GK100 GK100 skrev:
Hondamotorn är förvånansvärt bra och driftsäker
Har en swepac rundpadda jag använder högst sporadiskt, honda även på den. Den får stå med Aspen-soppa i tanken så man slipper bensinproblem. Startar på första rycket varje gång jag startar den, någon gång om året eller så, max.
 
M Martin Lundmark skrev:
För den intresserade:
På Second Opinion finns idag ett inlägg; ”Frivillig planering för stort elavbrott”.
Läs gärna på om STYREL och manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK)
Lät ju väldigt intressant. Man kan tänka sig på sikt att solelsproducenter prioriteras men för att det ska fungera även för villaägare kärvs ju isåfall att de flesta i ett område har solceller. Vore ju rätt coolt om alla hus på vår gata (50 stycken) hade solceller och därigenom kunde hjälpa till på ett hörn med att att driva pappersbruket i kris. Kommunen planerar en solcellspark på ett vattensjukt gärde i närheten, samt på taken till alla idrottshallar. Det finns också vindkraftverk, Gässlingegrunden.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Lät ju väldigt intressant. Man kan tänka sig på sikt att solelsproducenter prioriteras men för att det ska fungera även för villaägare kärvs ju isåfall att de flesta i ett område har solceller. Vore ju rätt coolt om alla hus på vår gata (50 stycken) hade solceller och därigenom kunde hjälpa till på ett hörn med att att driva pappersbruket i kris. Kommunen planerar en solcellspark på ett vattensjukt gärde i närheten, samt på taken till alla idrottshallar. Det finns också vindkraftverk, Gässlingegrunden.
Hej Anna_H
Att kunna använda solceller vid ett elavbrott är det flera som funderat på. Men då handlar det om att driva sin egen elanläggning (frikopplad från matande elnätet) och att solcellsanläggningen är förberedd (avsedd) för reservkraft. Så här skriver bl.a. Elsäkerhetsverket om frågan;

“Vill du använda solcellsanläggningen för reservkraft? En solcellsanläggning går normalt i parallelldrift med det vanliga elnätet. Om strömmen går ska din solcellsanläggning automatiskt koppla ner sig för att förhindra att den felaktigt matar ut ström på elnätet. Om du vill kunna använda din solcellsanläggning för reservkraft vid strömavbrott, eller om du av någon annan anledning vill att anläggningen ska vara fristående från elnätet, ställs andra krav på hur elinstallationen ska utföras. Då krävs till exempel eget jordtag och säker frånskiljning. Du kan även behöva komplettera med ett batterilager för att anläggningen ska klara större växlingar mellan elproduktion och förbrukning. Det blir allt vanligare att komplettera med ett batterilager även för solcellsanläggningar som ska gå i parallelldrift med elnätet. Man flyttar då energi från dag till natt, eller för att sänka effekttoppar under dygnet. Tänk noga igenom hur du vill att just din anläggning ska fungera.”
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...-av-solceller/planera-din-solcellsanlaggning/

Att ensam eller tillsammans med ett antal granna bli en elleverantör (och t.ex. mata elkraft till elnätet under strömavbrott) är betydligt mer komplicerat och idag inte möjligt eller tillåtet. En orsak är att man i elnäten måste ha kontroll på elflöden (för att undvika farlig bakmatning) och att det finns skydd som fungerar vid fel (t.ex. kortslutning).
 
Hej,

Svenskt Näringsliv berättade 22 april 2022 på sin hemsida; ”Företagen satsar på reservkraft för att klara energiförsörjningen Under ett seminarium arrangerat av Svenskt Näringsliv diskuterades försörjningstryggheten i elsystemet. Frågan har länge varit aktuell, men sätts på sin spets under Ukrainakrisen. – Tilliten hos användarna har varit starkt. Men det är inte självklart längre. Ett tydligt tecken på det är att i en undersökning bland våra medlemsföretag säger 22 procent att de har eller planerar att skaffa reservkraft för att klara energiförsörjningen, sade Marie Knutsen-Öy, ansvarig för energipolicys på Svenskt Näringsliv, under seminariet då rapporten ”Försörjningstryggheten är nyckeln för framtida investeringar” presenterades.”
https://www.svensktnaringsliv.se/sa...or-att-klara-energiforsorjningen_1184660.html

Det tar tid att bygga elgenerering, transmission och distribution av elkraft, oftast tar det längre tid, än att bygga industrier, fastigheter och bostäder som använder elenergin.

