Snailman
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Även om jag inte skriver under på @Snailman s bild av Malmö, så lär vi väl inte dra alla SFI-lärare över en kam? Faktum är att om man klarat nivå D på SFI (vilket är den sista innan man går vidare till SAS (svenska som andraspråk)) så har man en svenska som motsvarar nivån ett barn som gått ut årskurs 6. Det är ytterst få 12-åringar som är anställningsbara...
Jag läste om några invandrare som kommit hit och började med SFI, de blev tvungna att lära sig Svenska någon annanstans, utbildningen stod nästan still, så det var bortkastad tid för dem att gå där.
Det var längesedan, men då slog de ihop alla i samma klass oavsett tidigare studievana.

När jag var klar på högskolan var det lågkonjunktur och 12% ränta på huslånen, så jag sökte över hela landet efter jobb, eftersom jag ville jobba, så jag flyttade 20 mil bort till jobbet. Om de gärna vill ha jobb de som bor i Malmö och är arbetslösa så kan de ju söka jobb över hela landet. Många norrlänningar fick ju flytta söderut för att få jobb förr om åren.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
det finns fortfarande norrlänningar som jobbar söder ut eller gotläningar som jobbar i stockholm och pendlar hem på helgerna i många fal på grund av högre löner i större städer och inte glömma att det är lättare att hitta jobb söder ut specielt om man har eget företag kunderna finns inte i norrlands inland och dom som finns anlitar bara folk från bygden. att flytta upp dit och tro att man ska kunna få direkt är bara glömma tar minst 20 år att få in en fot vad ska man göra under tiden

har flera bekanta som har flyttat till landsbygden för ett liv nära jakt och fiske men har efter flera år flyttat tillbaka på grund av bristen på jobb för att jobb går till infödda först
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Jag läste om några invandrare som kommit hit och började med SFI, de blev tvungna att lära sig Svenska någon annanstans, utbildningen stod nästan still, så det var bortkastad tid för dem att gå där.
Det var längesedan, men då slog de ihop alla i samma klass oavsett tidigare studievana.

När jag var klar på högskolan var det lågkonjunktur och 12% ränta på huslånen, så jag sökte över hela landet efter jobb, eftersom jag ville jobba, så jag flyttade 20 mil bort till jobbet. Om de gärna vill ha jobb de som bor i Malmö och är arbetslösa så kan de ju söka jobb över hela landet. Många norrlänningar fick ju flytta söderut för att få jobb förr om åren.
vet en om en med doktorat och masters som fick sitta i samma klass med analfabeter från afghanistan och somalia
 
Snailman Snailman skrev:
Jag läste om några invandrare som kommit hit och började med SFI, de blev tvungna att lära sig Svenska någon annanstans, utbildningen stod nästan still, så det var bortkastad tid för dem att gå där.
Det var längesedan, men då slog de ihop alla i samma klass oavsett tidigare studievana.
Det där är ett problem även idag. Min sambo jobbar inom kommunen med att försöka hitta sysselsättning åt individer som står långt ifrån arbetsmarknaden och hon berättar att det tyvärr är många som hamnar i kläm när det inte tas hänsyn till om personen faktiskt lärt sig något på den språkkurs de nyss genomfört.

Alla har inte samma förutsättningar att lära sig, och det har inget med nationalitet eller hudfärg att göra. (Inte bara riktat till dig Snailman, utan till alla som eventuellt får för sig att jag har fördomar.) Jag kan bara föreställa mig hur svårt det måste vara att komma till ett nytt land, försöka lära sig ett nytt språk och sedan kunna föra sig så pass bra i tal att man kan konkurrera med andra som är födda och uppväxta i landet. Hatten av till de som faktiskt klarar av det.

