddstolpen hela dagen.

Det kommer att införas någon form av närvaro taxa, typ kombination med p-plats taxa.
Det har varit chafs om tidstaxa på snabbladdare, dvs betala per minut.
Gnället är att man vill betala för den kW man laddar. Men med tidstaxa blir det mera omsättning. Det behövs pga brist på laddmöjligheter.
Vissa dagar är det kö här redan. Semestertider kommer att bli kaos.
På helger är det tyvärr 2/3 fjuttiga hybrider på de publika laddplatserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.