För den som behöver veta mer om hur arbetsgången kan se ut vid utbyggnad kan läsa; ”Nätutvecklingsprocessen för utbyggnad av region- och transmissionsnät”
https://ei.se/download/18.f2647cd18...-utbyggnad-av-region-och-transmissionsnät.pdf

Ukrainakrisen har inte minskat problematiken, att vi kan stå med en begränsad energiförsörjning samtidigt som elbehoven, snarare ökar än minskar.

Gällande reservkraftverk så verkar efterfrågan fortfarande klart överstiga tillgången. Det innebär högre priser och längre leveranstider, för de som får leveransbesked.

GK100 ger i inlägg #555 bra tips på hur man sköter sitt elverk (om och när, man lyckats köpa ett) så att det fungerar när man behöver det. En inte nog så viktig detalj.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Anna_H
Att kunna använda solceller vid ett elavbrott är det flera som funderat på. Men då handlar det om att driva sin egen elanläggning (frikopplad från matande elnätet) och att solcellsanläggningen är förberedd (avsedd) för reservkraft.
(klippetiklipp)
Att ensam eller tillsammans med ett antal granna bli en elleverantör (och t.ex. mata elkraft till elnätet under strömavbrott) är betydligt mer komplicerat och idag inte möjligt eller tillåtet. En orsak är att man i elnäten måste ha kontroll på elflöden (för att undvika farlig bakmatning) och att det finns skydd som fungerar vid fel (t.ex. kortslutning).
Jo, jag är medveten om allt det där och kommer nog inte att göra något åt det på egen hand. Är mest nyfiken på principerna, och tänker att eftersom vi har ett energikrävande pappersbruk i närheten och en kommun både byggt vindkraftverk och har planer på solelpark så tänker jag att de kanske fixar det. Det finns rent av en stoooor markyta där det legat en kemiindustri som skulle vara väldigt lämplig för sådan verksamhet, då ju en solcellspark inte kräver såpass mycket ingrepp i marken att de behöver sanera, utan kan låta den parken tjäna ihop pengar till den framtida saneringen. Men de driver ju forskning på allt sådant i samarbete med KAU, så jag tror inte jag behöver berätta det för dem ;)
 
Hej

Idag (22-05-04) skriver svt.se om ”Förhöjd risk för cyberangrepp under Nato-debatten”.

Inledningsvis så kan vi läsa; ”Den pågående debatten om Natomedlemskap innebär en ökad risk för ryska cyberangrepp mot Sverige, enligt forskningsingenjören David Lindahl. – Vi vet att de har kompetensen, frågan är bara om de vill slå mot oss, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forhojd-risk-for-cyberangrepp-under-nato-debatten

Där står sedan bl.a. “Det övergripande ansvaret för skyddet mot cyberattacker ligger hos företag och myndigheter, men även privatpersoner kan behöva höja sin beredskap, enligt Lindahl. – Vi måste anta att strömmen kan gå, att vattnet kan förorenas eller att vi blir av med internet tillfälligt. Så se till att du har tillräckligt så att du klarar dig i 72 timmar.”

Man ger exempel på attacker som skett nyligen; ”Ett annat exempel från Ukraina är den omfattande attacken mot elnätet 2016, som resulterade i strömavbrott för 250 000 personer. Lindahl poängterar dock att konsekvenserna för attacker av det slaget ofta är relativt snabbt åtgärdade.”

I viss mån så får vi en förvarning om att det finns en ökad risk för strömavbrott vid en annalkande storm eller vid ett oväder. Vid ett cyberangrepp finns nog inte samma förvarning.

