okaj kan du ta och scanna beskrivningen om den var bra ? (självkritisk som jag är så inbillar jag mig att den kan vara bättre än min skiss ;)
 
Ubbe skrev:
Sådärja, då har man provat vad som händer när styrviren går av  :D
Tack å lov hände den när jag kört fast  ;D

Min stywire håller än :D
Jag använde bara en 3mm wire från biltema

HAr lite problem med min startmotor. kuggarna på startmotorn är väldigt nötta vilket resulterar att jag har problem att starta. någon som vet om man kan byta denna själv eller måste man byta hela startmotorn?
 
är rätt säker på att kugghjulet finns som reservdel.. Om du kollar och skriver av de olika nummren på motorkåpan så finns med stor sannolikhet en sprängskiss med delarnas nummer att ladda hem från Briggs & S... (det fanns iaf till min motor som är från runt -89). Sedan varför kugghjulet är gjort av lättnednötbar plast är ju en annan fråga... mitt är i samma skick men som tur var fick jag med en extra startmotor så jag ska slänga över det från den när det blivit alltför risigt...
 
johanFa skrev:
okaj kan du ta  och scanna beskrivningen om den var bra ? (självkritisk som jag är så inbillar jag mig att den kan vara bättre än min skiss ;)
Följde inte med någon sådan :(
Däremot finns det en utförlig beskrivning på Stigas kartong som man kan tjuvläsa ;)

Jag hade din beskrivning i minnet och hade väl egentligen bara koll på att virens mittpunkt ska läggas i spåret i skivan - hade dock glömt att spåret skulle vara framåt, men även det löste sig tillslut.

 
Nu har jag löst mitt startmotor problem. efter isärskruvandet så upptäckte jag att även kuggarna på motorn var slitna vilket hade resulterat i att jag hade varit tvungen att byta även den kransen.
Har en gammal (och då menar jag gammal) vanlig gräsklippare som skulle skrotas. skruvade bort snörstartshjulet och satte på min fina stiga.... nu startar den alltid utan problem   :cool:

visseligen kan jag inte ha ett startsnöre som sitter fast då den snurrar hela tiden så den får man rulla på vid varje start.

Och min egentillverkade stywire håller ännu  ;)
 
Har även jag skaffat mig ett projekt som kommer komma hem inom närmsta framtiden, det är en Stiga park 2000 som blivit ersatt för ett par år sen av en ny

Dom fel jag känner till utan att ha tittat,känt, klämt provat är

att grenröret skakar loss så motorn får tjyvluft, troligen löser man det genom att borra upp/gänga om?

Växelreglage wire är pajj/borta så han satte en spak direkt på istället, kanske går att ta bort och göra om till wire igen?
Isåfall kan man göra egen wire eller är de stiga original som gäller?

Den har stått väldigt länge utomhus så den är nog inte i bra skick heller

Men jag tror att om jag går igenom den och lägger ut lite så kan den gå bra

jo min mosters man som ger mig den vill ha däcket med kugghjulsaxeln så får jag ett annat hjul med axel av honom
det enda jag vet i nuläget är att slangen på den jag ska få är pajj, finns det att köpa?

Är det någon som har manual och reservdel/rep bok??

Det är en Stiga Park 2000, stod så på kåpan som låg hemma hos honom

Med stor tur och lite jobb så kanske den är hemma redan imorgon
*önskar* Var snack redan förra sommaren från min sida, men då jag e lite blyg av mig så vågade jag inte fråga eftersom hans son sa att det inte var nått att ha.. men idag så frågade jag och skulle få den om jag hjälper han istället

Gräsmatta att klippa finns

Remmar, knivlager m.m blev bytt ett tag innan den vart "avställd"
så det är nog en hel del jobb, bilder kommer jag lägga upp

Är inte så mek kunnig men jag vill gärna lära mig så det blir nog nyttigt

Hur startar man en sådan? via nyckel eller reglage?

nån som har bilder på sin hela och fungerade klippare? ex på hur gasreglage m.m sitter?
 
Har även jag skaffat mig ett projekt som kommer komma hem inom närmsta framtiden, det är en Stiga park 2000 som blivit ersatt för ett par år sen av en ny

Dom fel jag känner till utan att ha tittat,känt, klämt provat är

att grenröret skakar loss så motorn får tjyvluft, troligen löser man det genom att borra upp/gänga om?
Trevligt med lite Stiga-diskussion igen, jag gör väl som förra året, svarar på det jag kan ;)

Någon grenrör känner jag inte till att det finns; är ju bara en encylindrig motor, men om du menar fästet till förgasaren så är det ju klart det kan läcka in luft där om det är otätt, är gängorna dåliga så det lostnar av den anledningen så är det väl bara att gänga om, men man kan ju även testa med låsbrickor!

