Någon som har erfarenhet av markplattor av betong framför fasad med järnvitriol. Jag tänker givetvis att jag skyddar dessa när jag behandlar fasaden. Men kommer markplattorna att missfärgas när det regnar framåt?
 
  • Gilla
AndersG
  • Laddar…
Adampadam Adampadam skrev:
Någon som har erfarenhet av markplattor av betong framför fasad med järnvitriol. Jag tänker givetvis att jag skyddar dessa när jag behandlar fasaden. Men kommer markplattorna att missfärgas när det regnar framåt?
Jag har gjuten betong i min carport. Täckte det när jag behandlade men sedan när det regnat har det kommit järnvitriol och gett rostfläckar på betongen
 
Alnervik Alnervik skrev:
Jag har gjuten betong i min carport. Täckte det när jag behandlade men sedan när det regnat har det kommit järnvitriol och gett rostfläckar på betongen
OK, tack för svar. Hade du kvar plasten den första tiden eller tog du bort den direkt när du var färdig med behandlingen?

Såg att du heller inte plastat in fönster (lackade aluminum?) och plåtar - klarade du dig utan missfärgningar på dessa? :)
 
Adampadam Adampadam skrev:
OK, tack för svar. Hade du kvar plasten den första tiden eller tog du bort den direkt när du var färdig med behandlingen?

Såg att du heller inte plastat in fönster (lackade aluminum?) och plåtar - klarade du dig utan missfärgningar på dessa? :)
Jag lät plasten sitta kvar ett par veckor så det hann regna på fasaden. Hjälpte dock inte överallt. Sockeln på huset klarade sig bra men just den gjutna betongen i carporten blev det fläckar på.

Ja precis, jag har svartlackad aluminium på fönster och plåtar och de har klarat sig utan missfärgningar :)
 
LoweW
Adampadam Adampadam skrev:
Någon som har erfarenhet av markplattor av betong framför fasad med järnvitriol. Jag tänker givetvis att jag skyddar dessa när jag behandlar fasaden. Men kommer markplattorna att missfärgas när det regnar framåt?
Jag målade ribborna till min kåpa i garaget, lät det torka i ~72h och sköljde av dom med vatten. Några dagar efter det monterade jag dom men så fort regnet kom hade dom missfärgat betongen den står på.
 
  • Målad kåpa med ribbor står på betong som missfärgats av färgen efter regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Adampadam Adampadam skrev:
Någon som har erfarenhet av markplattor av betong framför fasad med järnvitriol. Jag tänker givetvis att jag skyddar dessa när jag behandlar fasaden. Men kommer markplattorna att missfärgas när det regnar framåt?
Japp. Om du har plattorna precis under kommer de att färgas.
 
Adampadam Adampadam skrev:
Någon som har erfarenhet av markplattor av betong framför fasad med järnvitriol. Jag tänker givetvis att jag skyddar dessa när jag behandlar fasaden. Men kommer markplattorna att missfärgas när det regnar framåt?
Efter 1 år kan du känna dig säker. Dock vet jag att det finns folk som har använt högtryckstvätt också efter en kortare tid för att få bort det sista. Så jag skulle vänta med betongplattorna tills det är safe
 
  • Gilla
Marypop68
  • Laddar…
Vad har du skruvat/spikat panelen med? Finns risk att dessa rostar oxå av behandlingen.
 
  • Gilla
AndersG
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Vad har du skruvat/spikat panelen med? Finns risk att dessa rostar oxå av behandlingen.
Vanlig galvad spik. Panelen sitter kvar efter 20 år :) Bör handspikas av orsaker som förklarats tidigare.
 
A AndersG skrev:
Vanlig galvad spik. Panelen sitter kvar efter 20 år :) Bör handspikas av orsaker som förklarats tidigare.
Var då beredd på att spiken kan börja rosta.
 
Adampadam Adampadam skrev:
Någon som har erfarenhet av markplattor av betong framför fasad med järnvitriol. Jag tänker givetvis att jag skyddar dessa när jag behandlar fasaden. Men kommer markplattorna att missfärgas när det regnar framåt?

Vi har betong altan, betong invändigt och målad järnvitriol på panelen!

I början blev det en del ”rostfläckar” längst väggarna med det gick bort genom att blöta betongen och därefter skura med en stålborste.

Glöm ej knäskydd då det sliter när man gnuggar på fläckarna.

Vi är dundernöjda!
 
Nicro Nicro skrev:
Var då beredd på att spiken kan börja rosta.
LItet ytrost. Inget att oroa sig för.
 
A AndersG skrev:
LItet ytrost. Inget att oroa sig för.
Väljer man Rostfri spik som vi gjorde blir spikarna mera framträdande. Smaksak om man vill har galvad spik med rostade huvuden eller blanka, rostfria
 
  • Träfasad med rostfria spikar som är synliga i solljus, vid en byggnad nära vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersG
  • Laddar…
J jvhavshus skrev:
Väljer man Rostfri spik som vi gjorde blir spikarna mera framträdande. Smaksak om man vill har galvad spik med rostade huvuden eller blanka, rostfria
Precis. Grannen har roslagsmahogny spikad med RF, ser helt OK ut. Vi har ett balkongräcke som är järnvitriolat och skruvat med RF skruv.
 
S softis skrev:
[bild]
varsågod. Uppochnervända pallar som jag la byggplast i, blev tillräckligt bra
Blir det inga ränder efter latterna när du staplar dom ny behandlade brädorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.