Här får vi en varning om att risken för cyberangrepp för närvarande har ökat. Vi ansvarar som privatpersoner för vår egen hemberedskap, den beredskapen bör nu höjas.

Även DN.se har idag (22-05-04) en artikel; ”Ökad risk för cyberattacker mot Sverige vid Natoansökan”
https://www.dn.se/ekonomi/okad-risk-for-cyberattacker-mot-sverige-vid-natoansokan/
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Idag (22-05-04) skriver svt.se om ”Förhöjd risk för cyberangrepp under Nato-debatten”.

Inledningsvis så kan vi läsa; ”Den pågående debatten om Natomedlemskap innebär en ökad risk för ryska cyberangrepp mot Sverige, enligt forskningsingenjören David Lindahl. – Vi vet att de har kompetensen, frågan är bara om de vill slå mot oss, säger han.
[länk]
/
Fast som jag sagt tidigare, man skall inte överdriva den risken heller. Till skillnad från många andra områden så råder här en liten terrorbalans. Sverige har även en offensiv förmåga inom det här området, så Ryssland måste ta risken för ett motangrepp med i beräkningen. (Och det finns signaler på att man är ganska rädda själv och att man inte har sitt eget hus i ordning.)

Man har dessutom inte nått någon framgång att tala om i Ukraina den här gången. Man har betett sig valhänt och lite amatörmässigt.

Så ja, risken finns, men jag skulle säga att den sammantaget är liten. Ja om vi bortser från trollfabrikerna då, de har inte så stor verkan, men är billiga i drift, så de kommer nog att få jobba lite. Men för privatpersonen så är de lätta att helt enkelt ignorera.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Fast som jag sagt tidigare, man skall inte överdriva den risken heller. Till skillnad från många andra områden så råder här en liten terrorbalans. Sverige har även en offensiv förmåga inom det här området, så Ryssland måste ta risken för ett motangrepp med i beräkningen. (Och det finns signaler på att man är ganska rädda själv och att man inte har sitt eget hus i ordning.)

Man har dessutom inte nått någon framgång att tala om i Ukraina den här gången. Man har betett sig valhänt och lite amatörmässigt.

Så ja, risken finns, men jag skulle säga att den sammantaget är liten. Ja om vi bortser från trollfabrikerna då, de har inte så stor verkan, men är billiga i drift, så de kommer nog att få jobba lite. Men för privatpersonen så är de lätta att helt enkelt ignorera
Hej lars_stefan_axelsson

Jag vill undvika att överdriva risken.
jag tänker inte heller diskutera sannolikheter.

Det jag lyfter fram är att risken finns, och att två olika personer, med två olika bakgrunder, i två olika media utrycker en varning för risken.

Vi bör alla vara medvetna om att risken finns.

Är vi det?

Hade man under andra världskriget varnat för ett strömavbrott iscensatt från ett annat land i en fjärrstyrd attack, då hade det varit ett omöjligt scenario. Idag är det inte orimligt eller omöjligt.

Idag väljer vi (både i samhället och som individer) att kunna ”koppla upp” mycket av vår teknik mot internet, t.ex. att kunna fjärrstyra. Utvecklingen står inte stilla på området.

Det finns en risk med det, som vi (både i samhället och som individer) måste beakta, när vi gör våra val.

Gör vi det?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej lars_stefan_axelsson

Jag vill undvika att överdriva risken.
jag tänker inte heller diskutera sannolikheter.

Det jag lyfter fram är att risken finns, och att två olika personer, med två olika bakgrunder, i två olika media utrycker en varning för risken.
Då kontrar jag med en tredje person, med ytterligare en bakgrund, i ytterligare ett medium som lite tonar ner den varningen: https://www.tv4.se/klipp/va/13751202/sa-stor-ar-risken-att-sverige-drabbas-av-en-cyberattack

;)

Det finns alltid risk. Att leva är att hantera risk. Vi har dessutom en tendens att överdriva okända och nya risker. Nu är just den här risken inte helt ny, och det pågår redan en hel del forskning och annan verksamhet som ökar skyddet, så min sammantagna bedömning kvarstår. Ja, det kan hända, ja man skall ha det i bakhuvudet. Nej, sannolikheten är begränsad.
 
