P Pin skrev:
både bil och besiktningslokal var nära att förstöras
Berätta mer.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Berätta mer.
Eeeh hehe jo alltså…

…bien var automatväxlad och det sitter en elektromekanisk spärr som förhindrar att starta annat än i läge N och P. Spärren krånglade så det ofta var problem att starta även korrekt läge N eller P. En ny spärr var dyr och begagnade från skroten riskerade ha samma fel. En fullösning blev då att koppla förbi spärren med följd att det gick att starta i alla lägen på växeln. Men vem f-n startar i D? Jag lade iaf alltid i P när jag stannade och startade i P igen.

Föga anade jag att det i besiktningsmannens protokoll som punkt 1 A stod ”prova att starta bilen i D”. För att accentuera följden var bilen gammal och lite svårstartad och krävde lite gas för att motorn skulle starta. Resultatet blev en rivstart från rampen med spinnande hjul på dubbdäck och en förvånad besiktningsman som fick anledning att som punkt 1 B testa bromsarna när bilen höll på att flyga av rampen . :surprised:

Sedan letade han fel mycket nitiskt men hittade inget mer än däcken som ”förvisso måste godkännas då har erforderligt mönsterdjup, men de ser rätt gamla ut”. Jag replikerade att det är originaldäcken från tillverkningsåret, jag byter till sommardäcken när jag kommer hem :cool:.

Men elbilar har ju inte sådan växellåda så där finns ingen risk(y).
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Modig och 9 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Föga anade jag att det i besiktningsmannens protokoll som punkt 1 A stod ”prova att starta bilen i D”. För att accentuera följden var bilen gammal och lite svårstartad och krävde lite gas för att motorn skulle starta.
Var detta på fullt allvar något som stod i protokollet eller hittade han på det för att skylla sin obeskrivliga klantighet på någon annan? Jag har varit med om att en bil inte startade när den skulle köras in i besiktningslokalen. På något vis kom jag genast fram till att det var denna spärr som felade och kunde koppla ur den för att köra in. Den detaljen genererade ingen anmärkning. På manuellt växlade bilar är det ju tillåtet att starta med växeln i.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Var detta på fullt allvar något som stod i protokollet eller hittade han på det för att skylla sin obeskrivliga klantighet på någon annan? Jag har varit med om att en bil inte startade när den skulle köras in i besiktningslokalen. På något vis kom jag genast fram till att det var denna spärr som felade och kunde koppla ur den för att köra in. Den detaljen genererade ingen anmärkning. På manuellt växlade bilar är det ju tillåtet att starta med växeln i.
Oklart, men det var det första han gjorde när han satte sig vid ratten efter att kört in den. Kanske en punkt att testa, kanske eget påhitt. En snabb googling nu ger att fler fått nedslag för samma fel.
 
J jocke31 skrev:
Ja, Tesla må ha överlägsen mjukvara och laddnätverk, men de är inte direkt kända för sin byggkvalitet.
Jag skulle säga att även mjukvaran till stor del har barnsjukdomar.

Bara att placera pop up fönstren längst ner på displayen så man måste släppa blicken helt från vägen är ett mysterium.
 
Styrkänsla i elbilar. Börjat fundera lite kring detta, speciellt som igår när jag bytte till 18" sommardäcken igår som jag inte kört med på länge i min gamla häck (Lexus is250). Den har grym styrkänsla och förmedlar en trevlig känsla genom ratten, så även t.ex. BMW 3-serie etc. . Något som jag saknade lite hos Cupra born, den va trevlig men lite dålig feedback i ratten. (Inte lika dålig som min XC70 dock)

Vilka elbilar har ni testat som har skön feedback i ratten och ett rull som gör den kul på en kurvig väg utan att det måste gå fort?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Styrkänsla i elbilar. Börjat fundera lite kring detta, speciellt som igår när jag bytte till 18" sommardäcken igår som jag inte kört med på länge i min gamla häck (Lexus is250). Den har grym styrkänsla och förmedlar en trevlig känsla genom ratten, så även t.ex. BMW 3-serie etc. . Något som jag saknade lite hos Cupra born, den va trevlig men lite dålig feedback i ratten. (Inte lika dålig som min XC70 dock)

