D
T Thomas' skrev:
Dessvärre kommer jag inte heller undan överföringsavgifter
Här nere ska eon ha totalt ca 21500kr för att skicka över 20.000kWh, känns högt men det kanske är samma överallt? Jag ser det som statssanktionerat bedrägeri men det är ju bara min hållning.
 
  • Gilla
Emoyenis och 1 till
  • Laddar…
D
T Thomas' skrev:
Jag uppfattade solceller som att man skulle kunna luta sig tillbaka och inte behöva bekymra sig över elen, inte tvärtom. Merarbete.
Varje pryl man skaffar sig innebär merarbete i någon form och man ska därför tänka över noga innan man skaffar saker, jag hade nog tyckt att det var lite roligt med solpaneler, förutom nyttan då, så jag är lite sugen, samma sak med batteri, hade varit lite roligt att försöka optimera den användningen.

Har man inga såna intressen tycker jag att man kan simulera solpaneler, sätt in samma belopp som du skulle betalt för ett lån på solcellerna i någon indexfond, så tror jag inte att du hamnar så långt ifrån rent ekonomiskt, du kan ju ta en grön sådan så bidrar du till omställningen på samma gång. :)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D djac skrev:
Varje pryl man skaffar sig innebär merarbete i någon form och man ska därför tänka över noga innan man skaffar saker, jag hade nog tyckt att det var lite roligt med solpaneler, förutom nyttan då, så jag är lite sugen, samma sak med batteri, hade varit lite roligt att försöka optimera den användningen.

Har man inga såna intressen tycker jag att man kan simulera solpaneler, sätt in samma belopp som du skulle betalt för ett lån på solcellerna i någon indexfond, så tror jag inte att du hamnar så långt ifrån rent ekonomiskt, du kan ju ta en grön sådan så bidrar du till omställningen på samma gång. :)
Solceller i sig kräver inte mycket underhåll alls, bara att se elräkningen minska, det är tvärtom väldigt ojobbigt!;) En indexfond kan störtdyka, solen kommer inte slockna under vår livstid. Ingen fond kommer kunna slå avkastning jämfört med solceller beräknat med riskjusterad avkastning.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Solceller i sig kräver inte mycket underhåll alls, bara att se elräkningen minska, det är tvärtom väldigt ojobbigt!;) En indexfond kan störtdyka, solen kommer inte slockna under vår livstid. Ingen fond kommer kunna slå avkastning jämfört med solceller beräknat med riskjusterad avkastning.
Haha, jo, så är det kanske, men för mig hade det inneburit pyssel eftersom jag hade velat mäta, optimera etc, sen kommer det alltid risker med i paketet, läckage, skador, något går sönder etc. Man brukar ju säga att om marknaden dyker i 30år så är detta inte ett av dina problem, då har värre saker inträffat. Jag tror bägge är ganska safe men om man inte gillar solpanelers utseende, man är tveksam på kalkylerna, eller om man absolut inte vill öka sina risker och underhållsbelastning så kan man "offsetta" den ekonomiska biten med andra investeringar och hamna ganska lika, eller bättre :)
 
Båda investeringarna innebär risk, mer eller mindre på olika sätt. Glöm inte ökade elpriser som vi garanterat kommer få se i framtiden, utan solceller blir det ännu dyrare med tiden, alltså kommer roi (tiden för återbetalning) minska med solceller.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T
D djac skrev:
Varje pryl man skaffar sig innebär merarbete i någon form och man ska därför tänka över noga innan man skaffar saker, jag hade nog tyckt att det var lite roligt med solpaneler, förutom nyttan då, så jag är lite sugen, samma sak med batteri, hade varit lite roligt att försöka optimera den användningen.

Har man inga såna intressen tycker jag att man kan simulera solpaneler, sätt in samma belopp som du skulle betalt för ett lån på solcellerna i någon indexfond, så tror jag inte att du hamnar så långt ifrån rent ekonomiskt, du kan ju ta en grön sådan så bidrar du till omställningen på samma gång. :)

Ja, faktum är att jag redan gör det idag.