Redigerat:
Hej

En bekant, som har fjärrövervakning av sin ”stuga” berättade, att han märkte att signalerna från temperaturmätning mm. uteblev.

När han kom till stugan var den elkabel som passerade över vägen avsliten. Stugan saknade sin elkraft och han fick ordna med ”reservkraft”.

Elkabel som passerade över vägen var den tillfälliga reparationen av ett tidigare kabelbrott av en nedgrävd kabel som skedde i vintras när det var kallt och svårt att lokalisera felet.

Vi får hoppas att han nu (när det är varmare och tjälen inte längre finns i jorden) får den ordinarie matningen tillbaka.

Vid strömavbrottet i vintras var det främst värmen som blev akut. På sommarn (och ett längre avbrott) är det snarare elkraft till kyl och frys som det blir mest behov av.

Tack vare att han har fjärrövervakning så märker han att något har hänt.

Fjärrövervakning har dock ingen egen reservkraft och kan därför inte larma att något är fel, uteblivet mätvärde ger indikation att något kan vara fel.

Avbrott i elförsörjningen kan ske överraskande. Är vi inte på plats så gäller det att ”fjärrövervaka” på något sätt om vi vill undvika skadeverkningar.



Nu har jag provstartat elverket och dessutom gräsklipparen. Båda har Hondamotor och gräsklipparen startade på 4 drag.

Jag missade att räkna ”dragen” för elverket, men det var nog mer än fem drag. Det enda jag gjorde sedan jag kollat oljenivån i motorerna var att öppna bränsletillförseln, chocka och dra i startsnöret.

Oljan i båda motorerna var inte sotig utan såg ut som ny.

Behöver man starta reservkraft och det är vinter, så är det en fördel om elverket startar snabbt och man inte behöver felsöka eller reparera.

Genom att starta elverket minst två ggr per år (vår och höst) hoppas jag på att minska risken att elverket inte startar när det behövs.

Hur gör ni för att säkerställa att reservkraften fungerar?
 
Hej,

Svenska kraftnät (SVK) kom idag med ”Kraftbalansen på den svenska elmarknaden, rapport 2022”. En redovisning som sker årligen. Kraftbalansrapporten 2022 kan hämtas här;
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2022/kraftbalansen-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2022.pdf

På sid 54 i kraftbalansrapporten kan vi bl.a. läsa om risken (sannorlikheten) för lastfrånkoppling;

”Effektbristen i modellen för vintern 2024/2025 blev störst och har därför analyserats vidare. I 6 % av de 245 simuleringarna som gjorts för 2024/2025 uppstår effektbrist (och bland dessa är bristen alltid 2 timmar). Trots att siffrorna kan tyckas låga indikerar de en risk att importen inte kommer räcka till och att lastfrånkoppling inte helt kan uteslutas. En utveckling med allt större elbehov utan motsvarande tillförsel av produktion eller flexibilitet leder sannolikt till en ökad risk för ansträngda situationer.”

Lowina Lundström, divisionschef på Svenska kraftnät uttalar sig i en artikel i SvD Näringsliv så här;
”I allra värsta fall kan el även behöva frånkopplas. – Hittills har vi aldrig behövt göra det, men uppstår en situation där inhemsk produktion är låg och vi inte kan importera, då kan det komma att ske, säger Lundström. Det blir i så fall med industrier som har avtalat om en eventuell frånkoppling med de regioner de verkar i. Risken att el ska kopplas bort för vanliga hushåll ser hon som väldigt låg – men inte obefintlig. – De är de absolut sista som kopplas bort. Den risken är minimal, men man kan inte lova något, säger hon. Rapporten kommer fram till att riskperioderna endast är under vintern, och myndigheten gör bedömningen att driftsäkerheten bibehållas under sommaren utan att några förebyggande åtgärder behövs.”
https://www.svd.se/a/dnAk3j/el-kan-behova-frankopplas-i-vinter

När det gäller effektbristen och vår hemberedskap så skall vi lägga märke till att rapporten lyfter fram ”att riskperioderna endast är under vintern”.
Ett strömavbrott kan naturligtvis ske när som helst under året men problematiken för de flesta i Sverige är nog störst om strömavbrott (effektbrist) uppstår vintertid. Vi får tänka på det när vi t.ex. väljer reservkraft.