Nu är vi väldigt OT, men eftersom TS verkar ha blivit kinkig när hen inte fick förståelse för sitt "problem" kanske det spelar mindre roll.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Anonymiserad 539907 skrev:
Vi har intressenter och vi har bud. Det vi vill är att hitta rätt köpare.
Så sälj då? Men tanken var kanske att göra reklam här och se ifall flera intressenter dyker upp?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad 539907 skrev:
Tja, priset är det ju inte vi som bestämt utan vad vår mäklare anser rimligt.
Jo det är ni som bestämmer priset inte mäklaren och uppenbart har ni lagt det för högt eftersom det inte är sålt.
 
J
Anonymiserad 539907 skrev:
Vi har intressenter och vi har bud. Det vi vill är att hitta rätt köpare.
Du menar någon som vill betala det ni vill ha. Det är inte samma sak som vad ni kan få. Det är ni som måste få sålt inte köpare som måste köpa…
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Fel pris brukar vara den största orsaken.
Och TS gillar gården så mycket så att dom ska flytta utomlands, vilken fantastisk reklam :surprised:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Imponerande vilken ton denna tråd fick.
Spelar väl inte Er någon roll om TS försöker göra smygreklam eller ”vill gnälla” ? (säger inte att TS gjort varken eller). Ni behöver inte svara om ni inte gillar frågan.

Förstår verkligen inte mig på varför det är så svårt att försöka vara trevlig i sina svar :thinking:

… att vara otrevlig verkar ju vara det lättaste i världen!

Tänker själv alltid på att det jag säger här, ska jag kunna säga till min respektive/mina föräldrar ”face-to-face”. Kan jag inte med gott samvete göra det får jag formulera om mig..



Ett skäl till att inte vilja sälja till ett lagt bud, kan vara att det är viktigt att nästa ägare vill vårda det på samma vis man själv tycker det förtjänar. Speciellt i byggnadsvårdsanda är det viktigt, men då har de oftast tid att vänta in ”rätt ägare”. Det kan ta nått-ett par år ibland.

Vissa skulle aldrig sälja till någon som planerat att ”förstöra” huset genom att modernisera det på fel sätt..

Nu inte sagt att det heller är TS skäl.. mer en upplysning allmänt :)

Idetta fall får man ju välja.. sälja eller ej helt enkelt. Går inte alltid att snabba på speciella försäljningar… tillslut får man välja sina principer (ev förlust) med att sitta kvar några år som ägare till gården (oavsett om man bor i utlandet).

Ekonomisk fråga oxå, för oss var det värt att ha huset stå tomt/uppvärmt i ett par år än att godta budet som lagts.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
M
J Jonasdzm skrev:
Grundproblemet är att de flyttade dit nyligen och upptäckte att det inte var alla tiders att vara självförsörjande, nu försöker de få ut så mycket som möjlig från försäljningen av gården för att inte gå back
Om man får spekulera så kan det säkert stämma...
"Flyttade till sin nuvarande boende för 40 veckor sedan (den 12 juli 2021)
Flytten innan dess var 2018-06-16"
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
är det inte vanligare att såna här hus säljs på blocket till fast pris en att en mäklare ska vara inblandad
 
Inte för att vara sådan. Men måla det vitt, tråkigt men rummen med alla mönstrade tapeter får en snurrig.
 
Snigla Snigla skrev:
Ett skäl till att inte vilja sälja till ett lagt bud, kan vara att det är viktigt att nästa ägare vill vårda det på samma vis man själv tycker det förtjänar. Speciellt i byggnadsvårdsanda är det viktigt, men då har de oftast tid att vänta in ”rätt ägare”. Det kan ta nått-ett par år ibland.
Har du sett objektet?
 
IdaBo
Huset har varit till salu tre gånger inom loppet av två år, det kan också göra att många drar öronen åt sig.

TS, ta nya, bättre bilder där det du lyfter i startinlägget framgår. Fick ingen lust eller inspiration till varken självförsörjning eller djurhållning av annonsen.
 
  • Gilla
Janetgorgis och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Står inget om jakträtt där går många köpare bort synd att huset ligger på helt fel sida av vägen hade vart mer intressant om det låg nere vid älven
Du kan få en påse med punkt och komma av mig.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.