Vilka elbilar har ni testat som har skön feedback i ratten och ett rull som gör den kul på en kurvig väg utan att det måste gå fort?
Har inget att komma med gällande styrkänsla i elbilar men förstår frågan helt.
Har haft en Lexus is och ett antal BMW och tycker bilkörning ska vara just körning och inte åka med:)
Ta något så simpelt som en gammal bubbla.
30 km i en rondell där man ligger på gränsen kan vara många gånger roligare att köra aktivt i än en nyare bil i dubbla hastigheten utan styrkänsla.
Det är inte hastighet som gör en bil rolig utan mycket känsla.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Styrkänsla i elbilar. Börjat fundera lite kring detta, speciellt som igår när jag bytte till 18" sommardäcken igår som jag inte kört med på länge i min gamla häck (Lexus is250). Den har grym styrkänsla och förmedlar en trevlig känsla genom ratten, så även t.ex. BMW 3-serie etc. . Något som jag saknade lite hos Cupra born, den va trevlig men lite dålig feedback i ratten. (Inte lika dålig som min XC70 dock)

Vilka elbilar har ni testat som har skön feedback i ratten och ett rull som gör den kul på en kurvig väg utan att det måste gå fort?
Jag är förstås lite partisk, eftersom jag har en Mach-E RWD själv, men tycker bilen är genuint kul att köra. Mycket roligare än de andra elbilar jag pröcat. Bakhjulsdrift, pigg och med lite nerver. Prova gärna en själv.

PS, GT:n är enligt uppgift ännu roligare, har inte provat en själv dock.
 
J jocke31 skrev:
Jag är förstås lite partisk, eftersom jag har en Mach-E RWD själv, men tycker bilen är genuint kul att köra. Mycket roligare än de andra elbilar jag pröcat. Bakhjulsdrift, pigg och med lite nerver. Prova gärna en själv.

PS, GT:n är enligt uppgift ännu roligare, har inte provat en själv dock.
Tack, noterar den till provkörningslistan då så får vi se hur den känns.
Enyaq Coupe skulle jag vilja prova också, vet inte om dom kommit som demo ännu
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tack, noterar den till provkörningslistan då så får vi se hur den känns.
Enyaq Coupe skulle jag vilja prova också, vet inte om dom kommit som demo ännu
Enyaq coupe med "advance" paket passerar 700.000 och bonusgränsen.
Vaniljversionen 664.000
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vilka elbilar har ni testat som har skön feedback i ratten och ett rull som gör den kul på en kurvig väg utan att det måste gå fort?
Se till att du kommer överens med kastvindsimulatorn. Filhållningsassistenten förstör en del på ID4. I grunden är det ju en bra funktion som skall hindra att man kör av vägen. Men den gör mer än så och stör så mycket att jag oftast stänger av den efter att ha kört en bit på smala vägar. I övrigt tycker jag att ID4 är komfortabel i styrresponsen.
 
sunnis
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vilka elbilar har ni testat som har skön feedback i ratten och ett rull som gör den kul på en kurvig väg utan att det måste gå fort?
BMW i4 M50/M40 och Tesla M3P.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tack, noterar den till provkörningslistan då så får vi se hur den känns.
Enyaq Coupe skulle jag vilja prova också, vet inte om dom kommit som demo ännu
Gör det!
 
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Styrkänsla i elbilar. Börjat fundera lite kring detta, speciellt som igår när jag bytte till 18" sommardäcken igår som jag inte kört med på länge i min gamla häck (Lexus is250). Den har grym styrkänsla och förmedlar en trevlig känsla genom ratten, så även t.ex. BMW 3-serie etc. . Något som jag saknade lite hos Cupra born, den va trevlig men lite dålig feedback i ratten. (Inte lika dålig som min XC70 dock)

Vilka elbilar har ni testat som har skön feedback i ratten och ett rull som gör den kul på en kurvig väg utan att det måste gå fort?
Denna känsla försvann väl rent generellt när man införde elektriska servon..?
 
D djac skrev:
Denna känsla försvann väl rent generellt när man införde elektriska servon..?
Nja, det är inte enbart själva styrningen utan hur bilen uppträder, så det är en subjektiv känsla där vissa kan tycka det som att bilen blir "nervös" när andra tycker att den blir "precis/exakt".
Misstänker du aldrig kört bil utan servo;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.