Klarar den metod du valt att leverera el under den mörka, kalla och snörika tiden på året?

Rapporten och kommentarerna från Svenska Kraftnät är inte för att skrämma oss, utan ger oss en möjlighet att vara informerade om situationen i förväg och ger oss möjligheter att förbereda oss, att kunna hålla hemberedskap.
https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/forbered-dig-for-kris/
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Klarar den metod du valt att leverera el under den mörka, kalla och snörika tiden på året?
Om effektbristen tvingar leverantören att stänga av elen till mitt hus i två timmar på vintern så kan jag få belysning via den här UPS:en och ett par skarvsladdar. Så jag är väl förberedd på det scenariot.
UPS-enhet på golv intill fönstret används för reservström i händelse av strömavbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Avemo skrev:
Om effektbristen tvingar leverantören att stänga av elen till mitt hus i två timmar på vintern så kan jag få belysning via den här UPS:en och ett par skarvsladdar. Så jag är väl förberedd på det scenariot.
Hej Avemo

Är det inget förutom belysning som du behöver el till vid ett kortvarigt strömavbrott, till ditt hus, så låter det ju betryggande för din del.

Men, om strömavbrottet blir längre än två timmar, klarar du det lika bra? När ett överraskande strömavbrott kommer vet man ofta inte hur länge det varar.

Klarar du 3 dygn eller en veckas strömavbrott?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Är det inget förutom belysning som du behöver el till vid ett kortvarigt strömavbrott, till ditt hus, så låter det ju betryggande för din del.
Belysning, dator, köksfläkt och routern till bredbandet brukar jag koppla den till. Vad mer behövs om vi pratar två timmar? Det var ju just två timmar det stod i texten du citerade. Och dessutom extremt osannolikt att det skulle drabba hushåll.

M Martin Lundmark skrev:
Men, om strömavbrottet blir längre än två timmar, klarar du det lika bra? När ett överraskande strömavbrott kommer vet man ofta inte hur länge det varar.

Klarar du 3 dygn eller en veckas strömavbrott?
Tre dygn är det längsta strömavbrott jag upplevt. Men då var jag inte hemma och hade ingen UPS. Ja det klarar jag. Men jag kommer inte att ha el hela tiden.
 
A Avemo skrev:
Vad mer behövs om vi pratar två timmar? Det var ju just två timmar det stod i texten du citerade. Och dessutom extremt osannolikt att det skulle drabba hushåll.
Hej Avemo

Texten beskriver de simuleringar, gällande effektbrist, som Svenska Kraftnät gjort. I olyckliga fall kan effektbrist innebära att det blir strömavbrott.

Hur långt ett strömavbrott blir vet man inte förväg, inte ens Svenska Kraftnät som gjort simuleringarna. Ofta så vet man inte heller under tiden det pågår ett strömavbrott, när strömmen kommer tillbaka. Man strävar dock efter att hålla avbrottstiderna korta.


Förutom effektbrist (som rapporten jag hänvisade till handlar om) så kan naturligtvis strömavbrott inträffa vid andra tillfällen.

Om jag visste att alla strömavbrott som kan drabba mitt hus maximalt skulle gälla två timmar då är det tveksamt om jag skulle behöva någon reservkraft överhuvudtaget.:thinking:

Kyl och frys klarar lätt två timmar så även värmen i huset.

Om det är vintertid, då tänder jag eventuellt en brasa och några stearinljus och förvandlar 2 timmars strömavbrottet till en mer ”positiv” upplevelse.:)


Bekymret vi har, i vårt elberoende samhälle, är att klara längre, och överraskande, strömavbrott. Det är dessa vi skall hålla en hemberedskap för.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.