Växelreglage wire är pajj/borta så han satte en spak direkt på istället, kanske går att ta bort och göra om till wire igen?
Isåfall kan man göra egen wire eller är de stiga original som gäller?
På den frågan får jag nog säga original, detta pga att det egentligen är som en lång stav, som ska klara både att trycka och dra på växelarmen på lådan, en vanlig wire funkar ju bara att dra med, försöker man trycka med den så slakar den bara, skaffa original på denna...

jo min mosters man som ger mig den vill ha däcket med kugghjulsaxeln så får jag ett annat hjul med axel av honom
det enda jag vet i nuläget är att slangen på den jag ska få är pajj, finns det att köpa?
Kontakta en lokal däckfirma som sätter i slang i däcket åt dig...

Hur startar man en sådan? via nyckel eller reglage?
Beror på hur modern motor du har, finns med handstart eller elstart... är det elstart så är det bara att lägga på gas och vrida nyckeln...
 
Tack för alla svar

Ja det var nog det han mena

Ska hämta projektet imorgon så jag lär fota när jag har fått hem den

hur menar du med låsbrickor?

Jag köper nog original "wire" då, vart sitter reglaget?

Har du msn eller mail och vill/kan ta bilder på din maskin på reglage osv??

Aha :p finns det med både hand/elstart? trodde det var enbart el.. hehe

har för mig att det satt batteri på den, om det gör det så är det väll troligen elstart? men batteriet är nog då inget att hurra för??

Du som vet

Jag såg ju däcket + "axel" jag skulle få det var halva ett däck utan slang med fälg som satt på en halv stång med kedjedrev på?

Tror/hoppas det är samma så det passar rakt av, eftersom han ville ha det med punka från klipparen?
 
Här kommer lite bilder.

Hjulaxeln är enkelt utformad med diffen i ena änden, den änden vänds förståss så kedjan kan gå upp till växellådan. Ute vid hjulen finns trumbromsar som brukar vara slut, för min egen del använder jag aldrig bromsen så det spelar ingen roll, men det beror ju på vilken terräng man har. Ett nytt batteri kan du skaffa på Biltema.

Det där med en halv stång vet jag inte riktigt hur du menar, är den kapad på hälften så har du problem... så mycket kan man väl säga :D
 
  • diff liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • manöverpanel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • infästning växelwire.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • maskineri.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet ärligt talat inte hur han mena, han sa att han ville ha däcket som satt vid förgasaren lr va de va.. ja alltså jag såg ju en stång med ett däck och en kedjedrev, så det är ju hjulet han vill ha men jag är osäker på om det var mer..

Hoppas att han bara vill ha däcket för då kan man väll skruva loss däck med fälg bara?

Så tar jag det däck+fälg han hade o fixar slang?

Tack för dom fina bilderna

Kommer definitvt fixa original"wire" te växelreglage, vet inte hur hans växelarm ser ut som e hemma gjord nu men det ser ju bättre ut att kunna ha kåpan över och växla där framme?

Vart ligger backen på den där?

Tack för dom fina bilderna *tummen upp*

Ska hämta den idag runt 18 tiden

Är lite nervös över vad han mena med däcket alltså.. vore ju inte kul att behöva köpa en axel, även beg lär dom kosta en stor slant?

Å andra sidan sett får jag ju den gratis.. men kan ju fixa däcket så länge dvs det som sitter på laga slangen tillsvidare för det va inte så bråttom sa han

Han ska ha det till å bygga en hemmagjord handdragen sand/saltspridare
(han har även andra hemmabyggen som ännu inte kommit igång så det tar nog ett tag)

Jag tycker det ska bli kul o se hur mycket som krävs för att den ska gå bra och funka som den ska

Funderar på om det kan va värt det att riva ner litegrann om det inte är alltförsvårt och slipa ner och lacka på nytt

Men det blir nog lääängre fram isåfall^^

Först ska jag få den att gå ^^
 
... du får väl återkomma när du vet statusen på maskinen ... om det är jippi eller buhu ;)
 
Har vart å hämta den

Den står nu hemma

Den är inte så fin eftersom den stått ute och blivit vanskött

Finns en hel del jobb innan den går att köra

Däcken var helt tomma på luft så vi åkte runt nu påväg hem o kolla men ingen hade luft

Som tur var hade jag för nån månad sen bara köpt en tryckluftskompressor på jula den dom har/hade på rea för 499kr

så ut me den och ställ den i soprummet vid parkeringen och koppla in och stänga dörren så pumpa vi dom fyra däcken

Och vips så höjdes hoppet om att den ska få liv igen

vart otroligt glad över dels att kompressorn klarade av att pumpa däcken( den var ju så billig) sen blåste jag av lite skit från den och så körde far min runt släpet till baksidan

och vi tog fram ett par ramper vi fått av min ena mosters man för några dar sen

Sen när den skulle in i trädgården fick jag bli som en 5åring igen =D
Satt på gräsklipparen o styrde o farsan sköt på måste säga vilken otroligt skön sits det var !

det är en Stiga Park 40" electric med 110cm klippaggregat(finns det flera bredder??) med 3 knivar då

Har alltså elektriskstart och frontlyste när det funkar..