”en rolig grej”, tror många tänker så..
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Båda investeringarna innebär risk, mer eller mindre på olika sätt. Glöm inte ökade elpriser som vi garanterat kommer få se i framtiden, utan solceller blir det ännu dyrare med tiden, alltså kommer roi (tiden för återbetalning) minska med solceller.
Jag säger inte emot men ökade elpriser är i mina ögon mindre "garanterat" än den långsiktiga avkastningen på börsen, en politisk korrigering så faller de svenska priser tillbaka dramatiskt, den möjligheten är för mig större än att alla världens börser faller i golvet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Båda investeringarna innebär risk, /…/ ökade elpriser som vi garanterat kommer få se i framtiden
Själv skulle jag säga att elpriserna är en av riskerna med solceller. Vad får dig att kunna garantera uppgången av dessa?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Själv skulle jag säga att elpriserna är en av riskerna med solceller. Vad får dig att kunna garantera uppgången av dessa?
Det som händer i Europa just nu! Det kommer ta tid , många år, innan det blir stabila priser och att vi fasar ut rysk olja och gas samt får igång nya kärnkraftverk och fler vindsnurror och solel. Vi kanske är överens att priserna knappast kommer sjunka iaf ?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Själv skulle jag säga att elpriserna är en av riskerna med solceller. Vad får dig att kunna garantera uppgången av dessa?
Inte minst skattereduktionen på 60 öre som regeringen kan ta bort när som helst. Det är enligt mig den största risken. Plötsligt ökar det med flera år innan man ens fått tillbaka pengarna man investerat. Lägger man pengarna på börsen har man ju kvar dom och kan i längden hoppas på en värdeökning. Man säger väl att börsen i snitt dubblas i värde var 8:e år ungefär.
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi kanske är överens att priserna knappast kommer sjunka iaf ?
Jag tror både på mer volatila elpriser och stigande börser. Det var i tvärsäkerheten i samband med ordet risk jag vände mig mot, inte vad du tror ska ske i sig.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror både på mer volatila elpriser och stigande börser. Det var i tvärsäkerheten i samband med ordet risk jag vände mig mot, inte vad du tror ska ske i sig.
Tex räcker det med att en framtida regering stramar åt exporten så har vi ett ganska stort elöverskott och då lär priserna sjunka snabbt. Sen gäller ju som du säger detsamma de där 60 örena, de gäller ju också "på nåder".
 
S
D djac skrev:
Tex räcker det med att en framtida regering stramar åt exporten så har vi ett ganska stort elöverskott och då lär priserna sjunka snabbt. Sen gäller ju som du säger detsamma de där 60 örena, de gäller ju också "på nåder".
Efter att ha lagt ner en stor del av kärnkraften så är vi är beroende av import för att klara vårt effektbehov när det är kallt och inte blåser. Stryper vi exporten så lär importen gå samma väg. Utan import och export lär priserna bli ännu mer volatila än de är idag eftersom vindkraftens effektvariation är mycket mer än vattenkraften kan kompensera för.

Det enda jag är säker på är att de 60 örena i skattereduktion förr eller senare kommer att försvinna. Det normala är ju att subventioner och skattelättnader ges en kortare tid tills att tekniken är mogen att stå på egna ben.
 
D
S STB skrev:
Efter att ha lagt ner en stor del av kärnkraften så är vi är beroende av import för att klara vårt effektbehov när det är kallt och inte blåser. Stryper vi exporten så lär importen gå samma väg. Utan import och export lär priserna bli ännu mer volatila än de är idag eftersom vindkraftens effektvariation är mycket mer än vattenkraften kan kompensera för.

Det enda jag är säker på är att de 60 örena i skattereduktion förr eller senare kommer att försvinna. Det normala är ju att subventioner och skattelättnader ges en kortare tid tills att tekniken är mogen att stå på egna ben.
Nu är ju inte världen binär, att balansera de två kan vara ett läge, att antingen ha det som idag eller stänga tror jag är mindre sannolikt, hur som helst är det inte otroligt för mig att detta förhållande kommer att korrigeras vid något tillfälle.
 
K Kirev skrev:
Inte minst skattereduktionen på 60 öre som regeringen kan ta bort när som helst. Det är enligt mig den största risken. Plötsligt ökar det med flera år innan man ens fått tillbaka pengarna man investerat. Lägger man pengarna på börsen har man ju kvar dom och kan i längden hoppas på en värdeökning. Man säger väl att börsen i snitt dubblas i värde var 8:e år ungefär.
Jo det är en politisk risk men att ta bort den hux flux får stora konsekvenser. Antalet nya installationer sjunker till i stort sett enbart några få offgridanläggningar och en massa arbetstillfällen försvinner som påverkar statens inkomster negativt på andra sätt. Mängden solel från privata hem är idag en fis i rymden och det räcker att elpriset stiger 2 öre för att staten ska få in pengarna bara på momsen för att finansiera sextioöringen. Dessutom betalar någon skatt på den kWh jag levererar. Inkomst från tomma luften till staten som intte ens behöver investera i en anläggning mer än 15% i subvention.

Så risken för att avdraget dras in är låg om man inte röstar på fel parti.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.