B
Jag har en granne som sökt strandskyddsdispens för brygga på min fastighet.
Rakt nedanför våran stuga, och utan att fråga oss om tillstånd.
Strandskyddsdispensen ger dock ingen formell rätt att utföra åtgärder på annans (min) fastighet.
Detta blir istället en civilrättslig fråga mellan mig och grannen som vill utföra en åtgärd på min fastighet.
Vilket måste innebära att jag nu har fått en strandskyddsdispens som är lokaliserad på min fastighet som jag kan nyttja samtidigt som grannen inte har rättighet att ha en brygga på min fastighet, den rätten gäller som den måste förstås markägaren i första hand.
Ska jag bjuda grannen på varmkorv och tacka för jobbet hen gjort åt mig?
:cool:(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
jliljeha och 18 till
  • Laddar…
Varför vill grannen bygga på din fastighet? :thinking:
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
B
Torbjärn Torbjärn skrev:
Varför vill grannen bygga på din fastighet? :thinking:
Hen vill ha tillgång till egen brygga.
Men inte frågat markägaren...
 
Det här kan bli intressant.

vilken märklig granne. Jag skulle Byggt en egen brygga å tacka för hjälpen och vägra att de skulle få bygga.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Då kan ju stugägaren nyttja den sedan…
För den hamnar ju inte inom TS hemfridszon.
 
  • Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
Går din fastighet ut i vattnet eller endast till vattenlinjen? Hur stor fastighet har du och hur långt från vattnet ligger ditt hus? Hur motiverar kommunen att de beviljat strandskyddet? Länsstyrelsen granskar alla beslut som rör strandskydd, vet du om detta är gjort i ditt fall?

Det blev många frågor. :). Det är för att jag ska försöka förstå din situation bättre.

Om sökanden inte är samma person som ägaren till fastigheten informerar strandskyddshandläggarna i min kommun fastighetsägaren om att en ansökan om dispens kommit in. Säger hen att de inte vill ha någon brygga (eller byggnad, sjöbod etc) informeras sökanden om detta och kan välja att dra tillbaka ansökan. Vill hen ändå ha dispensen prövad i byggnadsnämnden, och får den beviljad, kan det bli som i ditt fall.

Strandskyddsdispenser är dyra, så jag förstår inte varför din granne ville driva ärendet vidare med risken att hen inte kan utnyttja dispensen.
Kan det vara så att trodde hen trodde att ett beviljat beslut per automatik medför en rättighet att bygga trots att du säger nej?
 
Redigerat:
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Misstänker att TS sjunger en halvkväden visa.

För nog lär det väl vara så att grannens fastighet inte går ända ner till vattnet, utan TS äger stranden eftersom att avstyckning av riktiga strandtomter knappt går att göra sedan många år. Och att grannen däkert redan har någon form av servitut för tillgång till stranden.

Är det i så fall skäligt om TS skulle försöka hindra att en sådan fastighet kan få anlägga en brygga?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Misstänker att TS sjunger en halvkväden visa.

För nog lär det väl vara så att grannens fastighet inte går ända ner till vattnet, utan TS äger stranden eftersom att avstyckning av riktiga strandtomter knappt går att göra sedan många år. Och att grannen däkert redan har någon form av servitut för tillgång till stranden.

Är det i så fall skäligt om TS skulle försöka hindra att en sådan fastighet kan få anlägga en brygga?
Grannen som sökt och fått strandskyddsdispens på min näringsfastighet ligger i andra led ca 110 meter från vattenlinjen.

Där han fått strandskyddsdispens för brygga finns en blivande tomtplats i LIS-planen som kommunen och länsstyrelsen godkänt, jag äger den marken fastigheten..
 
  • Gilla
kaptenrödskägg
  • Laddar…
Det är ju iofs en intressant fråga om vem som helst kan bygga en strandskyddsstridig anläggning för att någon annan fått dispens.

Jag gissar att dispensen getts enligt 7:18 c p. 3 miljöbalken, alltså för att det ”behövs för en anläggning som för sin funktion måste ligga vid vattnet och behovet inte kan tillgodoses utanför området”. Det skulle förvåna mig mycket om du fick använda den dispensen för en annan fastighets räkning.

Därmed inte sagt att grannen får bygga på din mark utan ditt tillstånd, men det är en annan fråga än strandskyddet.
 
  • Gilla
Amatör 123!
  • Laddar…
Jag fattar fortfarande inte. Kan du inte bara berätta varför en granne tror sig kunna bygga något på din mark?
 
wildeside
B Bror9 skrev:
Grannen som sökt och fått strandskyddsdispens på min näringsfastighet ligger i andra led ca 110 meter från vattenlinjen.

Där han fått strandskyddsdispens för brygga finns en blivande tomtplats i LIS-planen som kommunen och länsstyrelsen godkänt, jag äger den marken fastigheten..
Har du pratat med grannen?
Vad säger han och hur motiverar han sitt beslut att få bygga på din fastighet?
 
Är din fastighet till salu eller hyrs ut eller så?
I fall den som sökt dispans bara kollar förutsättningarna för att gå vidare med förhandlingar.
Vi hade just ett sånt case här nyligen.
Fick man inte strandskyddet upphävt var marken värdelös och ointressant.
Därför sökte någon helt annan än markägaren.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
B
wildeside wildeside skrev:
Har du pratat med grannen?
Vad säger han och hur motiverar han sitt beslut att få bygga på din fastighet?
Hen anser att kommunen har gett hen rätt genom strandskyddsdispensen att bygga på min fastighet?
Därefter vägrar hen prata med mig...
 
  • Wow
  • Ledsen
redep och 2 till
  • Laddar…
B
B Bjober skrev:
Är din fastighet till salu eller hyrs ut eller så?
I fall den som sökt dispans bara kollar förutsättningarna för att gå vidare med förhandlingar.
Vi hade just ett sånt case här nyligen.
Fick man inte strandskyddet upphävt var marken värdelös och ointressant.
Därför sökte någon helt annan än markägaren.
Min näringsfastighet eller andra fastigheter är ej till salu.
Hyrds ej ut förutom ett bostadsarrende från 1969 längst ut på en udde utanför en annan stugägares tomt..
 
  • Gilla
Ronny Ronnski Pettersson och 1 till
  • Laddar…
Haha, dispensen gäller/följer fastigheten den utfärdats på inte någon annan.
Ny kan du bygga brygga, grattis!
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.