Växel "staget" mellan förare och låda är helt borta

Sen på själva klippaggregatet ena pluppen till kåpan(ovanför remmarna) har rostat loss så det får man på nått vis skrapa bort rosten i hålet och svetsa dit den igen om de går

Fick även höra att senast den kördes hoppade remmen/remmarna av på klippaggrregatet relativt ofta det ska vi försöka kolla upp senare när motorn går men om nån har tips/ideer så är det gärna välkommet!

Det var alltså bara ett hjul han ville ha så vi löser det på det sättet att jag tar hans fälg och fixar en ny slang eventuellt även däcket så får dom som e på maskinen sitta kvar

Däckmönstret ser bra ut

En till detalj är att jag har ett gult "stag" typ som ser ut såhär I_I som jag tror är till kåpan eftersom den inte satt fast ibak, nån som vet hur det staget ska sitta ibak på kåpan?

Sen behöver jag köpa två nya gummi "stroppar" som sitter framtill och håller fast kåpan

Motorolja köpte jag idag, tändstift ska också köpas

Batteri har vi tagit hem ett bilbatteri 12v och ska ladda o testa med
(funkar det med bil? det är väll 12v system?)

Sen såg jag tex att det fattas på högersida på ljuddämparen där ska det sitta metall som håller fast den det är borta, en hel del skruvar e borta

så det blir mycket jobb men det blir fruktansvärt kul sen när den väl är igång =D

Bilder kommer imorgon ^^

Kan säga rakt av att det lilla man ser på dina bilder så ser din väldigt fin ut mot denna^^

Men jag fick ju den gratis så, man ska inte klaga så mycket hehe ^^
 
det är en Stiga Park 40" electric med 110cm klippaggregat(finns det flera bredder??) med 3 knivar då
Detta är det vanligaste aggregatet, rostar tyvärr gärna.. så man får försöka spola bort allt gräs med vattenslang efter varje körning.


remmen/remmarna av på klippaggrregatet relativt ofta det ska vi försöka kolla upp senare när motorn går men om nån har tips/ideer så är det gärna välkommet!
Kolla om remskivan på klippaggregatet lutar mycket ... det gjorde den på min. En rem ska ju idealiskt vara helt plan mellan remskivorna, jag gjorde faktiskt så att jag lossade klippkåpan från infästningarna och lade i brickor mellan utvalda fästpunkter för att få det hela rakare, tex om man tar brickor mellan de bakre och låter det vara utan brickor på de främre så får man ju en lutning ... bara att testa och se hur mycket du behöver kompensera... men som sagt ... remskivorna ska vara så raka som möjligt mot varandra (dvs midjeskivan och klippaggregatsskivan)

En till detalj är att jag har ett gult "stag" typ som ser ut såhär I_I som jag tror är till kåpan eftersom den inte satt fast ibak, nån som vet hur det staget ska sitta ibak på kåpan?
Rakt bakåt...bakre delen av kåpan vilar på tvärslån...

Batteri har vi tagit hem ett bilbatteri 12v och ska ladda o testa med
(funkar det med bil? det är väll 12v system?)
JA, går att prova med ett bilbatteri.
 
Kommer inte ström fram te motorn, ingen gnista

farsan testa att lägga på ström från ett bilbatteri på startmotorn den orka då inte riktigt dra runt motorn, testade att sätta en hylsa på kylgrejjen där, satte den på en mutter och drog runt först gick de tungt och knivarna snurra med, sen lossna det och det gick lite lättare att dra runt motorn, men fortfarande ingen gnista :(

Edit:
I veckan ska jag skölja av hela maskinen så den blir ren så man inte blir så skitig av å mecka med den

Sen ska vi kolla upp elen, den har stått ute i 2år så det är mycket möjligt att det inte är kontakt överallt

Sen var kopplingspedalen urkopplad också

Men till en början ska vi försöka få motorn att gå
 
En bra början är väl att lossa alla klämkontakter och spruta i 5:56 ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.